Utvecklas i Cirkel?
Nu har jag läst flera gånger i olika trådar om detta med att "utvecklas i Cirkel" och vikten av just detta!
Vad säger Ni allihop om detta?
Att sitta och utveckla sig i en Cirkel är ju kraftfullt och även om själva huvudsyftet handlar om att utveckla ett medium så utvecklas ju samtidigt även alla som deltar, det man ger får man trefald tillbaka.
Eller huvudsyftet kanske inte är det jag tror!
Kan man utvecklas på ett bra sätt utan en Cirkel?
Varför kan det eventuellt gå snett utan en cirkel, det finns ju väldigt många som aldrig gått en kurs och ändå är medium uti fingerspetsarna…eller?
Jag har trott att detta med att utvecklas i en cirkel bara gäller Transmedium och Fysisk mediumskap men gäller det även andra typer av mediumskap?
Som Ni alla märker så vet jag ingenting, vad säger ni själva!

Cirkel och cirkel….det är väl klart att det är bra att åtminstone emellanåt träffa andra människor om man ska syssla med det andliga/mediala.
Men din personliga relation med de "högre makterna" handlar ju mer om dig själv och din kommunikation både "inåt och uppåt".
Så jag anser inte att det är något måste med en cirkel, om man nu inte är ute eftr fysiskt mediumskap. Som jag iofs. inte tycker har så stort värde i sig, annat än att man kan få se föremål röra, "spökröster" och ektoplasma, någon som petar på en osv. i ett kolsvart rum där man sitter tillsammans med x-antal människor och väntar, och väntar…….
Det är inget jag prioriterar, men om andra tycker att det är fantastiskt, så varsågod! Mig stör det inte, bara jag slipper "få det i halsen" att det är det bästa och finaste inom mediumskap/paranormala händelser, stup i kvarten….
För det håller jag inte med om i alla fall!
Kram // Jerry

Ja inte vet jag, men det måste ju kunna gå att utvecklas utan en cirkel. Jag har ingen möjlighet att gå i cirkel. Sju - 8 mil till närmsta cirkel. Nu är det ju möjligt att jag inte blir ett Medium. Men utvecklas medialt det funkar ju. Kanske kan det gå fortare med vissa saker i cirkel eftersom man har folk att rådfråga och ventilera med på ett annat sätt, än med sig själv.
Skulle väl vilja vara med i en cirkel, kul att träffa likasinnade.
Sen fick jag ju uppleva på Forumträffen, när vi gjorde olika "saker" i cirkel/grupp, att det blev mäktiga energier.

Hej!
Jag har goda erfarenheter av att utvecklas utan cirkel, de första åren under min mer aktiva andliga period var det viktigt för mig att utvecklas på egen hand. Jag ville finna mina egna svar och formulera dem inför mig själv innan jag ville låta mig påverkas, berikas och utvecklas tillsammans med andra. Det är fortfarande den viktigaste utvecklingsformen för mig, och jag har funderat på att gå med i vår anlighetsförening här i Norrköping (och blivit flott inbjuden av en raring ovan i tråden), men det är ett stort steg för mig. De kurser jag gått har delvis berikat mig, men även varit av varierande kvalité. Nu har jag en privat cirkel där vi leker ibland och diskuterar andligheter, vilket är trevligt, men inte tillför så mycket utveckling. Jag tror att anledningen till att jag valt att verka i ensamhet är de sämre erfarenheter jag har med mig från min hippieuppväxt, där alla skulle vara så himla andliga och godhjärtade, men egentligen bara var ute efter egotrippen, och fullständigt struntade i de barn som blev lidande. Då upplevde jag de "andliga" som falska människor som talade om kärlek, men inte gav någon. Den bilden sitter nog delvis kvar, även om de andliga personer jag idag har kontakt med saknar denna egocentriska inställning i livet.
Naturligtvis är en bra cirkel utvecklande, och kan nog skynda på den andliga utvecklingen, men jag tror man kan nå lika långt genom att lyssna inåt, men att det kanske tar lite längre tid.
Kram på er alla!

Egentligen är det svårare att "lyssna inåt" för då måste man jobba mycket mer med sig själv och se och tillåta sig se alla sina sidor. Även de som man helst inte vill titta på, men det är dem man lär sig mest av egentligen…..
Bra grejor för denna typ av utveckling är till ex. Terry Evans Bergsmeditation (bok + skiva). det är en mycket utvecklande meditationsmetod som jag tyckte var lite jobbig och trist i början. Men det tar ett tag att komma igång med den så om ni provar den kanske ni får köra 4-10 ggr innan "era spärrar" släpper. Men då de gör det så händer det grejor…ujujujuj!
Det är kanske den bästa "färdiga" meditationsmetod jag provat!
En annan utvecklande bok är ju Krama din skugga av Debbie Ford, om vi snackar om att man menar allvar med sin personliga utveckling alltså.

Klart man kan hitta sin väg även om man inte har möjlighet att sitta med i en cirkel. Fördelen om man kan det, är ju kontinuiteten då cirklarna brukar vara en gång i veckan eller var 14:e dag. Det är ju inte alltid så att man kan träna i sin vardag.
Under åren jag hade förmånen arrangera kurser för Iris Hall såg jag ju tydlig skillnad på utvecklingstakten på dem som satt i cirkel mellan kurstillfällena.
På dessa cirklar brukar jag och dom jag känner till börja med en Meditation, sen någon Intuitionsövning och ev någon mer andelänkningsövning. Bortsett från att man får chansen träna upp sina gåvor, så är det ju fröjden att få delta med likasinnade och fylla på batteriet! För det gör man… är alldeles underbart både att delta i cirkel och att leda.
Iden föddes här när jag läste KatarinaJ:s inlägg - kanske jag kan skriva en artikel el nåt om tips hur man kan lägga upp en utvecklingscirkel. Om du då har några i närheten Katarina, kan du ju starta upp en egen. Om du vill förstås. Du behöver inte ha många i cirkeln, det som är absolut viktigast är att känslan är bra och fin bland cirkeldeltagarna.
Om intresse finns så säg till. Kan ju, precis som många här på ÖN, bistå med många tips vad man kan göra för att variera sysslorna på cirklarna. Det har ju blivit lite i korgen genom åren… mycket att välja på!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Det vore jättebra att få nya tips och inspiration till sin cirkel.
Tar emot allt spännande med öppna armar!
Ewa
Mee Too! Finns ingen cirkel här heller, men jag är inte sådan att jag vågar ta ledarskapet i hand o starta något sådant :/ Kanske man kan efterlysa?

Soffe - du behöver inte vara någon "ledartyp", bara ha hjärtat på rätta stället. Har ni lite material att utgå ifrån så kan ni ju göra övningarna tillsammans, träna på varandra. Är ni osäkra i början på det där med Meditation så kan ni ju faktiskt meditera med ett tema som ni kommer överens om innan. Det är dock bra om någon alltid är "vaken" med ögonen öppna så man ser att alla mår ok.
Fast det är klart att du kan efterlysa någon som vill!
#8 Tack för svar Trisha :-) Får se vart det leder till…
#5 Tror du att jag skulle kunna hålla i en cirkel Trisha? Allvarligt..? Det skulle ju vara jätteroligt att få träffa likasinnade för det saknar jag nu när jag går distanskursen. Jag har utvecklats mer än jag vågat drömma om, men just av den anledningen så har ju kraven ökat också..
Kul att se dig….! :)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Jag själv älskar just detta cirkel och kontinutet, det är helt enkelt toppen för både den egna och kamraterna i gruppens utveckling samt även detta med att man faktiskt tråffar människor som förstår helt och fullt.
Sedan tror jag ju även att det är viktigt att kunna utvecklas ensam också precis som ewapewa säger i inlägg #3.
Sedan skulle jag vilja påstå att ALLA kan starta vilken Cirkel man vill, man kan vara 5st. gröngälingar som är intresserade och vill träffas i cirkelform för att diskutera och kanske meditera ihop.
Cirkel kan ju vem som helst starta men det är ju alltid bra att ha en person som är mer sammanhållande än alla andra.
Tuva fina…..om jag bodde nära dig skulle jag med glädje komma och cirkla med dig :)

