Regresionsterapi
Någon här som kan beskriva hur en sådan kan gå till?
Jag funderar på att göra en sådan och är lite nyfiken på hur det går till :o)
Om jag har lagt inlägget under fel kategori får ni gärna flytta på det, jag kände att det är väl detta regresionsterapi ligger närmast ;o)
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Har hört mycket positivt om den hypnoterapi som Jörgen Sundvall ägnar sig åt /han har också utbildat terapeuter som finns i hela landet.
Sedan finns det ju många som gör regressioner utan hypnos. Det finns även regressioner inspelat på band av bla a Kristina Wennergren.
Känn efter vad som känns mest lockande för dig.
Det jag personligen inte rekommenderar är att gå till någon som bara talar om för dig vad dom ser. Det är din egen upplevelse där du VET vad du upplever och verkligen får en upplevelse av det tidigare som ger något i längden.
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Jag tänkte också på J. Sundvall. www.sseah.se
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag var hos Mariel Månfalk 1997 och gjorde en regressionsterapi. Jag kom tillbaka till ett liv där jag fick mycket tydliga upplevelser. Detta var alltså mina egna upplevelser och ingen annan som berättade för mig. Denna regression var en typ av hypnos.
Jag har försökt själv med hjälp av några olika CD, men inte med någon större framgång.
Den slags regressionsterapi jag gör innebär inte att titta på tidigare liv genom att se hur eller var jag levde. Ju fler känslor jag löser upp desto mer ointressant ter det sig att titta på gamla liv faktiskt.
Jag går själv ner i medvetande, typ på en skala från 1-10. Normalnivån för mig är ca 7 och när jag kommer ner till 2 så ber jag mitt undermedvetna ta fram känslor. Antingen de som kommer fram av sig själva eller så kan jag titta specifikt på någonting. Efter att jag identifierat känslorna och förstått vad de står för så ber jag att få fram det eller de som skapat dessa känslor hos mig och så förlåter jag mig själv för att jag låtit andra ge mig dem. På så sätt löser jag upp mina blockeringar. Jag har bara sett/skymtat ett liv och det var gräsligt.
Det svåraste med att göra detta själv är att jag har så svårt att definiera känslorna. Jag behöver fortfarande min terapeut till det. Längtar verkligen efter att kunna lösa upp dem själv.
Tänkte också på frågan varför man vill göra en regressionsterapi, vad som är syftet. Har man någon form av ångest eller rädlsor som man inte kan förklara kanske man kan finna svar i en regression, men det är ju inte säkert.
Det kan ju också innebära att man kommer tillbaka till ett liv som är så hemskt att minnena kan skapa nya rädslor och ångest. Man ska nog tänka sig för vad man vill ha ut av detta.
#5 Jag har lite svårt att tänka mig att ett av dina gamla liv skulle kunna ge dig nya rädslor och ångest. Du har dem ju redan för det är ju ett av dina liv. De finns för alltid i din kropp tills att du löser upp dem. Nya rädslor och ångest kan du bara få nu och i framtiden.

När min andliga resa började för runt 20 år sedan, hade jag från början den inställningen - varför ska man rota i gamla liv? Jag har alltid, vad jag kan minnas, trott på reinkarnation men dom jag mötte innan mitt brak-igenom-väggen pratade bara om vilka upphöjda, stora historiska personligheter dom varit och glänste med det. Jag tänkte - och…??!! du är ju samma sk-stövel för det. Men jag fick lite hjälp från den andliga sfären via automatisk skrift under mitt intensiva uppvaknande och då fick jag en väldigt bra förklaring. Tyckte jag i alla fall. Allt måste vara till någon nytta i det här livet, här och nu, för min del för att det ska vara värdefullt.
Jag hade en väldigt stark reaktion på en händelse, tyckte den var lite oförklarlig, varför reagerade jag så starkt? Skrev ner lite info jag fick och fick förklaringen att vissa saker behövde jag minnas och befria smärtan i för att jag skulle förstå mer vem jag var, mina präglingar som inte bara handlade om det här livet. Likaså fick jag berättat för mig att vissa möten är speciellt viktiga för att lösa upp karman mellan människor.
Då fanns det ett syfte för mig att "rota" lite. Inte för att det för mig behövts leta efter det, jag har känt när det varit dags för något minne, det har varit så tydliga "symtom" för min del. Jag har då låtit det komma upp, känt efter hur jag kan utveckla detta i mitt liv nu och sedan låtit det finnas där som en erfarenhet som jag lärt mig av. Precis som händelser i det liv jag lever nu.
