Rädd som Medium
Började fundera lite över om det här med att känna rädslor som Medium.
Jag får kontakt med Andevärlden nu, men det är än så länge ganska "rörigt" för mig, många och snabba intryck och bilder på "samma" gång, känns som om det kommer igenom många på en gång, men det antar jag är en träningsak. Men nu när jag tränat och försökt få kontakt har mitt största bekymmer varit en viss rädsla, men jag har då fått till mig att det finns inget att vara rädd för och det köper jag.
Men när jag såg det Okända för inte så länge sedan med Jörgen, så sa han något som jag reflekterade över senare.
Han sa: - Den toaletten skulle jag aldrig gå på.
Detta var på en Restaurang med aktivitet. Varför skulle han inte gå på den toan, det finns ju inget att vara rädd för.
Drog mig till minnes ett avsnitt från förra säsongen, där ett Medium, minns ej vem, sa att jag skulle aldrig sova i ditt sovrum. Där var en del aktiviteter nattetid.
Men hur kan du som Medium vara rädd för det Andliga??
Ska jag ändå känna en viss rädsla? Detta gör mig fundersam och osäker.
Katarina

Jag tror inte att det handlar om rädsla i dom fallen du beskriver utan mer att det handlar om starka obehagliga energier som är jobbigt att vara i, som medium eller annars väldigt känslig för energier så är dessa energier väldigt påtagliga och jobbiga så jag tror att dom menade att dom inte ville vara där pga det.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Hmm, ja jag förstår hur du menar. Men om jag när jag ska ta kontakt, tänker endast höga o ljusa energier eller ngt liknande, då borde jag ju inte känna in obehagliga energier, eller?
Eller om det inte hjälper, kan jag ju skippa att tänka så.
Tänker man inte så som medium?
Korkade frågor kanske, men….

#2 Det bästa för att veta hur man själv reagerar är att man får känna dessa olika energier. Även om man tänker så så kan du möta det ändå när det kanske är någon jordbunden som inte har gått vidare, den energin måste du ju möta om du ska hjälpa någon över som finns kvar med dom energierna här och nu, det handlar inte om att man slipper möta det, några kanske inte träffar på dom alls men många av oss gör det ibland och det beror inte på oss utan det beror ju på andens energi, när dom sen går över så är energin så annorlunda :)
Det finns inga korkade frågor ;)
Elisabeth
Håller med Elisabeth ! Jag tror heller inte att det är rädsla för andevärlden det handlar om utan mer att känna starkt obehag av tunga , negativa energier..
Tex..om något hänt på en plats..som kan ha varit ett mord eller liknande så kan ju dessa energier från händelsen finnas kvar…dessa kan upplevas mycket starka..dvs energispåren på platsen..!
Detta är vad jag själv varit med om & brukar känna tydligt iaf !
Kram Anna
Jag var en gång på besök hemma hos en bekant som hade ett rum i huset hon aldrig använde, hon sa att det spökade där inne.
Jag blev nyfiken och gick in för att försöka snappa upp problemet och det kändes nästan omgående - en enormt tung och depressiv känsla tog tag i mig när jag stått därinne en stund och jag förstår varför hon inte ville vara där.
Det var inte skrämmande - bara enormt tungt och nedslående, inte ett trevligt ställe får någon tror jag. Medium är också människor - man behöver inte inte vara rädd för att inte vilja vara på en viss plats, det är min bestämda uppfattning efter denna erfarenhet.

Tack för era svar, jag förstår nu att det inte handlar om "trygga" andar/energier.
Så det är inte detsamma som när jag själv hemma tar en kontakt, utan som ni säger att vara på en plats, där det tex skett ett mord.
Ja då förstår jag hur dom menade på Tv.
Synd bara att det kan misstolkas och skapa rädslor. Fast det är kanske lite syftet med programmet, att gemene man inte ska förstå riktigt och känna en viss "rädsla" för det okända. Lite synd tycker jag.

