Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettandlighet
Läst 5578 ggr
Elisabeth-J
0

Spålinjer

Vi har ju skrivit en del om dessa betallinjer i flera trådar tidigare men jag reagerade starkt idag. Jag fick hem Energivågen igår så jag satt en stund och bläddrade igenom den och upptäcker att en linje nu har startat en annan form. New Gay - Rådgivnign, stöd, medial support och det här kostar som vanligt 20 kr/minut.

Jag vet hur människor ringer linjerna för att dom är i en djup svacka och har ingen att prata med men det här gör mig så ledsen, jag vet hur många har ruinerat sig efter att ha fått telefonräkningar på 30-50000 kr. Jag känner även till fall där det ar slutat med självmord, så inte hjälper det, tvärtom så stjälper det många istället.

Varför startar man såna linjer? För sin egen vinnings skull anser jag, ett företag som gör allt bara för att tjäna mer och mer men struntar fullständigt i konsekventerna för kunderna som ringer dessa dyra samtal! Jag hoppas verkligen att dom personer som nyss har upptäckt att dom är homosexuella söker billigare eller helst gratis stöd och rådgivning för det finns!

Vad anser ni om det här?

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

CatarinaJ
2

Kan inte skriva bättre än du! Jag gillar inte dessa telefonlinjer, har aldrig gjort och kommer aldrig att göra! Det finns andra sätt om man vill ha telefonlinjer utan at det ska kosta en förmögheten för den som ringer!

Jimmy-Ottossn
0

Mycket bra skriver Elisabeth! Finns flera gratis linjer för homosexuella som har mycket större erfarenheter och som kan stötta på rätt sett.

Jag har själv arbetat på en linje för ett par tre år sen, men slutade efter ca 1.5mån då jag verkligen kände hur oseriöst det kändes och hur man blev tillsagd att försöka hålla samtalen så långa som möjligt, så i mina ögon är det inget annat en företagarens egen vinning det gäller, TYVÄRR!!!! fick jag bestämma skulle dem avskaffas! och har man nu ett brinnande intresse för att jobba via tele så kan man ju ha en fast kostnad som man är överäns om innan, även om jag personligen inte gillar telefonsittningar men vet om flera jätteduktiga medium som jobbar via telefon för fasta kostnader och det funkar bra och seriöst.

Eija
0

Jag säger bara det…..VARNING!!!!

Bra att du tar upp detta Elisabeth, det finns så många där ute som mår piss, och tror att dom får den hjälp dom behöver på dessa betalrådgivningar…..helt galet…..dom borde förbjudas enligt lag….rådgivning skall vara gratis i alla sammanhang………….

chik
0

Bra att du tog upp detta..

Det är bara ett sätt att känna snabba pengar på mäniskor som mår dåligt..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Katarinaj
0

Finns en hel del kända väldigt framstående Medium som arbetar på sådana Betallinjer, vad ska man tycka om dom som medium då? Oseriösa eller?

Det borde åtminstone vara en helt annan kontroll och ställas vissa krav på de som arbetar inom det här. För annars är det svårt att dra gränsen.

Har själv ringt en del linjer och sett/hört båda proffsiga och helt "körda" personer.

CatarinaJ
0

Man kan inte säga något om dem som medium (för om det vet jag inget) men väl däremot hur de väljer sitt arbetsätt, att ta betalt av folk och vad som det faktiskt kostar klienten/abonenten!

Jag skkulle själv aldrig ringa då jag tycker at mnutavgiften är förhög. Jag har fått flera erbjudanden men tacka nej.

Katarinaj
0

En del av dessa Medium använder sig av Andevärlden för att få svaren på det man frågar, ja vad ska man tycka om det.

