Åldersgräns
Angående diskussionerna med åldersgräns på forumet så vill jag berätta att även om man inte är medlem så kan man läsa allt på forum och då har man ingen koll alls på vilka åldrar som läser. Sen är det individuellt hur pass mogen man är för att ta in information osv. Det finns ett stort behov för våra ungdomar att få svar på sina frågor rörande sånt dom upplever och det är så många som inte har någon vuxen nära sig som tror på dom bl.a. Jag har fått många mail och samtal från föräldrar som är så tacksamma över att deras ungdomar får hjälp med sina frågor och hjälp med att kunna stänga av osv. Min förhoppning är att om man är väldigt ung så har man en vuxen med sig vid datorn men det kan varken jag eller någon annan ha koll på och det är föräldrarnas ansvar, inte vårat. När det gäller konsultationer så är reglerna att man ska vara 18 år!!! När man söker medlemsskap till ett forum så kan man ju uppge en annan ålder så det är inte alltid så enkelt att kontrollera åldern, men det går det också, men det tar tid för det är ju trots allt snart 1000 medlemmar här och 22000 på hela iFokus. Hur många forum kräver ett komplett personnummer? Nej det är endast en väldigt liten klick som gör det. En tanke som jag har nu är att jag gör om många trådar till att dom inte kan läsas av utomstående, bara medlemmar kan läsa dom. Det tar också tid för jag måste läga in alla medlemmar i en särskild grupp manuellt, men jag ska börja med det i helgen. För mycket av det vi skriver om här på ÖN är inte bra för barn att läsa, även om det är ofarligt oftast så kan det ändå skrämma och som sagt, jag vet inte om barnen har någon vuxen vid datorn. Jag vet det i några fall med medlemmar men jag kan ju inte kolla alla andra som läser. Det här gäller ju inte bara ÖN, det finns flera forum och många hemsidor där jag vet att det finns barn som läser och är medlemmar. Även många hemsidor kan vara lika eller mer skrämmande att läsa och det är inte mitt eller andras ansvar, det är föräldrarnas ansvar att ha uppsikt över sina barn och ungdomar!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ett tipsande länk: http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article777878.ab
Ewa Thorslund är själv trebarnsmamma och hennes bästa tips är att vara med.
- Var med! Lär dig själv internet, i dag är barnen helt otroligt smarta och duktiga på datorer, men vi måste hänga med. Vi måste veta och förstå vad barnen gör, då kan man ha en dialog och ha bättre koll, tipsar Ewa Thorslund.
Elisabeth
Jag håller med dig och det är en jättebra idé detta med att eventuellt kunna låsa vissa grupper.
Och som du säger, vi måste lita på att föräldrar tar sitt ansvar.
Vad gäller konsultation:
Ärligt talat, jag förväntar mig INTE konsultation från någon på forumet och jag förutsätter att den som vill få sådan hjälp inte vänder sig till ÖN utan bokar in det via ett medium på dennes arbetstid.
Kramar på er alla oavsett ålder.

Alla är välkomna! Men med konsultationer är min gräns 18 år.
Elisabeth

Lås gärna grupper bara jag som är gamling får vara med.

Håller helt med dig Elisabeth.. vi föräldrar har ansvar för våra barn, så att vara med barnen vid datorn anser jag är A o O.. det räcker vi går in på youtube,, där finns det verkligen skrämmande saker inne om allt både övernaturligt, ufo, spöken mm… t.om, filmer och klipp på dessa fenomen som kan uppfatas väldigt skrämmande. Barn och ungdomar bör inte få ta del av detta utan föräldrarnas närhet.
Jag tycker att detta forumet är väldigt bra för dem som söker svaren. Jag tror också det är viktigt att det finns ett forum där tonåringar kan känna sig trygga.. och det är min absoluta tro att det kan dem här på ÖN.. Vi alla kan ge dem den trygghet de behöver, samt att de kan kontakta ng om de vill privat, om de inte vill skriva i tråden. Man kan vägleda dem till att känna sig trygga i sin medialitet, eller kanske träffa dem i föräldrarnas samtycke, om de bor på nära avstånd.
Jag tror att det skrämmer barn och ungdomar mer att inte vet något om sin medialitet, så för min del tror jag att detta forum är idealiskt för alla ålderskategorier. Man kan dock önska att de som är unga medlemmar eller de personer som finner sidan, har föräldrarna med vid datorn.
Några ord från mig i frågan !!!
Kram MariaJ:-)
Carpe Diem
Maria Johnsson
Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

Det skulle behövas en sajt för ungarna där dom kan få svar på sina frågor….

