Om Hypnos del1
Jag har fått flera frågor om hypnos, hur det fungerar och är att bli hypnotiserad, så jag tänkte skriva några rader. Jag får dela upp det så att det får plats. Lägger det i "Övrigt", men det går bra att flytta ifall det passar bättre någon annanstans.
Vad är hypnos?
Flera gånger om dagen befinner du dig faktiskt helt naturligt i hypnos. Du gör det precis mellan vakenhet och sömn (både morgon och kväll), samt till exempel när du dagdrömmer eller lever dig in i en film som är rolig, spännande eller sorglig. Det är alltså inget underligt med hypnos, tvärt om är det ett naturligt tillstånd.
Det en hypnotisör gör är att hjälpa dig att hitta detta tillstånd, och sedan hjälpa dig så att du kan omprogrammera ditt undermedvetna. Det är samma slags metod som idrottsmän kallar "mental träning", men med hypnos behöver du inte ägna flera månader åt att lära dig hur det går till.
Vi tänker omkring 60.000 tankar varje dag. Ungefär 57.000 av dem är samma som vi tänkte igår. De flesta av de beslut vi fattar tar vi alltså genom automatisk slentrian. För att förändra något behöver vi mer än ren viljestyrka. Vi behöver påverka vårt undermedvetna. Eftersom hypnos är ett effektivt sätt att komma åt det undermedvetna är det så att du når målet snabbare med hypnos än med någon annan metod.
Under hypnos gör du inget som du inte kan stå för, du avslöjar inga hemligheter eller säger saker du inte vill säga. Många tror att man är "borta", men det är snarare tvärt om, man upplever en skärpt känsla av att vara här och nu. Alla som själva vill det kan bli hypnotiserade, men det kan ta lite olika lång tid. Oftast går det snabbare när du har gjort det några gånger. Ingen kan bli hypnotiserad mot sin vilja, det är egentligen du själv som utför hypnosen, hypnotisören är där för att vägleda dig.