Lite magstarkt!
"Är du skeptisk? Gå med i föreningen Vetenskap och Folkbildning. www.vof.se"
Detta finns som betalannons inne på övernaturligt i fokus - de gör tydligen allt för att fiska skeptiker, hua
får vem som helst annonsera inne på dessa sidor? borde det inte finnas en gräns?
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Jaa, det är ju så man blir full av skratt faktiskt! Det är verkligen fanatiskt att betala för att folk ska rata denna sajt! Jag tycker att det är märkligt att den som är värd för sajten inte själv ska få avgöra vilken reklam de vill ska få förekomma på sidorna?
Äsh! Vad spelar det för roll. De som tror, tror ändå. Och skeptikerna är kanske eventuellt skeptiker hela livet. Alla har ett val. Ge folk valfrihet. Mig stör det faktiskt inte alls.
skeptiker är väl lika mkt värda?
Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag är
Är nog skeptiker till de mesta, tror inte att alla som utger sig för det, har gåvan att se andar, prata till andar, mm mm
Men jag tror säkert att vissa, inte många, verkligen kan det. Jag tror att många luras för att tex tjän pengr på det…
Vissa foton, kan se väldigt övernaturliga ut och jag tror att många väljer att se vad dom vill se…
hursomhelst, skeptiker eller inte, jag tror på andar i den mån jag känner att jag behöver tro… Låter det konstigt? Efter att ha förlorat så många nära, på så kort tid, måste jag få tro på någonting för att inte förgås.
Jag är nog skeptiker tills motsatsen är bevisad
Det finns en tråd inne på support om just annonserna. Och om jag tolkar den rätt så köper google annonsplats här på iFokus. Men sen köper tex vof annonsplats av google. Sen lägger google ut annonser där dom tror att det kan passa in. Så det är inte iFokus som väljer vilka annonser som hamnar på sajterna.
#3 exitingsvillemo det är skillnad på skeptiker och skeptiker. Många av dom som håller till på vof är inte skeptiska i det avseende du menar för det är de flesta av oss. Utan många där anser att precis allt inom det övernaturliga är humbug och bedrägeri. Och många på vof anser att vi som tror på övernaturligt inte är skeptiska alls utan vi anses för det mesta köpa allt.
Hur som hälst så tror jag inte vi får eska medlemmar inne på deras forum - hur kan man få lägga in andra forum på forum överhuvudtaget!
Är det inte sådant som är tabu - att just lägga in andras forum här inne eller? för att eska medlemmar!?
Vänligen Jane

Jag vet inte jane, men det är som ANNIA skriver, det är googles annonser. Om dom skulle köpa en annons här på iFokus så tror jag inte att det skulle bli någon affär eftersom det är ett annat forum.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Jane, hoppas du inte tar illa upp, men jag tycker att du är mycket skeptisk till mycke som sägs, du kallar det grundlig, men skeptisk är du ända tills folk förklarat för dig. Så nog tycker väl du åxå att folk får vara skeptiska hur mycke dom vill väl.
Sen annonsering på Google, ja, det kan väl vara att gå lite till överdrift. Men det kanske är i komersiellt syfte, kanske VOF säljer annonsplatser till andra, såna där "per klick". Å då kan det ju vara i kommersiellt syfte dom annonserar på Google.
SEV 
#6 smart sätt att komma in här då:-)
#7 SEV du får gärna tycka jag är skeptisk för mig betyder det att jag frågar om jag inte vet eller tycker det är okay. ifrågasätter!
tyckte endast att det var märklig annons här inne - för mig är det ingen skillnad på dem eller jehovas vittnen som ska omvända stackars själar i missonerande! - hua
Vi väljer att vara här inne för vi är intreserade i ämmnet - då vill man väll inte ha någon som missionerar för en om något som man inte tror på, eller?
Är jag intreserad av dem går jag väll dit och inte hit!?
Vänligen Jane

Med all säkerhet Jane
SEV 
Jane egentligen kan dom göra reklam vart som helst för vof står egentligen inte för forumet utan för deras förening. Bara det att föreningen även har ett forum.
SEV du får gärna gå in på vof och försöka diskutera nåt med dom som gäller övernaturligt, eller från alternativa behandlingar, häxor eller druid sidan och du kommer upptäcka att dom är inte skeptiska så som det egentligen menas. Många av dom anser att det är humbug, placebo, bedrägeri. Så dom är inte skeptiska utan dom förnekar att det existerar överhuvudtaget. Och det spelar ingen roll att du skriver hur mycket du upplevt av övernaturligt, det är bara inbillning.
Vore jättebra om man kunde komma på ett annat ord när man pratar om just dom skeptikerna.