#6 Håller med.

#6 #7 Jag tror att det kan vara svårt att ha en egen sajt för frågor rörande det här enbart för barn. Varför kan dom inte ställa sina frågor här?
Elisabeth

Jag tänker så här: Till för bara några år sedan så var det ju väldigt tabu att tro på sådant som vi diskuterar här på sajten. Nu har det blivit trendigt eller inne eller vad man vill att vara medial, häxa etc. Risken är att de barn och ungdomar som "ser" för dom finns ju, inte riktigt kan få det stöd de behöver här eftersom det finns så många andra som inbillar sig att de är mediala och gör den här sajten till ett" spektakel" utan att för den skull vara elaka eller så.
En aspekt till är väl också att alla barn och ungdomar har livlig fantasi och kan förstora och bli skrämda av sådant som vi "gamlinga" bara tycker är facinerande. Behöver egentligen inte vara speciellt hemskt eller skrämmande alls.
Min egen tanke är egoistisk men jag tycker att det skulle vara skönt med en vuxenplats eftersom jag har ungdomar/barn runt mig överallt. (förlåt)

Ja!!! jag e kvar å läser inlägg (fd Pendlan )*s* Men kan man inte Starta en sajt för Unga som får svar från oss äldre .. med olika ämnen där "övernaturligt" finns som tråd? Att vi kommer med olika råd från oss "anonyma vuxna" En ide´ bara? Jag minns ju hur klart som helst hur jobbigt det va att växa upp! men ändå var det skönt att få råd från en del vuxna hur man skulle bete sig… eller vara…Men.. inte från morsan eller nära.. man ville ju ha spece! En ide bara!
*ha de bäst*

Som jag skrev i tidigare inlägg så förstår jag inte varför barn kan fråga oss här? Vi har en tråd som heter Barn/ungdomar bl.a. Dom kommer ju hit och ställer frågar, många skickar pm för att dom inte vill fråga på forumet så visst finns vi för både barn och vuxna här! Att Starta en sajt där barn kan ställa frågor om olika saker kräver vuxna inom alla dessa olika områden så det kan vara svårt att genomföra tror jag.
Elisabeth
Helt rätt Elisabeth. Bra att de ställer sina frågor här där det finns så många kunniga i området.
Mimmi
Håller oxå med dig Elisabeth och en ros till dig som ser till ungdomarnas bästa, många ungdommar törs inte fråga de vuxna i sin närhet om det övernaturliga för dom tror det är något fel på dem när dom har kontakt med andevärlden. Har själv en son som sett sedan han var barn med aldrig vågat säga något till någon, inte förrän nu i vuxen ålder.Så låt ungdomarna ställa frågor till oss vuxna, många vill kanske vara anonyma och lättare för dom att fråga på en sajt som denna och här skrivs väl inga hemskheter som kan göra någon illa eller skrämmas/kram
Om det hade funnits en sådanhär sida tillgänglig när jag var typ 11 år så hade den hjälpt mig enormt (då jag snart är 30 så kan ni lista ut varför jag inte hade det). Jag har från unga år fått klura ut övernaturliga saker på egen hand och det var inte alltid så lätt (det var ju ingen som trode på mig). Jag tycker inte alls att sidan ska "stängas" för unga personer utan mer vara en plats där de kan hitta info och i vissa fall kanske tom hjälp i form av goda råd från andra med mer erfarenhet (dock inte från mig för jag anser mig inte ha förstått allt själv ännu).
Ni vuxna som inte tycker att unga ska vara här borde SKÄMMAS!!!
Visa istället lite mognad och klokhet istället för trångsynthet!!
Det kan faktist finnas dem unga som inte vet var de kan vända sig när det gäller sådanna här frågor och sedan kommer ni och fnyser åt dem…..
Skäms på er!!!!
lite hårda ord, jag vet det brukar inte förekomma på denna sida, och om ni själva är sk mediala kan ni då inte sätta er in i rollen hos en ung människa som upplever allt detta och inte har någonstans att vände sig???????
SKÄRP ER

