Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: övrigt
Läst 5986 ggr
[MargaretaA]
0

Nog snart?

En fråga till alla medlemmar - är det fler än jag som börjar bli redigt less på dessa skeptiker som kidnappar den ena tråden efter den andra?

Jag trodde att detta var ett intresseforum där människor med gemesamma intressen kunde ventilera dessa.

Nu verkar det mer och mer bli ett diskussionsforum för och emot om det överhuvudtaget finns nåt övernaturligt eller om det inte bara är bluff alltihop. Det var inte därför jag blev medlem här kan jag ju säga. jag vill se svar på mina och andras frågor som intresserar mig - inte tjafs med skeptiker. Då söker jag upp ett sånt forum i så fall!

Detta är inte menat som kritik mot Elisabet och Medarbetare - de har sannerligen en grannlaga uppgift i att moderera här.

Detta är menat som en tankeställare om vilken målgrupp denna sajt egentligen vänder sig till och i vilken utsträckning man behöver tillmötesgå människor som inte passar in.

Läs Om sajten ni som eventuellt tycker att jag är ute och cyklar Obestämd

Elisabeth-J
0

Tack Margareta! De du skriver är så rätt, visst kan man vara skeptiker och vara med här men det ska då vara i ett gott syfte och inte för att vara elak och som du skriver, varenda tråd kapas och förstörs vilket inte är roligt alls och vi kommer att se över det här nu ordentligt och inte tillåta detta. Man kan skriva en ny tråd istället för att förstöra befintliga trådar vilket är mer juste.

Kramar!

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

annemarili
0

Att ifrågasätta är en grundläggande rättighet. Om du köper allt som sägs och görs så finns det inte en chans att du kan utvecklas. Det mesta som händer kan ju förklaras logiskt, det är först när det inte finns en förklaring som man kan börja ifråga sig om det handlar om övernaturligt.

Det är ok för mig om man vill ha en sajt där det diskuteras övernaturligt kritiklöst och utan ifrågasättande men det är inget som jag personligen ställer upp på. För då har man tappat fotfästet totalt i livet. Då lever man någon annanstans.

En sajt om övernaturligt eller vad det må handla om måste innehålla ett nyanserat forum. Annars så kan man ju starta ett ja-sägar forum.

Kram

Anne Mari

Elisabeth-J
0

#2 Frågasättanden ska finnas men det finns gränser också, när personer bara vill komma in och vara elaka och med flera olika användarnamn och sen ger man sig på gång på gång, då är det inte bara för att frågasätta annemarili. Du har kanske inte sett allt men många har varit med ett tag och sett och jag som Sajtvärd ser att en person har flera användare och bara vill förstöra, tycker du att det är ok? Jag önskar som jag skrev i en annan tåd att många medlemmar själva skulle få se vad som finns där bakom egentligen så man förstår. Det handlar alltså inte om något ja-sägar-forum vilket vi inte vill ha, men diskussioner med oliktänkanden kan och bör ske på ett mer respektfullt sätt gentemot varandras oliktänkanden osv. Så när trådar kapas av någon som bara vill förstöra och för att vara elak handlar alltså inte om att vi inte vill ha med skeptiker eller oliktänkanden!

Du kan läsa på Om sajten om du inte vet vad forumet Övernaturligt handlar om och sen kan du även se en hel del bland kategorierna. Jag trodde givetvis att du visste vad det handlar om när du är här och skriver och nyanserat är det och ska så förbli!!

Elisabeth 

Cristine
0

Vad tror du på annemarili..har du varit med om något övernaturligt eftersom du är inne på Ön?Berätta är du snäll!

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Morsan1
0

#2 Visst har du rätt. Men tycker inte du att det är tråkigt att när man som medlem ställer en fråga som känns viktig för en, blir hånad ibland, förlöjligad.

Ofta försvinner ju trådens huvudfråga och det startas en ordväxling om hurvida det existerar en andevärld eller inte.

Jag respekterar en skeptiker, alla kan inte tycka lika. Det finns saker i det här som jag kan fundera på, tycka verka konstigt. Och självklart har en skeptiker sin plats på det här forumet.

Men det är tråkigt, och ibland ledsamt, att behöva tjafsa om det som för så många av oss härinne är en verklighet och ett oerhört stort intresse.

Jag har sagt det förr, jag kan inte riktigt förstå varför man som skeptiker lägger ner så otroligt mycket engagemang på något man inte tror på!!! De flesta av oss kommer väl inte sluta tro på andevärlden för att dom är skeptiska eller förnekande?

Jag engagerar mig sällan eller aldrig i sådant som jag anser vara bluff, oärligheter. Jag engagerar mig aldrig i sådant jag absolut inte tror på. Mitt engagemnag drivs av en stark tro, ett intresse, kärlek osv….

Men, tyck olika för sjutton!! Glöm bara inte att respektera varann och att kanske skapa egna trådar för skeptiska diskussioner.

Puss på er

Åsa

Erika-A
0

Jag håller helt med! Det är liite jobbigt att hela tiden förklara när man är så långt från varandra i tro och det vi varit med om. Klart man inte ska köpa allt som handlar om övernaturliga fenomen men det måste finnas gränser. Är man en skeptiker i fingerspetsarna kanske man inte platsar i detta forum överhuvudtaget enligt min åsikt. Det ska ju vara dem som har grundläggande tro eller intresse för spiritualism och övernaturligt. Dem får väl starta ett eget forum eller hålla sig till sin "vovve" alias "VOF".

Det kommer alltid finnas skeptiker men låt oss för en stund slippa dessa härinne på forumet. Det blir ganska sura energier vilket gör att man drar sig för att vara här och det är ju synd. Kan man inte blockera dessa användare eller hitta på något system med alla nya som anländer. Någon slags kontroll? Bara en tanke…

Erika

Elisabeth-J
0

#6 Skeptiker får jättegärna vara här men jag anser att man då bör kunna diskutera med mer respekt för varandra och hålla en god ton vilket det finns skeptiker som gör och dessa diskussioner har varit jättetrevliga och det gäller ju inte bara skeptiker utan alla ska kunna diskutera utan att vara otrevliga mot varandra. Däremot dom andra som jag skrev om ovan anser jag inte har något här att göra som bara vill vara elaka i sina inlägg.

Jo vi kan blockera och vi gör det mer och mer tyvärr, det är inte roligt att behöva göra så men i vissa fall är man bara tvungen.

Elisabeth 

Erika-A
0

#7 Tack för ditt snabba svar…
Ja, det är bra eller bra och bra, synd att ni ska behöva blockera användare. Tråkigt att dom inte förstår….! En skeptiker som brukar vara härinne som Calle555 brukar ju hålla god ton. Han stör inte enligt mig! Glad

[MargaretaA]
0

Om skeptikerna var lika respketfulla mot oss som många medlemmar här är mot dem - då skulle vi kanske inte ha den här diskussionen nu.

Självklart ska vi diskutera och ifrågasätta och det har väl ingen missat att det görs - flera ggr om dan ibland! Det är inte det jag vänder mig mot - jag vill bara slippa hånet och löjet - den överlägsna attityden som anspelar på att vi är lättlurade idioter hela bunten och att dessa töntar tror att de har sagt nåt viktigt när de kläcker ur sig sina "det är inte bevisat". Om vi bara ska få prata om sånt som är bevisat blir det inte mycket kvar…

Sedan en liten rättelse annemarili

De enda rättigheter vi har på en iFokussajt är dem som sajtvärdarna ger oss. Låt oss inte glömma det.

[MargaretaA]
0

kolla den här tråden

vart tog annanlina och hennes fråga vägen?

Min första mediumträff på måndag!

Eija
0

Jag förstår dig MargaretaA till fullo, har varit medlem här ett tag och sett dessa skeptiker komma o gå, ibland har det varit så dumma komentarer från några så att jag lovar dig att det har rykit ur mina öron av ilska….

Jag har varit inne och mothuggit med dom med, men vad hjälper det…dom tycker bara det är kul när man svarar, då får dom ännu mer näring att tjafsa….men hur det än är så är det inte lätt för Elisabeth och gänget att gallra heller, dom gör ett jäkla bra jobb tycker jag…

Sen har vi då  som Erika-A skriver en som håller god ton och det är Calle555…

Jag tror inte på någon Gud men försöker inte heller övertyga en som tror att välja….utan respekterar deras tro, så länge dom låter mig vara i fred så är det helt ok, därför undrar man ju varför dom som inte tror på övernaturligt överhuvudtaget är här inne…jag går inte in på någon religiös sida och bråkar heller….nej de som är här då och då, och bråkar…har inte vuxit ur blöjan än skulle jag tro…

annemarili
0

Jag har aldrig pratat om rena skeptiker. Läs gärna om mitt inlägg.

