Det okända 5/11
Kopierat från Tv-planeten:
Del 8 av 12. Linda och Kristina Christianson är tvillingsystrar och delar en lägenhet i Malmö. De har märkt av konstiga saker som händer i lägenheten, lådor som dras ut fast ingen är i närheten, cd-ställ som slungas över golven och skepnader som vandrar genom rummen. De har med alla medel försökt att bli av med den oönskade närvaron men inte lyckats. Frågan är om mediet Terry Evans kan hjälpa systrarna.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ska bänka mig i kväll!

Jag får nöja mig med reprisen då jag har styrelsemöte ikväll
Men ändå tur att det går i repris så man inte missar då Terry är Medium. Jag tycker han mycket bra!
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

När går reprisen?
Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Jag ska fira syrran som fyller 50 så jag ska se reprisen. Tycker att Terry är bra!
Jippieeeee…har man något att se fram emot ikväll…..o så Terry på det!

Jag missade ju förra veckan och lider nu av svår abstines!
Håll tummarna för att jag inte vimsar bort kvällens avsnitt också!
Kram och tack Bettis för påminnelsen.
Åsa
Kommer inte att missa det ! Har inte missat ETT avsnitt av
Det Okända sen det började ….

Det skall jag försöka att inte missa.
Jag ska inte heller missa det här! Ser iofs alltid på Det Okända. Vad roligt att det är Terry ikväll.

Det här ska jag inte missa!

Jag får väl fråga igen, är det någon vänlig själ som kan tala om för mig när reprisen går?

#11 Kl. 17 samma kanal den 8/11

Reprisen är på lördag kl 17.00
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Tack så mycket! 
Missar alsrig det….. ett måste… veckan höjdpunkt….. det och efterlyst :)
Hej allihopa!
Jag ska titta jag med, det är intressant och när Terry kommer också.

Ska oxå se det, trots att det skrämmer skiten ur mig.
Kan ju inte låta bli när det både är intressant och spännande, då offrar jag det :P

Strax börjar det…
*bänkar mig i soffan*
~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

Terry var duktig men undrar vem den där mannen och kvinnan var? Något större slag 1746 (det var väl det året?) kan jag inte hitta.

Det var ett bra avsnitt ikväll. Visst fick han inte alla igenkända men tjejerna i huset verkade ju väldigt imponerade och kände igen allt han sa.
Åh det var så bra! Men #20 det behöver ju inte vara nåt större slag som hände.
Det kanske var ett fyllebråk eller så, mellan många, men inget som eftervärlden vet nåt om.

#22 Jo, det har du rätt i. Blev bara lite konfunderard när Terry sa man skulle kolla upp det. Vad som hände så långt tillbaka i tiden är svårt att hitta. Fanns väl knappt några tidningar på den tiden och inte mycket blev nedtecknat, bara om större saker hände.

Det var helt ok programmet i kväll även fast jag ville veta lite mer om 1746..Terry är bra!
#23 Ja det sa han ju. Men jag vet ju inte om anden kanske inte vet… *Oj hur ska jag förklara mig nu*?
Alltså den Terry hade kontakt med, kanske inte tänkte på att vi nu är inne på 2008, utan trodde att det gick att kolla upp.
Förstår du hur jag menar?
Svårt att förklara…
Men jag skulle också ha velat veta mera. När dom inte hittade nåt från 70-talet om tjejen som blivit mördad, då tänkte jag direkt att det inte behövde vara på 1900-talet.
Där ville jag också veta mer, om henne. Men som sagt, om hon blev mördad nåt annat århundrade så får man väl aldrig veta…

Jag tyckte också programmet var bra ikväll. Och tjejerna verkade verkligen känna igen vissa saker han pratade om.
kanske talar det emot "cold reading" om han nu är expert på det, som "vissa" säger.
Varför skulle Terry ägna ett helt program åt nåt som inte går att bevisa? Jag kan tänka mig tusen bättre anledningar att spendera en dag i så fall.
Om allt handlar om cold reading, som en del menar borde han ha kunnat luras bättre.
Sa Maggan som förvisso inte såg hela programmet…
Eller?
#27 Nej jag tror inte heller på det där med cold reading, som vissa skeptiker pratar om, när det gäller honom eller dom andra mediumen i Det Okända.
Så synd jag missade det i går jobbade kväll. Får se om jag kan se det på lördag. Lite spännande just för att jag bor i malmö också.