Vissa liv har varit väldigt klargörande och inneburit massor, andra kanske några detaljer bara som betytt något. Nu är det ett tag sedan, efter att ha varit starkt i början så avtog béhovet, vilket jag också tycker är självklart.
När man får upp något, så är det väldigt viktigt att man tar hela scenariot med fötterna djupt i myllan. Minns, förstå varför det dyker upp, se vad man kan göra åt det nu och gå sen vidare.
Precis som med allt annat inom det andliga, så behöver man se till att ta hand om alla aspekterna av sitt liv och inte fastna i något speciellt lockande fack. Har tyvärr sett fall där man blir lite väl upphakad, vilket inte ger något bättre och mer glädjefyllt liv här och nu, vilket faktiskt är meningen med hela grejen!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
# 6 - Jag uttrycke mig lite felaktigt där
. Jag menade på att det kanske finns händelser i tidigare liv som inte ska tas upp till ytan här och nu.
När jag gjorde regressionen så kom jag ju tillbaka till ett liv som fransk adelsdam i slutet på 1700-talet som efter dramatik blev tillfångatagen av halshuggen precis som många andra under franska revolutionen.
Under många år förstod jag inte varför jag skulle uppleva detta igen och vad som var meningen. Först för någon månad sedan så fattade jag vad det var jag skulle förstå. Detta var en koppling till en rädsla som jag inte hade vid den tidpunkten jag gjorde regressionen utan detta kom flera år senare i livet.
Vad gäller tidigare liv så vet jag om två kvinnor som har låtit ett av sina föregående liv påverka sitt nuvarande liv på ett mycket negativt sätt. Alltså minnena från tidigare-liv upplevelsen sätter så stor prägel på deras nuvarnade liv, att det har förstört nuvarande liv.
#6 och 9 Ja, det gäller verkligen att förstå. Jag kan inte skriva det tydligare än så. Även om jag löser upp mina känslor så har jag ibland inte riktigt fattat innebördan av en eller flera känslor. Har nyligen förstått att jag måste söka upp de personer, möta dem, som gett mig de känslor jag inte förstår och prata med dem eller se till att jag hamnar i en situation med denna person för att 25-öringen ska trilla ned.
Ibland får man leva flera liv i liknande varandra om man inte lära sig det som är meningen att man ska lära sig. Det kanske är det som drabbat de två kvinnorna. Eftersom problemen uppstått så är det antagligen meningen annars hade problemen/minnena inte uppstått. Man kan inte få något som man redan har.
Jag har gjort några resor bakåt i tiden och det har givit mig oerhört mycket!
Att jag fått förmånen att kunna få återse dessa med ett objektivt seende har gjort att jag idag förstår några av mina nuvarande rädslor och även förstår varför jag kämpat, nästan förtvivlat med skeenden i mitt nuvarande liv som för många tyckts varit dödfött.
Jag tycker personligen att när man gör en återblick så ska man även reflektera länge över det livet och vad det är man har med sig idag.
Vad är det som jag fortfarande inte lärt mig osv.
Man ska verkligen ta till sig den lärdomen återblicken gav och inte bara springa över den.
Mina återblickar jag gjort är inte många alls men det intressanta är att två av dem har varit helt oplanerade från min sida så där har jag haft hjälp från min guide som troligtvis tyckt att jag behövt insikten vid det tillfället, de har även varit de mest magiska
!
Sedan är det ju viktigt att man ändå inser att vi lever där vi gör idag och att man inte kan "skylla" sina egna ageranden på tidigare liv
!
Alla handlingar man begår gör man ju i det liv man lever men att ändå få en förståelse underlättar den egna utvecklingen så att man förhoppningsvis slipper älta om samma misstag i ännu ett liv om man nu väljer att leva ännu ett liv på jorden.
Kram Hellas
När jag göra såna använder jag hypnos (som jag gått utbildning i) och så får den som vill uppleva regressionen se på sig själv, sin omgivning, människorna omkring sig osv.
har själv fått regression en gång och det var väldigt positivt. Sen har en av mina katter också fått det, genom kinesiologi, och hon kunde då berätta att hon och jag möts i ett tidigare liv (fast i det hamnade inte jag när jag gjorde min regression, så det finns mer att utforska!)
#12 Detta med att göra det via hypnos är något jag skulle vilja testa, använder ni videoinspelning när det görs?
Gick det inte en serie på TV för några år sedan om just Regression via hypnos, det var ju helt häpnandsväckande vad de fick fram detaljer, kartor osv.