Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketterandarspöken
Läst 1978 ggr
Klockren
0

Katastrofer.

I tråden Att kunna stänga av…. skriver Trisha: "När jag förstod att jag kände av jordbävningar och andra katastrofer i förväg, så blev det en stor lättnad för mig."

Jordbävningar, orkaner, översvämningar och andra katastrofer har förekommit under mänsklighetens hela historia. De inträffar nya katastrofer flera gånger varje år.

Min frågor till Trisha:

1. Hur kan du koppla en specifik känsla till ett specifikt katastroftillfälle?

2. Ska föraningen komma 1 månad, 1 vecka, 1 dag i förväg, eller vad?

Trisha
0

Vill förtydliga mitt ordval att det var en lättnad för mig.

Innan jag fattade att det var sånt jag kände av, så mådde jag bara bedrövligt. Efter några tillfällen, lärde jag mig känna detta speciella mående och vad det betydde. Sen har jag ju ägnat mycket funderande för att känna vad det skulle vara för nytta med det. Vad jag hittills kommit fram till, skrev jag ju.

Har ingen tidsangivelse att ge.

Skriver det jag gör om dylika känslor, för att kanske fler som jag känner av det som händer med vår jord och då eventuellt kan hitta det lugn som jag fått. Jag ingår inte i någon vetenskaplig studie.

Men vem vet - jag kanske är i djup kontakt med min reptilhjärna, den delen av oss som likt djuren reagerar på olika faror och varningar.

Är i alla fall inte intresserad av att bevisa något för någon. Jag skriver från mina upplevelser och tycker du det är helt befängt, så läs något annat.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Katarinaj
0

Just nu kände jag att du är en katastrof, kände det så fort jag läste ditt inlägg…fick faktiskt ingen föraning alls

Kram

Klockren
0

#1 I så fall förutsäger jag att du kommer att må bedrövligt dåligt många gånger under resten av ditt liv p.g.a. föraningar om diverse katastrofer av varierande allvarlighetsgrad och med varierande tidsintervall.

Men hur länge ska du vänta på att få må bra igen? För dina sjukdomskänslor borde väl försvinna när katastrofen inträffat? Annars skulle du väl må dåligt hela tiden?

Det blir alltså svårt att koppla ihop din sjukdomskänslor med specifika katastroftillfällen.

Hur har du kunnat skilja dessa känslor av bedrövligt mående från dina andra hälsoproblem, som du berättat om i andra trådar?

Min förutsägelse om återkommande och varierande katastrofer gör jag utan att använda övernaturliga förmågor. Den grundar sig på historisk erfarenhet.

signemo
0

Hej Klockren.

Det är viktigt att ifrågasätta. Men nått får mig att tänka att dina inlägg mest är för att provocera inte för att suga åt sig kunskap och fundera över andras synpunkter. Men jag kan ha fel och då ber jag om ursäkt.

Var rädda om varandra

Trisha
0

Ja, Klockren det har varit och är en resa i att lära mig känna mig själv. Men inte längre famlande och osäkert, utan nu med säkrare steg i tillvaron. Och allt det som hänt lär mig hela tiden och kommer helt sant att fortsätta göra det.

Att tolka mina olika hälsoproblem som dykt upp har varit en fascinerande resa och jag är glad att jag funnit en väg där jag mår bättre och bättre för varje dag, istället för tvärtom. Vilket nog hade varit risken om jag inte mött mig själv och tagit reda på vad mina problem berodde på.

Om jag inte gjort det hade jag säkert blivit en bitter person som sökt fel och brister hos andra, eftersom livskvaliteteten varit därefter.

Jag förstår att du irriterar dig på något vis på det jag skriver, och det kan jag ju inte göra något åt. Det är ju tråkigt, men alla kan ju inte passa alla med olika åsikter som vi har.

