Bra bevis?
Jag är jättenyfiken på vad du tycker är BRA bevis? Om du går till ett medium och får kontakt med en anhörig. Vad skulle vara bra bevis just för DIG?
Jag har nämligen lärt mig att en bra personbeskrivning är det bästa beviset! Och nu vill jag veta vad olika människor anser som bra bevis för dem. Det borde ju variera mycket på vad man tycker just är bra bevis och inte.
Anki
Personbeskrivning tror jag vore bäst eller om personen hade något speciellt intresse och det kom upp, som bara hör till en speciell människa. Tex stickning, eller sy, snickring etc.då kan man nog också känna igen vem personen är.
Ja en bra personbeskrivning vore bra. Om mediumet beskrev hur personen ser ut, kanske kan säga om personen hade ett speciellt intresse eller en speciell egenskap. Nåt personen brukade göra när den levde, om den tex brukade rycka i dörrhandtaget flera gånger för att känna att den verkligen hade låst dörren. Kanske säga ett namn eller nåt personen brukade säga till mig. Eller nåt som personen gjort nångång som man kommer ihåg. Nåt tokigt som man aldrig glömmer. Kanske säga en doft tex vanilj också kanske den som levde ofta bakade vanilj bullar. :-)
Ja mediumet behöver inte säga allt detta, men nåt av det skulle man gärna höra.
/Lotta
Bra bevis för mig e nånting personligt …tex ett uttryck som personen brukade säga ofta eller någon händelse man delat med personen.. givetvis är en bra beskrivning av personen oxå viktig.. men det e inte alltid man förstår vem det e ändå…
#2 Håller med dig i det du skriver.Så kan ju finnas något speciellt som bara jag och den bortgångne känner till och då har man ju fått ett ganska säkert bevis.
Tack för att ni ville dela med er
När jag har en anhörig på tråden så brukar jag ställa frågor till dem om olika saker (tyst kommunikation) och be dem berätta lite olika saker om sig. Precis som du kommunicerar med en "vanlig" person. Och ibland kan jag glömma bort vad jag ska fråga. Så det här hjälper mig att komma ihåg vad som kan vara bra frågor att ställa till dem!
Tack alla ni
Men fortsätt gärna på den här tråden, ändå.
Jag suger åt mig allt ni skriver. Jag tror också att det kan vara bra för de andra som arbetar medialt att få veta vad som är BRA bevis för just ER.
Bra bevis är när man får höra saker som mediumet omöjligen kan veta.
Bra bevis är när jag inte har sagt för mycket och en person säger saker som dom inte kan veta, personliga saker.
Hmm.. Jag tycker ett bra bevis på kontakt med en anhörig eller vän är att de berättar nåt riktigt personligt om mig eller om ett minne som vi delar.
Eftersom jag inte vuxit upp med mamma eller pappa & därför inte lärt känna släkten så bra, så finns det inte så mkt minnen direkt. Men skulle jag få nåt minne beskrivet, då skulle det vara bevis för mig :)
Precis som många skriver: ett starkt minne som jag delar med personen och som betydde väldigt mycket för oss just den stunden. Testade nämligen det med ett medium: nämnde namnet på en sjö och bad mediumet återge vad som då dök upp hos henne. Svaret jag fick var ungefär, "so what?" eller "spela roll?". Det gjorde mig väldigt ledsen eftersom den sjön var förknippad med många fina minnen. 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Instämmer helt med Zeretki!
Vid mitt första möte med Elisabeth avslutade jag seansen genom att fråga om hon kunde ge mig något jag kunde ta med hem till min superskeptiske make.
Hon säger då: Din man är en händig kile och har mycket verktyg. Men han har ingen ordning på dom. Så när du tex vill ha en skiftnyckel ber du honom hämta den istället för att göra det själv. Och förresten så borde du få köpa dig en ny gräsklippare!
Dagen innan mitt möte med Elisabeth skulle jag skruva ner vår fula gungställning. Jag bad då Uffe hämta en skiftnyckel eftersom det inte är någon idé att jag förösker hitta en själv! Sen försökte jag med all min kvinnliga list och charm att få den ekonomiskt försiktige Ulf att köpa en ny gräsklippare som INTE var en handjagare!
Det tycker jag är bevis. Sådana vardagligt löjliga personliga händelser som man inte kan "hitta på", "läsa av", generalisera osv…
Du är nog lite duktig du Elisabet! 
Kram Åsa
Vad kul Morsan!! Vet du vem från andevärlden som berättade detta för Elisabeth??? Eller det kanske inte alls spelade någon roll för dig vem det var som sa det? Berätta gärna!
¨Kram Anki