Ska kolla runt lite så jag inte trampar någon på tårna, men det vore roligt. Jag tror att var ni än bor, så skulle ni slänga ut det så skulle ni inte ha några problem att få några deltagare!!
Håller också på att filar på vår ide om healingkurs som vi pratat om Inga-Lena. Jag är en sån där petlisa, så gör jag något så vill jag att det ska bli så bra för alla som deltar och ingen blir ledsen i ögat… har varit mitt dilemma i alla år. Vill dock fortfarande att det ska bli bra upplägg.
Ideer finns det många, gäller nu att få till det på ett jyst sätt.
#11 Jaaa, kan du inte komma upp till mig Hellas? Va roligt vi skulle ha, och vilka diskussioner vi skulle ha..
Kan tänka mig bybornas kommentarer när "häxorna" håller medial demonstration!
Speciellt gubbarna i byn, dom är värst, för dom är räddast! Hi hi!
#12 Åh, det blir jättespännande Trisha! Jodå, flickorna har nog börjat sakna dig lite, för dom fick blodad tand efter din artikel. Men ta det bara lugnt, den som väntar på något gott… du vet.. ;)
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Det fins cirklar och det finns cirklar! Vist är det bra att träffas en grupp och träna i cirkel form - men med cirkelarbete i egen utveckling menas att du ska ha din egen cirkel för just din utveckling i gång - du startar en egen hemcirkel - där deltagare hjälper dig i din utveckling som medium framåt - syftet med cirkeln är arbeta för andevärlden utveckling av det mediumet som det vertyg som ska hjälpa andra männskor och andevänner!
Att tillsammans utan egon och med diseplin och i harmoni - sitta för det medium som cirkeln anser/utser(eller om det redan finns ett medium, du)att aktivt träna detta medium - för förfining av dess instrument! Låta andevärlden styra cirkeln och dess slutmål i utveckling -
Att utveckla sig i cirkelform är att aktivt ta ett seriöst beslut att arbeta för andevärlden - att vara en del i en cirkel som bygger på broarna emellan våra två världar för kommunikation våra världar emellan!
då du startar en sådan cirkel - startar du upp en motsvarande i andevärlden som utvecklas samtidigt med dig för männsklighetens och andevärldens bästa!
Det är ett sammarbete i villkorslös kärlek som om det får blomma ger så mycket till alla deltagare- som tillsammans åstadkommer detta - för utan mediumet finns ingen cirkel och utan sittarna finns ingen cirkel och utan andevärlden ingen cirkel - endast i sammarbete!
Därför bör man ha sin egen cirkel igång
och det är här utvecklingen sker!
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
#4 Personlig utveckling är alltid rätt och ett ständigt måste om man ska bli eller vara ett bra medium - detta måste följa hand i hand!
Men sen kommer du till en punkt då du själv inte räcker utan den mediala utvecklingen behöver hjälp i cirkelform för vidare utveckling! Och det är då förfiningen av dina kanaler börjar!
#1 cirkel är lika viktigt oavsett vilket mediumskap du utvecklar!
Vänligen Jane

#15 - Ja, jag gillar cirklar av alla de slag Jane! Så tro inte nåt annat om mig….men inget måste för min egen del känner jag. Men det är alltid kul och jag är ju fortfarande med i en cirkel sedan tre år tillbaka.
Så tro inte att jag ogillar cirklar för det är nog så bra sätt att komma vidare i utvecklingen.
Men om du tror att jag emot det då kanske mina "cirklar rubbas"
och då kommer jag ju ingenstans i min egen utveckling…….
Hälsningar Jerry
en fråga….ordet cirkel står inte det för just att i en grupp hjälpa ett medium i dennes utveckling? Alltså från begynnelsen?
Det andra är väl en tränings grupp, fast vi säger cirkel om allt??? Har jag fattat det rätt?
Eva

Ordet Cirkel är väl ett ganska vedertaget ord för till ex. en studiegrupp som träffas för att studera ett visst ämne med vissa dagar/tider emellan träffarna. En bra studieform på alla sätt tycker jag.
Nedan - Några exempel på hur man kan använda ordet CIRKEL i en massa olika sammanhang:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkeldefinition
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cirkelresonemang
"Ren skit ser till att jordbrukets cirkel sluts"
http://runeberg.org/nfbe/0190.html
Den arabisk-israeliska konflikten - en ond cirkel utan slut?
Räcker det? 

Tror ni får läsa mitt inlägg #14 igen
som jag skrev det finns cirklar och cirklar…….
Men om man som medium ska utvecklas så bör det ske i cirkelform för bästa utveckling! Läs inlägg 14 igen!
Detta är Spiritualism - våra medium rötter!
Vänligen Jane
#14 jane, det där med cirkeln som arbetar med mediumets utveckling är jag lite nyfiken på, det pratas inte så mycket om det. Hur går det till och är det olika människor med från gång till gång? Hur ska sitterna förhålla sig mm
Snälla berätta mera om detta, jätte intressant tycker jag
Eva

Det jag tänkte mig starta i så fall och ge support till var en annan sorts cirkel än den Jane beskriver.
Min tanke var att att alla som deltar i cirkeln får träna på olika saker, intuitionsövningar, medial länkning och vad som föreslås från gång till gång.
Iden kom upp utifrån att många känner en längtan att få utvecklas och mötas irl när man känt att det är dags att utveckla sina gåvor.
Som sagt det finns massor av olika rubriker på cirklar, ville bara göra klart hur jag tänkte. Själv älskar jag att se alla utvecklas i en cirkel där alla tränar
Ni som är intresserade av att en grupp där jag coachar er i att starta upp en cirkel där ni vill arbeta på det sättet kan ju pm:a mig. Ska prata med Elisabeth idag om det här så det är ok!
Den som kommit en bit på väg och vill ha en cirkel som Jane beskriver den, har säkert redan en grupp människor att inbjuda till detta och då är det ju inte aktuellt med det jag föreslog.
Iden behöver ju nödvändigtvis inte vara bra, bara för att den dök upp i huvet!!
Nu ska jag försöka göra mig vacker inför Anders & Lisbeths bröllop!!
#20 Hej puff
Nej det talas inte så mycket om det för att det inte lärs ut av så många skolor! Verkar som att fokl tror att driver man bara egna utvecklings cirklar för andra (vilket är jätte bra) som medium - så är det samma sak som en egen cirkel för sin egen utveckling(vist sker en form av utveckling men inte när på samma som i en egen cirkel)
Tror att det glömts bort på vägen - då gamla riksförbundet gick i stöpet och alla engelska medium kom in över våra gränser(konstigt igentligen för de bör ha den kunskapen, vet inte varför det inte uppmärksammats) - de som var med då - många av dem sitter fortfarande i Sina cirklar som har hållt igång i kanske över 40 års tid - det är hängivenhet och att arbeta för andevärlden det
Är det något som jag är Colin Fry evigt tacksam för är det att han alltid påpekade just detta - och då jag gillar vår spiritualistiska historia - så ser jag att alla de framgångsrika mediumen har haft sina egna hemcirklar som utvecklat dem och hållt kåll på dem - hos dessa medium har fantstiskt mediumskap utvecklats - medans hos de som kommer upp som en sol (utan egen cirkel) faller ned som pankakor till slut! för att deras ego eller mammon tar över!
Många glömmer bort att mediumskap är hårt arbeta i utveckling - hängivenhet bortanför sitt ego och mammon! Det är att sitta vecka ut och vecka in en till två dagar i veckan 52 veckor om året,(med undantag för semester) för seriöst utvecklande av sitt mediumskap! (om man vill komma någon stans) Det är utveckling i sammarbete med andevärlden! Bortanför egot att oskälvisk dela och ge detta känande för andra männskor och själar - det är vad mediumskap handlar om! En tjänare för andevärlden och denna världen - redskapet!
Och Puff- nej man byter inte deltagare i dessa cirklar- det är samma!(vist kan det ske byte ifall någon mot förmodan skulle sluta- men inte annars)
Nu ska jag med gå på Bröllop - där ses vi Tricha
Vänligen Jane
Ja, det är förunderligt vad ord kan spela oss spratt men det är även därför jag älskar ord och att leka med ord och det är ju även därför diskussioner i regel blir så intressanta men också att missuppfattningar uppstår, vi pratar helt enkelt om olika saker!
Fast i denna tråd är det helt öppet att diskutera "Cirkel" i alla olika arbets/utvecklingsformer!
Jag tänkte lite och egentligen, även de cirklar som egentligen syftar på att kanske inte direkt peka på en person som först och främst ska utvecklas ändå indirekt ändå fungerar lite åst samma håll!
Om jag själv startar en Cirkel för att samla intresserade i Organisationsfrågor och sammarbetsfrågor så gör jag ju det i två syften.
1. Jag vill att cirkeldeltagarna går frammåt i sin utveckling och jag vill hjälpa dem med det.
2. Jag utvecklas även själv på ett sätt som jag inte kan utvecklas i andra forum därför att även om jag egentligen står som "lärare" så utvecklar jag ju dels förmågan att lära ut/dela med mig men även lär jag mig nya saker i form av frågor som aldrig kommer upp tillsammans med mer erfarna personer.
Så till syvene sist så utvecklas nog alla på ett eller annat sätt oavsett typ av Cirkel.
Det är nog så att i början av den mediala stigen så behöver man den traditionella Cirkeln där huvudsyftet är att alla ska utvecklas i sin egen takt men att det inte är direkt uttalat att man sitter där för en person.
Sedan, som Jane säger, de medium som fortsätter att förfina sina färdigheter, behöver starta Cirkel mer i uttalat syfte att hjälpa dem själva frammåt.
Det är ju jättespännande i sig därför att de som hjälper ett annan medium framåt får så mycket tillbaka!
Jag tror även att de personer som "hjälper" ett medium framåt är mer "tillfrågade", det är ju inte den typen av Cirkel som annonseras ut.
Själv går jag ju i en vanlig utvecklingscirkel som är otroligt utvecklande och självklart blir det vissa tillfällen så att de deltagare som behöver prepareras lite extra, kanske för ett speciellt ändamål även får den extrahjälpen från oss "rokies" och det är så roligt att få vara med om att hjälpa någon framåt.
Jag tror även att de personer som "hjälper" ett medium framåt är mer "tillfrågade", det är ju inte den typen av Cirkel som annonseras ut.
Man hjälper andevärlden igenom ett redskap som kallas medium - så det är andevärlden man utvecklar igenom det mediumet - sammarbete! Hela cirkeln är alltså delaktig i det mediumets utveckling!
Vänligen Jane
#18 tack men jag förstår inte varför du länkar så mycket om olika cirklar? Ärligt nu känner jag mig lite nervärderad eller missförstår jag dig? Min fråga var i det andliga, ursprunget på just cirkel.
Med tanke på den andra formen, cirkelform den som hjälper mediumet i utvecklingen,,ni ser jag får beskriva en massa för att påvisa vilken form jag menar genom att jag har inte ordet..men nu sätter jag ordet cirkelform på det..Själv så skulle jag bli jätte glad om jag blev inbjuden till det, för jag anser att dom som ställer upp på detta har kommit väldigt långt i sitt växande. att sitta med och enbart ge till en människa utan avund, egoism mm är inte det beundransvärt.
Tycker den här formen är intressant men har ingen kunskap och jag letar vidare på andra ställen, vem vet kanske jag en dag är redo för att sitta med och ge mitt allt till någon annan?
Med vänliga hälsningar
Eva
oj,,jag ser nu att jag fått lite svar under mitt skrivande,,,tack för all information…tack