Nu menar jag inget illa å vill inte ställa till tjafs… det är absolut inte mitt syfte…men varför kan man inte vända på det för det skulle fortfarande vara iFokus. Jag tror jag förklarar dåligt! Jag menar att i olika saker kan vi svara dem som e unga om olika saker å däribland i detta ämne. Jag menar inte det ska finnas ett Ön i fokus för unga utan att vi vuxna kan hjälpa unga i olika saker och även i detta ämne. Hoppas någon förstår hur jag menar ? *ler* Hur många sitter här å har inget att säga.. det är 1000 medlemmar. Kan vi hjälpa 1 "ung" att må bättre så måste ju det va en mening- Jag kanske svammlar men menar fortfarande inget illa utan vill bara hjälpa. Jag e jätte dålig på att förklara men fråga gärna hur jag menar. *LER*
Nja nu var detta inte bara riktat till dig utan det har funnits en annan tråd tidigare i samma ämne, där många äldre uttryckte att de tyckte det var för många unga på ÖN och den gången blev jag lika sur, men hade inte tid att skriva nått….så det kom liksom i denna tråden ist….
Jag har aldrig varit så bra på att va diplomatisk av mig utan säger (hmm skriver), det jag tycker…så detta inlägg var i förebyggande syfte innan alla äldre börja oja sig…..
Så ta inte åt dig för mkt Playja ;)

#15 Jag förstår hur du menar men jag kan inte förstå tanken bakom det ändå. Här har vi ca 70 sajter där barn kan fråga om allt på dom sajterna och jag tror att vi är många sajter här där vi hjälper till med alla frågor inom olika områden. Det finns en sajt som heter Barn.ifokus också. Om det ska skapas en sajt för frågor inom olika områden så måste den ju drivas av många inom alla områden som dom kan tänkas ha frågor om och det tycker jag är onödigt då alla är välkomna med frågor på alla dom sajter som finns. Jag vet att du inte vill nåt illa :) Om man dessutom skapar en plats för bara barn och ungdomar så känner dom sig ju inte heller välkomna bland oss vuxna och det blir ju en gruppering. Jag hade det också jobbigt som barn med mina upplevelser. Jag skulle inte vilja vara på en sajt med allmänna frågor utan en sajt som berör ämnet jag är intresserad av. Det är mina tankar kring det här.
Elisabeth

Jag e så usel på att förklara.. förlåt! men det jag menar att det det skulle vara en sajt för unga som som ställer frågor till oss anonyma vuxna som vi svarar på… deras funderingar. Inte att dom som frågar oss. Att det blir mer på deras vilkor. Deras fråge sida.. typ… så får vi gå dit å svara så gott vi kan på deras funderingar. Jag verkligen brinner för unga..det ligger mig så varmt om hjärtat så det är därför jag "tjafsar"om det här.
Förlåt om jag e tjatig men jag tror vi kan göra en liten skillnad!