#12 Jag vet vem. Det var också så otroligt klockrent så det fanns aldrig någon tvekan. Dessutom var det flera saker jag inte visste men som jag fick verifierat sedan av hennes barn.
När jag frågar min man om hur Elisabeth kunnat veta dessa saker om HANS släkting som jag knappt kände, så rycker han på axlarna och mumlar….. Han är helt ointreserad och en skeptiker ut i fingerspetsarna!
*skrattar* jag det är omöjligt att ge tillräckliga bevis till de som bestämt sig att inte tro. Det är min erfarenhet i alla fall.
Tack för att du ville dela med dig
Kram anki
Ja, en sak till Morsan,och ni andra
Just såna saker som man inte vet någonting om själv, och sen efteråt kan kolla upp och bekräfta. Är oftast det som jag tycker ändå har varit de bästa bevisen. För då kan man ju helt utesluta någon form av avläsning eller det som alla tjatar om nu "coldreading
Kram Igen

Instämmer helt!
Och den här personen det var frågan om kände jag inte så bra så det var verkligen häftigt att Elisbaeth träffade så rätt. Hon prickade in vilken parfym hon använde och det hade jag ingen aning om. Thats´magic!

En bra personbeskrivning och att man "vet" ngt som man inte borde veta.
Jag är nog väldigt lätt att ha att göra med som medium 
Malin S*Ängstorpets

Jag har uppfattat att många skeptiker ändå är nyfkna och har en liten tro trots allt. Det har varit många män som har kommit på en storseans eller sittning och sagt att dom är så skeptiska och inte tror på det men när dom går därifrån så har dom sagt att dom då är övertygade. Det är flest män som är skeptiska har jag erfarenhet av, har ni också märkt det?
Det har vart väldigt mycker skriverier om cold reading, blev själv nyligen anklagad för det av en person som jag aldrig varken har träffat eller pratat med. Anklagelserna grundades av att jag hade skrivit att det är bra att ha beteendevetenskap i grunden när man jobbar med människor och att man kan se hur en person mår bl.a genom kroppsspråk. När man har kontakt med andevärlden så läser man inte av en person, man förmedlar det anden har att berätta och jag tror inte att något medium som arbetar seriöst skulle göra på det sättet! Fy vad energier det skulle gå åt om man både pratar med anden och läser av en person medialt samtidigt, nej dom som anklagar medium för det bör nog tänka efter lite mer först :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Ja inte klokt
Jag tycker man behöver ha beteendevetenskap för att kunna bemöta människor i sorg och i kris, vilket vi ofta gör. Inte för att kunna läsa av dem när man arbetar medialt. Men om man har blindfold på sig alltid när man jobbar *skrattar* så kan man ju inte läsa av personen. Men hur sjutton skulle det se ut då????????? Stå eller sitta som en blindbock framför en person som kommer också för att få ett mänskligt bemötande. Men för dem som tjatar att man läser av kan man ju göra det då, om man å andra sidan vill lägga ner så mycket energi på att omvända någon.
Kram

