Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: upplevelser
Läst 1053 ggr
Eleri-Twinkle
0

När man minst anar det...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att komma till den mycket "för mig iallafall" häpnadsväckande slutklämmen, så måste jag få ta med er från början till slut. Det ni kommer få ta del av är min förlossningsberättelse*ler* Viktigt att veta är att jag genom hela min graviditet var mer eller mindre panisk rädd för att föda. Men någonstans efter den 6:e månaden gav jag mig i kast med boken "att föda utan smärta".Skrattande

Det var helt klart en av de mest "sinnliga, andliga och fysiska" upplevelser jag varit med om. Som jag förstår, så märktes detta av barnmorskorna. Ni kommer förstå, i slutet av inlägget. Men nu…över till..

MIN BERÄTTELSE! Glad

Gud vad ska jag börja?!?! Hur kan man beskriva någonting så totalt omvälvande o underbart?

Natten mot den 28:e lade jag mig ca 22 med en molnande känsla i ryggslutet. Jag beslöt att ta det hela med ro och somnade. Jag vaknade flera gånger av samma molnande känningar med gav inte upp om sömnen som till slut enbart blev slummer.

Kl 05:30 förstod jag att dagen hade kommit. Som en tyst viskning inom mig, som förberedde min kropp på vad som höll på att hända.

Jag steg upp och klädde på mig. Därefter väckte jag en mycket trött make och en mycket piggare mams. Jag ägde ett lugn redan där och då, en trygg känsla som tycktes blåst bort all nervositet. När sammandragningarna kom satte jag så äntligen igång mina andningsövningar (de jag tränat på i all "oändlighet"). Kroppen svarade positivt och jag kände genast att jag kunde kontrollera förloppet på det sättet jag hoppats på.

Klockan närmade sig 8 på morgonen och då kom sammandragningarna med 3 minuters mellanrum.

Dags att åka in till BB!!!

Väl där fick jag min första undersökning.

Mateos hjärtljud kollades, samt mitt blodtryck. Sen kollade barnmorskan hur mycket jag var "öppen". 5 cm visade det sig och allt var som det skulle.

Därefter fick jag förfrågan om jag ville bada och visst ville jag det!!! :) väl i badet låg jag i ett jättestort badkar med tända ljus runt omkring och drack apelsinjuice.*skönt*

Marko satt bredvid och masserade mina axlar. När sammandragningarna kom tystnade min pladdrande mun och ersattes med andningsövningarna. Efter en stund kom min syster och satte sig ned vid sidan och höll oss båda sällskap. Efter ett tag kändes det bättre att duscha, så jag "hoppade" in i duschen och dansade mig igenom sammandragningarna i takt med andningen. :)

Det blev en hel massa hula-hula och annan höftdans och den var skön för hela kroppen.

En stund senare begav vi oss in i rummet där jag skulle föda.

Min syster och Marko var underbara stöd och jag kände endast lugn i hela kroppen. Marko började massera min rygg och ryggslut efter de övningar han lärt sig och det underlättade mycket när sammandragningarna ökade i styrka. Jag satt på en jätteboll och rullade fram och tillbaka samt flåsade vidare i profylaxens värld. Tanken slog mig gång på gång (och skulle fortsätta göra så igenom hela förlossnigen) att "det gör ju inte ont" KRAFTER, javisst…enorma sådana for som tsunamivågor genom min kropp, men jag "red" över dem med muncentrerad, lätt andning och visualiserade en dörr som öppnade sig mot ett varmt ljus och som sedan slöt sig på nytt.

Min syster kom med uppmuntrande ömma ord och Marko pussade mig en hel massa. Då och då kom barnmorskor in och kolla Mateos hjärtljud och till slut åter hur mycket jag var öppen. 8 cm var det då…WOW…andningen i kombination med avslappningen och min tilltro till min hårt arbetande kropp hade hjälpt mig och än en gång förstod jag…det går att föda utan smärta…dock INTE utan kraftansträngning. Jisses…min kropp överöstes med allt starkare sammandragningar, som kom allt tätare och stannade kvar allt längre. Jag väntade på att fosterhinnan skulle brista, alla väntade på att det skulle brista.