#25 - Min tanke var inte att nedvärdera någon utan att helt enkelt bara lägga in några betydelser av ordet "cirkel" som faktiskt är ett ord som kan tolkas på en otrolig massa vis. Det var bara det jag ville åskådliggöra. Och inte riktat särskilt till dig på något sätt.
Att snacka om cirklar för mig just i detta andliga/mediala sammanhang betyder i första hand att man är ett gäng människor som träffas regelbundet för att studera och lära sig till ex. inom medial utveckling.
För mig betyder det inte en sådan (medial utvecklingscirkel) cirkel som Jane snackar om gällande att en person är medium och resten är där för i första hand fokusera på den personens utveckling och att stärka den personens kontakt med andevärlden.
Det anser jag höra till den gamla spiritualisttraditionen där man satsar på att någon speciell person har "gåvan" och alla andra är "frälsta anhängare" till denna person / detta medium.
Det är inte det första jag tänker på om någon snackar om cirkel i utbildnings/utvecklings-sammanhang.
Känner du dig nedvärderad av att jag klargör det, så kan jag inte göra nåt åt det, tyvärr. För det jag tycker, det tycker jag och står för!
MVH / Jerry

#4 Nu fick du meg i gang med bergsmeditasjonen jeg har hatt liggende her i flere måneder! takk! he he

#28 - Vad kul! Ja, den är bra den! 
#24 Förstår inte riktigt vad du menar Jane? 
Visst väljs väl eller tillfrågas väl personer i första hand till tex. "Fysiska Cirklar" eller är det inte så?
Då har jag nog missuppfattat det hela!
(Det är ju inget negativt i att folk tillfrågas, det tyder ju på seriositet)
#30 menar att man utvecklar tillsamman även om en av deltagarna är mediumet i cirkeln! det är ett sammarbete och alla utvecklas! bara det att en är den som figurerar som kanal!
Alltså det handlar inte om att hjälpa endast "ett medium" i cirkeln framåt utan det är andligt arbete att hjälpa hela cirkeln framåt - utan ett bra medium eller ett bra cirkelledare eller duktiga sittare - uteblir resultat i cirkeln!
Detta gäller alla cirklar oavsett vilket mediumskap - fysiska cirklar som du nämner är ju speciella i sitt slag - men det är alltid andevännerna som leder vilka som ska sitta med eller inte!
Vänligen Jane
#27 du skriver Jerry;
Det anser jag höra till den gamla spiritualisttraditionen där man satsar på att någon speciell person har "gåvan" och alla andra är "frälsta anhängare" till denna person / detta medium.
Detta tänk som du ger här - är i mina ögon egotänk! i den Spiritualistiska filosofien bygger cirklarna på harmoni som är den sanna andliga tjänaren - vilket ger en cirkel goda resultat! man ser det inte så som i ditt inlägg!
Det handlar inte att sattsa på någon speciell det handlar om att arbeta för andevärlden och den som är bäst lämpad för kanal/medium i just den cirkeln hjälper man till att utveckla för cirkelns bästa och dem som sedan får hjälp ifrån den cirkeln! Sammarbete! är andlig tjänst när den är som bäst - men har man det tänket åvan blir det inga resultat!
se också inlägget åvan till Hellas!
Vänligen Jane
#31 OK, det var ungefär det jag skrev i hela mitt inlägg fast du beskriver det så mycket bättre, tack Jane!

#32 - Ja, jag förstår hur du menar Jane.
Och du får väl kalla mig egotänkande om du vill det.
Jag ser mig inte själv som det, men det får väl de som känner mig bättre IRL avgöra om de vill.
Och det är väl lika egotänkande av dig att döma mig som egotänkande för att jag har en avvikande åsikt från din? 
Hursomhelst så är jag personligen inte intresserad av den typen av cirkel. Så är det bara!
/ Jerry

I allt vi gör, från det vi föds, är vi hänvisade till regler och gränser. Går vi utanför detta så anses vi som udda och inte "av det rätta virket" som då är bestämt av vissa som vill hålla oss innanför staketen.
Därför undrar jag varför det ska vara lika i det andliga? Gör man inte som vissa säger att det ska vara, så är man alltså inte särskilt andlig, medial eller vad man nu ska kalla det. Jag får känslan, när jag läser i olika trådar och så även här, att man anses lika udda och inte av rätta virket, om man gör på det sätt som passar en bäst. Tycker det visar på att vi människor dömer lika, andliga eller inte, om vi inte tillåts forma oss lite utöver det gängse.
Det sätts upp regler för allt vi gör, t o m i andlighet. Går vi utanför dessa ramar så är vi alltså inte andliga? Ja, jag förstår det så när jag läser vissa inlägg.
Njord är nog den enda jag förstår (tror jag i alla fall). Han har ett vidare sätt att se på saker. Jo, Trisha också. Hon går utanför "ramarna" och verkar se på saker ur olika vinklar, vilket man ju måste få göra för att inte bli instängd i något som är helt fel för t ex mig som individ.
Skulle jag söka mig vidare och vilja lära mig mer skulle jag direkt välja bort det som vill stänga mig inne i ramar på hur man SKA vara. Det gör jag också i det vardagliga livet.
Vad är ego för något i den mediala världen? Tycker mig se det ordet dyka upp rätt ofta i olika trådar. På vilket sätt är man ego om man föredrar att göra på ett annat sätt än vad "de stora" säger att man ska göra? Ego betyder väl jag…..min personlighet alltså? Där är det väl ändå så att man, i allt man gör, delvis präglas av sitt ego, hur skulle det annars fungera. Man kan ju inte vara en annans ego.
Jane, du skriver "bygger cirklarna på harmoni-som är den sanna andliga tjänaren" . Det får mig att tänka på den som säger sig tro på gud och att gud är till för alla, samtidigt som den säger att den enda sanna tron på gud är just dennes sätt att tro, och det samfund som han/hon tillhör. Alla andra sätt att tro är fel.
Ja, nu kan jag vara ute och cykla, självklart, då jag ju vet alldeles för lite ännu.

