Korset som symbol
Vad tolkar ni korset som?
En venn på Andra Sidan viste fram Korset då han skulle forklara vad slags bånd vi hadde. I en sitting.
*undrande*

putt :)
Min tolkning är att korset visar på Kristendomen…..Korsfästelsen…. men också på hängivenhet, uppoffring, kristen helighet, katolska traditioner. Sedan beror det väl på i vilket sammanhang som budskapet kom, om det kom något till det så att säga…en ensam symbol berättar inte alltid så mycket.

Han hadde kommet innpå tidligere liv. Noe som var nytt for meg. Han pröver fortelle om sjelebåndet. Och då kom han med korset.
Ok, missade att du menade så….ja kanske att ni levat tillsammans i ett liv där korset var viktigt, kanske som präster, munk, nunna, hjäpare i en kyrka. Jag tror inte att det har med Jesus och korsfästelsen att göra, då korset är kyrkans symbol…om du mådde bra när du hörde detta så var det säkert ett bra liv, om du kände dig ledsen eller nåt annat så kan det ju vara ett Tecken på vilken sorts relation ni hade.
J

takk for dine åsikter og tanker, Oona :)
Han fortalte om tidliger liv, hvor vi hadde värt gift. Når jeg då satt stille og lyssnade, viste han korset.
Intressant, då kan jag tänka mig att ni hade ett liv där religionen var viktig, kanske att ni arbete för ett mera kristet samhälle, var hängivna er tro. Levde efter korsets regler på både "gott och ont"

mina tanker, utifrån alla små biter jag har fått från honom, er at vi kanskje har et slags troskap til korset, ja, slik du beskriver. For en annen bit, er at han har sagt til meg selv, at: "vi har hatt mange teosofiske samtalar".
ordet " teosofisk" er inte et ord jag bruker själv, och det fick meg til at tänka i dom banar du talar om, Oona.
en annen känsla er at vi har et bånd som fölger korset. Altså…vad skall jeg säga, vanskeligt at beskriva.
jag får vel vara tålmodig, och vänta på egna oppenbaringer och andra biter han kan ge utover :)
Teosofi betyder ju "religiös vishetslära"….det finns mycket att hitta om det på nätet. Tålamod är inte alltid det enklaste
så det blir väl en utmaning.

#8, du har helt rett, *ler*. Tålamod är en utmaning i det her fallet :)
Inte riktigt rätt med att ordet teosofi betyder religiös visdom…
mer rätt är gudomlig visdom 
Sophia
(Grekiska) Sophia eller sofia betyder Visdom. Sophia är gnostikernas feminina Logos, den universella själen - hos andra Helligeanden. Ordet ingår i många sammanhang - t.ex. teosofi (gudomlig-visdom), antroposofi (människo visdom), filosofi (vän av visdom) mm.
kallas också för den tidlösa visdomen 
Länk till teosofer
Teosofi är den visdomen som ligger till grund för alla religioner när de är fria från tillägg och vidskepelse. Teosofi erbjuder en livsåskådning som tolkar livet begripligt och som visar att rättvisa och kärlek vägleder kosmos. Dess undervisning ger stöd till utveckling av människans latenta andliga natur, utan att framkalla beroende eller fruktan

Tack, Mariann! Ah, vad inspirerande :) Skal se litt nærmere på dette med teosofi-biten.
Så, när et symbol som korset skal säga nåt om bandet två själar har,- så er det vel et sett at forklara på hvilken "hest man rider" i universum och at man har et öde tilsammans. Vill jag tro. The cross is the destination. Eller, korset er vägen.

jag måste höra med er:
nån som vet vad "aph" kan betyda?
jag fikk et bild i mit hovud, med en pratbubla, he he. Och inni sto det: aph
?
Korset är vägen… man (människor) kan vara korsfästa in i jorden.
Jordens inre kung är korsfäst in i jorden… kallas ofta "det stora offret"….
lodrät arm en inströmmande kraft djupt ner i jorden och vågrät arm famnande av allt liv på jorden…
det finns mycket esoteriskt/teosofiskt… 
#13 blir lite full i skratt…aph…gogglade på kul och fick upp en massa saker…kan tänka mig att det kanske är lite söt nonsens inget annat. Men man vet aldrig.

#16, he he! min känsla var at det er et annat språk. Har fått andra ord för, jag talade det samma språket, så at säga, och forsto det som blev sagt. Men efterpå…gikk det upp for meg at det var på et annat språk, he he!
Fikk bara en känsla av at "aph" er et ord i et annet språk. Et namn, eller et ord. Inget som jag finner via google, så at säga.
Men kan godt vära at nån skämtar med meg, iallefall vad gäller "aph" :)
#14: ja, enig, Korset er vägen. Alt vad det innebärer…

Nu ser jag ju i tråden som Mariann refererer til her uppe, i gruppen Andlig utveckling, hon skriver der:
"Korset
Ett av de äldsta och heligaste symbolerna, som är utbrett över hela världen och långt äldre än kristendomen. Korset fanns redan i det gamla Egypten, eftersom den äldsta formen är Tat: + eller måske Tau: T. Den speciellt egyptiska formen var ankh-korset och en annan mycket gammal form - kanske den allra äldsta formen - svastikan."
ordet "ankh", som Mariann berättar om her, ligner jo litt på "aph".
Jag fick iallefall en känsla av et slags språk iallefall! :) Tack så hemskt mycket!