Till slut i en sammandragning som slutade i en krystning sa det POFF!!! Ut ur mig flödade fostervatten och ner över hela sängen samt golvet. Barnmorska tillkallades…fostervattnet var klart förutom lite blod, Mateo mådde bra. :)

Nu började krystvärkarna komma, men jag var fortfarande "bara" öppen 8 cm…dags för lätt andning…allt för att underlätta för livmodern. Nu kom min mamma och blev ett tredje viktigt stöd under förlossningen. :)

Timmarna som följde var en ström av sammandragningar och andning, massage och kärlek. Jag fortsatte visualisera, behöll mitt lugn och sjönk djupt in i mig själv. Så till slut valde jag lustgas för att hinna "flumma" bort mellan sammandragningarna. När väl de kom påbörjade jag på nytt "andningen". Dock ville min kropp inte inte öppna sig helt utan stannade till slut på 9 cm med en liten kant kvar som gjorde att jag inte fick krysta.

Att inte få krysta vet varje kvinna som fött, är en hel omöjlighet, för väl "krystvärkarna" sätter in, så krystar kroppen vare sig du vill eller inte. Jag gjorde mitt bästa att "blåsa bort" behovet att fortsätta krysta då "toppen" var nådd och lyckades åtminstone med det.

Mateo och jag hade nu "arbetat" i många timmar och plötsligt började detta märkas på hans hjärtljud. Det blev viktigt att påskynda förlossningen för hans skull.

Rummet var så plötsligt fullt med personal. Dags för sugklocka! Jag kände mig trots allt väldigt lugn, för jag visste att både Mateo och jag var i goda händer, så jag gjorde mitt bästa för att göra som läkaren och barnmorskorna sa.

Till slut hade jag en barnmorska som tryckte ned på min mage, samt två som höll i mina ben och en läkare mellan benen som fäste sugklockan på Mateos huvud. Efter tre krystningar var så Mateo född.

Jag minns att jag såg hans lilla huvud, med ett ilsket rött märke efter sugklockan och jag visste där och så, att jag fått en son…hur vet jag inte, jag bara visste. Barnmorskorna och Marko rusade iväg med Mateo och jag låg kvar för att krysta ut moderkakan samt för att bli sydd.

När man föder med sugklocka får man alltid bristningar och så fick även jag. Det är inget man känner, men visst upplevde jag smärta i sekunden han kom ut…det var ju inte på det naturliga sättet liksom.

Men så kom Marko tillbaka med ett leende och tårar i ögonen och jag fick veta att allt var bra med vår lilla son. Jag som känt på mig att det skulle bli så, var givetvis ändå mycket lättad och helt betagen!

Jag var så äntligen mamma och Marko, pappa!!!

Jag låg som sagt var kvar och blev sydd och Marko gick mellan mig och Mateo som låg under värmelampa i ett rum bredvid. Även att han hämtade sig fort, så tog barnmorskorna inga risker.

Kl 20:11 föddes han, sammanlagt hade förlossningen varat i 21 timmar, varav 12 timmar spenderades på förlossningen (BB). Jag kunde så äntligen konstatera, att jag fött UTAN smärta och jag ler av trygghet och värme varje gång jag tänker på det. Jag kommer nu för evigt predika om profylax, avslappning och noga kännedom om den egna kroppen och födsloförloppet…allt för att hjälpa och lugna blivande mammor runt omkring mig.

Skrattande

Min berättelse hade kunnat sluta här, men den har en fin liten knorr. När jag låg ensam i rummet och blev sydd av den barnmorskan som följt hela förlossningen, så hände något mycket speciellt. Jag låg där och kikade upp i taket och småpratade med henne, medan hon satt mellan mina ben och sydde. Plötsligt verkar hon ta mod till sig och säger "är du medial?"

Ni kan tänka er att jag lyfte på ögonbrynen åt hennes fråga. Jag log och svarade, "Vi kan säga att jag är ett naturbarn". Barnmorskan berättade då att hon fått denna starka känsla, men att hon själv inte var mottaglig. Jag dementerade detta genast och sa, "tro mig, det är du…du kände ju av mig". Därefter följde ett vackert samtal i takt med stygn som syddes. Det framkom att hennes pappa hade dött och att hon önskade veta att han hade det bra. Jag lugnade henne med att berätta om mina tankar och upplevelser kring det hela och sa att hon inte skulle tveka på att han hade det bra nu och var på en fin plats. Detta tycktes vara det svar hon hade sökt och jag såg att hon kopplade av.

Men tänk…att få en sådan fråga efter att ha fött barn i 12 timmar där på BB! Ja,jag ler åt det varenda gång jag tänker på det.

