Gamla prylar
Min mamma och hennes man bor strax utanför Åtvidaberg och har ett loppis. Dom åker runt på auktioner och köper både möbler och småsaker. Deras hus är en 2-familjsvilla, så på övervåningen är det en lägenhet som dom använder till gäster som kommer dit. Däruppe ändrar dom ofta, byter möbler och möblerar om. Sist jag vara där så var det full aktivitet däruppe så på nätterna fick man inte sova ;)
Hennes man är en riktig skeptiker till andar och när jag har berättat om vad som har hänt däruppe så har han haft svårt att tro på det för han vill ju självklart uppleva något själv först. Jaha, så har han nu fått gjort det och har vänt, han är inte skeptisk längre :)
Det började med att han hörde någon gå omkring däruppe en kväll, han gick upp men det fanns ingen där. Han kollade igenom alla rum och varje vrå. Han gick ner igen och efter en stund hör han barn som pratar och skrattar. Han smyger ut till hallen och står och lyssnar på dom en stund. Han är nu säker på att någon måste ha tagit sig upp dit så han går åter igen upp till lägenheten, tvärtyst! Kollar igenom en gån till men ingen finns där. Dagen efter går dom upp båda två för att kolla. Då är saker flyttade i köket och i sängen i ena rummet är det format som att någon har legat där. Så såg det inte ut kvällen innan.
Igår ser mamma en man som går igenom hallen och in till ena rummet, det händer på nedervåningen. Hon såg mannen klart och tydligt och går efter för att kolla vem det var. Hon trodde att någon kommit på besök för han såg ju så levande ut, men det fanns ingen i rummet!
Nu börjar både mamma och hennes man att undra om det har med dessa prylar att göra, för sån aktivitet har det inte varit där tidigare. Men nu är mamma glad att hennes man slutat vara så skeptisk :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Ja man ska inte alltid vara för styv i korken, det är bra att vara lite öppen för andra ideér och tankar än de man själv har.
Annars får man oftast krypa till korset :-).
Ja kära nå´n vad mycket energi man drar hem via aktion och loppisprylar.
En rening kanske kan vara bra
, själv köper jag aldrig grejjer som känns energirika!
Rolig story

Kanske därför jag avskyr begagnade kläder & numer även utslitna böcker (från bibliotek/antikvariat)???
Lustigt nog aldrig tänkt tanken om att "dra hem nåt" med sakerna men såklart stämmer det ju. Allt är liv, allt är energi.

Ja där har jag renat några gånger, men vad hjälper det när dom byter prylar hela tiden :) Mamma försöker också rena men "glömmer" lätt bort det också för det mesta :)
Elisabeth
Åtvidaberg är inte så långt bort från där jag bor. :-) Så det började efter de köpt prylar? Jag köper ju med en del på loppisar, det är så kul att gå och rota bland grejerna. :-) Min sambo blir tokig på mig för han tycker jag köper för mycket. Han fick chocken i jul när jag visade min lilla gömma med fynd under sängen. *S* Har tänkt det ibland när jag handlar om man ska dra på sig nån energi, men jag har inte märkt nåt än alla fall. Min sambo är också skeptisk. Önskar att han ska få uppleva nåt med nångång som din mammas man gjorde.

#4 Då kanske du kan åka hem till dom och kolla vilka andar som är där nu? Då kan du ta med dig din man också så kanske han får uppleva något där också 
Elisabeth
#5 Jag är nog inte så bra på att kolla sånt, men det är nåt jag vill lära mig och träna på. Jag vill kunna det. :-) Ja det skulle vara bra att ta med honom dit så han får uppleva lite. :-)
I min förra lägenhet vaknade vi av att radion gick på vid 5-tiden på morgonen. Första tanken var att det var klockradion, men jag hade ingen sån kom jag på sen. *S* Jag tänkte att nån kanske hade satt på radion, men sambon sa att det var nåt fel på radion, att det var därför den startade. Den har aldrig krånglat efter den gången.
I den lägenheten gick en ruta sönder i badrummet när jag satt vid min dator och ibland kände jag att det fanns nån i lägenheten.
En kompis känner en man och en kvinna som bor i ett hus. Där spökar det. Det är mannen i huset som märker av det mest vad jag förstått, för nån brukar daska till honom hårt i baken. *S*

#0 Wow, undrar bara om min mamma och hennes man upplevde händelsen som positiv eller negativ? Eller bara spännande? Möblers historia kan nog vara hur faschinerande som helst.
Jag som älskar gammalt och begagnat just för att föremålen får en själ och egen historia. Skulle aldrig handla nytt på IKEA. (#2 -och du Skogskraft, tänk på våra vackra skogar som sparas när saker återanvänds) Har förövrigt kommit på att vara ande på besök hemma hos oss måste vara oerhört frustrerande. Med tre katter som är fullkomligt sjövilda (Det finns säkert någon bokstavskombination för överaktiva katter, och i så fall har alla mina det) så skulle anden ändå inte komma till tals. När glas välter, dörrar gnisslar, tavlor faller, så utgår jag från att det är "de tre" som spökar. Men vem vet, det kanske inte är kattkräks utan mycoplasma jag torkade upp i köket morse…..
Usch, nu får jag nog äta upp min humor/hädelse, förlåt mig alla eventuella husspöken, och Gott Nytt Andeår!
Jag har en gammal ring som låg i en gammal symaskin som jag köpte för ca 15 år sedan på en aktion. Det verkar vara en gammal vigsel/förlovningsring. Jag hittade den en dag när jag städade, den hade varit borta ett bra tag. Jag är inte så förtjust i gamla möbler m.m Handlar helst nytt i allafall möbler…kläder går bra från second hand.