Klockren
0

#5 Jag känner mig inte irriterad över det du skriver. Jag önskar bara svar på mina rimliga frågor:

1. Hur kan du koppla en specifik känsla till ett specifikt katastroftillfälle?

2. Ska föraningen komma 1 månad, 1 vecka, 1 dag i förväg, eller vad?

Trisha
0

1. Jag känner när det är jordbävning på gång, har ännu inte tränat upp mig tillräckligt för att veta var.

2. Vad då ska?? Jag känner det när jag känner det. Eller har gjort det hittills, vet ju inte om de här upplevelserna kommer att fortsätta.

[Hellas]
0

Äsch…….grabben övar bara sin argumentationsteknik……kanske har han muntligt prov imorgon på roliga timmen eller så, han är inte intresserrad av svaret, ungefär som småbarnen, de tjatar hål i huvudet på en……..
Jädrans om man hade den uthålligheten som småttingarna har!

Fast i verkliga livet ute i styrelserummen….nja….då fungerar det inte speciellt länge, det gäller nog då att skaffa sig ordentliga fallskärmar!

[Hellas]
0

Klockren
Jag glömde ju att berömma dig för den ovanligt klyftiga slutsatts du lyckades knåpa ihop……..
WOW…………..

Trisha
0

Jag avslutar med att säga att anledningen att jag skrev om det överhuvudtaget, var det här med att förstå att man kan må märkligt av olika orsaker och att det kan finnas fler som känner av dylikt. Ibland kan det vara skönt att förstå sig själv och det som händer inom en.

Någon hjälper det, någon annan inte. Vi delar upplevelser här på ÖN o syfte att förstå mer av den "osynliga" världen, vilket både jag och många andra får ut mycket av.

Jag har försökt svara på dina frågor Klockren, då jag är av den uppfattningen att alla frågor ska mötas med respekt och jag hoppas du uppfattat det så också.

Klockren
0

#7 Bortse från mitt "ska" om det är störande.

Jag formulerar om min fråga:

Hur långt före katastrofens( jordbävning) inträffande känner du sjukdomskänslan?

Här kan du läsa om aktuella jordbävningar:

http://tsunami.geo.ed.ac.uk/local-bin/quakes/mapscript/demo_run.pl

När jag skriver detta så har det under de 2 senaste dygnen, hittills alltså varit 21 jordskalv med magnitud mellan 4.0 och 6.0.

Du säger dig också känna av andra katastrofer. Till andra katastrofer får man väl räkna orkaner och tropiska stormar. Man döper dem växelvis till mans- och kvinnonamn. Man börjar naturligtvis på A. För denna säsong har man nu kommit till bokstaven I(Ike), som räknas som en tropisk storm. Gustav och Hanna räknas som orkaner.

Orkaner har ett varierande förlopp. Ibland verkar det vara på väg att dö ut, men så tilltar vindstyrkorna igen. Andra gånger är förloppet det motsatta. Det kan också göra plötsliga riktningsförändringar vilket ibland är bra och ibland dåligt ur skadesynpunkt.

Här kan du läsa om aktuella tropiska stormar och orkaner:

http://www.nhc.noaa.gov/

Mot bakgrund av det fakta jag här redovisat är det mycket svårt att förstå hur du kan koppla dina sjukdomskänslor till specifika katastrofer.

Elisabeth-J
0

#11 Det kan du inte förstå förrän du själv upplever det, man måste själv få se och känna innan man kan veta så det spelar ingen roll hur mycket man än berättar och förklarar för dig, du kommer inte att kunna förstå ändå. Men du kanske själv en dag får uppleva och då vet du :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Klockren
0

#12 Jag har upplevt en orkan i Västindien där 1200 omkom och 150000 blev hemlösa.

Jag hade inga föraningar, men fick god information från aktuell stats förvarsmakt.

Efter den stora orkanen kom också en mindre, dock utan lika stora konsekvenser.

Under min tid i detta land, Dominikanska Republiken, upplevde jag också 2 jordskalv. Inte heller då hade jag några föraningar.

