Paradox
Hej alla!
Den senaste tiden har jag känt mig lite rädd inför det andliga. Samtidigt så är jag så intresserad och vill lära mig mer. Blir en så konstig mix. Ena delen av mig vill komma i kontakt med andevärlden medans den andra delen blir lite skrämd utav det.
När vi för några år sen hade en massa aktiviteter i hemmet fick jag be "dem" att sluta för jag vart riktigt skraj. Jag känner att det skulle va skönt att få komma till freds med allt och kunna gå vidare i min utveckling. Men så som det är nu blockerar jag mig själv totalt. Himlans trist! 
Någon som varit med om något liknande eller som kanske rent ut av kan ge mig tips hur jag kan känna mig bättre till mods?
Skulle bli jätteglad av att få höra era åsikter!
Tips är att börja lära sig meditera som ett första steg.
Självkännedom brukar de flesta börja med genom Meditation. Vilket är en jättebra metod. Att bearbeta tankar, känslor och händelser under vardagen.
Man ska inte ta allt på en gång för då kan det bli en svår shock att smälta och hantera all information.
-
Meditation: Ta på dig kläder som inte är åtsittandes. Det ska kännas avslappnande. Sätt på lite lugn musik, inga störande moment. Sitt ner och bara slappna av och slut ögonen. Låt tankarna och de inre bilderna flöda. Bestäm själv hur länge du känner att du vill göra meditationen.
-
Lycka till i framtiden.
/Keirun

Jag känner igen mig i det du beskriver. För mig var det en början att läsa och skriva här, samt att börja meditera. Det satte igång lagom mycket för mig. Sen föll bitarna på plats (och faller fortfarande) av sig själva så att säga. Jag känner tydligt att jag inte får till mig mer än vad jag kan hantera.
Kram och lycka till!
Amor vincit omnia
Tack så mycket för era tips!
Jag har för vana att ta in allt och lite till. Jag kör på tills det ryker, så kanske får jag lugna ner mig lite och inte vara så otålig. Bara ta det lugnt. Allt har sin tid!
Meditation har jag provat men jag får bara ont i huvet. Känner ett stort tryck i pannan. En fundering som jag får är om jag är redo för det? Om jag känner obehag vid min Meditation ska jag ändå fortsätta? Eller tror ni det kan lossna då?
Kram till er!

#3 Ja, tålamod måste man ha! Jag har också varit en som kört i 120 hela tiden och haft femtioelva bollar i luften. Min läxa nummer 1: det går inte! *ler* Nu lever jag med en mänsklig handbroms och det gör underverk för mig.
Jag får känslan av att du vill så jättemycket, och av att du spänner dig för att du vill att något ska hända. Om det är så - slappna av istället. Lägg alla dina egna krav och prestationstankar åt sidan, så ska du se att det släpper. Och jämför dig inte med någon annan. Det är din egen personliga utveckling, och den går inte att mäta eller jämföra mot andra.
Amor vincit omnia
4# Mänsklig handbroms. Det låter som nått man skulle ta efter! 
Du har så rätt Sweethoney. Man ska inte mäta sig med andra. Det är något som jag vet att jag måste jobba med! Jag har allt för lätt att göra det.
En fråga till som dyker upp. När jag mediterar och och kanske kommer i kontakt med något som inte känns rätt kan man då avbryta meditationen direkt och stänga av eller bör man ta det stegvis?

#5 Ja, det är helt klart att rekommendera att ha en egen personlig "mänsklig handbroms" som kan hejda och lugna när man har alldeles för brått! 
Till din fråga då. Jag kanske inte är erfaren eller kunnig nog att ge ett fullständigt svar, men jag hade samma tankar när jag började meditera. Då läste jag runt här och på lite andra ställen, och då hade någon skrivit att man kan börja sin meditering/öppning med att man kan säga något i stil med "jag vill bara komma i kontakt med det högsta renaste ljuset", alltså man talar om att man bara vill ha ljusa kontakter. Det gjorde jag och det kändes betryggande för mig. *ler*
Eftersom jag har tre barn har det hänt att jag fått avbryta meditationsstunder abrupt, och det som har hänt då är att jag har varit vimmelkantig (nästan samma känsla som berusad)direkt efter. På mig har det gått över ganska omgående.
Amor vincit omnia
#6 Va skönt att höra. Det ska jag prova. Kommer nog att känna mig lugnare då! Tack så mycket för tipset!