Men man måste ifrågasätta och inte bara köpa allt.  Så¨är det med allt i livet. Hur ska man annars kunna utvecklas, förändras etc.

Jag vet mycket väl vad ÖN är för sajt, har under årens lopp informerat mig väl om många sajter som finns på nätet.

För mig är medialitet medfött, inga konstigheter där men jag köper inte allt. Jag lever här och nu, inte igår eller imorgon. Eller i det blå.

Är väl insatt i det andliga arbetet i Sverige, både genom kurser, utbildningar, hembesök, diskussioner med mediala vänner över hela Sverige, har varit admin på ett andligt Forum under flera års tid som tyvärr las ner i augusti.

Det är väl en självklarhet att diskutera med respekt och ödmjukhet mot varandra.

Men för mig framstår tråden som att man bara ska skriva om övernaturligt i forumet utan att diskutera och där det behövs ifrågasätta. Rätta mig i det senaste om jag missförstod tråden.

Kram

Anne Mari

sweethoney
0

#0 Jag är en som håller med. Har ju förvisso inte varit här så länge, men man blir ju ledsen och upprörd när en del bara förstör.

Amor vincit omnia

Eija
0

Vill tillägga att jag är en skeptiker ut i fingerspetsarna, jag tror inte på allt som händer och sker som övernaturligt, utan jag letar alltid efter en logisk förklaring först….

Men sen har jag varit med om så mycket mysko som absolut inte går att förklara…har upplevt saker sen jag var liten, och visst vissa saker kanske man kan slå bort som fantasier när man var liten….men i vuxen ålder…näää….då vet man vad som är sant och fantasier allt…..

Jag hoppas att du inte lämnar oss MargaretaA bara för dom där tjafstrollen som finns här ibland….för inte skall dom få oss att ge upp heller…….kram på dig

Eija
0

annemarili självklart skall man kunna disskutera, men då med respekt för varandras tro, och inte håna eller förlöjla den andre, som vissa har gjort här och det med råge……därför som man har taggarna ut lite när det kommer dumma komentarer…..förstår du…

Och jag gillar den här siten för att folket här har samma intressen som mig, här kan man fråga, råda, berätta och läsa om andras upplevelser….det är just därför som jag är här, inte för att ifrågasätta…..därför är jag fortfarande oförstående inför varför dessa skeptiker kommer in här bara för att bråka….får en känsla av att just dom vill få alla att sluta tro på det övernaturliga…..

annemarili
0

Jag har aldrig diskuterat rena skeptiker.  Att ifrågasätta, diskutera är inte alls samma sak som att inte tro.

Kram

Anne Mari

Elisabeth-J
0

#13 Men för mig framstår tråden som att man bara ska skriva om övernaturligt i forumet utan att diskutera och där det behövs ifrågasätta. Rätta mig i det senaste om jag missförstod tråden

Jag har inte uppfattat tråden så och som jag skrev i mtt inlägg så är det inte så heller och ska inte bli så. Frågasätta ska man göra men inte vara elak för det, frågasätta och diskutera oliktnkanden osv på ett moget sätt, vara trevliga mot varandra och respektera varandra. Det är vanligt sunt förnuft och kan man göra det så blir det inte denna pajkastning eller elakt tjafs mot varandra, då kan det bli både trevliga och roliga diskussioner.

Elisabeth 

[MargaretaA]
0

nej Eija jag har inga planer på att lämna - så menar jag inte!

annemarili

tala gärna om för mig vad man ska ifrågasätta och vad man inte ska köpa när samtalsämnena till 100% rör sig inom fältet det övernaturliga, ockulta, paranormala, tomtar och troll och gud vet vad?

jag tar gärna den diskussionen i en annan tråd - det är bara så trist att bli störd av "ni vet vem"

Njord
0

Jag kan gå i god för att annemarli verkligen är en av de mest seriösa jag känner till inom andligheten. Jag känner henne personligen sedan ett antal år tillbaka. Och jag håller med henne i mångt och mycket i det hon skriver i denna tråd.

Jag tycker själv att det kan vara skitjobbigt med detta pajkastande från skeptiker. Men så är det ju i ett öppet forum som detta. Det kommer man aldrig ifrån!

Speciellt eftersom vem som helst kan regga sig i ett anonymt nickname och inte behöver uppge något annat än en anonym e-mailadress!

När det är på det viset så kan man ju inte hindra att det blir så här.

Och just nu händer det ju en hel del i världen, både i det yttre och i det inre. Om man blir sårad och ledsen, arg och irriterad på saker som det skrivs om härinne, så tror jag att det faktiskt är meningen att man ska få känna på de känslorna och bearbeta dem på sitt eget sätt. Det kan ju kännas för j****t ibland, när någon idiotförklarar dig, men även det kan ju utveckla dig på flera sätt.

Tänk efter varför du blir sårad, ledsen, arg m.m. Är det för att någon inte tror som du? Är det för att din sanning inte är den andres sanning?

Du kan ju aldrig ändra på någon annan än dig själv!

Så varför ens försöka? Skrattande

Jag vet att det är jättetufft att diskutera med folk som tjafsar med dig hela tiden. Men egentligen, hur skulle de kunna ha din känsla, din sanning, din upplevelse?

Jag brukar försöka tänka att jag tycker synd om dem, som inte tror på något högre än sig själva, som inte upplevt något andligt/medialt och känt denna fantastiska känsla när man förstår att vi inte ens vet en promille av hur skapelsen och människans roll i alltet fungerar.

**"En dag bultade livet på min dörr.
Jag sa: Jag släpper inte in dig!
Livet sa: Jag bultar från insidan"
**(Bertil Martinsson)

"Ingen är mer hopplöst förslavad än den som falskeligen tror att de är fria" (Goethe)

Namaste Jordbor!

[MargaretaA]
0

Okej jag antar att jag har fått svar på min fråga i #0

detta är ett diskussionsforum och inte en Intressesajt!

ska genast gå in till hockeysajten och säga att hockey är en larvig sport där vuxna karlar jagar en gummipuck med klubbor - jag menar hur barnslig får man vara?

När de ber mig fara och flyga ska jag hälsa från dig Jerry; -Ni är bara ledsna för att min sanning inte är eran - typ Flört

annemarili
0

?   

En Intressesajt ska väl inte vara utan diskussion, eller?

Njord
0

#20 - Du kanske missförstod hur jag menade…..men hur ska du komma tillrätta med detta då, med de gällande spelreglerna härinne på iFokus menar du?

Det finns ju andra "låsta" forum där man inte får bli medlem hur som helst! Jag är själv medlem på ett par av dem, faktiskt.

Men på de forumen (som är riktigt seriösa) häbedr nästan aldrig något. Det blir mest att man sysslar med "inbördes beundran" och håller med varandra om allt möjligt som någon skriver (vilket även förekommer härinne också för sanningens skull).

Det är mycket sällan någon opponerar sig mot någon annan på de ställena. Men det är ju så tråkigt dår ibland så att "klockorna stannar" som man brukar säga.

Och jag är ju mera här än där just nu i alla fall. Toppstyrda forum med åsiktskontroll är absolut inget för mig!

"Been there - Done That" Oskyldig

Nej, då är det mer stimulerande med lite motvind ibland, tycker jag i alla fall. Men ni andra får ju givetvis tycka precis vad ni vill!

"Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva hos människorna någon slags känsla. Själen ryser för tomrummet och vill kontakt till varje pris som helst"  (Hjalmar Söderberg)

[MargaretaA]
0

Alltså… jag ställde bara en ganska enkel fråga och nu tror folk att de inte får diskutera! Så fel det blir.

Diskutera hur mycket ni vill - det är inte er jag har problem med. jag blir bara otroligt irriterad på dessa människor som stövlar in som inte har här att göra. Konstigare än så är det inte.

calle555
0

Tack för snälla ord Erika-A och Eija, men jag fattar vinken och drar.

Hotfulla PM (note to iFokus: blockeringsfunktionen fungerar inte), det ständiga ifrågasättandet av anonymitet, att ständigt bli anklagad för saker jag inte gjort samt att min "frågelåda" om skeptiker och skepticism togs bort är andra faktorer som fått mig att tappa sugen.

Hejdå.

Elisabeth-J
0

#24 Om någon skriver hotfulla pm så ska man kontakta oss och visa det, för då blir den personen avstängd härifrån omedelbart!

Det handlar inte om skeptiker som du calle som håller en trevlig ton. Det handlar om dessa som kommer in för att vilja illa och vara elaka så du behöver inte dra. Den tråden du skriver om skulle publiceras igen men just nu är det en bugg så det går inte att lägga ut den för tillfället men tanken är ju att den kommer fram igen så fort det är fixat.