När jag var i tonåren, c:a 15, fick mamma tag på en gammal symaskin. Det var en sån där mysig trampmaskin. Hon tyckte hemskt mycket om den, men en dag var den helt enkelt borta.
När jag frågade mamma var hon gjort av den så sa hon bara att hon inte kunde ha den kvar. Hon brukade se en äldre kvinna sitta och sy på den och hon tyckte att det till slut fick räcka, så hon gjorde sig av med den igen.

Jag fick ärva några mycket snygga kläder en gång av en jobbarkompis mamma som gått bort. Av någon anledning så tyckte hon att jag skulle ha mammans kläder. Jag hade inte träffat mammam och knappt min kompis heller eftersom hon blev bortadopterad när hon var liten.
I alla fall så tog jag emot kläderna och hängde in dem i garderoben, men jag använde inget av plaggen. Efter en tid så började jag må så himla dåligt, fick svårt att andas och var trött för det mesta! Gick och grunnade på vad kunde bero på och kom fram till att det kanske kunde bero på kläderna. (vet inte hur jag kom på det)Tror inte att min kompis mamma ville att jag skulle ha dem egentligen, så jag skänkte bort dem till Myrorna.
Och vad tror ni hände då? Jo, jag började må mycket bättre på en gång, och då insåg jag hur jättedåligt jag gradvis hade mått under en ganska lång tid! Jag har fortfarande lite svårt att själv inse att det var kläderna som var orsaken!

Jag lyfter fram tråden och undrar om det finns fler som har upplevt något med gamla saker eller möbler.
Elisabeth

Jag brukar bli yr i huvet när jag går på loppis. Det har även hänt att jag mått så illa och fått sån huvudvärk att jag måste gå. Först på senare år fattar jag varför.
Jag stod och lagade mat för några år sen och höll i en träslev som min mormor ägt. Jag drog fram en stol till spisen för jag var så trött och när jag blundade till någon sekund, var det som att jag stod i ett gammaldags kök. Jag såg hallen utanför, en farstu och sedan ytterdörren som stod öppen. Utanför en grusgång och en gräsplätt. Vid mina fötter stod en svart/vit enorm bondkatt som åmade sig lite kärvänligt, som för att tigga mat.
Jag berättade detta lite på skoj för mamma, då började hon nästan gråta. Jag hade sett hennes barndomshem och mammas älskade katt. Alla detaljer stämde in. Det är enda gången jag utfört psykometri, och det helt spontant.
Kan "någon" följa med de gamla sakerna?
Jag har ofta funderat på detta eftersom jag har ärvt mycket gamla saker och smycken. Men det är döda ting utan själ.
Ibland har jag tänkt gjort mig av med allt, om det kan vara från dem det spökar, men det känns tråkigt för det är så fina prylar.Kanske inte värda så jättemycket, men för mig känns det som det.
Känner mig också jättekonstig om jag går på loppis eller Erikshjälpen, blir yr och känner obehag.

Jag har tänkt på detta mycket sen tråden lades ut eftesom jag bara har gamla loppisgrejer hemma. Men hittills är det enda som hänt att en nyckleknippa + hänglås plötsligt låg bakom en jättetung dörr på min vind, nar jag en stund tidigare satt låset i klykan, när jag var däruppe i hösts. Har skrivit om det i en annan tråd.
Men tycker ämnet är spännande, många kanske inte härleder sina upplevelser till möbler och annat.
Annika
På mitt arbete händer det en del saker på natten speciellt på en avdelning som är nybyggt , det är mest gamla möbler och tavlor från ett annat boende som är stängt och där spökade det jättemycket. Det är i 2 plan och vi ansvarar för både uppe och nere.När vi är nere så hör vi att det är någon som drar möbler men när vi kommer upp är det ingen uppe,alla sover.
Allting är möjligt

Bättre byta prylar än fruntimmer hela tiden.
Det är ju bara som provköra en bil och sen lämna denna till en annan efter 3 månader.
har en stor tavla som har gått i arv som bevakas av en kvinna det är en fjearstad copia. Har hela tiden sett en kvinna stå vid tavlan från andevärlden hon bevakar den verkligen. Och har fått den avläst och jag måste försäkra henne om att jag inte kommer göra mig av med tavlan,hon försvann för ett tag men är tillbaka. Energier kommer tillbaka oavsett.