Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterböckerfilmtips
Läst 722 ggr
hinzidi
0

A course in miracles

Noen som har lest/studerat A course in miracles?

Jeg ble introdusert for dette for noen år siden, men har inte gått in for at studera det änn. Men jag har lest boken til Marianne Williamson, Tilbake til kjärligheten (på norsk), som tar for seg tolkningar av detta studiet. En mycket bra bok. Jag har mycket sansen for denna tenkning som kursen representerar.
Det skal finnas en bok av Gary Renard, som också har tolkninger ikring A course in miracles.

Nå i det siste har tanken återvendt, at kanskje det er tid nu- for at titta närmare på detta studie. Och det har kryssat min väg et par ganger i somras, utan at jag har gjort noe med det. Bare betraktat.

Nu kom jag over det igjen, denne gangen en svensk oversettelse av kursen. Tidligere har det kun funnits dansk og engelsk utgave av kursen. (som jag vet om iallefall)

1200 sider er mycket at gå igenom. Og selv om jeg leser engelsk mycket bra, så er det kanskje lettere å lese den på svensk :)

Den er billigere enn den er i butikken også. Så jeg står på spranget til å bestille den…

Detta er vel en grej som man inte kan ångra på, konkluderar jag for mig själv. Even om den kanskje kommer at stå godt i bokhyllan nå och då, så er det vel en god investering at ha dissa tekster og studier tilgjengelig i sin egen stue.

Eller hur? Cool

korseett
0

jag har också påbörjat läsningen av denna bok men det var för över ett år sedan. Nu står den och samlar damm och jag har inte fått riktigt ro eller lust att ta tag i den. Man skulle vara flera och diskutera i grupp och inte sitta ensam och fundera.

hinzidi
0

#1, ja det har jeg fått inntrykk av, at dom som studerar kursen har stor nytte av at diskutera med andra. Jeg har sett studiesirkler på nettet, men inte kollat det vidare upp änn.

Nu har jeg beställt meg kursen själv :)

pommelipom
0

#2 Är det en kurs med garanti?

hinzidi
0

#2 :Vad for garanti menar du? En garanti för at forståelsen uppnås? ;)

ettersom jag forstår det, så er det böcker hvor du kan studera emnet själv. Och at det kallas for "kurs", fordi det blir som en innföring i tänkandet och perspektivene som blir representert.

Elisabeth-J
0

Jag har boken, köpte den när den kom ut i svensk version. jag har läst mycket i den men själv kursdelen har jag inte gått igenom helt och hållet, det tar tid för den är ju som en stor bibel :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

hinzidi
0

#5: ja, jeg har inntrykk av at dette er et personlig studie som måste gå over tid, ett år ungifär, eller deromkring. Alt ettersom hur mycket du läser/studerar.

Också tror jag at detta er nåt man kan vända tilbaks til, hela livet. At det ständigt er nåt at lära och at forstå, ettersom man levar sitt liv. Utvidelse av forståelse over tid og levnad.

Upplevar du at boken har gett dig något verdifullt? Som et ledd i dina prosesser?

Jag beställte också boken til Gary Renard : bortom universum. For at ha ved siden av, som et hjelpemiddel til at forstå bettre.

Elisabeth-J
0

#6 Jag tycker att boken är väldigt intressant och tar upp mycket viktigt att tänka på men en hel del är sånt som alltid varit självklart för mig men mycket annat ger mycket också på ett nytt sätt. Så den är bra tycker jag och vi utvecklas ständigt, vi blir aldrig fullärda så det är en bok man kan studera flera gånger i livet :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

pommelipom
0

#4 Garanti för att man får uppleva mirakler eller ändå hellre prestera mirakler själv?

Titeln översatt är ju "En kurs i mirakler".

hinzidi
0

#8, nu blev jag lite nyfiken på vad Mirakler er for dig :)

pommelipom
0

#9 T.ex. att göra vin av vatten, att uppväcka människor från de döda.

hinzidi
0

#10, ja men det er vel klart at boken ger deg formågan till!

Cool

"A Course in Miracles har för avsikt att hjälpa den studerande att helt förändra sitt sätt att uppfatta sig själv och sin omvärld, så att han kan gå från rädslor och illusioner till kärlek och sanning, vilket egentligen är vårt naturliga tillstånd.

Mirakelkursen är inte en religion eller teologi. Inte heller en kyrka, sekt eller rörelse. Kursen påstår sig inte vara den enda saliggörande vägen till kärlek och inre frid, utan den är en av många vägar som alla leder till samma mål. Kursen skiljer sig bara från dem till formen."

Det er dette jag allerede går i prosesser på, det er detta livet handlar om, for meg. Å lese boken blir kanskje et godt supplement til de prosesserna :) Personlig utveckling.

Gjenstår at se Glad

pommelipom
0

#11 Då är det en bok- eller kurstitel som är mycket vilseledande.

hinzidi
0

#12 : jag ser mirakel annorlunda :)

men at göra vatten til vin er också mirakel. Jag menar bare at det finnas andra definisjoner på mirakel också.

tex: en menniska som upplevar livet som smertefullt, och som får forstå vad det vil säga at leva i kärlek- er et mirakel.

Att uppheva sina illusioner, er et stort mirakel, som inte er gitt at alla gör. Det ligger transformasjoner i de typer mirakel jag snakker om, inte alla er handlingsbaserta, men på et inre plan :)

at få uppleva et sinne i frid, framfor et sinne i ständigt drama (jamför "krig med världen"), er vel et mirakel?

pommelipom
0

#13 Det är tydligen så att i dagens värld förlorar många ord sina ursprungliga meningar.

hinzidi
0

#14, ja vi ser nok ting forskjellig.

for meg er livet et mirakel i seg selv. Trenger inte at gå på vattnet for at ge meg en känsla av magi, mirakel.

At det kan voksa en blomma ur et lite frö, er et mirakel i mine ögon :)

madlin
0

Hej, jag håller på att läsa "En kurs i mirakler", det går inte så fort, men jag tycker om det sättet att tänka. Jag har läst "Bortom universum" av Gary R Renard tidigare, och jag kan rekomendera dig att läsa den först. Den hjäper till med att få den rätta förståelsen och tanken med kursen. Jag önskar dig lycka till med dettaGlad.

hinzidi
0

#16: Ja, jag glädjer meg. Boken til Marianne Williamson, "Tilbake til kjärligheten", ga i sin tid en liten forsmak på kursen :)

hinzidi
0

http://www.miraclestudies.net/Swedish.html

Så har jag fått Bortom universum, med Gary Renald, och EKIM itself :) gleder meg til høstens studier! :)

hinzidi
0

Några ord for dagen, från boken: Bortom universum, av Gary Renard, om En kurs i mirakler:

Rädslan binder världen. Förlåtelsen gör den fri.

"Rädslan känns solid för dig därför att rädslan binder den til dig. Den känns inte solid för mig eftersom jag har förlåtit världen, och därmed är dess beröring inte mera solid än de drömmar du har på nätterna. Visst, jag känner något- men bara tillräckligt mycket för att kunna fungera medan jag verkar befinna mig här. Det är en väldigt lätt beröring.

Det var därför spikarna inte orsakade Jesus smärta när de drevs in i hans kropp. Eftersom han inte bar på någon skuld kunde hans sinne inte lida- och även du kommer en dag att upppnå det tillstånd som omöljiggör lidande. Det är det ödet som den Helige Ande erbjuder dig när du förlåter de episodiska fantasier som tillhör ditt kroppsligt fixerade ego. "

madlin
0

Visst är det fantastiskt!Skrattande