#35 Jag tycker då inte att det är så, det finns skrivet i massor av trådar att det inte bör vara en massa ramar och måsten, att vi vill att alla ska hitta sina egna väga och våga följa det som känns rätt för en själv och inte göra något som inte känns rätt bara för att någon annan säger att det måste vara så. Det är just det vi flera här anser att det bör vara.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

#35 - Jag tror du vet alldeles tillräckligt, blombuketten!
Allas vår väg är ju olik, och speciellt inom detta område.
Men alla kan vad de vill! Om de bara törs låta bli att lyssna till alltför många som vill styra över andra.
#34 Jag dömmer inte dig som person
utan det är bara ett konstaterande och okunskap i vad spiritualistiskt arbete i cirkelform är - och det tänket du hänvisade till - är ju tyvärr ganska vanligt om man inte förstår den Spiritualistiska filosofin eller andan!
Om man inte förstår hur Spiritualistiska cirklar fungerar är det ju lätt att tycka det är ego om "ett medium "utvecklas i en cirkel - fast det är ju inte riktigt hela sanningen - så som jag skrivit i de andra inläggen - "Sammarbete" - och alla utvecklas naturligtvis oavsett!
#35 oavsett om du är New agare eller spiritualist eller kristen eller ateist - så är "Harmoni" den sanna utvecklingen som kommer gott ifrån!
Jag är välldigt öppen för mycket nytt - men jag köper inte allt - däremot är jag själv Spiritualist och det jag försöker göra i bl a denna tråden är att förklara vad en spiritualistisk cirkel är och hur den fungerar! Vilket en del lämnar sin synpunkt på bl a Njord. Och jag svarar!
Finns säkert andra sätt med som passar andra - men detta är den rent spiritualistiska grundfilosofin. Vilket är grunden för våra spiritualistiskt arbetande medium av idag!
Vänligen Jane

Nu tyckte jag tonen blev lite olustig här…

#40 - Ja, tyvärr blir den ofta det. Och om det var mitt fel så ber jag om ursäkt. Men jag vet inte hur man ska diskutera något om man inte får tycka som man själv faktiskt gör/tror/vet utan att bli dumförklarad på olika sätt.
Man måste väl kunna acceptera att andra tycker något annat än en själv? Det måste väl räcka med att man redovisar sin egen ståndpunkt utan att angripa andras? Alltså, när man direkt skriver till en person i tråden med lydelsen "dufattaringetochjagvetalltomallt" …….
Svårt det där med ego och olika människors handlingssätt/känslighet/tolkningar i web-diskussioner….
Jag vet att jag själv ibland skriver/har skrivit på ett sådant sätt, men jag har i alla fall ambitionen att förbättra min hantering av det skrivna ordet i diskussioner…..även om jag inte alltid lyckas förstås. Man blir aldrig fulländad, men man kan ju alltid sträva däråt. Det kostar ju inget att försöka.

Jag menar inte dig.. Jag finner det olustigt när vissa anser sig sitta inne med de rätta svaren, och dessutom kallar andra okunniga. Helt klart en egogrej, det.
Jag anser att alla har rätt till sina egna sanningar, och i den här "branschen" finns inga rätt och fel, för utom att man bör vara ödmjuk inför andras upplevelser och insikter.
Att predika om ljus och kärlek ena sekunden och sedan sätta sig över andra nästa, anser inte jag är kärleksfullt och i samklang med de andliga klokskaperna..
Kram till er

Jag tycker inte du Njord uttrycker något annat än din åsikt, inget fel i det, eller hur? Tycker dessutom att du bejakar en helhet i tänket som känns bra.
Undrar lite vad en "sån där" New agare" är för nåt…? Låter nästan som ett skällsord ibland. Ska inte det uttrycket beskriva någon som lever i den Nya Tiden och tar in nytt och gammalt, blandar och ger?
Vi kan nog i alla fall konstatera att det finns ingen doktrin som vi alla ska leva efter slaviskt. Det tror jag inte andevärlden eller någon annan som har lite djupare tänk vill.
Min avsikt med denna tråd var inte att skapa diskussion om vilka metoder som är "bäst" så det alltid är upp till den enskildes bedömning och magkänsla att bestämma vad som fungerar bäst för dennes själ.
Men det kan ju konstateras att det finns olika typer av tankegångar och det är ju härligt, mångfald är alltid som en blomsteräng!
Tack för alla intressanta tips på olika typer av Cirklar och självklart handlar i mångt och mycket om själva syftet till varför man startar en Cirkel.
Men att allt sker med Kärlek och harmoni, det kan vi alla vara överens om, till och med om man periodvist väljer att vara ensam för att kunna utvecklas i sin egna utstakade väg.
EwaPewa du är så hjärtligt välkommen till oss på Norrljus!! Vi brukar ha en glad och trevlig stämning där 
Kramar Carina
#45 Synd att det är för långt dit, annars hade jag gärna gått med :-)
Vad synd att man inte kan skriva om cirklar utan att det ska uppfattas som fientligt- det är inte ett dugg fientligt ifrån min sida - utan endast ett klargörande utifrån ett spiritualistiskt synsätt och vår medium historik i sverige- att ni uppfattar New age som ett skäll ord får ju stå för er egen uppfattning och ert eget försvar för era egna uppfattningar om vad new age är!
Det är mycket uppfattningar och åsikter här inne och just nu mycket new age tänk! vilket inte alls är fel - men inte mina tankegångar när det gäller mediumskap, menar då det vi ser idag-spiritualistiska medium.
Ni new agare kanske skulle bli lite ödmjuka i erat eget tänk gentemot sådana som jag. och inte jag endast emot er!

Alla ska givetvis respektera varandras oliktänkanden och åsikter utan att någon ska behöva känna sig illa till mods. Så nu jobbar vi vidare på en bättre gemenskap med våra olikheter som alltid är så intressant :)
Kramar
Elisabeth
Ja , låt oss hoppas på det - det finns ju många iFokus saiter som behandlar just new age - hoppas inte denna sidan blir en till sådan!
Vänligen Jane

Tack Vibeka!
Ska ta tag i det!

Ursäkta mig…
Men Jag måste bara säga….Med all respekt till alla här….
…men New Age?
Vem säger att det endast finns ett svar? Varför ska man stanna kvar i gamla spår när vi ska vidareutvecklas? Vidareutveckling innebär förändringar..
Det pratas ju om helt olika cirklar här…Dels den "vanliga" cirkeln med intuitionsutveckling och mentalt mediumskap och dels (den som Jane pratar om) transcirkel (och fysisk).
under den "vanliga" cirkeln utvecklas faktiskt alla rent aktivt inkl kursledaren (mediet). Man utvecklar sina ledaregenskaper, förmågan att medlänka mm, mm, mm…Mina elever lär mig också saker, såsom att vara mer och mer lyhörd inför olika teorier/tankar/åsikter etc…Genom deras frågor och funderingar, drivs ju jag till att lära mig mer och inte bara stanna upp i ett vakum och tro att jag kan allt redan.. :)
Inom trans och fysiskt mediumskap utvecklas man i en, om jag får kalla det för det, mer intim interaktion med andevärlden.
De övriga cirkeldeltagarna kanske också utvecklar sitt trans-/fysiska mediumskap men framför allt är de till för att bygga upp energierna för att skapa harmoni så att alla dessa fenomen kan uppstå.
Ingen står utanför utvecklingen om man är öppen för olikheter och oliktänkande. Men stänger man den dörren, ja, då har man stannat i ett vakum,fullt av egot och bristen på ödmjukhet…
Jag har härmed delgivit er mina tankar och funderingar som bygger på mina egna erfarenheter. Min avsikt är inte att deltaga i pajkastning i någon form, inte heller att skapa en disharmoni…Hoppas att jag har kunnat tillföra er något med mina tankar/erfarenheter…
Melissa

#51 - Du sätter ord på det jag egentligen menade, men inte lyckades förmedla….kan bara hålla med dig, TACK! 