Elisabeth 

Erika-A
0

#24 Det vore synd om den ende "sunde skeptikern" ska lämna ÖN och dessutom får hotfulla PM för detta. Tråkigt, lika tråkigt som det finns osunda skeptiker tycker jag.

rosmarin90
0

Håller med Erika-A

Stanna snälla Calle jag har inte upplevt dig som otrevlig i forumet.

vi är så vana vid dig nu Kyss

Njord
0

#24 - Ja, jag avsåg i alla fall inte dig calle555! Du är ju en trevlig och vettig diskussionspartner. Hoppas du inte tog illa vid dig av det jag skrev. Eller känner du också av (Acension) förändringens vindar måhända…? Cool  Och hotfulla PM ska du ju anmäla till iFokus, naturligtvis! De kan ju spåra användarens ip om inte annat, men de värsta elakingarna har ju ofta "hoppande" ip förstås…….

Men nu är visst alla superkänsliga, så det kanske är bäst att man sticker och gör nåt annat ett tag…..Flört

Trisha
0

Tycker det är synd att Calle555 är den som väljer att dra. Har ju absolut stått för att vara skeptiker, men hållit en bra ton, som flera sagt här ovan.

Att ha givande inlägg med olika synpunkter berikar ju ÖN massor och oss alla som deltar. Det är ju när onödiga kommenterar och ironier flödar som det blir tråkig stämning. Vi behöver olika former av ifrågasättanden, det är så nyttigt för oss som jobbar med det här och ger oss ju också en chans att kunna diskutera utanför forumet i våra respektive liv med människor vi möter som är tvivlande på oss. Alla verkar ju eniga att vi inte är intresserade av klubben för inbördes.

Med så många medlemmar får vi väl räkna med såna här dalar emellanåt, sedan hittar vi stämningen igen förhoppningsvis. För egentligen är väl ingen intresserad av att bråka, utan istället berikas.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

[MargaretaA]
0

ett tips calle555

vad sägs om skeptiker.iFokus

ett forum som inte krossar såna som mig med en övermäktig akademiska skulle vara roligt och givande!

ÖN är inte rätt plats, men jag tar gärna en diskussion med dig och dina polare i ett sällskap som inte förnedrar människor - oavsett vad de tror på.

Allt gott

Maggan

Millaris
0

Jag är ny här inne på ÖN och har läst några av trådarna. Jag tycker verkligen om det höga tak ni har här inne. Så många och härliga åsikter.

Jerry - du är verkligen en ordens konstnär. Dina inlägg är alltid en glädje att läsa. Sedan kanske jag inte alltid instämmer i dina åsikter, men jag värdesätter det du säger och du får mig verkligen att tänka till en gång till.

Jag tror verkligen på detta att tänka till en gång till. För mig innebär det att jag blir mer säker i det jag tror på. Och att jag inte bara sväljer allt med hull och hår. Jag går in och känner efter vad jag verkligen tycker och tänker.

Katarinaj
0

Min känsla av Calle555 är inte att han förnedrar människor här inne. Min känsla är att han seriöst ifrågasätter, kanske för att han ÄR intresserad och varför ska han köpa allt med hull o hår, så länge han inte fått uppleveler och känslor vi andra fått/pratar om, finns det ju ingen logik i att han ska köpa det vi säger rakt av.

Personligen tycker jag det är mycket tråkigt att han försvunnit och hoppas att han kan sätta sig över dom som retar sig på honom och komma tillbaka.

Katarina

Jane-Lyzell
0

Ni kan nog vara lugna Calle555 brukar ta svansen mellan bena och försvinnaett tag ibland för att sedan dyka upp som gubben i lådan!Glad tror han har svårt att hålla sig här ifrån!

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[MargaretaA]
0

calle555 syfte är att missionera och omvända förvirrade troende till den sanna vetenskapliga vägen. Han tror att upplysning är vad vi behöver. Ungefär som naturfolken förr skulle frälsas med kristendom. *puke*

Gå gärna in på calles hemmaplan VoF och läs på så förstår du kanske mer. Men varning det krävs en stark mage. Såna som oss kallas wo woos och pack och patrask mm dock inte öppet av calle555 det medges.

Melissa
0

Nu känner jag att jag vill försvara Calle555.."allt är föränderligt" även en människas åsikt… Av de inlägg här som jag har läst (från Calle555) så har jag inte funnit att han har förmedlat annat än skepticism på ett schysst och reko sätt.

Om han är skeptisk så innebär inte det att han är respektlös..och återigen: allt är föränderligt…Calle555 har säkert MASSOR att tillföra alla med sina tankar/frågor/åsikter.

Så vitt jag vet, så är han öppen för att utforska möjligheten till att vi har rätt, dvs att andevärlden existerar, det tycker jag att han har visat i alla fall…

Jag kan förstå att övriga "skeptiker" som sprider elaka kommentarer kan upplevas som jobbiga, men det låter jag rinna av mig som "vattnet rinner av en gås"…  Flört

Jane-Lyzell
0

Skeptiker är hälsosamma - men skeptiker som vill omvända troende är ute och missionerar och har så gjort i alla tider - de blir alldrig övertygade även om bvisen står mitt framför dem!

Calle555 inget undantag och han är ingen duvunge:-)

Han spelar ett dubbelspel - len i truten här inne men bespottar oss bakom ryggen inne på t ex VOF.

Den som inte blivit utsatt för honom och hans gelikar kan inte föreställa sig hur de arbetar - nämligen i klunga och de backar upp varandra!

Garvan är en sådan med!

anettebengtsson
0

Hallå!

Ja, som A-M ocn ngra till här inne skriver om att allt inte bör köpas och att det är bra med debatt….tycker jag är kanon.

Min åsikt här är att antagligen, så är man med i debatten och

och granskar…alla har vi våra egna tankar och erfarenheter… och det är väl i debatten som kan föra oss framåt..hoppas det iallafall

Syniska och otrevliga inlägg kan man faktiskt ignorera

Är det så att man inte är intresserad av debatt, ge inte näring….

Olika personer har som sagt olika referensramar..härligt med debatt…

Tycker det är synd att i detta forum:

Att vissa debatter stängs av eller plockas bort…Undrar varför?

Måste finnas debatt och oliktänkande….

Jag själv blev utsatt för att jag stavat fel, inte tar jag åt mig för det, (händer alla vill jag tro, även den som lade inlägget;) ) men reaktioner kom, men, med ett sådant påhopp plockades inte inläggen bort, märkligt….

Känns som visst tänk och uttryck er fria vilja, men…..

Jag blev illa berörd när kurser, cirklar plockades bort, då debatten verkligen började ta fart…..

Jag blev påhoppad, för min åsikt av Jane L

Höll bara med…en tidigare debattör, som endast frågade….tycker inte det var påhopp….

Sen kom lite påhopp ifrån J, på mig och cirklar och ifrågasätter min

kompetens och vilka skolor hon tycker är ok…

Jag har inte gnällt på olika skolor samfund, alla har vi vår skola att gå…

Jane, det man inte vet, ta gärna reda på fakta innan, vad vet du min kompetens eller vilka utvecklingscirklar jag sitter i…då min känlsa är att som medium är du aldrig fullärd…behöver hela tiden vara aktiv i egen utveckling på olika sätt….nu pratar jag inte bara om själva andesfären och dess utveckling, jag pratar också om vårt mentala/personliga och kroppsliga välbefinnande

alla delar bör finnas för personligt välmående

kärlek

familj

pengar

boende

arbete

hobbies

hälsa

Jag tränar min fysik, då jag uppfattar att det är en viktig ingrediens för vårat välmående…uppfattar att man behöver alla delar för att må fullständigt ok, ju mer du ger till dig själv, ju mer kan du ge till andra.

varför skriver jag detta egentligen behöver det inte, men vill inte bli påhoppad.

Är högskoleutbildad

Jag läser mycket om det personliga….annat också som ex, aktiespar, spanska (precis börjat)

Jag sitter i 3 st. olika utvecklingscirklar (inga betalcirklar)

Jag är aktiv och nyfiken och går på olika event..tar del….

Du hoppar på oss om att vi härmar Iris och hennes lära, jag antar att hennes lära är till för för att föras vidare, utbildning och utveckling går i generationer, och jag hoppas av hela mitt hjärta att det är syftet med kunskap, ska föras vidare och även vidareutvecklas.

Iris har kurser, men manar på sina elever att sitta i utvecklingscirklar.

Jag antar också att du Jane har lärt dig din spiritualistiska Lära ngstans och för den vidare tillsammans med dina elever….är det inte så?

Även jag har läst och tagit del i den gamla spirtualistiska läran men vill inte ha det som en bibel, vill se även i nya perspektiv, då min uppfattning, är att , ska vi framåt, behövs förändring, inte stå och stampa i våra förfäders spår…

Självklart ska vi anamma dessa själar och respektera deras arbete, men tror inte på stagnation.

