Ektoplasma-fråga...
Finns det ngt medium här på ÖN, som sett eller själv varit med om att "utsöndra" (eller vad sjutton som händer) ektoplasma???
Följde Janes tidigare youtube-länk med gamla foto på ektoplasma, men tycker dessvärre det ser heltfejk ut. Som bomull eller nåt=/
Vill gärna veta mer och högst prio på personliga erfarenheter av i form av det jag sker härovan:-)
Tusen tack=)
skulle tro att det heter ektoplasma, med t 
(Har aldrig sett något…)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Ihihihih
ekoplasma lät ändå rätt sött nu*fniss*

Finns en massa fejk runt omkring det här, men var med på någon fysisk demonstration eller transfiguration så får du uppleva själv. När det sker "på riktigt" så känner och ser man i hela sitt väsen….
Men som sagt - mycket mambojambo runt omkring detta. Så lyssna och känn inåt….
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
Tack Trisha
, men jag skulle gärna vilja veta från någon som redan upplevt det. Hur det ser ut osv?
Hej Eleri - Twinkle
Jag har sett ectoplassma och producerar det själv med, då jag sitter för utveckling av fysiskt mediumskap! sitter även med som sittare för ett annat fysiskt mediums utveckling!
Ectoplassma är en levande substans som kan ha olika kvaliteér - den är alltså flytande/rinnande/svävande eller vad man ska säga! Den kan vara osynlig, eller solid färgen varigerar vit , grå, brun
Därför gör den sig inte på kort så bra - där kan du inte se denna levande flytande massa utan det blir en stillbild. Det är fina fina långa trådar som flyter ur mediumet(även ifrån sittarna först och in i mediumet, som sedan broducerar med andevärldens hjälp ut det) det blir som ett finmaskit nät lite likt spindelnät, fast tätt tätt levande flytande sammansatt.
Hoppas detta hjälper dig lite - du får fråga mera!
De trådar jag lagt in - är inte fejk utan äkta ectoplassma- det fotograferades 1918.
Kram Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#5 Kanonsvar Jane*nöjd o fascinerad* :-)
Angående länken du satte in på ektoplasman kan jag dessvärre inte ta den till mig, tycker verkligen det ser ut som tyg och bomull. Den enda som ser spännande ut är den trådliknande. 1918 kunde man nog fejka en hel del, för att själva fotografiet i sig var "relativt nytt". Men detta är endast min åsikt och som ren novis.
KRAM
Hej!
Har varit med och sett detta..Frank Haugen demonstrerade detta fenomen på en kurs. Det var väldigt omtumlande och se de olika ansikten som dök upp!!
Kramar till alla på ÖN!!
#7 " När Jane Lyzell kan låta sin egen producerade ekttoplasma bli fotograferad år 2008?"
För det första så producerar inte medium detta själv!!
Att fotografera detta fenomen är nog inte lätt!! Skulle vilja säga omöjligt!
Det krävs MASSOR av energi och erfarenhet!! Av både andevärlden och mediumet!!
Vill tacka dig Jane!! Du ger en bra förklarning på detta fenomen!!
Maili

Jag har själv fått uppleva och se detta med ektoplsma vid några tillfällen.
Första gången jag fick se detta var vid Stewart Alexanders fysiska seans i Lindesberg för 3 år sedan.
Dels så fick man se hur ektplasman välde fram från hans ansikte.
Sedan under samma seans kunde man se hur en hand växte fram.
En hand som även rörde vid mig och denna hand har rört vid mig i tre av dom fyra seanserna jag sett med Stewart.
Men det var bara vid den första seansen man kunde se ektoplasman komma ur ansiktet på Sewart.
I våras var jag även på en föreläsning av Tom Harrisson under föreläsningen som handlade om hans mammas fysiska cirkel och om ektoplsma.
Där det även visades bilder på ektoplsma han berättade ju att dom använde från början fotograferade i rött ljus och med exponeringstider på flera minuter och dom här första bilderna togs på glasplåtar.
Han hade även med sig orginal glasplåtar som jag fick undersöka och jag kan lova absolut inget fusk med detta är omöjligt att manipulera dessa glasplåtar.
Sedan när den vanliga filmen dök upp så använde dom sig av infraröd film när dom fotograferade sina ektoplsmabilder.
Var åtskilliga bilder jag fick se vid detta tillfälle.
Men min senaste upplevelse av ektoplasma hade jag för 2 veckor sedan då jag var på Ramsbergsgården.
Där fick jag se Caroll Ellis från Wales som höll en trancifigrations seans för oss.
Här kunde man tydligt se hur en mask av ektoplasma byggdes upp över ansiktet på Caroll men kunde även se kanten på masken runt ansiktet.
Får säga att denna gång såg det mer vaxlikt ut sedan så började olika ansikten framträda i denna mask och det var ett flertal som fick se sin nära och kära framträda i denna mask.
Jag själv fick inte se ngn av mina nära och kära men det kända mediumet Ernst Broberg visade sig väldigt tydligt.
Så fanns inga tvivel från min sida när jag såg detta var det ngn som tvivlade var det bara att gå in i biblioteket och se poträttbilden på Ernst Broberg som hänger där och det var en kopia av detta poträtt.
Lasse