Elisabeth-J
0

#13 Nej alla får ju inte föraningar men en del får det, så enkelt är det och det går att öva upp sin känslighet mer eller mindre så om du gör det kanske du upplever föraningar om olika händelser bl.a sen :)

Elisabeth 

Klockren
0

#14 Det framgår att det förekommer c:a 10 jordskalv per dygn.

Hur kan då någon koppla en sjukdomskänsla till en särskild jordbävning?

I Trishas fall är det dessutom katastrofer på långt avstånd.

Med tanke på den täta förekomsten av jordskalv borde hon dessutom må dåligt varje dag, om det verkligen fanns något samband.

Eija
0

#13, Som sagt var har inte alla den insikten och känslan inför katastrofer, du hör till den gruppen av människor som inte känner av sådant i förväg precis som mig…….

Men du har väl oxå läst eller hört talas om att vissa djur har den förmågan, så varför skall inte även människan ha dom egenskaperna inbyggda, bara det att alla har inte lärt sig känna av dom helt enkelt……

Så det kan vara av både godo och ondo denna gåva…om man nu kan kalla det gåva…..

Elisabeth-J
0

#15 Ett exempel är ju Tsunamin i Thailand som ingen forskare hade förutsett och det sker fler katastrofer runt om i världen som ingen har vetskap om innan som flera kan känna av.

Som jag skrev tidigare så är det svårt att förstå om man själv inte har upplevt det, du vet den dagen du själv gör det så det spelar ingen roll hur mycket vi än försöker förklara. Ja det kan verka flummigt men vi som känner vet och det räcker för oss. Sen får du tro vad du vill, det är helt upp till dig och jag förstår fullständigt att du är skeptisk för man kan inte tro på nåt man själv inte varit med om.

#16 Helt rätt Eija så är det på både gott och ont :)

Elisabeth 

Njord
0

#13 - Intressant att du upplevt orkaner och jordskalv!

Får jag fråga dig om du observerade några djur och hur de betedde sig före naturkatastroferna?

Det är ju ganska belagt, även vetenskapligt att de flesta djur har en förmåga att förutse naturkatastrofer och därigenom försöker fly, eller blir onormalt oroliga och rastlösa m.m.

Har du sett några exempel på det IRL som du kan berätta om?

Detta är seriöst frågat av mig alltså.

/Jerry

Elisabeth-J
0

Ja just det Njord, fåglarna brukar tystna har jag hört och gömma sig, spännande att få veta mer om du Klockren märkte av något hos djuren.

Elisabeth 

Njord
0

Elefanter är ju bland de känsligaste djuren när det gäller detta. De kommunicerar ju med väldigt låga frekvenser s.k. "infraljud" över stora avstånd . Och i Thailand vid den fruktansvärda tsunamin (till exempel) så var det ju många elefanter som slet sig från sina "mahoutis" och sprang upp mot högre marker.

De inte bara visste att det var någon slags katastrof på gång, utan även att de förstod varifrån den kom och att de måste upp på högre höjder för att klara sig. Fantastiska djur! Glad Me Like alla djur, förresten!

Eija
0

Det var om dessa elefanter jag hade läst om bl a…..ja, dom är så intelligenta….

stina63
0

Det där med att känna av gör många redan och har alltid gjort de  under alla år. Många känner av ett oväder är på gång när dom får ont i sitt knä tex.. Så det är inget nytt fenomen alls att känna av jordbävningar och andra katastrofer. Mer vi människor som har stängt av oss och inte lyssnar så mycket

Djur känner av de för dom är så känliga av sig. Många hundar är livrädda för åska. Blir hypernervösa när åskan är på väg. Och då kan det se fint ut på himmelen lite moln bara. Så varför skulle inte vi människor då kunna känna av de när det är något på gång med morder jord?

Känner man inte själv av de så kan man kanske se lite extra runt om i naturen och se Tecken..

Kram tina

Klockren
0

#18 Jag observerade inga djur. Vid den stora orkanen satt man inne bakom förklistrade fönster. Från den mindre minns jag inte att jag iakttog något speciellt beteende hos djur. De söker naturligtvis skydd vid kraftigt regn och kraftig storm.