Kram på erKyss

Trisha
0

Vilken härlig förlossning! Och vilken underbar belöning.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Madson
0

Vilken härlig berättelse! Tack för att du delar med dig!

Kramar Madson

TantAlma
0

Vilken söt bebis du fick tack för berättelsen, jag älskar bebisar….

Glad vill så gärna ha en själv…

Med ljus och värme Alma

Eleri-Twinkle
0

Det var så lite så. Att föda Mateo var helt otroligt*ler*

FrauBlycher
0

på sätt och vis önskar jag ibland att jag hade varit där :)

Eleri-Twinkle
0

Det var du gumman*pussar*

FrauBlycher
0

Skrattande

Vibeka
0

så fint Glad

bigheart
0

Det gick en behaglig rysning genom kroppen när jag läste din berättelse. Underbart.

Denna berättelse ska jag visa för min dotter som är mitt i sin graviditet och är orolig inför att föda

Tack för att du delar med dig..

Kramar om…

Nuit
0

Vilken underbar förlossning..jag ryser och längtar efter att få uppleva detsamma. Njut av din lilla familj nu!

Kram

[Chakra]
0

Vilken fin upplevelse du delar med dig av!

Tack!

Mads
0

Vilken fantastiskt berättelse & vilken underbar liten pojke, helt ljuvligGlad.

Det är egentligen helt otroligt vad man kan orka med både kroppsligt och själsligt ibland.

Kramar Madde

Amor Vincit Omnia

Eleri-Twinkle
0

Tack allihop för den fina responsenKyss Något som ligger mig mycket varmt om hjärtat är att hjälpa förlossningsrädda kvinnor. Jag har fått äran att nå ut till många och fått vara där om än med lite pepp, tips och råd över nätet. Detta är något jag hoppas på kunna fortsätta med*ler*

STOR KRAM på er!!!

bettis69
0

Tack för en fin berättelse… vicken sötis du fick!!

Dance
0

Eleri-Twinkle… härlig berättelse. Men var kommer rädslan ifrån?

Låter jättejobbigt att känna sig så rädd inför något som är så natuligt? Och att det finns så många förlossningsrädda kvinnor, är det nåt nytt fenomen typiskt för vår tid? Alla möjliga tankar dök upp när jag läste.

Grattis till den lilla karabaten, föresten. Han ärr jättegullig-- muah!

Ett-tu-tre är den lille 22 år, vips säger det bara. Är glad att jag verkligen kunde ta tillvara på många underbara stunder med min son, underbara minnen.

Hälsan tiger still-- men jag hade en bra och rolig förslossning, en kompis var med, värkarna började vid midnatt, sonen föddes 17:16, jag gick aldrig någon profylax, tänkte att det ordnar sig nog, jag är ju inte den första att föda barn liksom…tog inga bedövningar men i slutet klamrade jag mig fast i lustgasen och t.o.m föddes sonen med "segerhuva"…

Vill du beskriva varför ni är rädda? Skönt att du kom över din rädsla, det låter ju fruktansvärt jobbigt. Var stolt och tacksam…Kram Silja

Blackfeather
0

Så vackert du berättar om din förlossning!

Och underbart att du sprider budskap om att det går att lindra/ta bort smärtan…önskar att jag hade kunnat det när jag födde min andra son (första med akut katastrofsnitt). Jag hade inte gått in i meditationens värld på allvar ännu då.

Men jag blev lätt hypnotiserad (av en schaman) när jag satte in en pic-line i armen. Pic-line= en slags kanyl med (i mitt fall) en 33 cm lång slang som förs in i en ven mot hjärtat. Som sedan sitter kvar under hela medicineringen.

Tack vare hypnosen så gick det hur bra som helst trots min stora spruträdsla som jag hade då. Men kirurgen som skulle sätta in den blev lite orolig först…hihi… hon vart rädd att hon med, och resten av personalen, skulle försättas i hypnos. Schamanen förklarade hur det går till och då vart dom lite lugnare. Men en lite rolig tanke…alla i operationssalen i hypnos :)