[Hellas]
0

Jättebra att ta upp ämnet igen, jag vet att vi haft medlemmar här som varit fast i just Spålinjeträsket som jag nog vill kalla det för.
Berättelser finns om de som inte kunnat ta många egna beslut utan att först ha rådfrågat en spålinje.
Viktigt är ju även att hålla isär spålinjer med medium som har planerade telefonsittningar med ett förutbestämt pris, det är absolut inte samma sak.
Spålinje har minut taxor och jag tror, som Jimmy berättar, att de gör allt för att dra ut på samtalen.
Själv skulle jag aldrig lägga ner en enda krona på ett sådant samtal oavsett vem mediumet/rådgivaren är.
Jag tar ingen ställning till om de som arbetar med detta är duktiga eller inte, de kan mycket väl vara jätteduktiga, jag vet faktiskt inte, det jag vänder mig mot är just detta med att man ringer ett telefonnummer, kanske får sitta i telefonkö (som säkert redan där kostar pengar) sedan prata med en person man inte vet något om och för varje minut som går så tickar samtalstaxan.

Katarinaj
0

Jag menade inte en avtalad tid med en telefonsittning med ett Medium.

Jag menar medium som sitter på linjer som tar 19.90 i minuten. Finns ett par riktigt omtalade "folkkära" Medium som gör detta.

molly57
0

jättebra att detta ämne kom upp.Hur många människor har runerat sig på dessa linjer. Människor som redan mår dåligt,mår ännu sämre när utöver det situation de' redan befinner sig,får en dålig ekonomi.Och i versta fall inte kan betala räkningen utan hamnar hos kronefogden.

Och som jag skrivet tidigare,för att man är medium.Så har man sina fel och brister.Även om  de' skulle vara sk.känt eller folkkära.Dom är människor som du och jag.Som har sina brister och fel..

Jag tycker allt för många gånger tycks tro att medium,skulle vara speciellt andliga.,vara "bättre" männsiskor än vi andra döingar.För mig sitter inte andlighet att ex kunna tala med andar eller dyl. Andlighet för mig ligger mera på djupare plan…

Mvh Åsa

Imasy
0

Har sett anställnings annonser till sådana linjer flertalet gånger. Undrar hur dessa intervjuer går till? :/

Såg i en tidning för ett par veckor sedan, en annons med texten: Vi spår dig så du får veta hur ditt 2007 blir".

Jotack, jag vet precis hur mitt 2007 var, och det vet jag gratis ;)

Jimmy-Ottossn
0

När jag skulle ha ansökningsintervju när jag skulle börja jobba på en linje(som jag inte vill nämna här) så ringde först företaget upp och frågade om mig och hur jag arbetade lite lätt, sen fick jag göra en telefonsittning som "inträdesprov" vilket gick bra, men jag kan inte förstå hur vissa andra på företaget klarat dessa prov! så hur noga dem egentligen är med hur pass duktiga "medium" skall vara det tvekar jag på! bara pengarna kommer in, ungefär så kände jag när jag jobbade där…finns mycket man kan skriva som är negativt om dem men vill inte säga allt för mkt via ett forum. Men visst fanns det en del duktiga också men dem var lätträknade av det stora antalet i personalen. Skriver som jag skrev innan att skall man arbeta via telefon så bör det ske med fast kostnad och på ett seriöst sett!

sven-g
0

Den enes bröd den andres död, ett gammalt ordspråk. Mäniskor behöver mat, så man kan inte vara för hård mot dom som jobbar med detta. Men det skulle sättas ett tak. Folk med mental ohälsa, om bevis med läkar intyg skulle slippa dessa räkningarna, pga den som får samtalet borde ha skyldighet att upplysa att läkare vore ett bättre allternativ. Då skulle det bli en sanering på den fronten.

Jimmy-Ottossn
0

13# Nä visst måste man ta betalt, men skulle ske med åtminstone fast kostnad!

Katarinaj
0

Som sagt har själv tyvärr lagt en o annan tusenlapp på detta i början av min Andliga resa, men det är ju mitt eget ansvar.