#19 Hahahaha ja det är kanske dags att införskaffa sig en ögonbindel 
Elisabeth
Ja, du Elisabeth jag menade såna som bestämt sig för att inte tro. En skeptiker är för mig någonting annat. De är fortfarande öppna för bevis om de är bra!!! Men mycket kritiska, och det tycker jag är bra. Jag är själv en skeptiker av stora mått. Inte till andevärlden då för den betvivlar jag inte alls längre utan till mitt eget sätt att arbeta. Jag ifrågasätter allt när det gäller mitt eget arbete och det känns ändå riktigt att göra så. Nja inte allt kanske. Men just nu håller jag på med en stooor omvärdering eller nåt. Med mig själv och mitt arbete för att se om jag kan utvecklas på ett bredare sätt i min medialitet
Kram

Mitt motto är att man aldrig ska tro på något som man själv inte har upplevt och att det är bra att vara skeptisk för om jag säger till dig att du ska äta räkor för att jag tycker att det är gott så måste du ju smaka själv först för att bilda dig en egen uppfattning.
Elisabeth
*Asgarv* Någon slängde precis ner mitt oöppnade paket med akvarellfärger från köksskåpet. Kanske jag ska börja måla, träna lite psykik art eller hur det nu stavas?????????? Jag som är urusel på att måla och teckna. Jag får ta en funderare över vad jag kan utveckla med ackvarell färgerna tydligen? spännande någon som har nått bra förslag????
Kram

#23 Hahahaha!!! Kanske du ska måla aurabilder? Börja bara med att dra något streck och se sen vad det blir för bild. Det spelar ingen roll om man kan eller inte, du ska kanske måla medialt och sen tolka ditt verk.
Lycka till! Visa gärna sen bilderna för oss 
Elisabeth
Ja, min tanke var att det ända jag kan lyckas få ner med de färgerna är nog aurafärger då. Det är ju inte så svårt :) Men är det bra bevis??????? Jag kanske utvecklar nåt vidare därifrån. Det är nog en bra början i alla fall
Jag, har också tänkt mycket på hur man ska kunna bli bättre på personbeskrivningar och olika sätt att träna upp detta? Kanske jag kan få ihop det med målningen på nåt sätt? Alltså personbeskrivningar på de som kommer i från andevärlden menar jag. Därav min fråga också från början hur viktigt det är med bra ´personbeskrivningar?

#25 Det tror jag verkligen att du gör. Man måste börja någonstans för att utveckla det vidare! Så börja med att dra några streck så ska du se att det leder till fina konstverk 
Elisabeth
Ja, jag ska göra det
Så får vi se vad det leder till. Kan ju inte när jag bett om hjälp ignorera denna händelse. Jag menar hur ofta får man såååå tydliga anvisningar?? *skrattar*
Kram

#28 Dom måste tydligen kasta fram det till dig för att du ska sätta fart! 
Kram
Elisabeth
*Skrattar* Ja och det är ju typiskt mig då
Är ju lite trög i bland. Dessutom har jag ju bett om att få ett riktigt tydligt bevis, och vägvisning I två dagar nu.
Och med riktigt tydligt, menar jag fysiskt. Man får ju det man ber om. Nej nu ska jag ta med penna och block och gå ut i skogen och meditera lite, så jag får lite mera information om vad som är på gång.
Kram och tack för bollplank Elisabeth
och ni alla som delat med er om era bra bevis, och tankar om hur ni ser på saken.