All teknik, människor levnadsvillkor har förändrats väldigt mycket de sista hundra åren….men mina tankar far fram och tillbaka om just oss människor, har vi egentligen förändrats….kanske, kanske inte…jo mer självständiga, bra till viss del att bejaka sig själv, är för mig helt på sin plats, men vi kanska har glömt ngt på vägen…En stor tanke för mig just nu….

Det man inte vet har man inte ont av.

Stampa på ngn utan fakta…….bara antaganden…det kan bli så fel…

Men jag förlåter dig J för att du trodde…

Liam
0

#35 Jag håller med dig Melissa Calle 555 har varit schyst härinne och hur han är på andra forum som Jane skriver om  så  behöver man ju inte gå in och läsa det som är negativt. Låt  dem skriva vad dem vill inne på VOF så länge dem inte är otrevlig härinne. Vi måste respektera att andra har åsikter som inte övverensstämmer med våra egna och att de ifrågasätter saker som vi kanske tycker är självklara, utan att dem behöva bli kallade det ena eller det andra så länge det inte är personliga påhopp.

Calle 555 kom tillbaka!

Katarinaj
0

#34 Känner mig inte som en förvirrad troende, men än så länge har inte Calle555 visat mig ngt som gör att jag tänker följa "mobben" till galgbacken med honom.

Jag skapar min egen uppfattning om honom och andra här på ÖN. Försöker visa ödmjukhet mot alla, även om min Gloria halkar på sne emellanåt.

Jag känner mig helt trygg i det jag tror på, men är intresserad av andra sätt att se saker på, lätt att bli inskränkt annars och det är ingen god egenskap.

Vi är ju "troende" här inne med oliktänkande och det är väl skönt, annars kan vi ju sitta i varsin hörna o spela på läpparna och tjoa Halleluja alltemellanåt…..

Hur vad det nu med budskapet som klingar högt här inne…Att det man sänder ut, får man tillbaka, det gäller för Calle555, men även för oss andra här inne.

Jane-Lyzell
0

Hej anette

tror du får läsa på i den låsta tråden igen - jag har överhuvudtaget inte ifrågasatt din eller någon annans kompetens - nu får ni väll ge er!

Ni har uppfattat saker som ni själva vill och inte så som jag skrivit- läs på igen innan du spyr galla på mig! Vad har jag gjort er?

Har inte tid  eller lust att läsa allt du skrivit för jag ska på kurs i lindesberg! så ni kan ju spy lite till under helgen ser inget förän söndag kväll! Du kanske kan Pm a vad du är irreterad över om mig så jag vet!

Vad anbelangar Calle555 eller Garvan så har jag erfarenhet av dem och ni lär väll få så småning om om ni skriver här inne:-)

inte konstigt att medium världen ser ut som den gör- hua!

Vänligen Jane

Elisabeth-J
0

Om man vill uttrycka sig personlgit till någon här så gör det via pm istället! Nu har jag själv försökt att göra det men får inget svar av någon anledning så kanske fler har gjort det också, men försök att göra det i första hand så slipper vi påhopp och dylikt!

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

#37 Tycker det är synd att i detta forum:

_Att vissa debatter stängs av eller plockas bort…Undrar varför?
_

Om du själv får inblick i hur en sajt fungerar så kommer du att förstå. Som du skrev till Jane, ta gärna reda på fakta först. Det är inte bara denna sajt som låser och tar bort inlägg och varför beror vanligtvis på att trådskaparen vill ha bort den av olika anledningar, en tråd kapas och spårar ur, personliga påhopp osv.

Elisabeth 

Klockren
0

Inlägget är borttaget pga personligt påhopp

anettebengtsson
0

Jamen plocka då bort alla personliga påhopp……

Om du själv får inblick i hur en sajt fungerar så kommer du att förstå.  bara detta är ett påhopp,jag behöver ingen uppläxning i ämnet.

Antar att just denna sajtide har sina principer…..antar att olika sajter fungerar olika, har inte sett en annan sajt plocka bort inlägg

Jag tror ärligt att varje sajtinnehavare styr upp vad som får sägas eller inte….

Vi har ngt i sverige som kallas tryckfrihetsordningen, åsiktsfrihet..

och den kapas varje gång en tanke eller åsikt plockas bort…så min undran är då ifall jag varje gång skriver ngt som inte passar plockas bort…så är det en kränkning mot mitt tyckande…rent juridiskt…ganska farligt…

Jag uppfattade att jag med ett par andra blev påhoppade… i detta forum….

Har endast skrivt att J skulle ha mer fakta…."om mig"

hinzidi
0

Jag tycker alt finslipes innom Dramaet her nu..

[MargaretaA]
0

Sajtvärden har full frihet att moderera sin sajt efter eget gottfinnande. De lagar och förordningar du tar upp gäller inte på sajter som denna. Du får säga, tycka och skriva vad du vill  - ja

men sajtvärden har ingen skyldighet att låta det stå kvar - precis som tidningar inte är skyldiga att publicera allt som folk vill säga.

Elisabeth-J
0

#44 Jag menade det inte som påhopp Anette,ber om ursäkt om du tog det så! Men det är lätt som medlem att tycka saker trots att man inte ser allt, därför skrev jag att om man har mer inblick så vet man och medlemmarna har inte alla fakta eftersom ni inte ser det. Jag har sett att andra sajter plockar bort och låser inlägg och fler än mig har sett det så det är absolut inget unikt för den här sajten.

Vi har ngt i sverige som kallas tryckfrihetsordningen, åsiktsfrihet.

Det betyder inte att allt får publiceras, tror du att Expressen eller Aftonbladet godkänner att publicera allt bara för att det finns tryckfrihet och åsiktsfrihet? Läs gärna iFokus regler, det står klart och tydligt där också.

För att slipa dessa påhopp som du själv känner och andra känner så skrev jag därför i mitt inlägg att man kan ta vissa saker i pm iatället för att skriva ut det här. Så det var inte riktat enbart till dig Anette.

Har endast skrivt att J skulle ha mer fakta…."om mig"

Ja det är ju samma sak här, alla behöver väl ta reda på fakta om man tror att någon eller något är på ett visst sätt? Så det gäller alla och inte bara Jane. Som i det här fallet om trådar som tas bort, du har inte tagit reda på fakta, dom tas inte bort utan vidare men ni vet som sagt inte allt och då bör man ta reda på fakta innan man tror att det är på ett visst sätt.

Elisabeth 

anettebengtsson
0

Tack för ursäkten:)

Återkommer i frågan vid tillfälle…ska iväg nu..

ha en go kväll

[Mariann]
0

Då kliver jag in lite härSkäms

som Sajtvärd sedan 6 månader och först då fattade 100% vad det handlar om Skäms

jag har tagit bort trådar också, man blir förr eller senare tvungen till det om man vill hålla sajten något sånär "ren", därmed inte sagt att den ska vara fri från kritik, tvärtom höll jag på att säga… Tyst

Jag uppskattar ibland när det blir ifrågasättande om det sker med respekt, för det gör ju att jag blir tvungen att tänka och söka djupare i mig själv efter förståelser och då sätta nya ord på det som jag uppfattar som min livsförståelse.

+ att #2 där håller jag med tillfullo! Jag kallar detta urskiljning och den är nödvändig att uppöva, isynnerhet på den andliga utvecklingens väg. Livsviktig faktiskt….

L&K

Mariann

[Mariann]
0

Måste bara få tillägga att jag förstår precis vad MargaretaA säger och håller med i det också… Skrattande

annemarili
0

Egentligen tänkte jag inte skriva något mera här men måste bara skriva ner detta.

Undrar om det är olika mellan låsta och öppna Forum?!

Den sajten jag var admin på under många år, det var en låst sajt. Endast öppen för medlemmar. Men vi plockade aldrig någonsin bort ett inlägg, det var något som inte existerade hos oss.

Kanske är det så att när det är en låst sajt, där alla "känner" alla, man är inte anonym att det då inte behövs. Nog var det hätska diskussioner emellanåt där också, som ex kan nämnas att Jerry och jag rök ihop åtskilliga ggr. Men no hard feelings där inte.

Så det kanske är sårbarare med en öppen sajt. Men för den skull tycker inte jag att man kan gå in och ta bort inlägg. Om man inte har klara regler då för vad som ska plockas bort men inte godtyckligt. Jag personligen föredrar en låst tråd istället.

Ledsen om jag går in och spär på med neg energi, inte meningen, utan vill bara berätta om mina erfarenheter.

Kram

Anne Mari

Elisabeth-J
0

#51 Ja det går ju inte att jämföra ett stängt och kontrollerat forum där man vet vilka alla medlemmar är än med ett öppet där flera är anonyma.