#5 Jane, jag fick ju se det när du var i trans i Avesta, det var helt fantastiskt! Det såg ut som en ridå av blå-grön tjock rök :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Otroligt fascinerande - har aldrig hört om detta tidigare…
Oj vilka reaktioner
#6 Dessa bilder har aldrig varit ute ofentligt innan de har lagts ut nu - antagligen på grund av misstolkningar som din- det är ju naturligt vis inte lätt att förstå dessa fenomen och hur de ter sig på bild - ja det ser ut som osttyg en del bilder - men skulle det varit i närmare vinkel skulle du se det finmaskiga trådarna. Dessa bilder är unika i sitt slag! och det gjordes i vetenskapligt syfte för framtiden! Tror framtiden kommer ge oss mera bilder - men vi får vänta tills andevärlden ger sitt sammtycke!
David Thompsson som bor i Australien har faktiskt videofilmat en första materialisation! så det är på gång!
#7 Tack för ditt vänliga utalande - du har höga tankar om mig, tack så mycket
Nej , jag har inget nytaget foto på mig producerandes ectoplassma - men jag har ett ifrån en tränings experimentell seans från år 2002 tro jag det är taget - håll till godo - fotot är taget av en proffsfotograf.
#8,9
tack!
#11 Ja vist var dessa seanser fantastiska
tänk att vi har detta mediumskap här i sverige igen - helt fantastiskt!
Kram Jane
#12 oj då , ja och det var i fullt ljus med
Ja det var roligt att ni såg detta!
Kram Jane

#15 Ja och det vill jag gärna se igen 
Kram
Elisabeth
Elisabeth nu när du pratar om blå grön tjock rök måste jag bara få skriva en sak.. Det kanske inte ens hör till saken här.. men men..
När jag var ca 12år sov jag över hos en kompis.. Vi var helt ensamma den natten dvs. inga föräldrar ingenting, bara vi tvån..
Hela huset var ner släckt, vi hade gått å laggt oss.. på övervåningen.
Senare på natten vaknade jag av att det skramlade å lät väldigt mycket på nedervåningen.. så jag klev upp, var inte ett dugg rädd.. Gick å ställde mej i trappen å tittade ner i mörkret.. Då kom en blå grön tjock dimma svävsndes där nere.. stor var den oxå å lite avlång på någevis.. Jag tittade en stund å sen gick jag å la mej igen.. Vad kan det ha varit då??? Å det var absolut inga lysen från nån bil som lös igenom eller så.. Jag såg va jag såg! Vad var det ???
..ååh.. ja skulle så gärna vilja veta.. äre nån som har en tanke på vad det var jag såg som svävade omkring där nere????
#18 Andeljus! Kan vara floroserande:-)
Jasså?? Kan du berätta lite så att jag förstår?
#20 Andeljus / andekropp - du såg ett spöke/ande helt enkelt
Ja jösses!! Tack Jane!! Men vetu vad jag alltid sagt till mej själv, (har inte vågat till nån annan för då tror väl folk att ja ä sjuk i huvve).. jo till mej själv har jag sagt att det är en själ.. Men tack så jätte mycket!!!!