Kram Anki och det låter så mysigt att sätta sig i skogen med block och pennor
Kram
Elisabeth
#22 Det där är precis det som jag lever efter. Det som andra har upplevt, det är säkert bra och jag behöver inga bevis för det.
Det som JAG upplever, det är viktigast för mig och jag får dom bevis jag behöver. :)

Ett bra bevis för mig skulle vara, som så många redan skrivit, att mediumet gör en bra beskrivning av hur min anhörige ser ut och också gärna något specifikt för just den personen (något intresse, eller något han/hon brukade göra) och såklart också om det finns något "privat" som ett minne som jag delar med just den anhörige.
För mig skulle det också vara viktigt att jag själv var tyst och bara lyssnade på vad mediumet förmedlar för det minskar risken att hon/han kan läsa av mig eller få uppgifter av mig. Efter sittningen kan jag sen avgöra OM det var en anhörig och OM jag kände igen honom/henne.
Bra bevis för allt här i världen är att gå på känsla och intuition. Man litar på den helt enkelt.
Jag har aldrig gått till ett medium och har inga planer på det. Den ende jag verkligen inte kan vänta till döden med att träffa igen är pappa och han hälsar redan på ibland.

Ett bra personbevis och att mediumet kan förmedla tex en uttryck en skest ( hahaha, vet inte hur man stavar, men ni förstår nog mig ändå ) Kanske något föremål som kan förknippas med den personen. Någon rolig händelse eller annat man aldrig glömmer tillsammans med den personen. Något som absolut Mediumet inte kunnat veta.
Det skulle även vara roligt om Mediumet kunde förmedla lite om hur personen såg ut i livet..Vad den tyckte om att göra, intressen mm..
Bra bevis för mig är att något som bara jag och den personen kände till+personbeskrivning+något som har hänt mig/eller något som jag har gjort efter att denna person har dött.

Mitt beste bevis fikk jeg hos mitt første medium jeg var hos. Jeg hadde aldri vært på en sitting før, men har hatt troen i flere år.
Da jeg var på vei til sittingen, satt jeg i bilen jeg kjørte for anledningen, og pratet høyt i to timer. Med den avdøde jeg ønsket å møte. Jeg vet at man ikke behøver å prate høyt, og at avdøde er hos meg ofte. Men av en eller annen grunn begynte jeg bare å prate skikkelig mye med han. Og kom innpå saker og ting i mitt liv, feks. Jeg pratet og pratet, også fordi jeg var litt nervøs framfor sittingen. Jeg undret høyt på ting jeg lurer på.
Da jeg kom til sittingen, kommer min avdøde venn fram ganske fort når vi børjar. Og han går rett på og svarer på det jeg samtalet om i bilen på vei dit.
Du skulle sett ansiktet mitt da, he he he. Han svarte på alt jeg hadde snakket om. Det var helt utrolig.
Dette er absolutt det beste beviset jeg noengang har opplevd å få. Jeg fikk en veldig god start på å være hos et medium.
Han fortalte også om feil og mangler med bilen jeg kjørte, som ikke var min. Som jeg kunne gjenfortelle videre til eieren. En stund senere ble bilen avskiltet og måtte kjøres på dynga, den fikk ikke lov å være på veien mer.
og dette var en bil som vi levende ikke visste var så farlig å kjøre. I vår tro var det ikke noe spes feil med bilen.
kanskje ikke så konstigt min avdøde venn var med i bilen når jeg kjørte den, jeg fikk beskjed om det, om at han kom til å være med i bilen da jeg gikk. Jeg tenkte på det senere, da bilen måtte kjøres til vrakingen, at jeg trengte nok en hjelper med i den bilen :)
Ellers opplever jeg at det å beskrive avdøde, kan være en delikat ting, he he. Jeg har fått fram avdøde (hos medium) slik dem ser ut på andre siden nå, men også slik dem så ut her i livet. For meg spiller det ingen rolle åssen de kommer fram med utseende nå. Jeg syns det er kul å få se dem slik dem er på Andra sidan, da får jeg innblikk i dems liv nå, føler jeg.
Linkingen for meg er bra hvis jeg kan kjenne igjen opplevelser og minner jeg har hatt med avdøde. Gjerne noe internt, noe som ingen andre vet, aller minst mediummet. Noe som man vet ikke går an å coldreade, eller være psyhic på.
Eller noe som karaktiserer den avdøde, eller det man har hatt sammen, hvilken type relasjon man har hatt.
Det er uansett veldig godt å få lange beskrivelser av den avdøde. det er litt roligt også, å høre hvordan den avdøde ser ting selv :)
At ånden som har kommet, bruker mye tid på å forklare og beskrive seg selv. Det gjør godt å føle seg nær igjen :)
Det går også rett hjem hos meg når mediummet begynner å bruke språket som den avdøde hadde når den levde.