Jag hade tänkt att ge mig in i tråden men lusten dog en smula.. Varför kan inte folk få ha sina sanningar och acceptera andras…
Det finns ett underbart ordspråk som jag själv försöker tänka på genom att jag skrivit upp den på en lapp som sitter på min jobbdator. Kanske vore något för fler att ta efter
Att idag tänka annorlunda från igår, skiljer den vise från den envise…
#54 Berätta snälla Du, vi är många som vill höra just din berättelse så snälla trapper, dela med dig!
Ibland blir känslorna lite överhettade men det bästa sättet att stävja dem är att just göra som du skriver:
Att idag tänka annorlunda……..
Idag är en annan dag så berätta *Ler varmt*

#51 Just så är det och ska väl så vara också, ingen blir någonsin fullärd så i cirklar av olika slag lär vi oss alla oavsett om man är nybörjare eller etablerat medium osv. Vi är i en ständig utveckling :)
Elisabeth

#54 - Jag är ju liksom lite ordspråkssamlare så jag måste säga att det där var ett j*****t bra ordspråk!
Det ska jag lägga på minnet!
Tack du gamle trapper!
#55 Ska va för din skull då
Skämt åsido för mig så betyder gemenskapen i en cirkel oerhört mycket. Att lära av varandra samt duktiga, ödmjuka cirkel ledare har gjort att jag känner en stark vänskap med människor som jag aldrig annars skulle ha stött på ute på gatan. Människor som jag kan dela erfarenheter med och som kan förstå mig och som accepterar det andliga som en del av vardagen / livet.
Detta enkla gör att jag utvecklas andligt och "cirkel livet" passar mig som handen i handsken.
"57 Hey mate, den bjuder jag på men ge f-n i mitt silver…

#59 - I'll get your meaning! Vi ses i cirkeln….
"Vit man byta mot eldvatten? UGH! Jag har talat!" 
Helt plötsligt så blev den här tråden intressant igen. Jag är inte new age (vad jag vet) men jag vill helst klara mig själv (som jag redan tagit upp i en annan tråd).
Jag har inga planer på att bli ett medium, men jag vill testa min medialitet och har jag nån värd namnet vill jag utveckla den. Självklart är det lättare tillsammans med andra - jag förkastar inte det - men jag vill börja ensam. Resten visar sig under vägens gång 

#61 Börja på det sätt du känner själv och sen får vi se var vägen leder dig
Det blir en spännande resa 
Elisabeth

#54 - Förresten ska jag återgälda med ett ordspråk eller "kväde" som vi sa i ett av mina gamla vikingaliv….
"Då kunskapernas ö växer, växer också okunskapens strand"
Tycker jag är lite mångtydigt och bra….*L*
#58 Tack :)
Jag tror att de flesta känner det så när det gäller "cirkel livet"!
För min det är det du beskriver absolut det viktigaste, har jag inte det kan cirkel livet kvitta helt enkelt :)!
#61 Jag tror att många vill börja lite i sin ensamhet att utforska sig själva, ofta hör jag berättelser om att man helt plötsligt ser en kurs eller en cirkel lysa lite klarare än andra och att det inte finns någonting som kan hejda dem från att gå just Den kursen med stort **D.
**Man bara vet att det är dags!
Är det tillåtet med vinprovning i samband med cirkelsammankomster?

#65 I en vinprovar-cirkel kanske om det nu finns såna 
Elisabeth

# 65 Orka….

#65 - Ja, Gunnel57!
Du kan ha en cirkel i vetenskaplig navelskådning kombinerat med brännvinsprovning om du vill det! Då kan ni ju dricka Tequila och ha saltet i naveln till exempel!
Eller varför inte en cirkel i anonym pennalism? Du kan ju vara cirkelledare.
Du verkar ju faktiskt kvalificerad för det!
Tillsammans med "klockren" och några till härinne så blir ni nog ett tillräckligt antal för att starta cirkel!
Snacka med Studiefrämjandet, de hjälper er med både lokal och bidrag!
Då kanske ni kan få en meningsfull fritid? Det vore väl härligt och utvecklande, eller hur?

#58 Jag kunde inte ha förklarat det bättre själv, tack!
#51 Hnm, jag pratar inte endast om cirklar i trans och fysiskt mediumskap - jag talar om spiritualistiska mentalt/clairvouyanta cirklar för medium utveckling!
Det är inte samma som de cirklar ni har för era elever - det är för mig kurscirklar! (då man tar betalt)
Ett medium utan sin egen cirkel(här tar man inte betalt) - är ett medium som är utan kontroll, tyvärr! Där ego och andevärlden kan få fritt spelrum!
Kan man sin spiritualistiska historik och rötter så borde man veta om dessa cirklar!
du skriver;
Vem säger att det endast finns ett svar? Varför ska man stanna kvar i gamla spår när vi ska vidareutvecklas? Vidareutveckling innebär förändringar..
Jag svarar;
Här håller jag fullständigt med dig - men får en kännsla av att du inte tycker att jag vidarutvecklar mig för att jag är spiritualist - Har jag rätt eller fel? I mitt sätt att se det är det så fel du bara kan komma! för att man håller i sina rötter betyder inte att man inte är öppen för det nya - har redan sagt att vissa saker inom New age är bra - men det är tyvärr långt ifrån mycket - och det är ju mina åsikter som jag har rätt att tycka! - det finns få bevis i new agen ennu mindre en i Spiritualismen!
Tyvärr ser man människor fly in i new agen - för där behöver det inte bevisas något och man kan kanalisera vad man vill -utan belägg många gånger! Det passar vissa - men det passar defenetivit inte mig! - jag söker bevis börda i allt jag gör - vilket jag anser vara otroligt viktigt i dessa dagar med en explotion av andlig informaton som strömmar in över allt ifrån!
De cirklar som du talar om och som du håller är öppna utvecklingscirklar- vilket är jätte bra och utvecklande för alla parter - men det är dock en cirkel du tar betalt för eller?
Dessa cirklar uppmanar jag elever att starta själva för träning tillsammans (blir billigare för dem) och sedan kan dom ha mig som mentor(fråga om råd mm)
Det är när denna cirkel har tjänat färdigt sitt syfte som du börjar din medium utveckling för mentallt mediumskap/clairvoyant - och det är då din clairvoyanta cirkel för medium utveckling behövs - vilket kan börja som en utvecklings cirkel(där andevärlden bestämmer vem som bäst lämpas att vara cirkelns medium) och sedan hjälps alla åt att utveckla cirkeln med dess medium till utveckling - sammarbete!
Detta är spiritualistisk utveckling jag talar om!
Vänligen Jane
#58 #61 #64
De cirklarna Är jätte bra för sin Personliga och andliga och mediala utveckling - de cirklar jag talar om är när man bestämt sig för att utvecklas till medium!
Vänligen Jane

#72 - Du har fel där Jane! Det anser i alla fall jag.
Det finns fler än ett sätt att utveckla sig till medium. Alltså inte bara enligt din typ av spritualistisk cirkel, menar jag nu.
Eller missförstod jag dig?
För i så fall finns ju inte många "äkta medium" i Sverige. För mig veterligt så har ju nästan inga alls jobbat i den cirkelform du anger vara den rätta vägen till att bli ett medium.
Men du kanske kan ge mig några exempel på medium i Sverige som haft denna typ av spiritualistisk cirkel under senare år?
MVH / Jerry
#73 Ingen kommentar!