Jane, kan andeljus väre vitt også? hvit tåke?

vit dimma, heter det kanskje på svensk :)

#23 Ja man kan se det som en vid dimma.
Elisabeth

Vilken bra fråga Eleri-T.
Så bra förklaringar!
Jag misstror fortfarande de gamla fotografierna tyvärr…MEN, helt säker att de är bluff o båg kan jag ju inte vara. Jag får helt enkelt hoppas på att se en "äkta" ektoplasma-upplevelse. Jag hade gärna sett det när du Jane upplever det:-)
Men alltså ang fotografierna i tidigare länken, är det BARA jag som tycker de ser mycket suspekta ut?=)
#23 Ja det kan vara vitt också! Jag antar att det har att göra med att högre vibbrationer i själen ger olika ljus.!
#27 Har du tittat på fotot av mig i inlägg #14
en fråg Eleri hur tror du ectoplasma ska se ut då? om inte som bommul eller som spindelnät!
Vänligen Jane
#28 Japp, jag såg fotot, men tycker dessvärre att det är så suddigt och mörkt att det är svårt att se vad det föreställer förutom dig då*ler*
Det vet jag inte Jane, jag bara tycker att det är synd att det är attans likt bomull och tyg (refererar till länken). På grund av det är det så lätt att misstro och ta det för hittepå.
Ordet plasma får mig att tänka på ngt "geggigt, flytande" osv, inte utdragen bomull*ler*
Kram
#29 Ja om du tittar i nederkant av bilden ser du de vita- man kan skönja ett ansikte, ser nästan ut som en ailien
Ectoplassma kan vara geggigt också - men om du skulle ta in att de är sanna bilder- är inte dessa då fantastiska! man får förstå att de som utvecklades i dessa cirklar- aldrig kom ut till offentligheten, då det begav sig 1918. De satt vecka ut och vecka in för detta mediumskap och forskning- om de hade velat käna pengar på bedrägeri hadde de då inte gått ut offentligt och hållit öppna seanser för att käna på sitt bedrägeri?
Det gjorde de inte - dessa bilder kommer ut 100 år senare ungefär- och de är unika i sitt slag! Och alltså inga fusk bilder - finns liksom ingen vits att fuska för den egna cirkeln!
Vänligen Jane
#29 OM jag beslutar mig för att tro på dem, så är det helt otroligt häftigt!:-)
Jag har inte tänkt så långt på om det tjänades pengar eller bedrägeri, har bara som sagt svårt att tro på dem, då jag tycker de ser fejk ut.
På Ett foto ser det ex ut som hon håller en vit långärmad handske i munnen.
Vi får nog dra den slutsatsen att den här virrpannan (jag) måste bevittna fler fotografier från 2000-talet OCH se fenomenet med egna ögon*ler*
*nu ska jag kika in ditt foto igen*
#14 Vem är proffsfotografen du nämner?
Professionella fotografer brukar ange sina namn under sina arbeten, så det kan väl inte vara något problem för dig att lämna ut fotografens namn.
Jag håller med Eleri här..! Tror att man själv måste se & uppleva detta i verkligheten för att riktigt kunna ta till sig det !
Jag har själv aldrig sett det men kommer absolut att göra allt för att göra det framöver ;)
*Kram till ALLA oavsett ni är "frälsta" eller skeptiker..*
#32 Varför ska jag göra det?
#33 Ja NI FÅR VÄLL VARA MED I FRAMTIDENS SEANSER DÅ DU OCH eLERI
Vänligen Jane
#34 Absolut…ser verkligen framemot det 
Det här kanske inte heller platsar här men ju mer jag läser i tråden så funderar jag. Jag är inte alls insatt i ämnet så därför så skulle jag vara tacksam om någon som är det kan ge en förklaring:)
Det här hände för 7-8 år sean. Det började med att en vännina och jag satt och drack kaffe hemma hos henne. Så började vi prata om lite olika saker som vi upplevt och lärt oss i meditationsgruppen som vi satt i båda två. Slutligen så fick vi för oss att testa om vi kunde "gå i med." med öppna ögon stirrandes på varandra. Sagt och gjort. Jag kände ganska snart att jag gick in i meditativt tillstånd men var samtidigt fullt medveten om vad som skedde runt omkring. Så plötsligt hör jag min vännina säga, med förtjusning, Åh jag ser en massa ansikten framför ditt! Jag höll mig kvar och under en lång stund (kan inte säga hur lång) så hör jag henne beskriva den ena efter den andra personen. Slutligen så beskriver hon ett blåaktigt "moln" alldeles bredvid mig. Men då bröt jag … det började kännas underligt. Jag kan inte riktigt beskriva hur, kanske blev jag lite skrämd.