#10 Om vi börjar ge oliktänkande ord å namn så äv ju inte vi bättre än dom!
Jag förstår vad ni menar, men dom brinner ju för sin sak, likväl som vi brinner för vår. Låt dom hållas, låt dom slåss, det är deras roll i denna energihöjning. Å märk väl, deras energihöjning är kanske inte lika stark. Dom som bara vill anti-allt alltså
SEV 
#10 så sant så Anni
det lite lustiga är att de missionerar för sin tro - men de kan inte aceptera vår
Kram Jane
SEV förstår vad du säger. Men å andra sidan om det fanns ett speciellt uttryck för just den sortens skeptiker så slipper man ju alla missförstånd när man referera till dom.
Jane dom lär aldrig acceptera vår tro. Inte förrän det går att vetenskapligt bevisa. Så dom lär väl alltid hamna i bakvattnet.

Men ANNIA.
Du själv är ju skeptiker till deras skepsism.
SEV 
#14 Men SEV - det är väll viss skillnad - Anni är inte inne på deras sida och försöker omväna dem - vilka dom gör här!
#13 Ja , så är det nog - de tror ju att dom vet bäst *asgarv*
Jag har varit inne på vof och diskuterat förut. Inte för att omvända dom, däremot för att försvara medium/mediala och försvarat allas vår rätt att tro på vad vi vill utan att för den skull ses som vi är mindre intilligenta än dom. Men till slut tröttna jag på deras attityd. För därinne är det emellanåt väldigt taskig klimat gentemot personer som anser att det övernaturliga är nåt som finns.
SEV du har rätt i att jag är skeptisk till att dom är skeptiska för många av dom förkastar allt. Och jag är innerligt trött på deras smutskastning som pågår emellanåt av medium/mediala personer.
Nu är det ett tag sen jag var där inne, men den sista jag såg (för nån mångad sen) som var i hetluften där var happy härifrån. Men hon kom ändå billigt undan mot hur det kan se ut.
#16 Kan bara instämma i det du skriver Anni.
#18 ha ha ha ha hi *asgarv' 
Tack Jane
Undra om VOF:arna vågar skriva här öppet. Jag har nämligen fått PM från en VOF:are som skulle övertyga mig men h*n lyckades inte….
Bekämpa felaktiga föreställningar i frågor som kan avgöras (belysas) vetenskapligt ! Det är väl ingenting för andligt orienterade personer som hellre tror på något övernaturligt - vad då menas med det.. Ifall man inte har någon föreställning att naturen (existensen) spelar roll för en andligt perspektiv vill man då hellre tala om andra världar eller dimensioner. Men hur vet man att dessa är fria från inflytandet av de lagar som råder i existensen dvs naturvetenskapen ? Har något medium frågat ljusguiderna ?