#74 - Jag avsåg inte att såra dig på något sätt utan bara ärligt undrar om du menar att man inte är något riktigt medium om man inte jobbar i en egen utvecklingscirkel på det sätt som du berättat om?
För i så fall är ju ingen av oss härinne medium, utom möjligen du själv då.
Jag försöker bara förstå hur du menar, inget annat.
MVH / Jerry
#75 inga komentarer! jo föresten - menar du att jag ska lägga ut vilka jag själv tycker är duktiga medium respektive dåliga? - här på ett öppet forum!
förstår du inte vilka skriverier och följder det skulle få!
Kan bara säga att de finns de medium som arbetar så som jag beskrivit och som har sin egen cirkel igång för sin egen utveckling- och det är jag välldigt glad för
Sen om dina egna defentioner för medium får stå för dig, Jerry! vill jag inte komentera!
Vänligen Jane

Så med andra ord: Jane har rätt, alla vi andra har fel…..
Konstigt tycker jag….
Sorry Jane, men jag förstår inte ditt resonemang kring detta..
Du tar väl betalt för dina kurser?
Vad är skillnaden mellan cirkel och kurscirkel?
Och ja, du har rätt, jag anser att man inte har utvecklats om man inte kan ta att andra har åsikter som skiljer sig från sina egna.
Vi har väl fortfarande rätt till oliktänkande, eller?
Jag påpekar igen: att jag inte har för avsikt att deltaga i pajkastning utan vill dela med mig av mina erfarenheter och tankar.
Melissa

Håller med Melissa i dessa frågor….
Anette

Jane:
Du skriver: De cirklar som du talar om och som du håller är öppna utvecklingscirklar….
Jag skriver inte om övriga cirklar som är stängda på hemsidan, för det finns ingen mening med att skriva om cirklar som är stängda, för inga fler kan ju deltaga än de som är speciellt inbjudna, eller hur?
Jag förstår inte skillnaden mellan oss olika medium, heller, huvudsaken är väl att vi fortsätter utvecklas och hjälper andra i detsamma…
QUE
Det skrevs en del om ego ett tag vilket fick mig att reflektera på att förr i tiden var det ett effektivt sätt att bli av med egot att underordna sig chefen och sätta chefens önskemål främst att se och lära . Numera är det att sälja äran att tro att någon annan skulla vara bättre lämpad utvalds eller begåvad. Så vem är då chefen ? Vad gör man av ego när sanningen konkurrerar ? För mig till the true path of purification…
Åsså kommer jag med mina cirkelerfarenheter! Började med att jag efter en helgkurs för Jörgen G. Startade en utvecklingscirkel,skaffade färgband,symbolkort och meditationsskiva.Lokalen stod en annan person för. Min ambitioner var höga men ej de andras! så det hela slutade efter ca.4 ggr?
Nåväl,efter det började jag hos Iris Hall och Anne Johansson.Fick lite utlopp! startade en ny cirkel,med mål som att vi tillsammans skulle utvecklas och jobba med intutionsövningar och tarot och länkning.Varje gång så startade vi med att be en bön om beskydd,öppna upp,sedan Meditation och därefter intutionsövningar. Det höll ett tag.. Ja ca.20 ggr. Varje vecka.Grejen blev bara att de andra ville enbart nöja sig med tarotkort,så det blev till att dra ett eller två kort varje torsdag för att läsa av mig själv! Inte kul och ej heller utvecklande! Men det var vad de ville så jag hoppade av,för det gav inte mig något Att länka var det inte tal om! tror/vet att det var rädslan som styrde! Men jag tror fortfarande att man/jag utvecklas mer/snabbare i cirkel som sker konturneligt..Och med likasinnande!
Trischa:Jag kanske ska PM dig? Om det du skrev med att hjälpa till med cirkel.
KatarinaJ: Förstot att du var intresserad? Själv bor jag i Skummeslövsstrand (Laholm)
Ska på kurs hos Iris igen i okt,å då brukar vi snacka om vi har/är med i cirkel eller ej?

Ja, jag ska till Terry Evans på kurs (inte cirkel..
) i oktober.
På hans "avancerade mediumutbildning" som går på ett år med en massa hemuppgifter och seanser förstås. Det är bara den andra kursen av just detta slag han har. Den första gick förra året och en god vän och kollega har gått den och tyckte att den var kanonbra!
Och den killen har lite att jämföra med, han har gått hos flera olika kända och okända medium sedan lång tid tillbaka.
Detta ser jag mycket fram emot, för att jag gillar Terry och hans stil. Och det är ju alltid mysigt att träffa likasinnade!

Peace - Love and Understanding!

Det låter spännande…det är kul att prova lite olika kurser :)
Grattis Njord! Terry verkar vara en mycket sympatisk person och duktig på det han gör.
Kanske är det det som är det viktigaste i slutänden. Oavsett hur man "utbildat" sig 
Salve

Där satt du pricken över i:t! 
Inlägget är borttaget pga onödig ironi mot person.
#83 Njord: Önskar dig Lycka Till med utbildningen
Kram!
Jag tror nog andevärlden har rätt kul åt alla "Jagvetbättreändu" inlägg härinne. Det blir nog en hel del garv på den sidan då o då.
Men vad är väl en bal på slottet…

Hej, jag ska erkänna jag har inte läst allt som är skrivet i detta inlägg.
Vill bara säga att efter gårdagsnattens händelser skulle jag verkligen uppskatta att kunna gå i en cirkel. Är väldigt avundsjuk på de som har tillgång/nära till en!!
Har en underbar väninna som gärna lyssnar med sitt hjärta och stöttar och kommer med bra råd, men ibland vill jag inte "belasta" henne med ännu mera…!!

Marina2 Javisst skulle jag vara intresserad.
Vi bor ju inte så långt i från varandra ser jag.
Kram

Jag hade bestämt mig för att inte gå igång mer i den här tråden… men kunde jag hålla mig!? Nä…
Jag reagerade starkt på Janes mening:
Ett medium utan sin egen cirkel(här tar man inte betalt) - är ett medium som är utan kontroll, tyvärr! Där ego och andevärlden kan få fritt spelrum!
Här generaliseras det vilt!! Naturligtvis finns ingen som helst sanning i detta horribla påstående. Alla måste finna sin väg och gå fram på det sätt som passar dem. Den mediala förmågan kan tränas på många olika sätt och att påstå något annat tyder på okunnighet och trångsynthet.
Tack alla ni kloka individer som går era egna vägar och utvecklas på det sätt som är rätt för er!
Kram

#82 PM:a mig gärna Marina2, tror att du förstått vilket sätt jag arbetar på. Högt i tak, använder gärna gammal kunskap men utvecklas hela tiden i den nya tid jag lever i.
Njord - härligt att höra om din kurs du ska gå! Terry är en, i mina ögon, väldigt rak och orädd person (orädd för ömtåliga egon) och jag tror det kommer att passa dig! Jättekul!!
Personligen tycker jag det är hur tråkigt som helst - gäääääsp!!! - med fördömande ton om mig själv och andra som råkar ha en egen åsikt. Jag är mer än villig att lyssna och ta del av allas synpunkter här, när det hålls en vettig och vuxen ton.
Det finns så många medium jag träffat under min färdväg inom den här "branschen" och så många olika vägar dom utvecklats på. När jag träffar dom, så är det en livskvalitet, en mjukhet och respekt för andra människor, något väldigt starkt och speciellt med dem som får andra människor att må bra och växa, det är dom som jag VET är fantastiska, sanna och enormt kärleksfulla medium.
Och jag hör dom aldrig yttra sig föraktfullt om andra människors sätt att vara eller arbeta på. Dom hyser den djupaste respekt för allt annat liv och visar det. Fantastiskt nog så känner dom också igen andra andliga kanaler för dom tycks skimra av samma sorts ljus.
Kan det inte vara nog av fördömanden?? Kan vi delge varandra olika erfarenheter och höja ribban här? Vet inte för vilken gång i ordningen jag skriver det här på ÖN, men jag ger mig aldrig. Ska vi någon gång i framtiden få någon form av respekt från andra människor som inte vet så mycket om mediumskap, då får vi banne mig stråla ut respekt också. Visa vad vi går för och att vi är mogna människor som har något extra att erbjuda, då vi har en kontakt med lite djupare dimensioner.
Med vissa trådar så är jag rädd för att vi mer eller mindre skulle idiotförklaras. Respekt skulle nog tyvärr vara det sista vi fick åtnjuta om det blev bilden av det vi gör.
Nej, fram för olikheten, det gamla som transformeras till det nya och ett nytt respektfullt sätt att dela med oss av våra kunskaper. Jag är själv ett utbildat, certifierat medium och har verkligen tagit och tar del av det spirituella mediumskapet. Jag känner att jag har en skaplig kontakt med andevärlden, men aldrig någonsin har dom förbjudit mig att utvecklas och vidareutveckla det jag lärt mig. Tvärtom.

