Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 3738 ggr
Sirmerlin
0

Förkortningar och förklaringar

Skulle vara bra om nån vänlig själ kunde sammanfatta alla förkortningar och förklaringar på ett enkelt sätt. Så att nya medlemmar "hänger med".

Och lägga det som en sticky.

Sofiae
0

Vad är en sticky?

Mysan59
0

Ja precis, vad är det? Obestämd

Sirmerlin
0

sticky är en sådan där blå grej vid sidan av t ex medlemsundersökning.

Mysan59
0

Aha! Tack Glad

hinzidi
0

hva betyr: *asg*?

og OT, betyr det Over Topic?

sweethoney
0

#5, *asg* betyder asgarv - något som man skrattar massor åt. OT betyder Off Topic

Glad

Amor vincit omnia

hinzidi
0

ah, ja- OFF topic var det! he  he. Visste jo egentlig det.

asg- var nytt for meg :)

Frejzan
0

Då kan ju jag fråga vad IRL betyder

kybele
0

#8 IRL betyder in real life

Frejzan
0

Tack

kybele
0

vsl :)

Pluppis
0

Jag tror att alla förkortningar som används här inne är desamma som används ute på MSN, i SMS och i olika chatrooms.

Tyvärr (eller så bra!) så pratar man inte likadant IRL (in real life=riktiga livet) som man gör på nätet… Fråga mig inte varför.. Jag har präntat i mina 5 barn att såsom man pratar på internet stannar där.. I verkliga livet skriver man ut hela meningar! Och de har fattat galoppen =)

Det är svårt att lista alla men fråga när ni dyker på ett :)

Kramis

~* Framtiden är något som endast du själv kan skapa *~

[Hellas]
0

Det man även ska tänka på är våra vänner som har så svåra synproblem så de använder "talhjälp"

Det är, av förståerliga själv, väldigt svårt för en talröst att översätta "IRL" eller vsl!
Det jag själv även gör lite för ofta är ju att tex. skriva ??? eller ……….
Det gör man ju för att nyansiera det skrivna språket men för en person med synskador blir det bara en röst som säger punkt, punkt, punkt osv. i värsta fall 10 gånger.

På alla sajter på iFokus har det gått ut en vädjan just från de synskadade att vi ska försöka minska användandet av mystiska Tecken och förkortningar.
Jag tror inte det går fullt ut men om vi alla någon gång ibland försöker skippa förkortningarna så kan det förhoppningsvis hjälpa någon att få ett rikare innehåll i sitt läsande.

Observera, jag är en av "bovarna" till att använda både mystiska Tecken i tid och otid samt även förkortningar, fast det sistnämnda är inte helt och hållet min grej.

Starfall
0

brb - Be Right Back
mkt - mycket
dd - du då
vgd - vad gör du
iaf - i alla fall
öht - över huvud taget
OMG - Oh My God
btw - By The Way
Plz (Pls) - Please
Sry - Sorry
Wb - Welcome Back
LOL - Laughing out Loud (Har även andra betydelser som jag inte kan)
Yw - You´re Welcome

Detta är några ganska vanliga förkortningar på nätet, några av dom använder jag ganska ofta. T.ex  mkt, brb och iaf. T.ex. är även det en förkorning som betyder Till Exempel. Finns säkert hur många förkortningar som helst, men jag kan inga fler än dessa;)

Frejzan
0

Vissa förkortningar har man ju lärt sig i skolan och det är vedertagna förkortningar som även står i ordböcker som tex, osv, mm

Sen är alla dessa som kommer från sms och dom kan ju inte vi gamla stofiler. Håller med Hellas att vi får börja skriva ut orden och låta bli …. och ???

Mysan59
0

iaf = i alla fall

iofs = i och för säg

Hm, sen kom jag inte på mer

Elwin
0

De flesta av dessa förkortningar kom ju till på grund av (pga) tidiga chatprogram (så kallade klienter) som IRC och diverse chattsidor, där 500-1500 personer skrev i realtid och texten rasade förbi i åksjuketempo (satt själv och fick illamåendekänslor samt huvudvärk för många år sen). Långt senare kom nåt ljushuvud på att lägga till funktion för hur snabbt man ville ha uppdateringar av chatfönstret, eller hur snabbt man ville att texten skulle bläddra. Men då var dessa förkortningar i bruk sen länge.

Vilka senare förflyttades till ICQ, MSN och så vidare (osv).

Där hör de hemma, då det handlar om att få iväg text snabbt. Eller när man skriver short message service (sms), då det handlar om att trycka in så många ord som möjligt i ett enda sms och slippa betala för två eller fler.

Nackdelarna är många, obegripliga sms är vanligt, och nån kvinna jag hade på msn för åratal sen gnällde över att jag skrev långsamt - jag försökte nämligen skriva rent, utan förkortningar.

På ställen som Övernaturligt (ÖN) chattar vi inte i realtid och har all tid i världen att skriva bättre, mer begripligt. Jag är själv skyldig till slarvig skrift med förkortningar, och det stör mig och jag lovar bot, bättring samt pasta och vatten-diet (finns ändå inget annat att äta i nuläget).

Men, nu som alltid, vill jag påminna om att det finns folk som skriver krattigt på grund av (pga) dyslexi och annat, det bör alla tänka på.

Ty stavfelspoliser som klagar över en bokstav fel är mer odrägliga än nån som skriver en text med 25 förkortningar och 10 slangord Cool

Blackfeather
0

#13 Nu fick jag mig verkligen en tankeställare. Jag gillar verkligen att använda punkter när jag skriver…men då jag faktiskt har en vän som är synskadad som jag skriver till ibland så blir det till att tänka om.

Stackars henne! Och inte har hon sagt något heller. Ja, ibland så tänker man inte längre än näsan räcker. Bara tanken på henne där hon sitter och lyssnar på: punkt, punkt, punkt o.s.v. fyller mig med förfäran ochSkäms lite skratt.  

NU är det slutpunktat i massor.

Tack för ögonöppnaren!

Mvh H

stina63
0

De där med massor med punkter eftervarndra har jag en ful vana att göra. Jag försöker tänka på de och ta bort de. Men något som jag har svårt för är alla dessa förkortningar som *14* har skrivet om. För dom orden använder inte jag och då blir det svårt för en. Men jag lyckas ändå att förstå vad det står i texten till slut.

Ha så skönt //Tina

Elisabeth-J
0

Jag har tidigare skrivit en tråd här på forumet angående förkortningar. Vi har många synskadade på iFokus och när det är förkortningar så kan dom inte vara med i dessa forum som använder det så jag har bett att ni ska skriva ut hela orden/meningarna för att ta hänsyn till synskadade som vill  läsa här. Det är väldigt tråkigt för dom när dom inte kan hänga med i sånt som intresserar så jag tycker att vi alla bör tänka på det här och inte använda oss av förkortningar.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jennie-S
0

Läste din tidigare tråd angående det Elisabeth och jag är glad för att du tog upp det för helt ärligt så är det inget jag har tänkt på tidigare. Efter den tråden så har jag verkligen försökt tänka på att inte använda förkortningar.

Tycker det är jätte bra att sånt här tas upp då jag tror att det finns flera som inte har tänkt på det tidigare.

Ha en bra dag! Kram