Jag föredrar också att inte behöva ta bort trådar men tyvärr är det tråkigt nog nödvändigt i vissa fall.

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

Vill bara berätta för dig Anette att tråden om cirklar inte alls har blivit borttagen, den är låst så den finns kvar. Glömde skriva det i tidigare svar.

Elisabeth 

chik
0

"jag vill se svar på mina och andras frågor som intresserar mig "

Margareta!!

Jag för står nog inte hur du menar.

Vi är ju olika, o tycker olika, det som du tror kanske jag inte tror på.

Om jag inte tycker om samma sak som du utan lägger fram en annan åsikt. Är jag en skeptiker. troll då ?

Calle Är väl upplyftande.O varför gå in på skeptikeforumet?

..Lena.P.

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

se #10

det var frågan i den tråden som drunknade och försvann

plus en del annat som jag nu inte orkar söka fram

chik
0

se #10

Ja men om man bara svarar dom som man har utbyte med,

Margareta:Ni la ju in en rätt sur komentar..

Ja ja Vi är ju olika.Och har lite olika tänckande. O det får vi nog leva med.

Jag önskar dig en trevlig kväl o er andra också som läser detta.

Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

[MargaretaA]
0

#56 tjejjen ställde en intressant fråga och jag var intresserad av svaren på frågan - vad är det för fel med det? Har det aldrig hänt att du sett frågor från andra som du också gärna vill veta svaren på?

jag fattar inte problemet Rynkar på näsan

Talisker
0

Jag tycker efter allt skit från skeptiker så ska man inte få göra inlägg om man inte törs stå för vem man är, för jag har inte sett någon skeptiker som inte är anonym, vilket får mig att undra över skeptikerna är de oseriösa eller?

[MargaretaA]
0

nåja med handen på hjärtat så är de flesta av oss anonyma - inkusive undertecknad.

ska vi kräva att skeptiker ska framträda med sina riktiga namn så kan det stöta på en en del problem. Då måste vi först definiera vad och vem som är skeptiker. Bara den diskussionen kommer förmodligen att sträcka sig framåt jul och bit in på nästa år. det är inte realistiskt - men jag förstår dina tankegångar Flört

Talisker
0

men du har ju bild på dig själv eller? skeptikerna flyr ju som bara den om man frågar dem om deras namn osv. vad finns det att vara rädd för?

[MargaretaA]
0

det är sant - bilden av mig är äkta om även otydlig - till vardags använder jag faktiskt  inte glasögonCool 

vad andra är rädda för kan jag inte svara på, även om jag har en del teorier.

jag vet dock vad jag är rädd för, men jag tror inte att det är detsamma. jag står för mina åsikter  - men jag har stalkers. Det är inget jag önskar min värsta ovän.

anettebengtsson
0

Jag skriver:

Vi har ngt i sverige som kallas tryckfrihetsordningen, åsiktsfrihet.

Elisabeth;

Det betyder inte att allt får publiceras, tror du att Expressen eller Aftonbladet godkänner att publicera allt bara för att det finns tryckfrihet och åsiktsfrihet?

Vill du jämföra denna sajt med en tidning? Visst du har ett ämne…precis som en specialtidning….du kan likna dig med redaktören, alldeles riktigt, men varför då inte göra som en tidning, granska allt innan det går i tryck, så slipper du plocka bort inlägg eller som du sade, Anette jag har inte plockat bort tråden, bara låst den, vad är skillnaden?

Du har denna sajt och får tyvärr inte plocka bort det du känner inte känns okej för dig och dina värderingar…

Kommersiella tidningar får publicera i stort sett allt de har tillgång till, de enda restriktioner de har ÄR att de inte får publicera allt som har med kungahuset att göra…

Om  du nu liknar denna sajt som en tidning med en redaktion, en redaktör bestämmer vad de ska publicera för dagen……sen återkallerligt.

Jag kan förstå att vissa plumpa inlägg kan plockas bort när ngn riktigt kränker någon annan, inte om en diskussionen blir lite het, då vi har olika referensramar

Margaretha skev

Sajtvärden har full frihet att moderera sin sajt efter eget gottfinnande.

Självklart att sajtvärden får moderera, sin sajt, helt korrekt….

M skriver: De lagar och förordningar du tar upp gäller inte på sajter som denna

?????????????????????????????????????????????

Exakt så här står det ifokus

Användaren är ansvarig för att tjänsterna används i överensstämmelse med villkoren som gäller för den aktuella tjänsten samt för allt material som han/hon lagrar, sänder eller på annat sätt gör tillgängligt via iFokus.

Användaren får inte göra information tillgänglig som står i strid med iFokus Skrivregler, detta avtal eller svensk lag, vilket innebär att informationen inte får vara kränkande för enskild person, vara ärekränkande, uttrycka hat eller ringaktning, vara sedeslös, ha pornografiskt innehåll eller bidra till spridning av datavirus.

Information som är skyddad av upphovsrätt eller på annat sätt skyddad får inte göras tillgänglig utan samtycke från rättighetshavaren eller tillstånd genom lag.

Användaren skall inte heller använda iFokus tjänster till att erbjuda eller efterfråga sexuella tjänster mot betalning, husrum eller annat vederlag, förmedla information om eller marknadsföra kommersiella tjänster, pyramidspel eller annan verksamhet som inte är förenlig med tjänsternas karaktär.

iFokus har, vid misstanke om brott mot detta avtal eller svensk lagstiftning, rätt att granska allt innehåll som Användaren kommunicerar eller publicerar. iFokus har rätt att omedelbart, helt eller delvis, avlägsna eller vidarebefordra innehåll som strider mot dessa villkor.

Elisabeth skriver:

men sajtvärden har ingen skyldighet att låta det stå kvar - precis som tidningar inte är skyldiga att publicera allt som folk vill säga.

Antar att det är en lite viss skillnad, då allt här publiceras innan det når redaktörens ögon.

Enligt min tolkning, så får det bara plockas bort nedanstående kränkningar, inga godtyckliga sådana, då debatten blir lite hård….om vi vänder på frågan som sajtmedlem kanske man inte vågar uttrycka sin mening eller fråga för att vara rädd att det inte är korrekt, vara rädd för att inlägg tas bort….lika kränkande…..och så länge man inte kränkt ngn, så står det nu klart och tydligt ifokusregler att även jag som enskild kan anmäla egen kränkning för borttagande av åsiktsfrihet.

Återkommer till det som står ifokus:

Användaren får inte göra information tillgänglig som står i strid med iFokus Skrivregler, detta avtal eller svensk lag, vilket innebär att informationen inte får vara kränkande för enskild person, vara ärekränkande, uttrycka hat eller ringaktning, vara sedeslös, ha pornografiskt innehåll eller bidra till spridning av datavirus.

[Hellas]
0

#62 Hej annettebengtsson, vad är det för tråd du saknar?

Elisabeth-J
0

Yttrandefrihetsgrundlagen fastställer att alla har rätt att fritt utrycka sig, och att det är en grundläggande demokratiskt rättighet att göra sin röst hörd, anonymt eller inte, i olika medier.

Fri åsiktsbildning förutsätter yttrandefrihet och informationsfrihet för medborgarna, dvs att alla har en möjlighet att göra sin röst hörd. Det är en av grundstenarna i en demokrati. Dessa rättigheter omfattar alla typer av medier, även elektroniska medier som iFokus.

Att alla har rätt att uttrycka sin åsikt betyder dock inte att man får skriva vad som helst. Det finns undantag, framförallt kring upphovsrättsliga frågor, hetslagstiftningen och material riktat mot unga, och då främst pornografi och/eller annat material som kan verka förråande eller medföra annan allvarliga skada för unga.

Det är dock viktigt att poängtera att bara för att ett inlägg på forumet inte bryter mot någon lag så innebär det inte en skyldighet att publicera det. Yttrandefriheten ger inte automatisk rätt att bli publicerad, tänk hur DN eller Rapport skulle se ut om alla som krävde att få bli publicerade också blev det.

Om du som värd anser att att ett inlägg skadar dig, din sajt och diskussionen där, företaget iFokus eller en medlems integritet så står det dig helt fritt att välja att ta bort inlägg eller att kräva av författaren att den skriver om det.

Skriven av: iFokus
Publicerad: 2006-02-21

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

Om en trådskapare vill få bort tråden då den har kapats och blivit till något helt annat än ursprunget så finner jag ingen anledning till att ha den kvar för andras intressen, då kan man istället skapa en ny tråd om man vill diskutera annat som inte har med ursprunget att göra. Alltså är det den medlem som har skapat tråden som vill att den tas bort.

När en tråd blir kapad av s.k troll så tas den bort eller låses vilket vi har full rättighet att göra.

Läs även PUL-lagen, man får inte publicera vad som helst på forum.