#83,#85,#87,#88 - Tack för era lyckönskningar till mitt kursande!
Ja, det blir nog en resa det…..
#93 - Tack Trisha! Ja, Terry och jag är rätt lika på ett sätt och vis…..jag har haft en del betänkligheter och velat innan jag nu bestämt mig att ändå gå kursen.
Har ju skrivit kontrakt också….så man kommer ändå inte undan om man vill backa ur! 
Annars så är jag ju sådan att jag alltid gått min egen väg, åtminstone när folk pekar med "hela handen" åt ett visst håll. Då går jag på pin kiv åt ett annat håll……
Men visst deltar jag gärna i kurser och träffar och sånt! Älskar att träffa likasinnade!
Men inga predikningar för mig! Då kan jag gå med i en frikyrka istället! 

Som de flesta redan vet så är jag ordentligt bränd sen tidigare från att varit uppväxt i en sekt. När någon anser sig sitta inne med "Sanningen" drar jag snabbt öronen åt mig. Det skrämmer mig faktiskt. Mina ledord är alltid att gå på magkänslan och det är den absolut enda kompassen jag har i livet, den enda jag litar på fullt ut. Så jag tror på att hitta sin egen väg, alla kan inte gå samma väg i livet. Och framförallt respekten för varandras val att utvecklas och på vilket sätt man vill utvecklas på. Det kan inte vara fel, i alla fall inte som jag känner.
/Happyspirit
#77 Jag säger inte att jag endast har rätt det är din egen tolkning:-)
vist tar vi betalt för våra kurser - vi driver en kurs gård !
Det är inget fel att ta betalt för era cirklar men i mina ögon blir det kurs cirklar efter som det kostar pengar! och inte en cirkel!
att utvecklas i hemcirkelform är något man gör tillsammans oc´h inget man tar betalt för.
Håller med dig fullständigt att man ska ta in oliktänkande - gör du det?
Vänligen Jane

Sorry, men för mig är det ologiskt och jag förstår fortfarande inte ditt resonemang….
Visst gör jag det Jane, det var ju anledningen till att jag från första början gjorde inlägg i denna tråd…

Grattis Jerry!
Jag tror att Terrys utbildning kommer att passa dig. Har en vän som gått den utbildningen och kan säga att där har du verkligen personlig utveckling och den mediala biten hand i hand. Först och främst så måste du ta tag i dig själv för att kunna gå vidare. Allt det händer under kursen.
Så grattis igen!
Kram
Anne Mari

Hej A-M 
Vill bara berätta…utan att jämföra mig med någon, så lägger jag också in den biten i mina cirklar…det är så härligt att se hur dessa individer utvecklas på olika sätt!
Det blir tårar men också mycket skratt och det känns jättekul att ha börjat nu igen efter sommaren

_Jag vet Melissa. Men du vet också att det dräller av kurser som säger sig ha den personliga utvecklingen med, men var finns den. Att säga att den andliga/mediala utvecklingen går hand i hand med den personliga är inte sant. Det krävs mera än så. Man måste verkligen gå djupt in i sig själv först, vem är jag osv. Och det gör stundtals ont att se sig själv, förnekelsen är stor hos människan. Läsa litteratur, analyser, diskutera ….
Ja du, tårar och skratt blandat det är underbart att få göra det tillsammans med människor man trivs med. Det ger mycket._
Kram på dig!
Anne Mari

jo det har du rätt i A-M, så rätt…
så som jag ser på saken så ligger den personliga utvecklingen till grund för den andliga/mediala… och den personliga utvecklingen är ju (för mig) just det som du beskriver; att veta vem man är, vad man står för, få sina insikter och lärdomar och mer därtill…

När man utvecklar sin nintuition och eller medialitet så blir det ofta en per automatik personlig utveckling; man upptäcker mycket om sig själv som man inte trodde att man kunde.
Men det är min erfarenhet! 

Catarina, det jag menar med personlig utveckling är mycket djupare än så. Det handlar om att acceptera den du är, se vem du är, gå djupt in i dig själv. Förändra beteendemönster som hindrar dig i ditt liv osv. Det sker inte med automatik i den mediala utvecklingen. Det är där bl a Terry är så bra att kräva att du tar tag i dig själv också.
Det är hur lätt som helst att gå en medial utvecklingscirkel/kurs utan att gå in i din privata sfär och ta tag i dig själv.
Kramar till dig goa vän
Anne Mari

Oj så roligt att läsa era definationer om begreppet cirklar!! Jag kan nästan till 100% säga att mina förfädrar och mödrar inte hade cirkelträffar när dom for omkring på vägaran i europa. Och ingen behöver tillbedja mig om jag nu skulle vara spirituell eller medial risken är ju ganksa stor eftersom jag tillhör romerna.

#103 Hej Anne-Marie
!
Just personlig utveckling är ju ett stort brett begrepp, så jag håller med dig oxå!
Kram till dig oxå, goa vän!!!

#98 - Ja, Anne-Marie! Jag vet hur det är på hans kurser, och det är just det jag gillar med honom och hans stil! Det är mycket raka rör, vilket jag uppskattar och har lättare att förstå mig på.
Men jobbar med mig själv och verkligen på djupet har jag gjort sedan 1979 på en massa olika sätt, så det är inget nytt för mig. Och jag tycker att jag har rätt bra självkännedom, både mina styrkor och mina svagheter osv. Även om jag kan konfrontera och väcka saker hos andra så är jag fullt medveten om det, när det sker o.s.v.
Dessutom kan det nog bli en del diskussioner där (hos Terry) också. För jag är inte sån att jag bara "gapar och sväljer" det som diverse självutnämnda gurus säger till mig. Det funkar inte för mig! Utan jag säger min mening oavsett vad mottagaren tål att höra, om jag inte tycker samma sak alltså!……
När det gäller inom andligheten/medialiteten pratar jag om nu!
Men jag tar gärna till mig vad andra säger också. Bara det sker något så när konstruktivt, respektfullt och inte alltför mästrande, nedtryckande och "från oben" så att säga….
För då finns risken att jag svarar dem på samma sätt. Då kanske de får "motionera och stretcha" sitt eget tålamod och vidsynta tänkande också!
/ Jerry

Hahahaha du för go du!
Jag ser redan vad du ska jobba med, men det visste jag sen tidigare. Det kommer att göra dig så gott! Man blir aldrig fullärd, eller hur!?
Jag blev väldigt förvånad att du tog detta steg redan, blev jätteglad för det kommer att innebära mycket gott för dig.
Sen är det ju som det är, vi gamlingar ändrar man inte på så lätt!
Kram
Anne Mari

#107 - Du har så rätt Anne-Mari! I allt du säger….
Att lära gamla hundar sitta och allt det där….
Ja, det är den stora förändringens höst nu, vet du!
"It´s nice to be important - but it´s more important to be nice"
och den här:
"Truth comes only to the rebellious, and to be a rebel is to live dangerously"
Kram
Jerry 

Tack för citaten, så klokt, så klokt.
Kram
Anne Mari
#96 Vet du vad en hemcirkel är?
Du , Tricha och AnetteB har väll alla gått i samma skola eller? likt många medium i sverige av idag! Och ni alla har Iris som mentor!
Och vad jag förstår är detta med cirekel form i kursform hennes grej. att lära ut! och naturligtvis tar ni efter det - inget fel i det och så det ska vara!
Jag har gått en annan skola en er - där det läggs stor vikt på hemcirekel form och som lärs ut som den form där mediumutveckling verkligen tar fart! ljuger min skola då eller? bara för att ni inte har hört talas om denna formen!
Sen har jag studerat den gamla spiritualismen och även haft stor kontakt med de gamla mediumen från igår och frågat dom hur de utvecklat sig - och alla sitter dom i sina hemscirklar - fortfarande 40 år senare - vilket är sann ödmjukhet i osjälviskhet sittandes för andevärlden.
Jag har också kännslor och blir ledsen när ni går iklunga - och attakerar och kritiserar det jag säger - är det ödmjukt? är ni då bättre en mig eller vad vill ni komma fram till ? för mig är ingen bättre eller sämre en någon annan - men jag uppskattar om man blir respekterad i min kunskap och inte hånad! som jag känner att ni gör gentemot mig, just nu! Bara för att ni aldrig hört talas om det jag berättar betyder ju inte att det inte är så som jag säger!- det är bara att ta reda på fakta själva när det gäller Spiritualismen och dess utövande!
Tricha du talar om god ton - tror du får öva på den biten själv faktiskt!
Så synd att man inte kan mötas på ett forum utan - dessa läger - tur att de finns de som vill sammarbeta och inte motarbeta!
Tack för mig!
Jane
#83 Grattis! Vad spännande för dig.Lycka till!

