Till er medium
Jag är lite nyfiken på er som är Medium här inne. Är ni självlärda eller har ni gått en mediumutbildning?? Hur lång tid tog det för er att bli ett medium från det ni ni började att se och tog steget att börja arbeta med det på riktigt inom eget företag??
För att försöka svara någorlunda på något av dina frågor, så tror jag du kan börja läsa artikeln "Nyfiken på det mediala" på övernaturligt´s framsida. Det är i alla fall en början.

Hej Ljuset
Jag gick mediumutbildning under fyra års tid för Iris Hall. Gick cirklar också under hela tiden, med olika lärare och startade även egna mediala cirklar. Jag fick träningskort efter två år och började då ge privatsittningar som tränande medium och höll lite småseanser. Din sista fråga är lite svårare att besvara eftersom jag hade företag inom naturmedicinen redan innan. Men det var väl först efter att jag fått certet i handen som jag började jobba på riktigt.
Färdig blir man aldrig, jag fortsätter att gå kurser och lär mig nytt hela tiden. Den dag jag känner mig färdig är det dax att lägga ner.
Rose
Hej Ljuset! Jag gick ca. åtta år för Iris. och efter det så tog det väl en ca 1 år innan jag började jobba ordentligt. Det mest normala är ca 4år. Det beror lite på hur flitig man är på att jobba under tiden man utbildar sig. Det är ju en stor del av utbildningen själva praktiken. Den informationen missade jag helt under de första åren. Jag kände att jag inte ville gå ut och jobba innan jag visste vad jag pysslade med. Idag inser jag lite annat än då. Man behöver träna massor under tiden man utbildar sig.
Ett litet tillägg. Jag har suttit i cirklar och haft egna under utbildnings tiden också. Men som Rose säger så inser jag idag att man lär sig hela tiden. Någonstans i början trodde jag att jag skulle bli "färdig". Så ser jag det inte idag. Idag förstår jag att ju mera jag lär mig destå mera förstår jag att jag behöver lära mig.

*4* Frågan om man blev färdig kom upp efter kvällens seans på föreningen idag. Vi diskuterade lite om att känna sig nöjd med sin insats osv… som jag känner är det härligt när energierna flyter på, men jag är aldrig nöjd egentligen, Ser alltid att det är något jag kan göra bättre . Jag brinner verkligen för det mediala och det är mitt stora intresse, jag älskar att gå på seanser och se medier jobba. Älskar också att själv gå på sittningar och att öva med mina mediala vänner. Diskutera,bolla ideer och tankar.
Jag kom inte med på medial cirkel förräns efter andra kursen i södertälje, när jag träffade bl.a dig och niclas. då fick jag tillfälle att gå i cirkel för Jörgen i Nyköping. Oj vad vi tränade….
Det är härligt att det liksom aldrig tar slut, det finns nytt att träna på och nytt att lära sig hela tiden…wow
Nu längtar jag så oerhört efter kursen jag ska gå i England i slutet av november. Alla berättar om vilken upplevelse det är att få vara med där. Nu är det tre år sen jag gick ut för Iris och jag har hunnit med en trance och en fysisk kurs, samt en kurs i psychic art. Men det mentala mediumskapet behöver jag utveckla mer och det tror jag sker på Artur findlay College, som känns så rätt för mig just nu.

Jag började i cirkel, sen gick jag 3 ggr år för Iris Hall innan träningskortet. Jag startade egna cirklar och fick mitt cert i helgen, dvs 3ggr efter träningskortet och nu tycker jag att jag har en stabil grund och kan bara gå framåt. Jag började gå ut till folk utanför bekanskapskretsen då jag fått mitt träningskort.
Nu väntar andra kurser och ännu mer utveckling av mig själv!