#21 Naturvetenskapen är inte helt fel ute, tvärtom kanske det mesta stämmer. Men jag tror att jag talar för många när jag säger att naturvetenskapen inte kan förklara ALLT.
Jag kan acceptera att skeptiker inte tror mig och jag kommer aldrig att klanka på dem och kalla dem för sinnessjuka för det och jag kan bara hoppas att de bemöter mig på samma sätt. Gör de inte det så tänker jag inte irritera mig, ta åt mig och känna mig mindervärdig för det gör jag INTE! Jag vet inte vad de vet och de vet inte vad jag vet, så enkelt är livet. Ingen människa sitter inne med den rätta sanningen - jo, kanske någon såklart - men jag tänker inte brösta mig och säga att det är jag!
Vill jag brösta mig och säga att jag bär kärleken och ljuset inom mig så måste jag också acceptera oliktänkande.
Jag bryr mig inte ett jota om att skeptikerna annonserar här inne. Vill de värva röster så är de på fel forum och det har jag sagt tidigare. Vill de nå ut til massorna…..kom med sakliga och vetenskapliga bevis för att något övernaturligt inte existerar och Övernaturligt i Fokus är inte rätt forum för dem.
Läste förresten en undersökning i Aftonbladet där 47 procent av det Svenska Folket sa sig tro på spöken och andar medans 18 procent sa nja…….och resten blankt nej så VoF har lite jobb framför sig. Varför bry sig?
kan precisera att skeptiker och ateister finns det gott om som litar på vetenskaplig fakta. Har stött på många sådana människor i min tid. Speciellt några som jag haft ordfajt med på andra forum. Där dom hänvisar till vetenskapliga fakta som egentligen inte har någon grund. Till stor del har grundvalet bestått av att bevisa den mediala effekten. Då det tydligen ska finnas en sådan undersökning enligt dessa skeptiker.
Men så som man lärt sig här i livet så gör folk som dom vill i slutändan och går. Man ska tro på vad man vill helt enkelt, varför påverkas av omgivningen i så stor omfattning som världen ser ut, det är du som människa som ska utvecklas inte låta andra lära dig om vad som är bäst för just din utveckling.
Mötet med skeptismen är en prövning av hur hårt motstånd man kan ta med sin trovärdighet av uppfattning och åsikt.
Som ett exempel hade jag ett möte med en kristen människa i somras som både drog och slet i min uppfattning av livet och därefter. Att det ska vara så viktigt att tro på Gud och hans härlighet och leva därefter. jo men då ställer jag mig frågan till honom. om jag nu skulle göra så, hur bra kan det vara att bara vid gud resten av evigheten utan att nå någon utveckling alls i själsperspektiv. Utan som helst punkt att leva ett nytt liv. Är det värdigt en människas liv att tro på kristendomen såpass att man låser sig i sin utveckling. jag förstod inte principen med vad guds kärlek är för det är ju inte det optimala. enligt min åsikt.
Jag möttes av skeptism om vad övernaturlig tro och uppfattning är. Dock har jag aldrig sett en sån människa som är så hjärntvättad av kristendom att människan låser sig in sig i en bubbla resten av sitt liv och inte utvecklar sin själsliga tro, så som denna människa jag träffat.
Just då kommer jag till punkten om själslig värdighet om rätt att uveckla sin tro. Men det kunde han inte svara på, utom att himlen var guld och gröna ängar och man ska sitta på ett moln och spela harpa resten av evigheten. Ahem ursäkta mig.
Så det finns allt för många människor som tar åt sig av omvärlden och låter sig påverkas av allskjöns religions, tro och vetenskapliga fakta för det är vad denna värld är uppbyggd på. Att hålla sig fast i den värdsliga grund som saknar mening i egentlig grundval.
Hoppas jag utträttat och förklarat lite mer ingående, jag vet att jag brukar vara lite mer välutvecklad i mitt språk. hihi.

Dom gamla indianernas vishet kommer tillbaka hela tiden när man läser deras gamla böcker. Jag har läst att det fanns personer i stammen som vigdes till att föra ut högt aktade stamäldstes budskap till de andra i stammen. De smög runt bland tälten och lyssnade på samtal. När de hörde vad de pratade om och det hade med gammal kunskap att göra så gick de in i samtalet och upplyste dem om stamäldstes visdomsord!
Vilket fantastiskt system för att bevara indianernas urgamla visdom. Tyvärr kan jag inte läsa vad systemet hette. Bokens förre ägare har lämnat kaffefläckar kvar. 
Jag är rätt övertygad om att de allra flesta av oss som vistas på ÖN litar på vetenskapliga fakta.
Det som skiljer oss från skeptiker är att vi också litar på något vars källa och härkomst inte kan bevisas vetenskapligt utan är beroende av våra personliga icke vetenskapliga bevis.
På det sättet har vi tillgång till båda världarna, medan skeptikerna bara tillåter sig att erkänna och leva i den ena.
I min världsbild behöver det ena inte utesluta det andra utan de båda sidorna kan komplettera varandra. Att det finns en motsättning mellan tro och vetenskap beror nog på att vissa människor vill ha det så.
… och när det kittlar på näsan, så är det en ande som gör sig påmind.
japp och den som alltid drar av en täcket på nätterna är monstret under sängen.
#26 aha… tack för upplysningen. jag trodde det var hundhår
#27 och jag som brukar skälla på min man 
Jag läste i en bok ifrån 1910 och jag citerar;
Att få en oinvigd eller skeptikers utalande om övernatuliga fenomen är ungefär som att välja en gatsopare till domare vid utdelning av belöning i vetenskapsakademin!
ligger något i det!
Vänligen Jane