#9 Håller fortfarande med dig Susanne.
Elisabeth hade det inte kunnat finnas en artikel här på forumet som kanske beskriver på ett bra sätt tex hur man stänger av, hur man hanterar vissa situationer mer inriktat till yngre som dom kunde läsa och kanske få lite hjälp av? Typ svar på de "vanligaste" frågorna eller nått?
och jag håller INTE med Susanne……

#20 Jag håller på med en artikel som handlar om hur man kan uppleva på olika sätt och hur man kan hantera det.
Det är mycket att skriva så det tar nog ett par dagar innan den är klar.
Elisabeth
Jättebra Elisabeth!!
Jag tycker på nå sätt att det är bra att både vuxna och yngre/barn har ett gemensamt ställe…Tycker att allt är såååå uppdelat nuförtiden. Gillar inte åldersdiskremenering…men ändå förstår jag vad ni andra menar med en enkom sida för ungdomar..Men, tycker att vi alla ska hjälpa våra ungar i livet…

#9 "Min egen tanke är egoistisk men jag tycker att det skulle vara skönt med en vuxenplats eftersom jag har ungdomar/barn runt mig överallt. (förlåt)"
Jag kan bara instämma, det är inte "politiskt korrekt" men tyvärr lite så jag känner det.
Äh jag är så splittrad, självklart ska de vuxna som kan hjälpa barnen med sina frågor. Frågan om det är rätt plats att ta dom bitarna på ett öppet forum där man inte har en aning egentligen om vem man skriver med.

#24, tummen upp för bort med åldersindelningen i samhället.

Jag visste inte att det var normalt att vusna satt brevid barn när dom satt vid internet :S

# 27
Jag tror inte heller det förekommer så ofta

Nej, men… V ad är det för fel om barn lär sig om det här med Gud anda roch övernaturligt tidigare. DÅ får dom ju mycket bra kunskap!! Och kan förstå mkt mer ifall dom upplever något.
#29 Jag tror dom menar med att vi kan bli skrämda av vissa inlägg, och lära oss fel saker - att det är läskigt.
T.ex. att en trådskapare skriver i "panik" om hus h*n såg en "skugga för 10 minuter sedan" och att det var "jätteläskigt" och att denne nu är "jätterädd".
Rätta mig om jag har fel.
Jag däremot gillar inte åldersgränser i forum - om det inte är ett forum för vuxna.
Jag blir glad att det är så många i vuxna i den här tråden som också är emot åldersgränser/indelningar … det vanligaste vad jag har sett är att de vuxna vill ha åldersgränser (för att få modnare diskusioner) i forumen, men inte de som är under 15-18, och så blir det bråk. Och vad jag tror så lär sig "vi" att det är jobbigt med yngre, och dom är omogna m.m. … och så fortsätter allt…
Tummen upp för alla er! :)

Men tack för uppmuntringen då tazzar, du menar att jag itne är välkommen här bara för att jag är 10? Omogen, visst…
#31 Det är inte jag som menar det, utan jag skrev vad jag tror de vuxna menade.
Jag gillar inte åldersgränser jag, så du vet det.

Det är väl inte fel att låta barn o ungdomar få ställa frågor här ,sånna som berör denna sajit eller ? ___om man aldrig vågar fråga så kan man ju aldrig heller få nått svar.

Menar ni att vi ungdomar skulle bli rädda och skrämmas av det ni har att säga?
Jag säger då det! Vi ungdomar har förändrats med tiden. Numera finns det tioåringar som tittar på skräckfilmer, så varför skulle vi inte få läsa sådant här?
Jaa, lite skumt är det ju…

det handlar inte om att ni är vana vid mycket hemskt, det handlar om att före en viss ålder så är det inte lämpligt att dela en del saker, med er.

#34 Alla är ju olika, en del kan bli rädda medan andra klarar det bra. Samma som med skräckfilmer, en del fixar att se en film och andra blir mörkrädda bl.a. Så det går inte att generalisera det men vi har olika uppfattningar om hur det kan vara. Jag har själv arbetat med barn och ungdomar i många år så jag vet också det att vissa klarar mer än andra osv. Det är ju så med oss alla. Jag fixar inte att se stora sår och mycket blod och jag beundrar dom som arbetar med det i sjukvården och som klarar av det, för sånt skrämmer mig :)
Elisabeth

Men dem som är rädda behöver inte komma hit då.
Förresten, vad skulle vi inte kunna dela med er? ;o

