spökar
Hej, brukar inte vara här inne men jag undrar en sak.. Det finns en liten tjej här vid 8-10 år som går runt och en äldre dam vid ca 30 års ålder.
Första gången jag såg något var sommaren när jag flyttade in i huset, så står en dam på gården och kollar på mig när jag pratar i telefon, tänkte inte så mycket på det och gick iväg.
Andra gången såg jag damen igen, då låg jag halv vaken i loftsängen så tittar hon på mig mellan madrassen och räcket, jag flyger bak av rädsla. Och under dagen tänkte jag hur kan hon kolla på mig, hon kan inte vara 2 meter lång presis, men det stog en sängbord som hon troligtvis stog på för det var presis där hon kollade på mig.
Och så har vi annars hört en gå i trappan flera ggr, gå i köket och när det stog en kopp framme med en sked i så hörde man skeden slå i koppen som om man rörde om.
Första månade vi bodde här kännde vi en konstig lukt som kom fram då och då på olika ställen. Har hört att det kan lukta konstigt när en andevärd öppnas. Det luktade som gammal inlag fisk eller nå, värkligen äckligt.
Den lilla tjejen har jag sätt när jag satt i kontainern där det finns hö, jag fixade iordning hö påsar och jag var så trött den kvällen så jag satte mig ner och fixade, så kollar jag på ögonvrån att det sitter en liten tjej på knä och kollade på mig. Jag slängde i snabbt en massa hö och stack iväg in i stallet, utan att väga höet var så rädd.
så har jag väen sätt henne när jag låg i sängen och tänkte sova, (sängen står frammför dörren så jag kan se ut ur rummet) dörren står öppen och jag kollar ut ur rummet och ser henne titta på mig, hon hållde i dörren som om hon kramade den. Jag skriker till min syster att tända lampan.
Har int emärkt av något nu under vintern men får se om det händer nå mer..
kvinnan är kraftig och är blond och har håret ner till axlarna, hon är klädd osm en gammeldags bondfru, har röd klänning med vitt förkläde.
den lilla tjejen har en vit klänning och blont hår som hänger ner från axlarna och man kan se ungefär igenom henne.
Jag undrar om dom vill något? jag vet lite om husets bakrund. Och det är ändast jag som sett dom och kännt av dom som mäst.
Och jag åker buss varje dag från skolan och till skolan. Så finns det en gammal buss så ser jag något i fönstret och går dit och tar en bild, förvånad som jag belv så liknar bilden ett huvud av en man. Slänger in bilden.

vart fanns den gammla bussen som du fotade på?
det ser ut som en man och han ser inte glad ut heller.
har du ritat av fotot?

Är absolut ingen expert, men när någon har försökt visa sig för mig har jag känt mig "pressad" och bett vederbörande att inte besvära mig. Detta funkar fin-fint.
Om du känner att situationen är för jobbig så be dem bara lämna dig ifred. De kanske är nyfikna på dig och vill ta sig en närmare titt bara.
Det finns ett hus här där jsg bor, som är allmänt känt som "spökhuset", frågade städerskan en gång om hon märkt nåt eller om det är bara är rykten och snack.
Jomenvisst känner hon alltid närvaron men hon brukar bara heja när hon kommer och säga hejdå när hon går och upplever att de förövrigt lämnar varandra i fred. Huset är gammalt men omsorgsfullt renoverat för att återställa det i sitt ursprungskick, K-märkt också.
Ni kanske kan leva sida vid sida med varandra, kvinnan och flickan, hälsa på dem men be dem låta dig vara ifred så låter du dem vara ifred. Eller fråga dem rätt ut vad dom vill om du är beredd och mottaglig för svaret.
Kanske funkar det, vet ej? Få se vad någon annan här på ÖN kanske har att svara…
Kram Silja
#1 Bussen vet jag inte vart den finns kanske flyttat till ett annat ställe för den åker inte längre här, den fanns iaf i Furudal i Dalarna.
Bilden fottade jag rakt av med mobil cameran.
#2 Okej, tack :) Ska säga till dom nästa gång jag märker av dom :)

han såg lite otäk ut med den arga bliken tycker jag.