Tack för din fina berättelse.    Kramar

Eleri-Twinkle
0

#15 Jaaadu Silja. I mitt fall hade min stora rädsla grund i mitt behov att ha kontroll. Och vetskapen om att detta var ny mark och att jag snällt fick acceptera att jag inte kunde styra allt som jag ville. Förlossningsrädslan är enorm. Jag har varit medlem på en annan sajt och jag hade över 3000 läsare och hur många oroliga inlägg helst. Det är så viktigt att nå ut med information och lugn för dessa blivande mammor och mammor generellt faktiskt. Fast man har haft en dramatisk första förlossning, så betyder det inte att nästa behöver bli likadan osv. Jag hoppas i framtiden kunna ha små träffar med rädda blivande mammor och de som funderar på att skaffa barn. En stund i veckan där man kan dricka lite kaffe eller té och få prata ut om sina känslor och funderingar. Tillsammans kan vi överkomma så mycket och att ha stöd under denna så viktiga tid under ens liv, är ovärderligt. Jag vill kunna vara där för dem:-) Härligt att höra om din förlossning och min förhoppning är att fler och fler kvinnor kommer känna som du i framtiden. Att detta är ngt väldigt naturligt, kraftfullt och som har bra chans att bli en riktigt fin upplevelse:-)

Kram

Eleri-Twinkle
0

#16 Tack*varm* Din berättelse var ju underbar i sitt slag, vilken hjälp man kan få i "stora" situationer ändå. Det gör en trygg:-) Och hypnos tror jag helt klart påSkrattande

Kram

Dance
0

#17-- behovet av "kontroll" var just vad som upp, men jag ville inte säga det själv, men nu när du sagt det så kommer en följdfråga--

Är det rädslan att släppa kontrollen?

Eller rädslan att förlora, överlåta, kontrollen?

Eller är det rädslan att tappa den, hur man beter sig och sånt…?

Om jag som inte har något kontrollbehov vid en förlossning resonerar så är jag alltså varken rädd för att släppa, ge efter för händelseföloppet, ej heller att överlåta den åt någon annan, dsv måste lita på att personlaen kan sin sak och sist men inte minst (kanske) så tappar jag kontrollen totalt och beter mig inte särskilt socialt…

Är det nåt sånt som rädslan bottnar i…och vad är det värsta som kan hända då om man släpper, överlåter och tappar kontrollen? Om jag är på rätt spår vill säga…kanske dessa tankebanor inte stämmer, men jag chansar, tycker det är väldigt intressant samtidigt som jag självklart har medlidande, hoppas det är ok att jag frågar och undrar?

Eleri-Twinkle
0

I mitt fall gällde det nog allt som handlar om behov att ha kontroll och känslan inför att inte ha det så att säga*ler* Jag är dock inte förlossningsrädd längre, den försvann vid första sammandragningen*ler*

kontrollbehovet är av min erfarenhet, dock ett "problem" av flera. Det finns kvinnor som är rädda för "smärta" i alla former. För nålar (i samband med bedövning att få bristningar, att svimma, att få panikångest-attack mm. Så som du förstår är det så mycket denna förlossningsrädsla kan bottna i. Och den kan ha ett radband av olika saker som göder och föder den.

Inte minst det faktum att "vi" mer eller mindre blir indoktrinerade att föda barn gör väldigt ont. Redan som små får vi höra detta, eller så ser vi en bild på en grimaserande födande kvinna, eller ett tv-inslag där hon skriker. Utan att förstå hela förloppet och vad som sker när man föder, går vetskapen om att kvinnan kanske skriker av "kraft och jäklar anamma" och INTE så mycket av smärta förlorad. Sen är det många gånger dessvärre så, att kvinnor förtränger det som komma skall, panikar vid tanken och vill inte tänka på det. Som du förstår kan listan göras lång.

Mads
0

# 13 Då vet jag vem jag ska be om tips & pepp om jag nån gång skulle bli gravid igen. Min förlossning var inte nån höjdare så bara tanken på att skaffa fler barn är just nu uteslutet.

Tur att människor som du finns som stöd Glad.

Kram

Amor Vincit Omnia

Eleri-Twinkle
0

#21 Jag finns här när det är dagSkrattande stor kram!!!

Dance
0

Tack Eleri-Twinkle för att det du delar med dig såhär generöst ger mig en insikt, skönt att du kom över din rädsla, föresten jag har haft tandläkarskräck, milt uttryckt, det var en cirkus må du tro innan jag kom över den för ett år sen-- zeeeeezuz…Förvånad

Men att föda barn och gå till plågis är nog inte riktigt samma sak…

Kram Silja

LillanyfiknaIza
0

Skrattande Häftigt.. jag kände mig nästan delaktig i allt… :)