Malmöhus
Hej!
Jag måste bara få skriva av mig om min vistelse på malmöhus. Jag var där med skolan, och själva besöket handlade om brott&straff. I äldre tider när man såg människans kropp som ett skal, att själen var det som räknades, så använde man sig av vad vi anser idag hemska och grymma bestraffningsmetoder. Vi fick se montrar och guiden förklarade hur man t.ex. högg av händer på folk som stulit. Mkt intressant!
Efterhand började man rehabilitera kriminella istället för att straffa dem. Då användes malmhus som ett fängelse, det hade stått baracker på gårdsplanen där fångarna delvis bott. Mitt på gårdsplanen fanns också avrättningsplatsen.
En metod man använde för att få folk att erkänna sina brott var att sätta dem i ett mörkerfänglse. Man satte dem i en fängelsehåla under jorden, i ett helt isolerat rum. Helt kolsvart var det. Vi fick gå ner och titta där, vääldigt kusligt tyckte jag. Jag är väl inge vidare medial men jag kan ju inte tänka mig att det skulle finnas minsta antydan till positiva energier, dessutom nämnde guiden att vi skulle pussa spöket om vi såg det… :S
Vi fick vara i den största cellen som man satte fångar i, ett rum på max 10 kvm. Det var dubbeldörrar till cellen, och en liten lucka där fångvaktaren stack in mat till fången. Guiden testade att släcka ficklampan hon bar med sig för att vi skulle få känna på hur det nästan kändes, och det var så kusligt, att jag knappt vågade titta. Ett sådant omslutande mörker har jag aldrig varit med om. På ena väggen fanns små streck inritade i väggen, antagligen av någon som desperat försökt hålla reda på dagarna.
Att inte veta om det är dag eller natt tär enormt på en människa, ändå var det en person som hade stått ut i 1 helt år. Då tyckte de bestämmande folket att han, han måste ju vara oskyldig. Så han släpptes. Men knappt en vecka därefter dog han av en sjukdom. Vi fick veta att det faktiskt var en människa som lyckats fly ur just den cell vi var i. Han hade lyckats hitta den ventilationslucka som satt ungefär 2 meter upp på väggen. Den ledde till en trälucka, men i den fanns galler, som fången på något sätt lyckats ta bort, sedan måste han ha klättrat i en brant vinkel i en pytteliten gång tills han kom till träluckan och lyckades komma ut.
Nu förstår jag om ni inte orkar läsa allt detta :) men jag vill verkligen rekommendera malmöhus till alla! Det var en riktig upplevelse, jag kan tänka mig att den är ännu större för någon med mediala förmågor. Jag bifogar en bildå slottet, dock tagen från internet då jag inte hade kamera med mig :(

Så spännande (och lite läskigt förståss….)
blir lite nyfiken…. tror jag ska åka dit en dag! Kram // SuzieS