Jag tycker inte jag är för ung för ÖN Jag är inte rädd eller nått sånt, Jag älskar ön skulle bli väldigt ledsen om jag inte fick läsa allt, Pappa och mamma tycker också att det är Okej att jag nördar framför ön 

Kan ju inte säga att det är fel att råda någon som är yngre….kvacksalverilagen styr oss ju alla….men det handlar ju till syvende och sist om omdöme, jätteläskigt, jätterädd, Anden i glaset osv…är ju v rningsklockor om låg ålder allihop….rätta mig om jag har fel….att läsa inlägget ordentligt …bilda sig en uppfattning och sedan svara om man kan och vill…där ligger knuten….
sajtvärd på Druid & Shaman iFokus
Men nu får ni sluta! Alla som inresserar sig borde väl få vara här! Barn som vuxna! Tycker det är HELT fel att det ska finnas åldergränsar! :O

Jag är jätteglad att jag hittat hit, även om jag var 27 när jag gjorde det. Men jag hade likt många andra förmågan redan som ung och hade ingen aning om hur jag skulle hantera det, eller vem jag skulle kunna prata med. Jag är tyvärr uppväxt i fosterhem och hade inte kontakt med mina biologiska föräldrar, vilket jag nu fått på senare år och förstått att min mormor och jag har precis samma förmågor.
Var jag vill komma med allt personligt dravel är att jag önskar att jag fått svar på mina frågor tidigare, att jag känt att det fanns någon att vända sig till med dem. Att jag inte var ensam. Att jag hade fått hitta hem, till mig själv.
Och det tycker jag att man kan här, det är iaf ett väldigt bra språngbräde att ta sig vidare ifrån. Och här lär man sig vart man ska ta vägen.
Jag önskar alla barn och ungdomar välkomna och hoppas de får ett så hjärtligt bemötande som möjligt. För när de väl är här, är det vårat ansvar att ta hand om dem. Och förklara, då är inte alltid skrämmande saker lika skrämmande längre.
vi ungdomar som ex jag 13år ska inte vi få dela med oss om etta intresset menar ni som vill ha 18 år gräns.. det ni gör är att ni stryper åt intresset för de ynge …
#42 Du har så rätt!
Jag kan ju säga till ni andra som tycker det ska vara 18års-gräns: Tänk på de under 18 som läser detta nu. De kanske inte känner sig välkommna här längre och slutar var här? Ni tappar många medlemmar, och de medlemmar ni tappar kanske tappar sitt intresse!
Värd på Choklad iFokus

#43 Om du läser allt här så ser du att det inte finns någon åldersgräns och att jag anser att det är viktigt att även minderåriga kan få vara här och få hjälp med sina frågor m.m.
Elisabeth
Ja jag har lästa llt, men det finns ju några som tycker det fortfarande :) Och även om det inte blir någon gräns så kanske endel känner sig ovälkommna :/
Värd på Choklad iFokus

#45 Nej det tror jag inte, det finns många under 18 år som är här och skriver. 
Elisabeth
#46 Vad bra :D Jag gissade bara lite. Har inte varit aktiv på länge :/
Värd på Choklad iFokus
#45 "Och även om det inte blir någon gräns så kanske endel känner sig ovälkommna :/"
*hålla med* Speciellt när man IRL blir mindre trovärdig av de äldre, t.om. de som är 15 som jag själv, bara för att jag är så kort och liten… Så är det klart att man tar åt sig när det blir så även på internet, där man inte syns på samma sätt…
Men det är bra att det inte blir någon gräns, tycker jag. :)