Men det var en stark upplevelse för oss båda och jag har alltid undrat vad det var som hände egentligen. Lite teorier hade vi väl då om att det kanske var tidigare liv, för mig, som hon såg eller helt enkelt andar som visade sig.
Finns det någon som kan ge en synpunkt som belyser händelsen för mig så är jag tacksam! :)
Kramar Helené
Kan finnas många förklaringar- men det troliga är väll att andevärlden passa på att visa sig för er - kände ni inte igen någon?
Vänligen Jane
Min vännina kände inte igen någon av dom hon såg och inte jag heller av hennes beskrivningar. Som hon sa till mig då, under tiden det hände, så upplevde hon det som att det var tidigare liv för mig. I sådant fall så har jag varit en engelsman, en blond blek och ful man, en asiatisk kvinna, indian m. fl. Jag kommer inte ihåg alla.
Jag måste erkänna att jag är lite feg av mig så om jag känner att jag är på väg att hamna i samma tillstånd nu som då den gången så stoppar jag.
Jag har blivit avrådd av flera mediala personer genom åren att meditera när jag är ensam :( då dom påstår att det kan vara farligt för mig om jag faller i trans. Jag har valt att lyssna eftersom det är personer som jag upplever som väldigt kunniga och utvecklade (meditationslärare, Saidas dotter, förmedlare i seans för att nämna några). Men jag saknar ofta att meditera när jag är hemma. Speciellt nu när min senaste, supergoa, med. ledare gör uppehåll på grund av personliga saker.
Oj, det blev långt det här. Proppen gick nog ur;) Det jag ville säga egentligen var:
Tack för ditt svar! MVH Helené
#38 skulle ju istället för att vara tidigare liv kunna vara dina guider , inspirerare eller hjälpare med:-)
Mediterar är aldrig farligt - däremot måste du disiplinera dig(att inte låta dem komma in) säga Nej det är inte okay att ni kommer in och igenom Trans nu - denna Meditation är för mig inte för er att komma igenom i trans! Det är alltid du som bestämmer om de får komm in eller inte!
Om du disiplinerar dig så är dom också disiplinerade - tala om att du har förstått varför dom kommit(att dom vill visa dig hur de vill arbeta igenom dig) och att du kanske utvecklar det längre fram när du känner dig mogen för transkommunikation!
Tråkigt av dina lärare att säga att det är farligt att meditera för dig - Meditation är ju själens och andens utveckling och näring! Även om du skulle falla i Trans skulle dina andevänner aldrig göra något för att skada dig på något sätt, Tillit!
Tala med dina andevänner och gör klart för dem att du inte vill gå i Trans! om du känner dem välldigt starkt säg Nej i meditationen och be dom dra sig lite längre ifrån dig - så att de kan hjälpa dig i meditationen - be dom komma i din Meditation i stället och undervisa dig - bestämm en mötesplats!
Lycka till
Jane
#39 När jag tänker på det så skulle en del av dom som kom fram den gången vara guider, hjälpare.
Den fula engelsmanen har jag levt som
(tror jag) Han kom fram i en regression nu på senare år. Om jag går på min vänninas beskrivning och som jag såg honom själv i regressionen så verkar det stämma, nu när jag tänker efter.
Kanske dom som jag har blivit avrådda av har tyckt att jag varit för okunnig och haft för dålig kontroll. En förklaring som jag fick var att när man är ensam så finns det ingen som kan fånga upp och ta tag i en om det blir så att man börjar gå runt när man är i trans. Och att man då kan göra illa sig på saker runtomkring.
Idag så är jag mindre rädd och känner själv att jag har blivit lite bättre på att urskilja och säga ifrån, så dagen när jag är mogen för att vidareutveckla mig kanske börjar att närma sig:)
Tack Jane jag känner mig verkligen inspirerad!
Helené
#40 Det låter som dina lärare haft lite koll på vad Trans är och hur det fungerar:-)(det utläser jag i vad de sagt till dig)
(ta tag i en, hua det är det sista man får göra med ett medium i Trans)
Åter igen de skulle aldrig skada sitt medium som man är om de kommer igenom i Trans:-)
Vänligen Jane
#40 Ok, detta ska jag fundera på och ta till mig känner jag.
Och ta reda på mer om.
Tack Jane!
Helené