Hoho
Är det en gammal indianbok?
Att be andarna dra till LJUSET är ju att be dem in i härligheten och vem tror att man där möter väldigt härliga människor som vill ens allra bästa. Men vad gäller det vetenskapliga så tycker jag att det borde kunna definieras ett behov av en andlig vetenskap som förenar kunskapen om lagar med kunskapen om fenomen och upplevelser och händelser utan att släppa taget om livet. Detta landet är ju ett väldigt protestantiskt land där våra förfäder gav sitt liv för den rena sanna evangeliska läran och där vi så sent som för 10 år sedan hade en statsreligion som satte sin prägel på hela samhället. Nu är det inte så längre men ändå är 75 % medlemmar i den gamla svenska kyrkan och 40 % tror säkert på levande andlighet. Dessutom har vi öppnat alla dörrar för andra sätt att relatera till det andliga - himmelen - Gud . Grundlagen är tydlig. Närsomhelst kan vi få en statsminister som bekänner new age och har fullt med kristaller i Rosenbad eller en talman som sitter i lotusställning. Det är ju så vi vill ha det eller hur. Vi är ju såna stora humanister. Många tror mer på mänskliga rättigheter än på Gud . Våra förfäder kanske tycker det mycket underligt att Röda Korset numera är humanister mer än kristna tjänare och därmed anser sig ha rätt att lägga sig i kommunalpolitiken. Världen förändras. Det behövs en andlig vetenskap.
Utan kritiskt tänkande skulle världen se helt annorlunda ut och knappast till det bättre. Såg igår här på forumet hur en av forumvärdarna utan närmare eftertanke presenterade en lista på olika sjukdomsupplevelser och i samma veva diagnostiserade dem som Tecken på frekvenshöjning. En väldig massa människor tackade för den alldeles utmärkta upplysningen och att de nu kunde känna sig trygga. Deras sjukdomskänsla hade fått en fullt godtagbar förklaring.
Behöver jag skriva mer?
#32 Den listan passar mycket bra på ett forum som avhandlar det övernaturliga.
plus att den redan finns på många andra ställen.
Eller menar du att man bara ska få publicera sånt som är godkänt av socialstyrelsen?
75% medlemmar i svenska kyrkan - det måste betyda något:-)
Varför går man inte ur kyrkan?
75% måste betyda att en hel massa skeptiker är med i svenska kyrkan

#34 Ja jag reagerade också på det och dessutom betaler dom för ngt dom inte tror på och så gnäller dom över att medium tar betalt 
#35 Jaa , ha ha hi * asgarv*
#34 min ena bror är fortfarande med i kyrkan. När jag skäller på honom så säger ha att han är rädd att hamna i helvetet om han går ur. Han säger det med glimten i ögat och jag är rätt säker på att hen egentligen bara inte fått tummen ur…
Det gäller säkert många fler än han 
Jag tycker den där annonsen börjar dyka upp störande ofta.
Ni vet väl att VoF får betala för varje klick på den!
Nu tänker jag börja klicka på den varje gång jag ser den 
En del tror kanske att de är med i kyrkan för att de tror på det övernaturliga men är det sant …jag är skeptisk …kanske bara en följdeffekt av den amerikanska upplysningshysterin som inte har bestämt sig för huruvida gud är innanför eller utanför mänskliga individer.
#38 klick klick