En viss del cold reading är ju egentligen oundviklig när de spelar in dessa program. Mediet går omkring och pratar samtidigt som de spökdrabbade är närvarande och mer eller mindre fungerar som levande facit för mediet. Det syns på de spökdrabbade om mediet har rätt, de nickar, tittar förvånat på varandra, skakar på huvudet etc. Terry Evans söker också ofta bekräftelse genom att fråga "kan du förstå det?"
Om programmet ska bli trovärdigare borde det spelas in i tre faser, nånting så här:
1. Kamerateamet och programledaren går omkring i huset med de spökdrabbade som berättar om sina upplevelser.
2. Ett annat kamerateam och en annan programledare går omkring i huset med mediet som berättar om vad mediet ser och upplevelser.
3. Allihop träffas och man jämför utsagorna från fas 1 och 2. Efter det kan ev. "andeutdrivning" ske.
Fas 1 och 2 kan även ske i omvänd ordning.
Jag säger inte att allt är fråga om cold reading eller bluff, man ser ibland medier som kommer med påståenden som knappast kan förklaras med cold reading. Jag har även talat med ett medium som medverkat i programmet som sa att "vissa träffar var så klockrena att de inte tog med det i programmet eftersom det inte skulle verka trovärdigt".
Finns det något medium här på denna sajt som medverkat i programmet och kan berätta lite om inspelningarna?
Jag gillade programmet :-) Skönt när han försöker få fram om de vill säga nåt. Ibland tycker jag de skickas till ljuset lite hipp som happ..Tror ju ifs att de flesta redan är där…men ändå, de vill kanske SÄGA nåt :-)

Jag såg också det ..tycker Terry är den bästa av alla !
Är så oerhört spännande .
Till viss del håller jag med dig. Men jag tror inte att man lagt upp programmen på det sättet dem har gjort för att det ska vara "trovärdigt" på något sätt. De visar hur sånt här går till i verkligheten och vi tittare bjuds in att vara med.
Jag antar att om man ska göra progammen så de duger åt en VoFare så skulle de se helt annorlunda ut - kanske som du beskriver.
Sedan har jag aldrig uppfattat Terrys (eller vilket medium som helst) "förstår du" som en önskan om bekräftelse. Snarare en undran om människan förstår det han förmedlar eller om han måste förklara bättre.
Det är bara att gå till själv och fundera på hur man beter sig när man ska beskriva något luddigt för nån annan. Frågan "förstår du?" är nästan oundviklig.
Själv tycker det är bra,att mediumen misslyckas i bland. Och att man visar det. Om dom inte skulle göra det.Då skulle nog jag tro att programen var fejkade.
Har sett flera program,när meduimet inte kommit änna fram.För mediumen är som vi alla andra.Vi lyckas och misslyckas. Ingen gör bra ifrån sig jämt.Terry säger ju oxå det,att även mediumen kan ha fel.Hemskt vore det annars dom,är ju vanliga döingar som vi andra,inga gudar inte heller sitter den inne med all kunskap.
Sen vet jag inte hur programet,skulle läggas upp,för att alla misstankar om fejkade program, skulle se ut. Ingen vet vad som sags när kamrorna är avstängda. ska man tänka så,kan man lika gärna lägga ner hela prorgam ideen. Jag tyckte programet var bra.Jag vet att man aldrig kan förlita sig till hundra procent på vad ett medium får fram. Ett kritiskt tänkade måste alltid vara med.Och Terry är ju oxå "bara" en människa,ingen gud eller orakel…
Mvh Åsa

#25 Jag förstår vad du menar. Om det nu kom från anden eller Terry, men det kvittar. På gamla årtal är svårt att få fram fakta.
När Terry sa 70-talet menade kanske andevärlden 1746. Det kan ju vara lätt att förväxla. Så mordet kunde varit för längesedan och sånt går inte att få fram.
#35 Nä precis, man vet ju inte vad Terry ser och inte ser när det gäller siffrorna, eller hur andarna visar dom.
Ja jag tänkte också på det, när han senare fick upp 1746, så kanske det var det som menades när Terry sa 70-tal…
Lite synd att man inte kan kolla upp det, hade varit spännande att få veta just vem tjejen var och varför hon mördades…
norska programmet Åndenes Makt spelas in på exakt det sättet du beskriver! man kan gå in på tvnorges hemsidor och lasta ner massa avsnitt. lena ranehag medverkar även i norska programmet och hon är jätteduktig. förra episoden så satte dom bara av henne mitt i stan så fick hon själv hitta rätt hus. vilket hon gjorde! :)
och att terry säger "förstår du" har inget med bekräftelse att göra utan han undrar om dom fått med sig det han sagt. att han pratar engelska har säkert en hel del med den frågan att göra.

Jag såg det med, det va gör spänande tyckte jag
Det va litte kusligt med pojken som såg spöket i fönstret,
då röss det i armarna nästan.

En sak jag undrar över är efter att ha sett programmet om det finns nån form av garanti för att en sk utrensning ger det resultat man önskar och i såfall hur länge, här fick ju Terry komma tillbaka. Jag har en vän som för ca en månad sedan fått sitt hus rensat o det har varit lugnt tills nu men det har börjat om på nytt.
det finns ingen garanti tyvärr. vissa ställen är energin så stark och det är så mkt att det nästan är omöjligt att rensa bort helt. ingen lyckades med mitt gammla hem. ofta så finns det energiminnen som påverkar också, och dom går ju ej att föra över.

Skit också! Jag missade det! Går det nån repris? =D
alla episoder finns på piratebay:p

Nu har det börjat, reprisen alltså!

Bajs missa halva reprisen med >,<
typiskt mig.. Aja kan se halva