Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettofftopic
Läst 12774 ggr
Eija
2

OT: VARNING!

Hej jag vill varna alla här för mysko telesamtal om antingen vunna resor till Karibien eller att samtal skall bekräftas med att man slår in 9:an på telefon….

Dessa samtal har tydligen förekommit 2006 senast registrerat….som min dotter lyckades hitta på en länk i Datorn…där folk hade skrivit in om detta….

Jag skriver det har för att jag fick ett sådant mysko samtal igår kväll…det gick inte så bra att höra vad kvinnan sa..men hon prata Engelska med Amerikansk accent…där jag hörde iallafall om resa och Karibien, och att jag skulle slå nian för att tydligen bekräfta…

Vilket jag inte gjorde utan la på och ringde dottern för att fråga eftersom hon känner till så mycket mer om sådant här än en annan gammal otrendig tant…..som inte hänger med i svängarna lika snabbt som förr…

Och det var då hon hitta denna tråd om andra som har råkat ut för sådan här samtal….men som sagt var det var 2006….

Men jag vill nu varna här iallafall…för det verkar så att detta är ett sätt att lura pengar av folk på något vis…fråga inte mig hur…..men en varning ligger nog på plats…….

Kram/Eija

Elisabeth-J
0

Tack för varningen Eija!

Det förekommer även att någon ringer och lägger på när man lyfter luren, dom gör det för att man sen ska ringa upp men varning här! Ring inte upp för det kostar en hel del.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Eija
0

Tack tillbaka….det skall jag tänka på…för som du säger så tror jag att det har hänt mig med..man hann bara höra någon som snacka sen blev det tyst…men då gick jag in på Eniro och slog in nummret som var på presentatören…och den visade att det var någon försäljare….

Det här samtalet som jag fick var det inget nummer till utan det stod bara "Okänd" på presentatören…

Hade det varit från utlandet så skulle det väl funnits ett nummer då…tycker jag iallafall………

Frejzan
0

Har hört från vänner och även på radion att någon från ett land med landsnummer som börjar på 25 har ringt upp folk. När man svarat så har det kostat massor med pengar per minut. En vän skrev att det kan bli så dyrt som 160 kr. Men jag vet inte hur sådant fungerar om man har kontantkort. Enligt radion är det om man ringer upp dom som det kostar pengar men hon skrev att det var så även om man svarade. Så svara inte om telefonnummret börjar på 0025 eller +25

[Vargen-J]
0

Samma som Elisabeth beskriver har hänt oss hemma, men då har vi bara lagt på efter att vi sagt: "Nähe, skit i att svara då!" eller nåt liknande som vi kanske inte ska nämna Oskyldig Vi tänkte dessutom att om dom nu vill så gärna prata med oss så får dom väl ringa upp då, vilket dom inte gjorde utan dom fortsatte ringa och lägga på utan att ringa upp senare. OCh så höll det på i ett halvår eller nåt, sen fick vi dom numrena spärrade som ringde oss *elak* Skrattande

Men som Elisabeth sa, ring inte upp deras nummer. Det kan kosta er mer än det smakar!

Britt-Marie
0

Tack för varningen. Och jag har även fått ditt mail om detta.

Det har ju även börjat ringa försäljare på mobiltelefon nu. Har annars NIX. Jag tycker verkligen inte om sån här telefonförsäljning. Vill jag handla nått så gör jag det när jag själv känner för det…Blir så trött på sånt där när de ringer och skall sälja än det ena än det andra. Ofta unga som får dessa jobb, det är synd om dem faktiskt som skall sitta och ringa runt och försöka sälja saker. Det skulle vara helt förbjudet med sånt här tycker jag personligen..

xinluo
0

Jag fick ett sådant samtal igår kväll. Från +88 nånting. Jag han inte svara de la på efter ett par signaler. jag ringde aldrig upp som tur var. jag har läst om detta i en tidning där de varnade. Jag hörde om 150 kr i minuten men jag vet inte om det är sant eller inte.

"Vandra i skönhet"

Kram Xinluo

Jayrod
0

Här finns en lista över landsnummer. 25 och 88 innehåller en tredje siffra för att man ska veta vilket land det kommer från.

En sak man kan göra med skumma telefonnummer är att "googla" på dessa. Ofta får man då reda på att det är telemarketingföretag som ringt upp.

korseett
0

jag har fått ett sådant samtal om karibienresa med men jag lade på direkt. Jag har även kollat med mitt teleföretag så att det inte vi blivit debiterad.  Tydligen gått en våg över Värmland och Dalsland

Nordqvist
0

Nummer på +25 ska man inte svara på för då dras det 260 kr i minuten!

Eija
0

#8…jasså det har det, kanske därför som en annan fick det samtalet igår kväll då….ja, det är förjäkligt när dom kan hålla på sådär….för alltid finns det ju någon stackare som inte tänker sig för och följer deras instruktioner………..

#7, det är ju bra om man får nummer i presentatören och kan googla dom, men jag fick bara "Okänd"…så därför tror jag att det var inom  landet som detta kom från….

Jag puttar upp mer så att alla blir varnade…..

Jayrod
0

+25 är inget komplett landsnummer. Men om man inte väntar sig något samtal från Rwanda, Etiopien, Somalia, Djibouti, Kenya, Tanzania, Uganda, Burundi eller Moçambique så finns ju ingen större anledning att svara.

Om någon ringer från ett hemligt telefonnummer så får jag "skyddat nummer" i presentatören. "Okänd" blir det om numret av någon orsak inte når fram, kan vara av tekniska orsaker. Det händer ibland om någon ringer med en svensk mobiltelefon från utlandet.

Elisabeth-J
0

Det finns också ett telefonnummer som börjar på 08 som ringer. Det är tydligen så att man inte kan göra så mycket åt det här om man anmäler det. Läste om det på Eskilstuna-kurirens sida idag:

Ekuriren

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Frejzan
0

En fd jobbarkompis har jobbat tidigare med telemarketing. Där är det en dator som ringer upp folk. Dom själva pratar i telefonen och så fort dom lägger på så kommer ett nytt samtal. Datorn ringer själv upp flera nummer och ibland ringer den fortare än telefonisterna tar över. Därför kan det ibland vara så att ingen är i telefon när man svarar själv.

Eija
0

Ja, det är mycket skumt i faggorna……….igår kom det oxå en invandrare och ringde på dörren, han hade visst teckningar i en kasse och sträckte fram en lapp utan ett ord…jag läste snabbt de översta raderna där det stod om en dotter som låg på operation…bla, bla,…så jag sa på en gång att jag tyvärr inte var intresserad av hans tavlor som han tydligen försökte sälja…………

Har faktiskt råkat ut för sådant förut och blivit lurad………hur som helst så börja killen minsann att prata hur bra svenska som helst, och berätta en snyfthistoria om en dotter som låg på Karolinska på operation och han behövde pengar till det……

Ursäkta!, men jag går inte längre på sådana där historier…så jag avböjde….han gick vidare såg jag…och idag kom grannen till mig och berätta att samma kille hade stulit skor utanför på trappan till huset nedanför…och det råkade vara en polis som bor där….det var hans 1000 kronors skor som försvann…………

Vet inte hur det blev om han änmälde det själv………..men visst är det tråkigt…jag hade lite i tankarna att det kunde vara så att han gick runt för att få en anledning att kolla runt om det fanns något att ta….man skall ju inte gå efter utseendet men denna kille såg absolut inte ut som en god familjefar…han var heltatuerad ända upp vid halsen och såg inte så snäll ut….urk……..bara man inte råkar ut för den igen……………..Förvånad