Ju mer ovälkomna de känner sig ju mera vill de vara med och läsa…då känns det nästan lite förbjudet och då är det jättespännande….tror jag, ska jag tillägga;-)
Vi kan ju ha ett forum som lusthuset där det kan vara barnförbjudet men vi kan aldrig garantera oss för att barnen inte läser det vi inte vill de ska se. Som Elisabeth skrivit många gånger så kan vi aldrig helt skydda våra barn för de är idag rätt så företagsamma och kan, i många fall, detta med datorer långt mer än vi kan.
Personligen så tycker jag det ska vara ett öppet forum så långt det går för de behöver få svar på sina undringar och funderingar.
De är ju också i en utveckling och har kanske upplevt saker de inte riktigt förstår. Här kan de ju få svar från många som har upplevt liknande saker då de var unga..
en röst i natten *smile*
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
#50 "Ju mer ovälkomna de känner sig ju mera vill de vara med och läsa…då känns det nästan lite förbjudet och då är det jättespännande….tror jag, ska jag tillägga;-)"
Men det är väl ett annat sätt att "känna sig ovälkommen" på? Tror #45 menar mer att man blir mer åt det ledsna hållet för att man inte har någonstans att vända sig till med sina frågor.
Jag för står inte problemet..Det är väl bara bra om det är ungdommar här..Då kan dom ju fråga om det är något som dom inte förstår..Och här inne är det väl inget farlig om man gämför med andra sidor på internätt..Så UNGDOMAR fråga på..Tycker chik
Lena.P är jag i verkliga livet.

Jag har en snart 17-årig dotter som är mycket intresserad av det andliga & har sedan barn varit medial!Inget jag direkt velat tala ingående med henne om ännu men nu då hon är medlem på detta forum så ser jag personligen inget hinder i det!Jag tror att ansvaret ligger mycket på oss vuxna,hur vi förklarar för våra barn & tonåringar & här inne är det ju inte så mycket som skulle kunna skada,eller?
Relation har ju ett låst forum ,Är det så du menar Elisabeht? Det tycker jag är bra, för då vet man att det är okej o skriva..Bara en tanke..
Lena.P är jag i verkliga livet.

Vad kan hända? vem bryr sig om nån ungdom missuppfattar, tror fel osv. De lär ju sig till slut det rätta. Världen lägger ner för mycket i åldersgräns till såna här saker, (alcohol och dylikt kan man förstå) barn är en lika stor del av världen som vuxna, bara för att de är mindre mogna så behöver man inte sätta nån åldersgräns. Det är samma med hjärnskadade eller efterblivna, ska de ha speciella regler tycker ni? Nej precis, för de gör det de är kapabla till, precis som barn.
Självklart ska ungdomar få vara här tycker jag. Men jag vill inte att vi ska bli morsor/farsor hela högen. Jag skriver på ett annat forum i bland och där blir man tillrättavisad om man kommer med minsta anspelning på sex eller fest… för att "det finns barn här"… då tycker jag att det gått för långt.

Ja, precis NancyAlke, Sex och fester ingår i verkligheten precis som andlighet och annat övernaturligt. De vuxna äger inte världen, de delar den.
Jag tycker absolut att ungdommarna ska få vara med, det är ju här dom kan få råd och känna sig trygga. Man måste oxå tänka på att dom är mycket bättre än vi på datorer och kan uppsöka platser som är direkt farliga för dom, medans här är en kamralig stämmning mellan gamla och unga. Säger en av era äldsta medlemmar.Cristine
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.
Tycker det är dumt med artonårsgräns på sidan! Själv fyller jag sjutton i år och anser mig då verkligen vara tillräckligt mogen för att läsa om övernaturliga ting! Typ femtonårsgräns, okej, är man så ung kanske man blir rädd av att läsa sådant, men i min ålder, nää! 

Jag håller helt med Elisabeth i denna fråga! Ingen åldersgräns på iFokus! Och det där med en sajt där ungdomar kan ställa frågor i ett (av vuxna) kontrollerat forum!!!
Rena hjärnsläppet tycker jag! Vem f*n tror ni skulle vara därinne?
Till att börja med skulle nog inte många ungdomar komma dit. Sedan undrar man vilka vuxna som ska avgöra svaren??
Till sist undrar jag ju också om inte det är ett lysande tillfälle för ev. pedofiler?? Med ett enda ställe där barn/ungdomar samlades?
Vad ni som är emot att man fritt kan läsa här inte förstår är ju att detta med fri information går ju inte stoppa med det gamla tänkandet. Att hindra, sätta lås på, säga fy skäms och så vidare….den tiden är förbi, passé…Sorry - Det tåget har gått för länge, längesedan mina vänner….
Nej, ta och tänk efter en gång till ni som "lobbar för censur" !
Kanske är ni kvar i ett tidigare liv som utspelar sig för 50-100 år sedan? Då man hade den konservativa hållningen som förmyndarsamhället fortfarande har!
Har ni tänkt på det?