Som jag tidigare sagt:
Jag är INTE intresserad av pajkastning…jag förstår helt enkelt inte ditt resonemang kring det hela- är jag dum mot dig då?
Om jag/vi inte förstår ditt resonemang, betyder inte det att vi på något sätt är okunniga eller respektlösa gentemot dig.
Jag har liksom du läst om "det gamla gardet" men är intresserad av att vidareutveckla det hela- är jag dum och okunnig då?
Ska inte jag/vi kunna ifrågasätta det du skriver? Är vi obekväma och elaka då?
Att vi tar betalt för våra (hem)cirklar är pga att gratis inte betalar min hyra, och inte heller mitt barns uppehälle…Ska mina (hem)cirklar vara annorlunda endast pga av den ekonomiska biten? Skulle det leda till att vårat mediumskap inte tar fart?
I mina inlägg har jag poängterat vad mitt syfte med dessa (inläggen) är..har jag varit otydlig?
Dessutom så går du till attack på flera olika personer här nu, utav den enkla anledningen att vi inte håller med dig..vi har bett om förklaring och inte fått den…är det VI som är dumma då?
Du tycker att vi är en klunga som är emot dig och verkar tycka att vi inte är ödmjuka pga att vi inte tycker som du.. men jag har läst ALLA inlägg och har sett att man har försökt ge sig in i denna diskussion och förklara sina tankar på ett väldigt ödmjukt sätt. det är inte VI som har (mer eller mindre) dumförklarat någon..
Om du vill bli respekterad för din kunskap - var då god och sluta dumförklara andra och nedvärdera andra medium.
Du har inte en blekaste aning om vilka cirklar vi andra har/går. Nu råkar jag faktiskt tillhöra en transmediumcirkel för ETT ANNAT MEDIUM och likaså har jag en sådan cirkel hos mig (där vi alla tillsammans övar). Detsamma gäller Trish och AnetteB.
Jag förstår inte ens hur man kan påstå saker som man inte har en aning om…
Vad den goda tonen och ödmjukheten beträffar så kan jag inte göra annat än att hålla med Trish, du J har en del att öva på…
Du skriver:
Jag har gått en annan skola en er - där det läggs stor vikt på hemcirekel form och som lärs ut som den form där mediumutveckling verkligen tar fart!
Vad är skillnaden mellan din skolas och vår skolas cirkelform? På vilket sätt tar det den mediala utvecklingen mera fart i dina hemcirklar?
Kan jag få undra detta utan att bli attackerad?
Varför skriker du ?
Du börjar med att gå in och säga att du inte vill ha någon pajkastning- vilket jag tycker att det precis det du gör , tyvärr!
det du påstår att ja säger om dina cirklar stämmer inte - jag har poängterat flera gånger att det är helt okay och tycker att ni ska ta betalt för era cirklar - tror du får läsa mina inlägg igen!
Det jag sa är att dessa cirklar som ni tar betalt för inte är en hemcirkel för din egen utveckling som medium! Utan att det är ert sätt att arbeta - vilket är helt okay!
men inte de cirklar jag menar - vilket ni inte verkar förstå vilka cirklar de är - jag försöker förklara men det tycks inte gå in.
du hakar upp dig på att jag säger att ni tar betalt - varför då? det gör väll alla som har mediala kurser eller cirklar!
Jag har aldrig påstått att du ni inte skulle vara bra medium - för det vet jag inget om faktisk har aldrig sett er jobba!
Har heller inte begärt att ni ska tycka som mig endast vara öppna på att det kan vara så som jag säger med!
Dumförklaring får stå för ditt eget tyckande - det är inte mina ord!
Du skriver att ni sitter i cirklar då förstår jag inte ens erat resonemang i detta och ni borde förstå vad en hemcirkel är och dess innebörd!
det du skriver om ödmjuket och tyckande har att göra med respekt Mellissa! Jag respekterar de som respekterar mig det som inte gör det respekterar jag deras val ändå! alla kan inte tycka lika! men har ett lika värde en då!
Har inte påstått att vår utbildning tar mera fart - utan jag har sagt att i hemcirkel form tar den mediala utvecklingen fart!
Sen skriver du;
Vad den goda tonen och ödmjukheten beträffar så kan jag inte göra annat än att hålla med Trish, du J har en del att öva på…
Jag svarar;
Det är därför jag talar om er i Ni form…….
Vilka är ödmjukast Ni eller jag eller ingen?
Vänligen Jane

Nej, nu tror jag det är dags att sansa sig lite här. Säger jag som inte alls lärt mig något om det mediala
. Mer än här då förstås. Fast å andra sidan kanske man ser mer objektivt på saken när man inte vet så mycket om det.
Det är aldrig kul, för någon, att bli utsatt när många håller med varandra mot någons åsikt. Fast här kan man också vända på steken och fråga sig själv om man inte emellanåt deltar i liknande saker. Alltså när andra håller med en själv mot någon annans åsikt……..vad gör man själv i det läget? Fortsätter man tala om var skåpet ska stå, eller ber man de andra att "nu tar vi det lite lugnt"?
Jane, inte behöver du ta så illa vid dig. Faktum är att du kan vara exakt likadan själv. Bläddra runt bland trådarna så ser du, om du ser med öppna ögon. Då du har folk med dig mot någon så kan ni vara rätt hårda i tonen och dessutom driva en hel del med den andra personen. Självklart gör du inte det för att vara elak, men den det gäller kanske känner så. Nu är det något du säger som ifrågasätts av en del…….ja, so what. Det är inte hela världen för många tycker ju som du också. Dessutom tror jag att en del missförstår dig och tror att du menar att tillrättavisa, fast du i själva verket bara vill tala om hur du ser på saken………
och här kommer vi in på en intressant sak. Hur man ser på saken……ja, där är vi ju olika och bör så få vara. Även Jane bör få se på det hon håller på med på sitt vis. Tror inte det finns något rätt eller fel i detta med andligheten, faktiskt.
Jag själv kan vara nog så envis när jag tror på något. Ger mig inte i första taget och ska helst vara överbevisad. På politiksidan här iFokus, där jag skriver mycket, finns det delade meningar vill jag lova. Kan garantera att vissa där tycker jag är bland det vidrigaste som finns. Där är tonen rätt hård emellanåt, men samtidigt intressant. Har fått många spydiga och ibland rätt elaka kommentarer riktade mot mig, men jag tar det för jag är ju inte den allra snällaste heller, alltid.
Har man en åsikt och känner att det är rätt, för en själv, så framför man den och står för den, även om andra tycker att man har så fel. Tror faktiskt att det är lite det Jane gör nu. Hon tror på det hon gör och hur hon utövar det och det känns rätt för henne. På sitt vis försöker hon förklara sin ståndpunkt, och det blir lite fel ibland. För vem gör det inte det?
Vi andra, som läser och lär oss känner ju vad som känns rätt för oss. Vad gäller mig har jag, längre upp i tråden, nämnt två som känns rätt för mig. Deras sätt att se på saker och ting verkar stämma övrens med mitt sätt. Därmed inte sagt att någon annan är bättre eller sämre, bara att olika sätt stämmer på olika människor.
Så Jane, ta nu och andas några djupa andetag och fortsätt berätta om det du tror på, precis som det stämmer för dig. För hur det än är så är det många som ser dig som en jättego och kunnig tjej har jag sett när jag läst omkring här
. Alla kan ju inte vara överens alltid. Dessutom så tror jag inte alls att de flesta som skrivit här menat något illa. En del tror jag inte förstår vad du menar och så uppstår det jobbiga missförståndet.
Ursäkta att jag la mig i, men kunde inte låta bli. Jag och min långa näsa (det är den i verkliga livet också)
.
F ö tror jag att de allra flesta av oss (mänskligheten) borde öva oss i god ton. Det blir alltid fel om vi själva tror vi besitter den förmågan och andra inte gör det.

Nu låser jag den här tråden för den har verkligen gått över styr nu!
Elisabeth