Häxor sökes!
Så annonseras det igen. Häxriket söker häxor till sin betallinje. Vad tycker ni om att man annonserar efter häxor på AF?
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Måste man vara just häxa för att jobba där? Jag tänkte på de kriterier man var tvungen att uppfylla, så är väl det egentligen något man kan vara riktigt grym på utan att för den delen titulera sig som häxa? ;)

Det är väl helt ok. Frågan är ju om en riktig ljushäxa bryr sig om att söka plats på en betallinje…. tja, man vet ju aldrig, men tveksam är jag! Hon kan ju förstås lita helt på sin djupa intuition att precis dom hon ska ge en gåva till ringer på hennes linje. Sorgligt är väl bara att det blivit ett lite löjets skimmer över alltihop.
Vet att när jag vi några få tillfällen mött en kvinna som verkligen är en häxa, med alla kunskaper det innebär, och hon står upp för det hon gör och kan - då är det med en kraft och samtidig ödmjukhet som jag böjer min hjässa för. Menar då en kraftkvinna som väljer kalla sig för häxa, för det är ju en rätt talande etikett…. Men blir lite fjantigt, faktiskt, när någon hänger på sig lite örter och omger sig med en konstlad mystik och ropar ut till allt o alla att hon är häxa.
I mitt tycke är ordet häxa precis vad man väljer att tolka det från sin egen historia och tolkningsförmåga. För mig är det en djupt kunnig kvinna som vilar i sin magiska kraft och som tyvärr många gånger blivit rätt sargad av omvärlden för att hon är den hon är…
Som sagt - jag har svårt att se att en sådan kraftkvinna skulle jobba på det sättet, när hela häxgrejen blivit ett stort jippo.
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

…tänker på de arbetslösa som måste ta vilket jobb som helst som erbjuds för att inte förlora sin arbetslöshetsersättning…
Alternativt måste de söka alla lediga jobb som AF hänvisar till
…
AMS-arbetande häxor är väl bara en tidsfråga, fackförening ej att förglömma…
Som arbetslös vet jag ju hur det är. Jag är tvingad att söka jobb som lastbils chaufför trots att jag inget körkort har.
jag är tvingad att söka arbete som hjärkirurg trots att jag saknar utbildning. osv osv.
Har påtalat detta för arbetsförmedlingen, men de anser som så, att söker jag en tjänst som hjärnkirurg så kan de faktiskt ha en annan tjänst jag skulle passa för.
Skulle vara intressant att veta hur många "äkta" häxor det är som söker denna tjänst, och hur många det är som söker denna tjänst för att de måste söka alla jobb som finns. Dessutom säger ju AF att alla företag har iaf internutbildning, så det där med att mans saknar erfarenhet är egentligen inget man ska bekymra sig över…
Häxa, jo jag är en men kallar mig inte det så ofta nu för tiden utan det blir den gamla titeln TROLLKONA…högt aktad kvinna i det gamla samhället….och nidbilden som Expressen lagt in i sin artikel är ämne för anmälan till Etiska Rådet…jag har god lust att anmäla dom. Hur kan man vara så förbaskat okunning idag, i vårt rika informationssamhälle.
jag har själv arbetat på linje och var tvungen att sluta pga av att jag var seriös!! Det var alltför många som ringde som INTE var seriösa utan ville ha snabba lösningar på sina livssituationer och inte göra nåt själv….
Men hur många idag som verkligen sätter sig på en linje och är seriösa, ja de är nog få…tyvärr för det är ett utmärkt kontaktmedel just genom telefon och datorn….fast jag tycker att det är för dyrt för dom som ringer…en utrensning behövs verkligen.
Vet i f*n om jag inte ska anmäla Expressen och skicka dom bilder på äkta häxor så att Expressen läsare får sig en sann bild av hur en häxa kan se ut…..!!!

Imasy-- tack fär dagens garv 

Ja, det där med snabba lösningar är ju poppis - fix me - quick please!! Ingen bra ide och många människor har lagt ner stora pengar på att ringa olika tarotlinjer när hjärtat blöder efter någon… men det är ju deras val iofs.
Skrattar också när jag läser ditt inlägg Imasy - men blir samtidigt fundersam. Det är väl ett skämt va…?? Det händer så mycket knasigt i olika samhällsstyrda organ, så en del i mig undrar - kan det vara så som du skriver??? Har hört så mycket idiotiskt som människor fått sig förelagt av AF så jag har tappat hakan många gånger….
Ville bara säja att jag har startat en fotoutmaning till alla er som känner och erkänner att ni är häxor inne på HÄXOR-sajten så vill ni vara med så gå ditt och sätt in en bild på er själva….till slut så skickar vi alla till Expressen…

Kollar direkt.