Jag förstår inte riktigt nu… är det åldersgräns på den här sidan? :O jag är bara 13 år.. Men det har inte kännts som att jag är för ung..?
Hej
Har ett förslag - vet inte om det är bra eller särskiljer - men för mig som medium skulle det underlätta betydligt om man viste vilken ålder det var på ungdommen som frågar frågan! här inne(då du inte kan se vem du har framför dig)
Blir lättare att svara i den förståelsen som en ungdom behöver!
Så om vi hade ålder - med våra nic namn - tror jag vi skulle undvika mycket onödigt tjafs här inne! och mer tolerans att svara på frågor - om man vet att det är en ungdom som ställer eller ifrågasätter!
själv har jag inget problem med att ha min ålder - med i nicet - så hoppas att andra kan tycka det med!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Man kan ju inne på sin personliga sida trycka i om man är tjej/kille, stad och ålder, så om man inte vill ha det i nicket så kan man skriva det på den personliga sidan.
Elisabeth

#60 Det finns ingen åldergräns på ÖN! Så skriv du och läs!! Det finns mycket trevligt att botanisera i för oss intresserade! Däremot så är det ju tusentals personer som skriver här så det är väl kanske bra om man sållar lite bland informationen och att man inte glömmer att lita och lyssna till det som känns bra för just dig!
Vill man komma i kontakt personligt med något av de medium som finns här så tror jag att en hel del av dom har 18 år som åldersgräns.
Kram Morsan
#62 uppenbarligen så har ju inte det fungerat - och i frågor direkt - vet jag inte hur många som går in och tittar vem det är och vilken ålder - på deras personliga sida - förän de urartar - då brukar i alla fall jag gå in och se vad de är för filurer:-)
annars finns det ju ingen anledning att gå in vid enkla frågeställningar - tycker det är irrlevant vem personen är som ställer en fråga - sen kanske man är mer intreserade av andra som man finner intresse för och kan gå in mer att studera vilka dom är! och vad dom har med sig i sitt bagarge!
Tror faktiskt det skulle underlätta markant om ålder stod med - när man direkt kan se att frågan är ställd av en 12 åring eller en 18 åring eller en 42 åring! och man kan svara därefter!
Kram Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

..ehm.. om de ska bli 18årsgräns (som jag verkligen INTE hoppas) här så måste ag alltså vänta i 6år till innan jag ska få svar på mina frågor som jag kanske tycker är lite skrämmande å jag kanske inte har någon annan vuxen att prata med? Är de rätt verkligen? :O

#0 Rätt att det är förmyndarnas ansvar.
Jag tycker dock att ansvaret ligger även på oss andra att försöka hjälpa varandra att uppfylla det ansvar vi tagit på oss som förmyndare av en under 18.
Jag skriver förmyndare, för att det finns ju olika sätt att bli förmyndare, skaffa barn är bara ett.
Vad jag vill få fram är att, skit inte i andras barn, "mina barn å andras skitungar", var den vuxne ni är och var en förbild OCH en bättre vetande till ALLA som vill lära, men håll det som kräver viss bestämmanderätt till förmyndarna.
Vi måste lära oss att allt blir lättare om vi arbetar tillsammans OCH respekterar de som vill förmynda själva.
SEV 

Jag tycker inte det ska vara åldersgräns här då alla barn/ungdomar kanske inte har någon att tala med om det övernaturliga. Jag har t.ex inte det ;/ Nej tack, för åldersgräns.

#67 Vi har heller ingen åldersgräns och kommer inte att bli det heller vilket framgår i mina tidigare svar här.
Elisabeth