Vid jordskalven var jag inomhus. Det större var på kvällen när det var mörkt, så jag såg inte djurlivet. Vid det andra, som var svagt och mycket kortvarigt, var jag också inomhus och iakttog inga djur.

Men jag tvivlar inte alls på att djurarter i varierande utsträckning kan känna av tidiga vibrationer i jordskorpan innan människorna uppfattar dem.

Trisha är inget djur. Hon befinner sig på hundratals mils avstånd från de flesta jordskalv. Jordskalv inträffar varje dag. Hon kan heller inte koppla sjukdomskänslor vid ett särskilt tillfälle till ett specifikt jordskalv, just därför att skalven är så frekventa. Hon har ännu inte redogjort för hur långt i förväg hon skulle känna av skalven.

Mina invändningar blir de samma vad beträffar övriga katastrofer som hon säger sig känna av.

Många katastrofer att ha föraningar om blir det.

Känner hon av alla? Hur långt i förväg känns de av; 1 månad, 1 vecka, 1 dag, 1 timme, eller vad?

Det är hon själv som i efterhand gör hopkopplingarna. Mår hon dåligt och någon katastrof inte inträffar, inom det för oss okända lämpliga tidsintervallet, så är det en "negativ" träff, som hon förmodligen inte noterar och lägger på minnet. Däremot noterar hon säkert "positiva" träffar. Det är så de "mediala" människorna finner sammanhang som inte existerar.

sweethoney
0

#23 Alltså, nu vaknar biologen/naturvetaren i mig här!  Klockren, vi är visst det djur, däggdjur till och med.

Och om du läste Njords fråga om djurens beteende noga så frågade han om du lade märke till något INNAN orkanerna/jordskalven. Det fattar nog alla här att du inte sprang omkring och tittade på djurlivet mitt i en orkan!

Om man ska driva en sådan petimetrig hårklyvande ordvalsdiskussion som du gör, så se då till att verkligen LÄSA vad du får för svar i inläggen. Varken du eller jag kan veta hur det förhåller sig för Trisha, och ingen har rätt att säga att det hon känner är fel eller inte riktigt. Du har ju också rätt till dina känslor, tankar och åsikter, eller hur?

Jag blir harmsen när människor vrider en diskussion till sin egen fördel hela tiden utan att ta till sig det som andra säger i diskussionen. Den typen av diskussioner (anser jag - min egen åsikt alltså) blir väldigt sällan fruktsamma.

vänliga hälsningar,

Caroline

Amor vincit omnia

stina63
0

*24 Det var bra skrivet sweethoney..

Kramis Tina

sweethoney
0

#25 Tack, Tina. Glad

Min skrivkramp börjar släppa nu……… (äntligen)

Amor vincit omnia

Klockren
0

#24 Om du vill kalla Trisha för ett djur får du göra det. Jag kallar henne för människa.

Ett förbiseende av mig att inte vara noggrannare vid tidsangivelserna. Jag observerade inte något avvikande djurbeteende innan händelserna. Mitt innan betyder från 3 veckor före händelserna och ända fram tills att de inträffade, för att vara väldigt tydlig.

Med mitt otydliga svar avsåg jag i första hand tiden strax före och under händelserna. Jag skriver att i samband med jordskalven hade jag inte möjlighet att observera några djur.

Av oss två tycker jag att det är du som är petimäter genom ditt påpekande.

Det centrala i min argumentation gäller fortfarande:

Känner Trisha av alla katastrofer? Hur långt i förväg känner hon av dem; 1 månad, 1 vecka, 1 dag, 1 timme, eller vad?

Hon kan inte knyta specifika tillfällen av sjukdomskänsla till specifika katastrofhändelser, därför att det finns många att välja på och skulle hon känna av alla, så skulle hon må dåligt i stort sett konstant.

Hon befinner sig mestadels hundratals mil från platserna där händelserna sker.

