Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: andlighet
Läst 1088 ggr
starcat
0

Vad sjutton var det här??

Hej alla, ny här!

Detta verkar vara det perfekta stället för min fråga.

Inatt vaknade jag av att jag var helt paralyserad och kunde inte röra mig. Det "stack" i varenda del av kroppens nerver och jag hörde ett konstigt ljud typ "metalliskt tjut" (vet inte riktigt hur jag ska förklara det). Samtidigt så kändes det som om det gick rysningar igenom kroppen. Jag har aldrig varit med om nåt liknande men var det en sk. astral katalepsi? Det varade i ca 30 sek till nån minut.

Skulle bli jätteglad för svar!

chaange
0

Jag har också varit med om det, det är riktigt obehagligt!

Tror det är en Sömnparalys. Det inträffar när man precis somnat eller håller på att vakna. Hjärnan är medveten och vaken medan kroppen sover. Kroppen "stängs av" under REMsömnen för att man inte ska röra på sig när man drömmer.

Morsan1
0

Astral Katlalepsi??? Vad är det?? Skäms

Jag kan tyvärr inte bistå med någon hjälp men väntar med spänning på alla kunnigas svar/ förklaringar.

Lycka till

Åsa :)

starcat
0

Läste för ett tag sedan om just astral katalepsi i Sylvia Browne´s "din drömguide" men kommer inte riktigt ihåg vad det var för något men det hade med astralresor att göra iallafall.

Väldigt obehagligt var det iallafall.

#1 har det hänt dej flera gånger eller vid några speciella tillfällen?

Fler som varit med om något liknande?

Britt-Marie
0

Jag har en period nu haft stickningar eller rysningar i kroppen, men mest då i överkroppen. Men vid något enstaka tillfälle i hela kroppen. Men blir inte så jag inte kan röra mig, det har jag inte upplevt mig vetligt. Det kommer och går och kan ibland vara vid flera tillfällen per kväll. Känner även jag det här ibland vid vissa speciella tillfällen.

Natten till idag så har jag haft så här ett antal gånger. Men då bara i överkroppen. Det sticker och rysningar i kroppen

Elisabeth-J
0

Det finns en artikel här som heter Förlamande tillstånd.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Eija
0

Hej Starcat, och till att börja med välkommen hit…..

Jo det du beskriver är exakt det jag ha brukat vara med om…ljudet i huvudet, den fruktansvärda skräckkänslan och ju mer man kom till insikt så märkte man, att det gick inte att röra sig och till det hela, kunde man kan inte ens skrika själv….

Jag försökte att ropa på sambon som sov bredvid….med resultat att det bara blir en skakig viskning hur mycket man än tar i…..men jag kämpa o tog i och kämpa, så till slut så släppte det, med en sjujäkla djungelvrål, för när det släpper så kommer ju ljudet …snacka om att kraken fick en häftig uppvakning mitt i natta….

Men sen läste jag om en som hade utomkroppsresor, och hon upplevde det exakt så innan, så jag försökte att behärska mig och vänta och se vad som hände…när detta hände igen, och till min förvåning så såg jag hur jag liksom flöt ur kroppen och for upp till taket och då blev man rädd och börja flaxa med armarna och dunsa ner in i kroppen igen…

Läste vidare att man skall inte flaxa utan med tanken förflytta sig…men herrejisses vad gör man när man far iväg med huvudet före in i väggen…..jo, reflexmässigt så tar man ju upp händerna framför sig….och då är det kört igen….

Så det är nästan som att man måste ta körkort för astrala resor utanför kroppen….det är bara tanken som gäller där…

Så där höll det på med mig och till slut så for jag iväg utanför rummet med….men längre än så gick det inte för då sumpa jag det igen med att bli rädd och flaxa på med armarna igen….så jag har inte fått något körkort än…och nu är det ett tag sen som denna chans dök upp….synd…för nu skulle jag vilja testa det igen….

Så för mig verkar det verkar som du med har kommit till startbanan för astralresor….

Jag vet att det även finns något som heter Sömnparalys..och det är ju likadant…fast då har man inte hört om utomkroppsresor i samband med det…

Kram på dig och fortsätt att testa om du kan hålla dig som jag gjorde, så du får se vad som händer….lycka till…..

Eija

starcat
0

Tack för alla svar, jätteintressant Glad

jag vågade inte öppna ögonen (det kanske jag ändå inte kunnat) men det kanske jag vågar nästa gång om det händer igen. Måste säga att detta var en väldigt "kraftig" upplevelse som bokstavligt talat kändes i HELA kroppen! Lustigt att det händer just nu när intresset för andlighet är på topp.

Eija
0

Jag kommer inte ihåg om jag öppna ögonen heller, eller om man såg med sin innre syn på något vis…kommer inte ihåg faktiskt, men man vet iallafall att man sover absolut inte och jag hörde när jag försökte ropa…då skaka mina haka som bara den…

Och jag håller med dig, det är en verkligt kraftig känsla….

Att det händer nu för dig kanske beror på att du är väldigt mottaglig nu när du har tagit det till dig, att du alltså är öppen…

starcat
0

Ja det sista halvåret har verkligen varit händelserikt vad gäller andlighet Glad

Madson
0

Härligt att vi kunde göra ämnet till något bra, även om det är lite läskigt. Har också varit med om detta som ni beskriver. Jag ser det positivt, visst det är en ovan känsla, men det häftigt. Så därför har jag vänt lite på synsettet på dessa upplevelserna.Flört

Laluna
0

Hej Starcat!Är också ny här..jag harinte vart med om något sådant..

spännande tycker jag! Hoppas du får de svar du söker..

Kriss
0

Jag har också varit med om detta, ljudet var som ett högt brus, och så kändes det som om jag sjönk nedåt. Känslan var att; sjunker jag djupare så dör jag så därför kämpade jag för att vakna.  Det var obehagligt men nu var det många år sedan det hände.

Jayrod
0

Sådana sömnparalyser hade jag ofta som barn, nuförtiden händer det inte så ofta. Det är ett ofarligt fenomen. Om man övervinner rädslan och slappnar av kan man uppleva att man kan glida upp ur sin kropp, det som vissa brukar kalla UKU (utomkroppslig upplevelse). Vissa brukar använda sömnparalysen som "avstamp" för UKUer. Eftersom detta är ett gränsland mellan vakenhet, sömn och dröm så är jag skeptisk till att det verkligen är en UKU, det kan lika gärna vara en dröm.

Läs gärna Wikipedias artikel om Sömnparalys.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys

starcat
0

Tack alla som svarat, det verkar vara en del mer än jag som upplevt detta Flört

Däremot upplevde jag inte att jag var utanför kroppen utan det var mer som om jag blev nertryckt på något sätt. Mycket märklig känsla.

[AnnikaOhlsson]
0

Jag upplevde detta OFTA som barn. Numer är det inte lika ofta. Jag VET att det inte är farligt, men ändå blir jag lika extremt livrädd varenda gång det händer. Man är som fastlåst och kan inte röra en muskel. Det känns som det pågår i flera, långa minuter men i verkligeheten handlar det inte om mer än ett par sekunder sägs det?

Jag förstår mer än väl att det förr kallades "att bli riden av maran" för det är en vansinningt obehaglig och skräckfylld upplevelse. Ofta ser eller känner jag närvaro i rummet också när detta inträffar. Och detta hemska ljud. Ibland är det precis som du beskriver ett metalliskt tjut eller gnissel, ibland skrik, ibland en högfrekvent ton osv…

Men det är oerhört vanligt och inget farligt…