Om någon gör personliga påhopp så tas det bort pga att det är otillåtet. jag som Sajtvärd bestämmer vad som får publiceras eller inte. Det är ovanstående exempel som är sånt vi tar bort eller låser, ingenting annat!

Vad är problemet egentligen för dig Anette? Har du fått något borttaget och i så fall vad för något? Ge gärna exempel på något som blivit borttaget som du anser är fel.

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

Anette, du har skrivit här + att du har skrivit det i en nystartad tråd så för att det inte ska vli snurrigt på 2 ställen så tar jag bort den andra tråden nu.

Elisabeth 

CissiM18
0

Du tog t.ex. bort tråden Platsminnen, där en person ställde en fråga till trådskaparen. Frågan tyckte jag var mycket intressant. Det tror jag många fler än jag tyckte, om man hann med att läsa den förstås.

Vi vill väl att bevisen på andevärldens existens ska spridas till så många som möjligt.

[Hellas]
0

#67 Skapa en ny tråd om det var en intressant fråga!

Elisabeth-J
0

#67 Den tråden togs bort pga att trådskaparen blev attackerad av personliga påhopp och personen begärde själv att tråden skulle tas bort. Men du får gärna starta en ny sån tråd med dessa frågor om du vill. Det är jättetråkigt när det blir så men man kan ju också förstå när man blir attackerad av en massa elaka påhopp att man vill ta bort det, eller hur? Persoen själv tyckte givetvis inte att det var roligt på nåt sätt och det var en bra och intressant fråga men som sagt, gör gärna en ny om du vill ha svar på frågorna.

Elisabeth 

anettebengtsson
0

Hej!

PUL-Lagen http://www.pul.nu/

Ja precis vad som står återgår till det som är

svensk lag, vilket innebär att informationen inte får vara kränkande för enskild person, vara ärekränkande, uttrycka hat eller ringaktning, vara sedeslös, ha pornografiskt innehåll eller bidra till spridning av datavirus

PUL-Tystnadspliktslagen- personuppgiftslagen, rasism osv……ja, det är inte det det handlar om…..på detta forum, hoppas jag….inget jag sett…

Jag anser att diskussioner ibland kapas utan ngt annat än att diskussionerna inte är liktydiga med sajtvärdens/medarbetarnas värderingar…

Trådar som tas bort:

Ja och sen, om tråden skenar iväg ibland med andra tankar…

trådskaparen, hoppas jag under resans gång fått många härliga svar.

Du får ha dina värderingar och jag är inte arg på dig för dina värderingar, känner bara att vissa trådar kapas för lättvindligt…som står utanför ifokusregler, enligt min tolkning….åsiktfrihet…. vad som står i sveriges rikes lag.

Anette

CissiM18
0

#69 Det var inget påhopp. Det var en enkel och mycket relevant fråga.

Hade trådskaparen inte velat svara, så hade han bara kunnat låta bli.

Elisabeth-J
0

#70 Du kan väl svara på våra frågor Anette? Läs gärna #64 om du har missat det.

Ge exempel på det som du anser har varit fel så vi kan titta på det.

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

#71 i den tråden kom det 7 stycken påhopp direkt efter varandra som vi tog bort hela tiden, därför ville trådskapare få bort tråden och varför ska vi inte tillgodose trådskaparens önskemål när tråden förstörs på något sätt eller blir till något helt annat än dess innebörd?

Du kan ju skriva en ny, det är ju bara intressant med såna frågor och du vill se svar så det är ju bara att skriva.

Om du själv skulle bli attackerad med en massa elaka påhopp gång på gång, hur skulle du vilja göra i det läget? I dessa fall får mina Medarbetare och jag inte göra annat än att radera och ta bort dessa inlägg som inte är tillåtna, anser du att våran tid ska gå till att sitta här och bara syssla med sånt? jag tycker inte att det är roligt, det är mycket roligare att skriva och svara på frågor och sen har vi annat att göra också som är viktigt och vår tid ska inte behöva gå till att ta bort, radera, utdela varningar och sätta skrivförbud.

Men berätta gärna hur du själv skulle vilja att dina trådar utvecklas, om du vill ha svar på frågorna i trådarnas innehåll eller om du vill att dom kapas och blir till något annat, om det ska få vara en massa elaka personliga påhopp mot dig osv.

Elisabeth 

anettebengtsson
0

66 skrev först här och kom sen på att det kanske var bättre att skapa en ny tråd…för trådskaparens skull…

som du skriver så plockas trådar bort, för att skaparen tycker att ämnet inte hör hit….Foten i munnen

Elisabeth-J
0

#74 som du skriver så plockas trådar bort, för att skaparen tycker att ämnet inte hör hit

Ge exempel på sånt som du saknar som är bortplockat och berätta gärna varför du tycker att det var fel i dessa fall.

Du skapade en ny tåd men sen gick du ändå in här och skrev in samma text så det var du som fortsatte här ändå trots en ny tråd, jag förstår inte egentligen vad det är du egentligen har problem med angående detta Anette? Så berätta för oss så vi kan se vad det handlar om och vilka trådar som du tycker att vi felaktigt har tagit bort.

Angående den här tråden så har inte trådskaparen begärt den låst eller borttagen.

Elisabeth 

anettebengtsson
0

JAG TYCKER ATT TRÅDAR IBLAND PLOCKAS BORT LITE FÖR LÄTTVINDLIGT…BEHÖVER INTE VARA MER TYDLIG ÄN SÅ.

TRÅDARNA HANDLAR DÅ OM ANDLIGA FRÅGOR OCH HAR ANTAR JAG FÖLJT SAJTENS MENING ÄVEN ATT FOLK TÄNKER OLIKA..

HOPPAS ATT FRÅGOR FORTSÄTTER ATT KOMMA OCH MENINGSBYTEN VÅGAR KOMMA…ALLFÖR LIKTÄNKANDE INTE ROLIGT…VILL DU BARA HA DE PERSONER HÄR INNE SOM TÄNKER LIKA, FRAM FÖR DISKUSSION OCH TANKAR…

SEN HÖR DET NOG INTE HIT IFALL JUST DEN HÄR TRÅDEN ÄNNU INTE ÄR STÄNGD….JAG SKAPADE EN NY TRÅD FÖR ATT JAG INTE SKULLE KÄNNA ATT TRÅDSKAPAREN PLOCKAR BORT DENNA TRÅD NU…DÅ DENNA DISKUSSION HAMNAT UTANFÖR RAMEN FÖR FRÅGAN. SÅ TÄNKTE JAG….

FRAM MED MÅNGA TANKAR HETA DISKUSSIONER, VÅGA UTMANA STÅ FÖR ERA ÅSIKTER.

Elisabeth-J
0

#76 Om du har läst mina inlägg i den här tråden och många andra så vet du att jag inte vill ha liktänkande. Men däremot bör diskussionera kunna hållas på ett moget sätt utan personliga påhopp bl.a. och att alla kan acceptera varandras olikheter och oliktänkanden utan att vara elaka mot varandra. DÅ blir det trevliga och bra diskussioner

Jag vill att du ger exempel på trådar som du anser har tagits bort för lättvindligt Anette, eftersom du ansr det så måste du ha reagerat på några trådar och mina Medarbetare och jag vill gärna veta vilka så du kan få veta anlesningarna och vi kan titta om vi har gjort något fel för alla trådar finns kvar för oss, dom är bara gömda från forumet. Jag har gett dig dom exempel på varför trådar tas bort och jag hoppas att du har empati för dom trådskapare som blir attackerade och vill ha bort sin tråd, det är deras känslor det handlar om. Även mot dom som vill ha bort sin tråd som blir ledsna och sårade för att den kapas och urspunget försvinner så svaren uteblir på frågorna.

Elisabeth 

[Hellas]
0

Jag är fortfarande väldigt intresserad av exempel på trådar som godtyckligt tagits bort och då avser jag trådar som inte trådskaparen själv bett om att dölja av olika anledningar, för jag förutsätter att det inte är dessa trådar som avses.

En trådskapare har självklart alltid rätt att be om att en tråd ska tas bort /döljas då den spårat ur eller kapats och ursprungsfrågan försvunnit!

Trisha
0

Finns det inte en väldigt enkel lösning på allt det här?! Om vi alla som älskar det vi jobbar med, som jag tror vi alla gör här på ÖN och även dom som inte jobbar med det och är medlemmar för att dom har ett djupt intresse, lägger in våra inlägg och anstränger oss lite till att framföra våra åsikter klart och tydligt utan fientlighet - kan det inte funka då?

Jag gillar skarpt härliga diskussioner med oliktänkande, men när det går överstyr och blir en fientlig underton, då är det plötsligt inte kul längre. Mig ger det absolut ingenting.