#6 Ja det är så synd för det kan ju skapa mer rädslor vilket är väldigt tråkigt.
Elisabeth
vill bara tillägga att jag tycker att din fråga är välmotiverad. Jag såg programmet och reagerade på detsamma. kanske är det det därför jag är något kritisk till programmen numera eftersom det brister i sammanfattningar och eftersnack. Min åsikt…
#8 Förstår det…;) Kanske är med i programupplägget….att man ska bli lite "spökrädd"…
Kram på er

#8 Jag tycker också att det var bättre när dom hade sammanfattning efteråt och förklarade en del.
Elisabeth
Rädd som Medium
Började fundera lite över om det här med att känna rädslor som Medium.
Jag får kontakt med Andevärlden nu, men det är än så länge ganska "rörigt" för mig, många och snabba intryck och bilder på "samma" gång, känns som om det kommer igenom många på en gång, men det antar jag är en träningsak. Men nu när jag tränat och försökt få kontakt har mitt största bekymmer varit en viss rädsla, men jag har då fått till mig att det finns inget att vara rädd för och det köper jag.
Precis så känner jag nu… EXAKT så… och funderar !!!
*pust* jag e inte ensam… !!
Mvh

Jag tror ju inte det handlar om rädsla när dessa medium säger som dom gör.
När man jobbat som medium några år så har man lärt sig att det finns inget farligt eller ngt att frukta från andra sidan.
Men vi har fått lära oss att det finns obehagliga energier som är jobbiga att känna av men för den skull är dom inte farliga.
När man stöter på en vilsen själ vilket är väldigt sällsynt som tur är.
Så kännar man ju av deras frustation ångest och rädsla och det är riktigt obehagligt att känna av.
Ibland mår man så dåligt så man kräks men det handlar inte om ngn ondska eller ngn som vill en illa.
Utan det man känner av är hur denna vilsna själ mår.
Så tror det är det dom menar när dom säger att dom inte skulle vilja vara på denna plats.
Men att utsätta sig för detta ger ändå en belöning i slutändan när man fått hjälpt denna vilsna själ över till ljuset och den visar sin tacksamhet för att man hjälpt dom.
Därför jag i bland blir lite upprörd när man får höra folk som pratar om dessa vilsna själar som dom vore onda vilket jag inte alls kan se.
Även om dom i sin frustation kan göra saker som kan upplevas som ont så handlar det inte om ondska utan om frustation och ångest.
Lasse
Det här kanske är kontroversiellt tänkande - men det skulle kunna vara möjligt…
Tänk om det inte finns några vilsna själar och jordbundna andar! Vad är det då?
Vi vet ju att starka händelser "sätter sig i väggarna" - så det kan vara avtryck av sådana händelser vi känner av… Om en plats har använts under flera århundraden som offerplats eller dylikt så lär ju det sätta en hel del djupa spår på stället. Det skulle kunna förklara varför vi känner sån stark antipati till vissa ställen (men inte andra).
Vi själva sätter ju också vår prägel på stället där vi bor - så har vi mycket jobbiga känslor att bära på under en längre tid så kan detta också påverka hemmet till en känslomässigt tung atmosfär.
Sen kommer ett medium eller en "vanlig", fast känslig, person dit och känner av dessa energier… Då spelar det roll hur man tolkar dem… och det beror ju på hur man är som person.
En tanke bara… 
\Rickard
#13 En klok tanke Rickard & väl talat 

#13 Ja Richard det är också rätt så vanligt att man känner av minnen i Huset.
Vilket vissa snappar upp och ibland är det ju lite jobbiga händelser som satt sina avtryck.
Skillnaden mellan ett minne och en ande är ju att minnet talar inte.
Så du kan inte komunicera med minnet.
Du får till dig saker som när man gör psykometri ställer du frågor får du inget svar.
Så där kan man uppleva skillnaden för en ande ger ju dig svar.
Lasse
#15 - Ja det där låter ju vettigt Lasse :-)
Samtidigt har jag en känsla av att det i de fallen är helt vanliga kontakter vi tar in då - dvs. anhöriga eller vänner till de som bor där. Även om det inte är en släkting eller vän så tror jag att det bara är en vanlig andevän som är tillfälligt på besök och kanske vill förmedla något…
Sen är jag övertygad om att vi kan höra röster och andra ljud på samma sätt som när vi får till oss känslor eller bilder (som i psykometri) av en plats där det har hänt saker. Vi är säkert många som har hört hur något har passerat utanför huset där vi bor och när vi tittar ut för att se vem det är så finns ingen där… Jag vill mena att det då rör sig om ett avtryck från en händelse i förfluten tid…
För några månader sen gick jag ut till snickarboden och precis när jag öppnade dörren så sa en röst precis bakom mig en sak till mig… och jag blev ju överraskad men såg inget när jag snabbt vände mig om! Det var ett tillfälligt besök från en vän i andevärlden insåg jag då :-)
\Rickard