Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 349 ggr
[SusannaK]
0

Hur stöttar jag bäst...............:-(

Idag gick luften ur mig då jag fått reda på att en vän försökt ta livet av sig.Gråter

Han är gift och har barn…och jag kan bara föreställa mig deras oro…

Hur stöttar jag han/ dem bäst….utan att vara klumpig och såra. Vill så gärna hjälpa…..

Kram

Sanna

Trisha
0

Vad fint att du vill finnas där för dem! Eftersom du frågar, så skriver jag vad jag skulle göra i din situation. Prata om det helt naturligt för det första. Människor kan bli så osäkra i en dylik situation att dom mest pladdrar på om vad som helst för att dom inte vågar beröra vad som faktiskt hänt.

Var inte rädd för att ta kontakt med dem. Många gånger blir människor så rädda när något sådant här händer, så dom drar sig undan. Medmänniskor som lyhört finns där och visar att dom gärna pratar om det är så att önskan om det finns, är ju så värdefullt.

Självmord är étt så brännbart ämne, väcker så mycket känslor inom oss människor. Att prata om detta borde vara så mycket mer självklart än vad det är, tycker jag. Vad får en människa att känna sig så hopplös att den tar detta steg? Och får vi veta mer, kanske vi kan våga prata med varandra för att förhindra detta tunga, svåra beslut.

Var så naturlig du kan, det är nog bästa gåvan. Du verkar vara en så ödmjuk person att du kan känna dig säker på om dom inte vill ha kontakt.

Varma hälsningar från Elinor

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

[SusannaK]
0

Tack för ditt svar…man blir som lite förlamad…..av en overklighetskänsla i kroppen först när man hört vad som hänt.

Så läskigt när man inte ser det komma. Utan har pratat med en glad man för några dagar sedan som verkar stabil.

Självmord är så laddat precis som du skriver. Min morfar tog sitt liv så det rör upp så mycket i kroppen…

Tänker på hur dåligt han måste ha mått för att ta det här steget…

Tack för svar jag ska prata med famljen o säga att jag finns där för dom!

[Jeremina]
0

Tala om att du finns om de behöver prata och slå inte bort saker och ting. Jag har en god vän sedan 30 år, hans son tog livet av sig efter att ha försökt några gånger tidigare.

Bara några dagar före sin 40-årsdag.

När hans son hade dött kom sonen till mig medans jag pratade med pappan. Jag såg en rund kille som vinkade med en vimpel som var svenska flaggan.

Då säger pappan Lasse: Sista hälsningen jag fick från Robban sonen alltså var på svenska flaggans dag. Det kom ett sms och där stod: Ha en bra dag pappa. Man känner mycket just då……..Gråter

För att prova svara: Var dig själv och säg precis som du skriver här att du så gärna vill hjälpa och stötta. Det är super…jag tror på dig gumman. Lyssna på en gammal tant (som är mycket ungdomlig)

Lycka till och Kramar! Jag provar att skicka styrka till Er inblandade!

Jeremina!

[SusannaK]
0

Jeremina--> Tack för ditt svar! Det betyder mycket!

Har tagit kontakt med honom han var mycket trött sovit dåligt…men glad att vi hört av oss…

Det som är så tungt för anhöriga är ju bland annat att oron finns där ifall han ska försöka igen…..går som på spänn litegrann…