Det här pågår överallt - familjer, arbetsplatser, politiken - vi är uppslukade av det. En härlig givande diskussion går överstyr för att känslorna svallar för mycket och det blir till sist bara ett stort bråk

Kan vi inte ge något annat en chans?? När jag diskuterar med min bror som inte tror ett skit på det jag gör, men vi verkligen lyssnar på varandra, fortsätter diskutera utan att börja bråka för att vi har något annat gammalt skit i bagaget som vi inte gjort upp om, då blir det så givande!!!

Har lärt mig så mycket när jag slutligen la ner striden och istället började möta människor och inte vara så hooked på att ha rätt hela tiden. Då började mitt liv hända.

Det som flödar in när jag och dom jag diskuterar med har glädjen, nyfikenheten och humorn med är utveckling.

Jag vet att jag uttryckte mig drygt i cirkel-tråden, när jag skrev "gäsp". Det var onödigt. Men jag önskar så intensivt att vi kan sluta vara dryga mot varandra för att vi tycker olika, tycker det är så tråkigt när den tonen kommer in.

Kommer själv inte uttrycka mig så framöver, utan uttrycka mina ärliga åsikter, precis som dom är utan sådana onödiga formuleringar. För jag vill fortsätta höra vad andra tycker och lära mig av det.

Fram för mer härliga, ärliga och givande diskussioner med glimten i ögat.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

NancyAlke
0

AnetteBengtsson, jag tycker att du ska ta och fixa en egen site där du kan utöva ditt kontrollbehov, för det kan ju inte vara annat när du försöker fostra sitevärden och moderatorerna till att göra som du vill. Ge dig och fatta att du är på fel ställe… starta tjafs i fokus eller nåt i stället. Blir bara så trött på dig!!!

hinzidi
0

Ja, de siste dagene har vært mye av dette her. Ältande innanfor Dramaet. Alla menniskor har drama i sig själv, som vi agerer på. Men vi har et valg. Om vi önskar å rikta ut våra egna dramaer, spela på dem, dra inn andra menniskor i det (projisering), eller se på sig själv och sina reaksjoner- och se vad som ligger under detta, eller hålla på så här?
Sånt er det mye av i värden forövrig…iFokus har for meg varit et ställe hvor jeg får mycket inspirasjon og gledje. Det er flere sajter her som gir uerhört mycket, och jag er tacknemlig for at nån orkar ha ansvar for dessa sajter, slik at alle vi kan uttrykke oss, lära av hverandra, och ge hverandre massor av goda ting.

Hvor er det alternative, spirituelle, åndelige blitt av de siste dagene? Olikheterna er mycket spirituelt, men det händer vel först när man kan se olikheterna som fragmenter av den fullendte skapelsen :)

De siste dagene har de gode og lärerika diskusjonene blitt borte i anklagelser og negative åsyn om andra. Det er inte vidare interessant.Jag själv har varit frestat til at bli negativ i min dömning av andra i dessa nya trådar i det siste. Jag mötte altså min egen fordömmelse i mig själv, och fick atter en ny gave till att se på mig själv.

När man tror at andra medmenniskor har dårliga intensjoner och mistenker dom for at vara dårliga personer, och stendigt tar upp detta, så vill settet man gör det på visa så veldigt mycket om var du er i deg själv istället…

Drama vill inte bli forlikt på nåt särskilt sett. Drama vill ge nån/nåt skyld, och visa värden at det har rett i sina fordömningar…

Den trigonale energi, hört om den? Fra för har vi yin og yang. Nu har yun trådt fram också :) Dette tredje aspektet som binder sammen yin og yang. Det finnes inte dualitet lengre :) (men detta var nåt annat, he he, men tyckte det passat inn likevel he he, nåt med settet at se ting på, at verden er inte så svart hvit som vi tror osv)

NancyAlke
0

#81 Du har så rätt. Jag tror också att dessa personer som går in är lite avundsjuka på sammanhållningen. På något konstigt vis verkar dom tro att dom, genom att slå in kilar i den, ska kunna komma in i den. Jag förstår inte hur man kan tro att man ska kunna gå in och angripa några personer i en sammanhållen grupp och på så sätt vinna förtroende. Det borde finnas en kurs för sådana stackars människor, där dom får lära sig hur man förhåller sig när man kommer ny någonstans. Det man också tänker är att det är väldigt synd om dessa människor som inte har fått någon social träning och som måste ha bedrövliga liv om dom behandlar omgivningen på detta sätt.

Liam
0

Ja se där ja, ännu en som som har andra åsikter och inte håller med mängden härinne och har blivit obekväm.

JANTELAGEN

Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mera än vi.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.

Du skall inte tro att du duger till något.

Du skall inte skratta åt oss.

Du skall inte tro att några bryr sig om dig.

Du skall inte tro att du kan lära oss något.

hinzidi
0

#83. Andra åsikter, er en ting. Att anklaga andra, och ständigt tjata och mistänka dårligt om andres troverdighet - går langt utover det att ha olika åsikter. Om man bara kunna la olika åsikter vara det det er, nemlig olika åsikter, så hadde det nog blitt mycket lettere att diskutera :)

börjar du också med anklagor? jantelagen? du har din åsikt, men varfor anklaga andras åsiktor i samma slengen?

NancyAlke
0

Men Liam, i det här fallet handlar det ju inte om att ha blivit obekväm, utan att ha gjort sig obekväm. Säg mig den grupp av människor där man tycker att det är ok att det kommer in en ny människa och anklagar och angriper människor i den etablerade gruppen… och blir accepterad.

Det finns mer eller mindre skrivna regler i alla grupper av människor så även på Övernaturligt, dessa regler får man följa, eller så får man hitta en grupp med mera passande regler.

Många verkar tro att Övernaturligt finns till för att debattera det övernaturliga…. men det är ju inte det som är grundstenen i den här gruppen .. vi vill inte debattera, vi vill diskutera under ordnade former med respekt för varandra… det är många som kommer in och åker ut… just på grund av bristande respekt.

[MargaretaA]
0

_Många verkar tro att Övernaturligt finns till för att debattera det övernaturliga…. men det är ju inte det som är grundstenen i den här gruppen .. vi vill inte debattera, vi vill diskutera under ordnade former med respekt för varandra…
_

Här lyckades du formulera det jag ville få fram redan i #0

tack Nancy! Glad

NancyAlke
0

#86 Så lite så Flört

[Hellas]
0

annettebengtsson:

Jag saknar de exempeltrådar du har som är borttagna!
Om Du inte kan påvisa någonting alls så får vi nog stryka ett streck över detta då det inte finns någon substans i dina påståenden utan vi kan isåfall kalla dem för "missförstånd" eller nonsens!

[Hellas]
0

#24 Det är otroligt tråkigt att Du, Calle, väljer att träda tillbaka då du har fungerat som en väldigt bra motpol här på ÖN.
Vi pratar hela tiden om Svart och Vitt, Yin och Yang och det är, för mig och för de flesta väldigt viktigt just för att hålla en frisk och sund balans!
Att det sedan uppstår diskussioner ibland som lyfter ovanför taknocken, ja det är bara intressant.
Du har ändå visat en mognad i ditt sätt att resonera även om jag inte håller med dig alla gångerFlört …..eller oftast inte, fast faktiskt någon gång då och då!

För mig handlar en bra diskussioner inte om att man absolut måste komma fram till en samsyn eller att man måste hålla med varandra eller ens förstå varandra.
Det handlar om att lyssna på andra synvinklar och att även ställa frågor om det man inte alltid förstår.
Det handlar även om att man själv kan uttrycka sin egna mening och att respekteras för det.

Vi är många här som, trots samma intresse och intiktning mot det paranormala, inte kan hålla sams pga. struntsaker så i ärlighetens namn så läser jag om mer tjafsigheter mellan de "liksinniga" än mellan dels "skeptiker" och de larviga tonnåringar som kommer in här enbart för att tramsa!
De sistnämnda är det nog mest synd om, de tror inte på någonting!

Melissa
0

Lite tankar och funderingar från mig…och för att understryka lite: jag menar inget illa emot någon, utan delger endast mina tankar kring detta…

Det är ingen skillnad på debatt och diskussion, det är faktiskt samma sak… 

Jag har följt trådarna och har inte sett att Anette har hoppat på någon, utan poängterat vikten av att yttrande- och åsiktsfriheten skall följas och jag anser även att hon har fått lite väl överdrivna påhopp som inte är särskilt snälla ..