Nu har jag lagt in ett foto! Fram för en bättre bild av oss med gåvor!!
Är det sant ???
Galet….
Amor Vincit Omnia

Det här med häxor är ju lite tvetydigt! När jag tittar i Norstedts svenska ordbok står förklaringen till häxa så här:
Kvinnlig sagofigur med förmåga att utöva skadlig trolldom genom förbund med djävulen. äv. allmänt motbjudande kvinna.
Om man beaktar den betydelsen är jag inte förvånad över att AF tar in en sådan annons, eftersom vissa personer som arbetar där verkar tillhöra den kategorin som uppslagsboken förtäljer. Och vad är det ordspråket säger? Jo, kaka söker maka!
Men liksom hur skriver man en sådan annons ??
Häxa söker för utövande utav diverse trollformler och en och annan förbannelse
?
Amor Vincit Omnia
Tyvärr så är det sanningen som jag skriver i mitt inlägg. Jag är tvingad att söka ALLA jobb som finns på marknaden, även som häxa om det sökte häxor i stan. Som sagt, kompetens för själva tjänsten är inte speciellt nödvändigt, för "alla" har ju som sagt internutbildning.
AF är bara ett stort hån emot både arbetslösa och arbetsgivare.
Hade jag varit egen företagare och skulle kanske anställa en advokat till exempel, inte tusan vill jag ha 500 ansökningar att slösa min tid på där folk inte har behörig utbildning, men de är tvingade av AF att söka den tjänsten för att överhuvudtaget få a-kassa.
Förstår mer och mer varför man kallar dem för "arbetsförnedringen" :/
Ja den här tidningen hade väl ingen bättre bild den heller…..man kan ju undra som sagt va vad det är för bild som personalen har….
Men vilken bild! I vilket århundrade lever vi?
Mailbomba redaktionen!

Ni tänker lite fel! Det är klart att Expressen vet vad de gör! Ni förstår väl att de tyckte det här var en rolig grej att lägga ut en bild av en påskkärring! Ta inte er själva på för stort allvar, skratta åt det istället, det gjorde jag när jag såg bilden. 
#17 håller med dig också….men en annan del av mig är lite trött på att skratta åt mig själv eller ett bli utskattad….så därför så tänker jag och några med mig göra något åt det…
#16 bra idé….ska jag verkligen ta till mig.

Jag har en fråga till er som kallar er häxor.
Använder ni struthatt och kvast?
Var det en spydig fråga? Nej, det var en fullt logisk fråga efter att ha läst några sidor på sajten häxriket, dvs de som sökte häxor.
Även vårtan på näsan tycks ha en betydelse, för att förstärka väderkornet. Fast de flesta häxor har trollat bort den för att inte skrämma de små barnen.
Länkar:
#19..nej inte struthatt men annan hatt…kvast Ja…ingen spydig fråga alls.
MEN häxriket är rena rama blajet och har inget med riktig häxkraft att göra…det där med vårta är bara löjligt, nåt att skratta åt bara.
Dem ska ju ha 5 i Östersund så man kanske ska söka….just kidding
Jag tror att dem får rätt personer till detta. Vad är en häxa? Det är den stora frågan. Överhäxan sa att dem hade rensat ut rejält.
Vilka använder sig av en sådan betalttjänst?
För mig känns detta fel i alla fall i det stora hela!

icke seriöst och förnedrande, även skrattretande i viss
mån, skratta skall man ju också. Men definitivt inget jag skulle
lita på…kanske skall dom tända en bål också
Kram

häxriket har haft annonser ute i många år, till och från, jag har ju sökt jobb då och då i x antal år och deras annonser dyker upp tämligen ofta..tror att det är många som slutar, det är nog inget jobb man orkar ha i många år.
Och hemsidan..späckad med enorma fel, hur kan man ha missat så mycket kunskap, och lärt sig så många galna fel?
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus
Jag börjar tro att vi är den sista kategorin människor - om man nu ska kategorisera - alltså människor inom det andliga/övernatuliga/paranormala fältet, som det är okej och tillåtet att öppet häckla och förnedra. Många sorters folk har fått skydd i olika diskrimineringslagar - när blir det vår tur?

#24 Det är väl frågan om "hets mot folkgrupp" isåfall för att få skydd genom lagar eller att man direkt blir diskriminerad…men att ironisera och driva med "häxor" är väl helt okey för min del i ett fritt och öppet demokratiskt samhälle.
Lagen är otroligt generös på den punkten, beträffande tryck- och yttrandefrieht, tack och lov. /Silja

Efter en tid i början av det andliga sökandet när man "kom ut" med sin tro och vad man pysslar med, då fanns det en känslighet, i alla fall för mig. Överallt och i alla sammanhang blev jag ifrågasatt och alltid skulle det diskuteras….
Men idag känner jag en sån frid. Jag gör det jag gör, står för det och låter även andra få gå sina vägar. Taggar någon på mig, så blir jag inte upprörd längre och går in i stridiga diskussioner som inte ger någon något.
Föreslog inne på häxor i fokus att kanske en kalender kunde skapas - stulet från Calender Girls och kalla den "Häxor i Sverige 2009" och så ha härliga bilder på människor som vågar stå för att dom har en kunskap inom det andliga.

#26 Trisha-- det finns en webbplats där man kan göra sin egen kalender, förutom att man kan göra sina egna böcker och sen sälja direkt därifrån utan att behöva hålla sig med något lager--
12 häxor som känner sig manade-- håll upp en hand 
Håller upp hand
jag tycker inte att ansvaret ligger på dom som söker arbetet,folk måste försörja sej på något sätt. eller kanske häxor ska trolla fram mat och uppehälle?
nej jag tycker att hela systemet med oseriösa betallinjer ska ses över istället. folk har inte alltid möjlighet att välja bort ett arbete,linjerna är tillåtna och någon kommer att ta jobbet i vilket fall.
har aldrig ringt en sån linje och tänker inte göra det heller.men jag har sett reklam och tycker att det är ett sätt att lura pengar av folk som mår dåligt,
~ mayolica ~