Om vi betraktar Trisha som varande ett djur trots allt, så är ett annat argument att djur i Sverige inte visar något avvikande beteende före ett jordskalv i t.ex. Kina.

Det är hon själv som gör associationerna i efterhand. Människor har en benägenhet att komma ihåg träffar och glömma missar.

Vill man ha stöd för sina teorier får man studera verkligheten och ta hänsyn till det viktiga tidsperspektivet, i stället för att komma med tomt prat.

sweethoney
0

#27 Nänä, nu lägger du allt orden i fel mun, min vän!  Jag har inte kallat Trisha för ett djur, utan jag påpekade att människan som art är ett däggdjur - ett djur alltså. Om vi inte är djur, vad är vi då?

Ja, du får gärna kalla mig petimeter om du vill, det handlar ju om att vara så tydlig man kan med det skrivna ordet. Och nu har du ju gett ett klart och tydligt svar på Njords mfl fråga om djurens beteendemönster. Tack för det! *ler*

Angående hur, vad och när Trisha känner så kan ju inte jag ge svar på det, utan lämnar den frågan, MEN, jag anser att om du nu vill ha en vetenskaplig attityd i dina inlägg bör också ditt sätt att skriva vara av vetenskaplig karaktär. Då passar det sig bättre att börja påståenden med "Jag anser att". Annars har du satt dig till doms över vad Trisha upplever och påstår med detta att du har "de rätta svaren".

Så undrar jag vad/hur du menar med den sista passusen:

Vill man ha stöd för sina teorier får man studera  

verkligheten och ta hänsyn till det viktiga tidsperspektivet,

i stället för att komma med tomt prat.

Kan du förtydliga vems teorier du syftar till, vilka teorier detta är och vilket tidsperspektiv du menar?

/Caroline

Amor vincit omnia

Njord
0

Usch vad tråkigt torrt logiskt tänkande är……speciellt i sammanhang som inte alls är det minsta logiska…..Obestämd

[MargaretaA]
0

#27 vem har sagt att Trisha vill ha "stöd för sina teorier"?

Jag uppfattar det som att Trisha vill dela med sig av sina upplevelser och tankarna omkring dem…

Klockren
0

#28 På detta forum uttrycks ständigt en massa åsikter. Jag hävdar mina åsikter, andra hävdar sina.

Alltså formulerar jag mig precis som jag vill och tänker inte följa dina råd.

Angående det sista stycket i mitt inlägg #27:

Jag har flera gånger efterfrågat hur långt före katastroferna Trisha säger sig känna av dem. Jag har inte fått något svar. Tidsperspektivet är viktigt om det skulle vara möjligt att kunna koppla hennes tillfällen av sjukdomskänsla med katastroftillfällen.

Trishas påstående att hon känner av jordbävningar och andra katastrofer i förväg är en ostyrkt teori.

Elisabeth-J
0

#31 Du får vänta på svar i så fall för hon är inte här förrän sent ikväll eller imorgon kanske.

Elisabeth 

[MargaretaA]
0

Trishas påstående att hon känner av jordbävningar och andra katastrofer i förväg är en ostyrkt teori.

wow grabben är skarpsinnig!
Vi får se hur lång tid det tar innan han upptäcker att vart och vartannant inlägg på ÖN innehåller "ostyrkta teorier" Oskyldig

staketkusken
0

33# Hur menar du förklara detta gärna och utveckla det med "ostyrkta teorier".

sweethoney
0

#31 Ja här vimlar det av åsikter, det är ju det forum är till för! *ler* Och visst har du rätt att havda dina, precis som alla andra. Och visst får du formulera dig som du vill och om du vill ta till dig mina råd eller inte är ju upp till dig. Min tanke var bara att en vetenskaplig diskussion bedrivs bäst på vetenskapligt vis med vetenskapligt språk. Då är risken för missförstånd mindre eftersom parterna använder liknande "språk".

Mig veterligen har inte Trisha framlagt några teorier (=vetenskaplig åsyftan) som hon söker stöd för. Jag kan ju å andra sidan ha missuppfattat.