Hur ska vi kunna utveckla vår tankeperspektiv om vi inte hade dessa diskussioner? Det är ett MÅSTE att ha skilda åsikter för att kunna utvecklas, annars står vi still i ett vakum och stannar upp i utvecklingen liksom ruttnande rötter som aldrig får se dagsljuset…

[Hellas]
0

#90 Hej Melissa och tack för dina synpunkter kan du förklara mer konkret vad du menar?
I denna tråd sägs så mycket men det är extremt få hänvisningar till något av det som anses vara felaktigt hanterat.
Vart ser du att det INTE får finnas skillda åsikter?
Det skulle jag väldigt gärna, som moderator/medarbetare, seriöst, vilja få exempel på!
Finns det sådant uttryckt i denna tråd?
Är det något som Sajtvärd eller Medarbetare säger någonstans?
Är det en policy som ÖN har som är otydlig?

Det är väldigt många i den här tråden jag själv inte håller med och det är även många andra som inte håller med varandra….innebär det alltså att om man inte håller med en person så får man inte uttala det?
Jag menar, å ena sidan så insinueras det på att oliktänkande inte är tillåtet (jag förstår inte de orden alls)
Å andra stund, när den personen som uttrycker sitt missnöje inte får medhåll av ALLA så anses de som inte håller med som sådana som inte vill ha diskussioner mellan oliktänkande!

Hur gör man då för att det ska duga?
- Ska man vara tyst när man inte håller med, är det det som avses med intressanta diskussioner mellan oliktänkandeObestämd!

- Ska man tala om att man inte håller med….fast nej. det gick ju inte, det var ju fel!

- Ska man ljuga och hålla med, fast man egentligen tycker annorlunda?

Melissa
0

Hellas, jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan, men vill också påpeka att detta är mina upplevelser av det jag har läst…

Din fråga:Vart ser du att det INTE får finnas skillda åsikter? Det skulle jag väldigt gärna, som moderator/medarbetare, seriöst, vilja få exempel på!

Mitt svar är citat från inlägg ovan:

AnetteBengtsson, jag tycker att du ska ta och fixa en egen site där du kan utöva ditt kontrollbehov, för det kan ju inte vara annat när du försöker fostra sitevärden och moderatorerna till att göra som du vill. Ge dig och fatta att du är på fel ställe… starta tjafs i fokus eller nåt i stället. Blir bara så trött på dig!!!

Är inte detta likställt med att säga: Gilla läget, tyck som vi eller stick….? Du är inte välkommen hit med dina åsikter? Men jag kanske har misstolkat det hela…???? Det finns fler exempel men jag har inte så myckert tid till att leta fram dem nu, ska iväg om några minuter…

Din fråga: Hur gör man då för att det ska duga? - Ska man vara tyst när man inte håller med, är det det som avses med intressanta diskussioner mellan oliktänkande

Mitt svar: Det är ju just detta som Anette försöker förmedla, att alla har rätt till sin åsikt och diskutera detta utan att det för den sakens skull skall uppfattas som påhopp och illvilja.

Din fråga: Ska man ljuga och hålla med, fast man egentligen tycker annorlunda?

Mitt svar: Absolut inte! Våra olikheter och olika tankar/åsikter/erfarenheter berikar oss alla, även om vi inte alltid håller med. Förhoppningsvis så leder oliktänkande åtminstonde till eftertanke och man drivs till att reda ut/söka efter andra svar än de man tidigare haft..

Nu måste jag dessvärre gå, är inloggad men ej hemma…fortsätter gärna senare…

Ha det gott så länge!

NancyAlke
0

#92 Eftersom du använder ett citat från mig, så svarar jag:

Jag skrev:

Du undrar:

Är inte detta likställt med att säga: Gilla läget, tyck som vi eller stick….? Du är inte välkommen hit med dina åsikter? Men jag kanske har misstolkat det hela…????

Jag menar:

När man kommer till en grupp människor i verkliga livet eller i ett forum med många "gamla medlemmar" så kanske man inte kan börja med att gå in och försöka ändra på hur stället sköts. Antingen tycker man att det är ett bra och intressant ställe, eller så drar man vidare och finner något som passar en bättre. Så gör man när man träffar nya vänner t ex, varför inte här?

Så man kanske skulle kunna sammanfatta det så här i stället:

Gilla läget, tyck som vi eller ta och diskutera det med respekt. Du är välkommen hit, men kan inte tvinga på oss dina åsikter.

hinzidi
0

#92:

"Är inte detta likställt med att säga: Gilla läget, tyck som vi eller stick….?"

jag har inte upplevd det slik :) Her har vi en forskjell på oppfatning, och som ger en god grunn til at diskutera på vad som händer.

Jag har upplevd det dithen at man har upplevd at nån er meget misfornöyd, och at det inte hjälper at diskutara det.

Tex, om du eller jag inte ville ha trodd på vad den andra skrev, og stendigt vist at man er misfornöyd- så hadde vel dette också slutat på detta viset, från den ena eller andra part? Altså med at man til slut säger: "varfor diskuterar du med meg, egentligen? Nu vil iallafall inte jag mer. Osv. "

OCH det igjen, vil ju misoppfattas. Fordi man vil misuppfatta, ta det i verste mening, etc. Stendigt nåt at utsetta på den andra part osv.

hinzidi
0

#93:

"..så kanske man inte kan börja med att gå in och försöka ändra på hur stället sköts."

också er det helt OK att ställa frågor, och undra på varfor ting är som dom är på et ställe. Men vad man önskar oppnå i diskusjonen, beror jo på hvilken attitud man kommer in med själv.

I det her tilfellet syns jag det er börjar bli nog med offer-skrikene. Som om ÖN inte er oppen for olikhetar?? och at man må väre med i gänget for at bli omtyckt??  at det inte er tryckfrihet her?? Det er det fånigaste jeg har hört.

Och det er inte nåt konstigt at nån her börjar säga: finn deg en annan sajt, om du inte trivs her.

Det har gått flere dager til sånne tråkigheter nu.

Elisabeth-J
0

Jag som Sajtvärd och en av medarbetarna har klart och tydligt skrivit här flera gånger att vi gillar och vill ha oliktänkanden, alla ska inte tycka samma saker! Men däremot ska det kunna vara diskussioner utan påhopp och elakheter mot varandra, vilket vi hoppas att alla kan respektera?! Att kunna respektera varandra och varandras åsikter är det vi alla bör göra!

Om man vill göra personliga påhopp så gör det direkt till personen i ett pm istället.

Sen kommer det in frågor från Melissa bl.a om set ska vara  si och så TROTS att både jag och Medarbetare har svarat på det tidigare, så det är bara att gå upp och läsa om det istället för att älta samma frågor flera gånger.

Ber om ursäkt om jag "låter" lite argsint just nu, är så trött på det här när samma frågor ältas hela tiden trots att jag så många gånger har berättat och förklarat hur det ska vara på forumet. Jag är bara trött på det och det är inte riktat till någon personligt så ingen behöver ta åt sig men alla kan väl istället läsa i trådararna och om det är oklarheter så fråga istället för att tro att det bara är si eller så bara för att man kanske har fått en uppfattning och ge konkreta exempel så vi kan titta på det.

Varma kramar till er alla!

Elisabeth 

[Hellas]
0

#92 Tack melissa det går upp för mig, ännu en gång, att vi alla läser in olika saker i texter beroende på våra egna värderingar och erfarenheter.
Jag själv läser inte in det du gör i just det exemplet och jag hoppas verkligen inte att du menar att det är en spegel av hela ÖN!

Men jag är glad för att höra hur du läser, det påminner mig om det viktiga i ovanstående jag skriver att man försöker läsa text ibland fullkomligt objektivt.

Melissa
0

Jag har inte haft för avsikt att angripa någon, om det är uppfattat så, så ber jag om ursäkt.

Jag ville bara förklara hur jag själv har uppfattat det hela samt få svar på egna funderingar ifrån övriga, och svara på frågor ifrån andra.  jag har också visat att jag "kanske har missuppfattat" det hela och ville gärna veta om så är fallet, mao jag påstår inte att jag sitter med hela sanningen, att jag skulle ha rätt och någon annan fel.

I sådana här sammanhang kan det lätt bli missförstånd/brister i kommunikationen och då ska det väl vara ok att man delger sina tankar/frågor och funderingar för att få en större inblick/förståelse utan att någon för den delen ska behöva bli arg/upprörd…

Jag tror inte att någon med avsikt VILL missuppfatta….

Jag har har endast syftat på det jag har läst och kommenterat/deltgit i, jag upprepar: jag har inte för avsikt att "smutskasta" någon, utan delgav endast mina tankar/funderingar…och det lär inte hända igen…Tack för mig..

[Hellas]
0

#98 Jag vet att du inte ville angriåa någon och det tror jag alla förstår, jag är glad för att kunna förstå vad detta handlar om så därför säger jag tack till dig!
Vi läser in så himla många olika saker i en text så det är inte klokt helt enkelt. Jag tror inte att någon egentligen är elak utan det blir bara så fel ibland speciellt när man ska uttrycka sig i text dåman inte har kroppsspråket att tillgå.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.