Vet att jag vid tillfälle kom att prata med en man på en linje som jag ringt, han berättade att det finns dom som ringer varje dag, men han säger inte till dom, för gör jag det sa han så ringer dom bara någon annan. Ringer man spålinjer varje dag, har man ju en problematik som absolut borde hänvisas till en terapeut.

Tatsu
0

Det finns massor av dessa spålinjer som annonserar i de flesta veckotidningar.
Många ringer säkert bara för att ha någon att prata med och kostar det då 19:-/min så tickar tiden och pengarna fort iväg utan att de tänker på vad slutsumman blir.
Om det ska finnas spålinjer borde det vara ett fast pris per samtal, men då blir det nog ganska få kvar att ringa till för de tjänar säkert en hel del på detta.
Jag har aldrig provat att ringa till någon spålinje men läser ofta annonserna för det ser intressant ut./Tatsu

Katarinaj
0

Jag skulle kunna tänka mig att jobba på en sån linje, för att jag vet att jag kan det jag utger mig för att kunna. Visst blir folk av med pengar och visst det är ofta personer i livskris som ringer, men många får också hjälp.

I så fall måste överlag alla sådana här linjer stoppas. Dom fyller säkert ett visst behov.

Finns ju ett antal sex-linjer man kan ringa och jag antar att övervägande del av de som ringer sådana linjer är medvetna om att de tjejer de pratar med, gör det för att tjäna pengar.

eggebanroth
0

Jobbade en gång på en spålinje ett par dagar, intill liggande kontorsrum satt sexlinjetjejen, mycket trevlig person som spelade sitt trams där. Roligt var det. Tycker det är helt okay ha sådana spå/medium linjer. Det spelar nog ingen roll om man är känd eller inte.

Imasy
0

De plats annonser jag såg stog det ungefär: "Det är meriterande om du är lite medial". Förvånad

Alltså skulle väl i princip jag också kunna få detta jobb, trots att jag inga meriter har, och ingen bättre dyker upp?

När jag jobbade på färdtjänsten var det en kvinna som ringde säkert hundra gånger om dagen och bokade och avbokade resor,

Hon ringde så ofta att vi kunde hennes person nr och kund nr i huvudet. Och då ska ni veta att det är grymt många människor i Sthlm´s län som har färdtjänst. Men trots alla man pratade med så utmärkte denna dam sig så, så ni kan ju gissa hur ofta hon ringde?

Hon hade även på något sätt lurat fram våra interna nr och ringde ibland direkt på dem, till sina favoritkillar för att prata strunt ;)

Men det tragiska i det hela var att hon var så fruktansvärt ensam, att hon ringde och bokade resor för att få en chans att småprata med en annan människa Rynkar på näsan

Vi pratade faktisk om att vi skulle skramla ihop till en katt åt henne så hon skulle få lite sällskap, men det satte våra chefer stopp för, det var inte vår ensak sa de.

Dance
0

Advokater har alltid en 1/5-1 timmes gratis rådgivning, om man sen går vidare i ärendet kostar det 1-2.000 kr/ timme. Utöver det finns det massor av gratis rådgivning på nätet i största allmänhet dit man kan mejla eller ringa för konsultation i nån speciell juridisk fråga.

Ett seriöst medium borde erbjuda nåt liknande, de som tar 19.90 kr i minuten alltså, advokaten tar alltså 16.00-35.00 kr/minuten men då har klienten fått gratis konsultation i-n-n-a-n man bestämmer sig för att gå vidare.

Silja Kyss

Criilona
0

Hej på er!

Jag arbetar själv som medium och vägleder också folk.Men jag skulle aldrig kunna arbeta på det sättet.Offta så är det ju människor som har det trassligt som nappar på sådant och att då plocka pengar av någon som redan har lite utav den varan tidigre det känns inte bra.Hade det varigt ett fasst pris hade det allt kommit i en helt annan dager.Jag arbetar för att hjälpa inte stjälpa.