Däremot vill jag påstå att ditt påstående

"Trishas påstående att hon känner av jordbävningar

och andra katastrofer i förväg är en ostyrkt teori."

är en ostyrkt teori.

Förresten, jag brukar presentera mig för de jag diskuterar med. Så jag säger Hej, mitt namn är Caroline, 38, fil.kand snart fil.mag., mamma med en fot i vetenskapen och 1½ fot i medialiteten. Vem är det jag har äran att diskutera med?

/Caroline

Amor vincit omnia

[MargaretaA]
0

Behövs inte - min målgrupp fattar - det räcker för mig Flört

Klockren
0

#32 Nu har det gått mer än 32 timmar sedan du skrev din kommentar.

Tror du att jag får något svar?

Elisabeth-J
0

#37 Du får nog vänta tills Trisha har tid och om hon svarar dig här.

Elisabeth 

Trisha
0

Gått in här en stund efter hemkomsten. Jag kan bara svara att jag skrivit min artikel för att dela med mig av sådant som kan påverka hur vi mår. Jag har inte för avsikt att fördjupa mig mer i det här, då jag inte ett ögonblick är ute efter att bevisa något. Det här är INTE en vetenskaplig artikel. Artikeln är skriven från en människa till andra människor som kanske kan ha nytta och glädje av mina funderingar. Vilket också blev fallet.

Jag har gett dig svar på dina frågor, så långt som jag vill svara på dom. Vill ägna min tid åt att fortsätta dela kvalitativ tid med människor som har ett intresse för det som pågår inom oss som det ännu inte finns klart mätbara bevis på.

Om jag gick ut med denna information som om det vore något som var vetenskapligt, tekniskt eller på annat vis bevisat, då vore det en sak.

Men det gör jag inte, Klockren. Jag skriver om mina känslor och upplevelser. Vill du fortsätta debattera med någon om något, så kan du säkert hitta någon på nätet.

Jag känner när något av mina tre barn, nu vuxna, mår dåligt också. Ringer då direkt. Har jag lust att bevisa det för dig eller någon annan? Nix. Jag är glad att det fungerar som det gör, att mina kärleksband till dom är så starka att jag får sån information.

Jag är nöjd med det och även med min kontakt med Moder Jord. Jag blir aldrig någonsin en sån person, Klockren, som kommer att dividera huruvida jag har rätt eller fel. Jag har mina upplevelser. Och jag är så oerhört glad över all feedback jag fått från så många efter denna artikel, så det är glädjen för mig.

Klockren
0

#39 Du skrev: "När jag förstod att jag kände av jordbävningar och andra katastrofer i förväg, så blev det en stor lättnad för mig.".

Jag har med en övertygande argumentation visat på de allvarliga bristerna i underlaget för ditt påstående.

Jag lovar att inte ta upp frågan om vad som omfattas av uttrycket "må dåligt" och om när och hur någon bekräftar detta otydliga hälsotillstånd för någon annan.

En ÅFF TÅPPICK-fråga, som vi säger på nysvenska: Har du skrivit någon bok och betraktar du dig som författare?

puff
0

Men snälla klockren, du bör inte komma och kräva en massa svar om och om igen..Alla bör få välja att svara på det dom vill..Jag blir ledsen över att du verkar ha en tagg i ögat på Trischa just nu och kanske du har fler att dela ut, och det här är min egen känsla över det här. Du behöver inte fråga varför jag har den. Att jag blir ledsen är för att jag upplever att väldigt många har det jobbigt just nu och det inkl, även mig.Det är väldigt många förändringar som sker med den personliga sidan just nu. Sånt här tynger den bara mer.

Ja jag väljer helt själv att läsa eller inte läsa saker som gör mig ledsen, det är mitt val och det är mitt val att skriva här och be dig sluta komma med den här negativiteten som jag upplever du har just nu..

Det här är min känsla och den kommer jag att behålla för jag upplever det faktiskt så ..

// Eva