Tv-tips ikväll, mayatecknen
Tv2 kl 20.00, Vetenskapens värld del 7. Dom kryptiska mayatecknen
Mayakulturens hieroglyfer har länge utmanat världens forskare. De vackra bildlika tecknen har visat sig vara mycket mer komplexa än vad man först kunde ana. I kvällens film får vi följa ett sekels ansträngningar att få en gammal kultur att tala igen.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Låter intressant, det får man inte missa!! 
Skall försöka att kika på den, men det går som sagt var alltid så mycke bra program just vid den tiden på andra kanaler oxå…..typiskt att det alltid skall konkureras om tittare…varför inte samarbeta istället så dom får sina tittare allihop…..
Det programmet vill jag se!
Tack för tipset!

Thanks darling, är lite hookes på maya….
Vi hörs Elisabeth!!!!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
Syn att jag jobbade kväll. Får hoppas att det visas i repris

#4 Samma här :) Det var ett intressant program som jag hoppas går i repris för jag vill ha det inspelat, ska kolla tablån imorgon.
Jag jobbar på huset ;) så jag plingar dig imorgon.
Kram
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Hmm, vad ska man säga? Såg programmet ikväll och jag hade stora förhoppningar. Just nu undrar jag bara hur sjutton har de kunnat få fram så otroligt mycket förutsägningar av det där??
Det kan ju vara så att man tolkat ett par grejer helt fel så blir det en helt annan betydelse av alltihopa.
Dessutom verkade folket Maya folket alltså. Inte speciellt sympatiska och inte heller så intelligenta som jag trodde innan. Har lite att fundera över efter det där programmet. Allt handlar ju om olika forskares teorier som dessutom motsäger sig varandra. I tolkningar om uttal och texter. Hmm, jag känner mig ganska så förbryllad efter programmet måste jag medge.

Jag missade tyvärr programmet, men det kanske går repris….
Men det är ju så med alla slags program att det går att vinkla för att få fram det önskvärda resultatet. Och naturligtvis var det ju inte Mayaindianerna i gemen som var intelligenta. Det var väl i så fall ett fåtal som hade elelr fick kunskaper av utomjordingar eller hur det nu gick till. Men den vanliga mayaindianen (Maya-Svensson s.a.s.) var väl inte speciellt insatt i detta med kalendern och visdomarna. Det sköttes väl förmodligen av schamaner och präster och dylikt.
Det är ju som att bedöma Svenskarnas intelligensia och sympati genom att gå ut och filma på en danskrog kl.01 eller dylikt….
Mayaindianerna anses ju ha varit matematiska experter, de individer som tillhörde intelligensian bland dem alltså!
Och det är ju ett ständigt bråk i forskarvärlden om vad som är sant eller inte inom alla trosuppfattningar. Men det är ju rätt Happy, att du skall bilda din egen uppfattning. Men bygg den inte enbart på ett TV-program snälla du! Kolla upp genom den litteratur som finns i ämnet innan du dömer ut det helt.

i dag på svt2, kl 1520, går det i repris, for de som vil se :)
De kryptiska mayatecken :)
Tack hinzidi, jag jobbade när den sändes förra gången.
Tack, jag ska sätta mig och titta nu:)

Fikk endelig sett det ordentlig selv nå, ble så forstyrret forrige gang.
Kommer til å benke meg foran tv'en kl 20 på mandag også :)