Kram och ljus catarina

[Jeremina]
0

De som startar sådant struntar fullständigt i människorna som det drabbar. Det är skamligt Skrikandes

Mads
0

Jag har själv ringt dessa linjer vid ett par tillfällen under en 10-års period ungefär när man kännt sig extremt vilsen och velat ha svar.

Eh, ja det har kostat en hel del onekligen, men det får man ju ta och ja det hade blivit billigare i slutändan att gå till ett medium. Men jag tror som KatarinaJ att det finns både seriösa och oseriösa medium som spår via dessa telefonlinjer.

Man får se det som så att det när människor är vilsna och behöver vägledning så är dessa lätttillgängliga. Ett medium finns inte runt hörnet alltid så man kan boka tid "akut,inte heller en terapeut om det nu egentligen är det en person skulle behöva. Men det är skrämmande att det skapar telefontråd på telefontråd med olika teman för att så många som möjligt ska ringa. Det ger ju ett oseriöst intryck.

Amor Vincit Omnia

[Susannaa]
0

Dom vill tjäna pengar och de är allt som tänker på, pengar!

lolloann
0

Jag har varit fast i det här för flera år sedan. Mina telefonräkningar hamnade hos kronofogden. Och andra räkningar också. Skulden till slut var runt 50000. Kom nu ihåg att det även var andra räkningar så jag ringde inte för hela den summan.

Ibland ringde jag olika spålinjer flera gånger om dan, ibland några gånger i veckan. Jag var mycket deprimerad och hade inget socialt nätverk som jag kunde vända mig till. Till doktorn ville jag inte gå.Det här var den enda hjälp jag hade för att må bra en stund åt gången. Tyckte jag då.

Jag har också mött olika människor som 'spått' mig. En del var riktigt dåliga för att arbeta och råda andra. Jag själv har en egen tarotlek som jag brukar använda ibland. Men jag inser att jag skulle aldrig spå någon annan för jag kan verkligen för lite. Brukar tänka på dom jag ringde och kan tycka att de var till och med sämre att tolka kort än vad jag är idag.

Men jag har också pratat med människor som verkligen fått mig att se saker på ett annat sätt. Människor jag känt kan sin sak. Det märkte jag på att de frågade inte en massa innan utan det flödade ur deras mun direkt. Men det tog ett bra tag innan jag kunde skilja dem åt.

Ett telefonsamtal kostar ca 20 kr/minut. Men den som spår får ju inte hela den kostnaden.  Om man letar på internet efter medial rådgivning så finns det många som tar 500 kr för en halvtimmes telefonsamtal som du bokar i förväg.

Ringer du spålinjer så brukar samtalet brytas efter 30- 35 minuter ungefär. 

På spålinjen kan man få hjälpen man behöver direkt. För det är väl oftast i en fråga man vill ha svar på direkt, man ringer. Så var det för mig då. Ska man boka en tid och betala i förväg så får man vänta. Man kanske inte kan vänta. Det hände att jag ringde upp efter att samtalet brutits om jag tyckte att vi inte pratat klart.

Många av de linjer jag ringde finns inte idag. En del av dem är kvar och jag har varit ute på deras hemsidor ibland och ser att många av de som jobbade då finns kvar ännu.

Jag har skrivit ner vad som sagts och vilken linje och vilken jag pratat med. De papperen finns kvar. Har svårt att slänga. Tar fram dem ibland och läser. Skrattar åt några och ser vad som stämt i andra. Mest känner jag ändå en lättnad att jag inte behöver dem mer. Att jag kan tänka och känna själv.

Det finns medlemmar på iFocus som har eller har haft spålinje. Jag har pratat med dem också.

Det händer fortfarande att jag ringer ibland. Inte varje månad, kanske ett par tre gånger om år. Och dom känner jag stort förtroende för, faktiskt.