Jag har sett andevärlden sen jag föddes men som barn var jag väldigt rädd eftersom dom flesta som visade sig för mig var okända personer och dom dök upp väldigt oväntat och plötsligt. Det gjorde mig mörkrädd så i många år hade jag alltid en lampa tänd i rummet på nätterna, sov under täcket och med ansktet in mot väggen. Min intuition var väldigt stark även när jag var barn men det var helt normalt i min familj, min mamma och mormor är också synska sen barnsben och har alltid haft en stark intuition, vi kände på oss när något skulle hända och det var ju ofta som det handlade om dödsfall och olyckor vilket inte var roligt att veta i förväg.
Jag upplevdes som annorlunda i skola och blev mobbad så jag ville bara får bort allt detta för jag ville vara som alla andra och känna mig som dom men det fungerade inte hur mycket jag än försökte. Mormor hjälpte mig väldigt mycket under min barndom och längre fram också men för henne var det bara så naturligt så när jag var ca 25 år startade jag och min syster en hemcirkel där vi var några som regelbundet träffades och tränade tillsammans.
Senare gick jag en helgkurs men den kursen gav mig inget nytt förutom att jag skulle lita mer på det jag såg och kände. Efter det började jag träffa fler och fler som hade det här om intresse och äntligen kände jag att det fanns fler som mig, vilket var en befrielse efter att i många år känt mig som en utomjording eller nåt, kändes som att jag kom från en annan planet och jag kände mig väldigt ensam.
Jag gick sen till en förening i Örebro där jag bodde och där hittade jag lite intresanta tips men sen gick flytten till Eskilstuna igen och vi tog upp hemmacirklarna igen vilket var jätteroligt. Efter några år började jag gå på cirkel hos Elinor Hedlund och där fick jag den hjälp jag behövde, att lära mig att hantera allting, då förstod jag hur man kunde göra. Jag hade då redan börjat jobba mer och mer med det här och efter ett par år så slutade jag mitt jobb på förskolan och gick in helt i detta. Det var inget lätt beslut och jag tvekade en längre tid innan jag beatämde mig men mina Guider och andevärlden visade väldigt tydligt att jag skulle jobba som medium och deras tydliga vägvisare följer jag oavsett om jag i tanken kan tycka att det är konstigt eller så, allt vet man inte på en gång, man ser resultatet sen.
Idag vet jag att det var så rätt och idag är det jag brinner för att hjälpa andra vidare i sin medialitet. Mitt liv har varit väldigt tufft med oerhört svåra prövningar som jag idag ser tillbaka på med en enorm tacksamhet, för det jag har fått gå igenom var för att kunna hjälpa andra, hade jag inte fått gå igenom det så skulle jag inte kunna förstå och känna empati vilket man måste kunna göra.
Jag vet också hur jag kan hjälpa mina egna barn på bästa sätt och det är jättekul. Alla mina barn är väldigt mediala, en vill inte alls ha det med sig, han är som mig och har alltid sett andevärlden och har en stark intuition, han försöker blockera, han är en grabb med ett oerhört stort hjärta för alla och är för snäll många gånger. Han har en del att jobba med nu och har lagt detta åt sidan även om det inte fungerar hela tiden. Den andra har börjat intressera sig för att lära sig mer och går nu på mina cirklar, han är väldigt duktig och vill gå vidare med sin medialitet. Den yngsta ska bara få vara det barn han är fortfarande så han kommer ibland och berättar och frågar lite jag svarar och vi diskuterar saker som han har upplevt och han är väldigt trygg i det och har aldrig varit rädd eller mörkrädd.
Ända sen jag var väldigt liten så har det "spökat" där vi har bott och det fortsatte när jag flyttade hemifrån men det mesta av det har ju varit positivt när man ser tillbaka, jag hade inte behövt vara rädd för allt som hände, men vissa ställen var väldigt obehagliga. Finns en mening med det också såklart ;)
jag är född i en väldigt stor släkt och det som är faschinerande är att 90% av dom i släkten har sett och upplevt andra sidan och mycket annat. Mamma har 10 syskon och alla har det med sig mer eller mindre, sen har vi alla kusiner och dom flesta har upplevt en hel del, det tycker jag är roligt med så många i släkten. Jag ska nu börja släktforska för jag tror att man kan hitta en del intressant till den här röda tråden i vår släkt :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jag hade ett "klubban-i-huvvet-uppvaknande" och min första tid med kontakt med andevärlden var bara mellan mig och dom. Hade dock drivit mig själv ganska långt i mugglarvärlden innan detta hände för ca 20 år sen.
Efter en tid så uppsökte jag ett medium, Mischan Hawkins - helt fantastisk!!!! Hon är är på andra sidan o jobbar nu.. Hon uppmuntrade mig att söka med nån helgkurs då och då, lita på att det kändes rätt och fortsätta därifrån.
Gick Body Harmonykurser och utvecklingen gick i stormsteg. Hamnade på en helgkurs i E-tuna med Iris Hall i Tarot eller Intuition, minns int titeln. Där hade jag plötsligt förmedlat en från andra sidan, utan att fatta att det var möjligt!! Iris uppmuntrade mig fortsätta min mediala utveckling. Vilket jag gjorde! Vilket kalas! Var så lycklig!! Trodde man var tvungen vara född med detta!! Kanske jag var, eller det var jag ju! Men jag hade ju INTE fattat det.
Sen gick jag lite kurser, fick sen förmånen jobba som tolk för Julia Griffiths parallellt som min utveckling fortsatte.
Det som varit så extremt tydligt i min färdväg har dock varit min enormt starka övertygelse att jag hela tiden måste utvecklas i min person också. Så ibland har jag tagit längre pauser (ex vis efter skilsmässan, då jag var djupt deprimerad) och inte alls jobbat medialt. När jag sen satt fart igen- woooow!!! Vilket tryck!!
Så fortsätter mitt mediala arbete. Så fort jag inte lyssnar, så säger livet eller kroppen ifrån! För i min värld handlar det om att hela tiden utvecklas som själ. Inte bara att vara ett medium.
När jag jobbar, då har jag världens bästa jobb….
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
Hur många kurser går ni då varje år, för så många år skulle inte jag orka gå, läkare utbildning är ju bara typ 5 år.

Man behöver inte gå någon kurs för att vara ett medium, är man medial så är man, man blir inte mer medial för att man går en kurs, det är min åsikt. All information finns därute om man vill lära sig, så har jag gjort och det har funkat för mig :)
Jag håller med #10.
Jag tror inte heller att själva kurserna "gör en person mer medial". Man har det i sig. Jag tror även att alla är mediala, men bara vissa väljer att utveckla det, man han kanske inte samma fallenhet för det, ungefär som att alla inte blir musiker, men visst kan man väl banka på en trumma?
Jag började utveckla min medialitet för ca 2 år sen och går kurser med jämna mellanrum, mest för att varje ny "lärare" har nya perspektiv, och nya förslag på hur man kan tolka en känsla eller annat som man får till sig.
I våras startade jag ett personlig/medial utvecklingscirkel för både amatörer och mera erfarna personer, just för att det är själva utbytet av erfarenheter som är viktigt. Det är en väldigt bra form för att utvecklas, då man inte sätter en särskild lärare på pidestal utan alla ligger på samma nivå och man hjälps åt. Tycker iaf jag =0)