#7 och #8 Jag håller med er plus att om personen kan ge mediet tex ett smeknamn som bara just hon eller han hade på mig och ingen annan känner till så är det ett bra bevis för mig.

om innlegg #37: poenget med det første jeg skrev, er at jeg ikke hadde fortalt mediummet noenting om at jeg satt i bilen ensam og pratade i två timmar med avdøde! :) Dermed ble det et superbevis for meg. Ferskere kunne det ikke bli, he he

När jag går till ett medium uppskattar jag förstås att jag får bevis på andevärlden, även om jag passerat behovet av det för att tro själv för länge sedan. Men om sedan mediet dessutom är en suverän coach och kan använda sin egen kraft och ge mig suveräna råd på vägen, sådant som h*n omöjligt kan veta om mitt liv så är det precis lika viktigt för mig. Jag vill lämna besöket stärkt i mitt liv, kanske fått en lättare spark i rumpan att ta tag i sådan som det är dags för, med en klarare syn på vem jag är och behöver göra.
För mig är vi andar allihop. Vi som skriver här råkar ha en kropp just nu. När vi samarbetar med andevärlden, som när dom funnit ljuset automatiskt hoppat ur sandlådan och ser vad det kostar med alla dramor och eländiga konflikter, så får vi deras fantastiska råd vad vi kan göra av våra liv. Om vi vill.
Det är för mig bevis på att det medium jag valt besöka både kan uppvisa en fin kontakt med andevärlden och också gör jobbet med sig själv (pågående process hela tiden) så att h*n kan möta upp på et starkt sätt.
Då är jag nöjd.
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

För mig skulle det ultimata beviset vara om mediet får fram något som bara denna person som kommer igenom och jag vet om.
Ett bra medium ska som sagt ge tydliga bevis. Som när jag var hos Ellie första gången. Jag visste inget om henne och hon visste inget om mig (såklart!) men när hon bara rent utan anledning säger "Vill du skriva en bok?… ja men gör det då, vad väntar du på, det kommer betyda så mkt för andra) eller när hon bara visste att jag hade viljan att börja måla (det var då - nu har jag lagt det lite på hyllan)
Och hur allt "klaffade" med den andliga kontakten. Ett bra medium ska oxå vara trygg i sig själv - och det är väl DU om ngn, eller? :) Har ju aldrig varit hos dig, men luugn det kommer… men inte riktigt än…, vill lära känna dig som medium oxå - inte bara Anki, den lilla spralliga saken… :))))
Jag lovar, du ska få både spökbetyg och trollstavs betyg efter att jag har varit hos dig…
Puss
Ett bra bevis för mig vore om ett medium berättar något om min anhöriga som jag inte vet om utan måste kolla upp och få svar på senare.
Ger ett exempel:
Mammas ungdomsväninna var medial, hon lever inte längre, hon var hos en annan av mammas väninnor och såg där en dam som hela tiden visade på sitt ena örhänge. Det var ingen som visste vad som menades men efteråt träffade den andra väninnan sin mamma och berättade detta. Hon fick som svar att hennes mormor (tror jag det var, osäker) hade tappat sitt ena guldörhänge och var begravd med ett örhänge. Där fick hon sitt bevis på att det var just hon som var där, för det var ju ingen som visste om detta och ingen hade alltså kunnat berätta det för mediet.
Kram / Brittmarie
Ska bara påpeka att hon redan visste vem som var där men att detta var det slutgiltiga beviset för henne. Det kom ju fram andra grejer som visade på vilken anhörig som var med.