Det finns skrot och korn i alla yrkesgrupper. Så varför inte här?

Jag råder inte andra att ringa en spålinje eftersom jag vet vad det kan leda till. Men numera  pratar jag öppet om hur jag hade det om det kommer på tal. Jag skäms inte för det. Det är som vilket annat beroende som helst. Så ser jag det.

Jag är stolt över att jag betalat mina skulder och betalningsanmärkningarna är borta.

Det här är min åsikt om spålinjer och alla har vi val att göra i livet. Det här var mitt val.

Kramar.

lolloann
0

Måste bara tillägga att många av de jag pratat med är snabba i sin tolkning, en del har sagt att nu blir det dyrt för dig och skyndar på samtalet för min skull. Och ändå har jag tyckt att jag fått det svar jag vill ha. Sen är det ju alltid upp till mig om jag har följdfrågor på det jag bett om råd om.

[Hellas]
0

#25 Varmt tack för din berättelse

Kram /Hellas

lolloann
0

#27. Vassego. Glad

Elisabeth-J
0

Tack lolloann!

Jag har skrivit i en tidigare tråd om det här också. Jag har jobbat på en sån linje men det passade inte mig, jag lärde mig däremot att jobba snabbt för jag tyckte synd om alla som ringde och fick betala så dyrt. Så man kunde få veta väldigt mycket under bara några minuter. Linjen jag jobbade på hette Tarot Queens och den linjen var väldigt seriös till en början men senare så blev det helt annat, man annonserde genom AF efter tarottolkare och testerna blev minimala så snart var det ca 100 anställda där. Företaget blev väldigt stort och en konkurrent blev arg för att hans företag inte gick lika bra så han sa till småtjejrna som jobbade på tjatten att gå in och jobba på spålinjen!? Ja som ni läser så kan det börja väldigt bra och seriöst för att sen spåra ur.

lolloann, det stämmer att den som jobbar på en linje inte får några 20 kr/minut, det brukar betalas ut allt mellan 3-6 kr/minut. När jag jobbade där tjänade jag kanonbra för jag hade massor av samtal dom timmar jag jobbade men alla samtal var väldigt korta vilket uppskattades för då blev det inte så dyrt för kunden :) Jag var också väldigt noga med att säga till dom kunder som ringde långa samtal att det blev dyrt och att dom inte borde ringa flera samtal på 30-35 minuter för då har det kostat 700 kr när samtalet bryts och dom ringde då åter igen. Det är inte värt att få dessa hutlösa teleräkningar där det dessutom läggs på moms på den summan.

Jag skulle aldrig idag jobba på en linje, jag har sett alla baksidor av det och hur många har fått lida istället för att få den hjälp dom behöver. Man ska hjälpa, inte stjälpa!

Elisabeth 

lolloann
0

#29 Ja, då har jag kanske pratat med dig där. TarotQueens var den linje jag ringde mest. Om jag inte minns alldeles tokigt så var det tjejen som var på loggan  jag prata mest med. Undrar om hon inte hade nr 17.  Minns vad hon hette men vill inte skriva ut namnet här.

Jag kanske minns fel. Ska leta fram mina papper och kolla kanske. Skrattande

Elisabeth-J
0

#30 Dåhar vi säkert pratat du och jag :)

Tina heter hon och är en god vän till mig :)

Elisabeth 

Dance
0

Oj lolloann-- det var strongt! Jag är imponerad av hur du lyckats vända på situationen, känn dig verkligen jättestolt! Helt otrolig berättat med insikt och självdistans, önskar dig allt gott,

En varm stor kram från Silja Glad

lolloann
0

#31 Ja så hette hon. Hälsa henne från en gammal kund. Flört

#32 Tack Dance. Jag blir så varm i hela kroppen av dina ord. Känns skönt att känna att man gjort något som andra uppskattar. Det är inte ofta jag känner det. Beror på min usla tillit till mig själv framförallt.