Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 2137 ggr
Vibeka
0

Någon som provat?

Jag har i går startat med Sahlgrenska metoden, vill gärna veta om det är någon fler här som testat eller som nu genomgår denna Atkins diet?! Tufft känns det nu för jag är inne på dag 2 med bananer Heheh, men i morgon börjar man äta lite mat!!! Ska bli sååååååå gottigt! Flört

Min bror och svägerska har testat denna diet ett tre tal gånger med mycket goda resultat. Vad vet ni om denna berätta och dela gärna med er!!!!

Ljus Carina

Rocktjejen
0

Är det den där då du ska äta bananer och dricka kaffe..har aldrig vågat o testa den själv om det är den jag tänker på

Bybo
0

Jag har gjort det för en herrans massa år sedan, om det är det med bananer å kaffe i 2 dagar…sen är det typ knäckemacka, bacon å ägg, middag typ blomkål och sylta 3:e dagen ….     å nån vecka med annanas å kaffe i 2 dagar…

Gick ner massor….Men tror inte på såna här dieter egentligen…Kanske som typ ett litet startskott dårå…*S*….

Vibeka
0

#1 Japp just den är det! *S*

Banan ätandet är "bara" 2 första dagarna,tack och lov!

#2 okey va kul!! nej det gör inte jag heller men som startskott så kan det funka *L* kör mycket låg kolhydratskost normalt men nu har jag stått stilla så länge att jag måste testa nåt annat. I morgon ska jag njuta! *S* Jag var in på Kolhydrater i fokus och skrev samma sak som här men det skulle jag inte  ha gjort! Hehehhehe det var känsligt värre!! *Ler*

Rocktjejen
0

skrattar..vi tänkte tydligen på samma diet Bybo.=)

Jag skulle inte fixa den dieten varav jag skulle bli så yr med det lilla man får äta..och alla dessa bananer och bara kaffe tex.

kan tänka mig att det blir en jojo effekt. at tman sen går upp dessa kilon igen.men vill man ha ett snabbt resultat för tillfället så är det väl inte fel för dom som klarar av det..Glad

Bybo
0

#3 *fniss* Har nästan första veckan i huvudet fortfarande, trots att det nog var typ 25 år sedan jag använde mig av denna metod.

Har du så du kan skicka mig dieten?  Gamla kompisar frågar mig fortfarande om jag har den, då dem minns att jag gick ner MYCKET. Tror inte att jag själv "vågar" mig på den igen…vill inte bli som fixerad eller nåt….

Men visst känns det skumt att få äta så mycket? :-)

Bybo
0

#4  jojoeffekt, ja det är nog lätt hänt att det blir så….Sista 15 åren är min diet, konstant ätande *S* Neee, inte riktigt. Tyvärr slarvar jag med maten och äter för sällan :-/

Rocktjejen
0

okej! lchf kost..det är ju intressant däremot ..jag har införskaffat mig en bok som heter gi-noll med sten sture skaldeman..ska bara få till det också i praktiken..

hur länge har du hållt på med lchf kost vibeka? har du kört det strikt hela tiden eller hur har du gjort..*nyfiken* då jag själv funderar på vilket som är bäst för jag vill ju ha resultat också

Jimmy-Ottossn
0

Har inte testat det då mitt behov ligger på annat håll innom kosten, är väldigt dålig på att äta energirik mat mest utav ren lathet då det oftast tar mycket längre tid, dock inte allt nyttigt. men det får sin "backsmälla" då sötsuget sätter till istället! har gjort nästan allt för att bli av med sötsug genom åren, men endast en sak har funkat och det gjorde susen direkt! nämligen frysta hallon som man tinar upp och lägger i en skål som man sedan strör över med k-speciall flingor sen mjölk, enkelt och gott och efter några dagar  är sötsuget helt borta och det ger energi!

Crowone
0

Dieter fungerar bara ett tag. Det är din livsstil med intaget av rätt bränsle i rätt mängd som gäller! För till syvende och sist är det ändå kaloriintaget som styr om man har en övervikt eller ej. Det kvittar vilken fettförbränningskapacitet man än har. Men man kan "skaffa sig" högre fettförbränning genom att skaffa sig muskler. Muskler är det mest fettförbrännande du har i en kropp. (Men å andra sidan är man hungrig som en varg jämt om man tränar mycket, så det gäller ju att veta vad man ska stoppa i sig).

Följande har jag skrivit i ett annat forum, så jag lägger in detta här med. Hoppas jag kan få någon att börja tänka i bättre banor, för det här gäller ung som gammal, smal som tjock.

(Nu kommer allt  hälsomedvetna jungfrun fram i mig, hehe!)

• Skippa ALLT socker. Man blir vrålhungrig av det. Acceptera att du inte äter fikabröd/godis. När du ätit/druckit helt sockerfritt ett tag frågar du inte efter det längre. Jag lovar. Slarvar man…ja då är man sugen igen.

• Det finns ingen människa på denna jord som behöver
    raffinerat socker. I och med att man äter vettiga kolhydrater får hjärnan det socker den behöver.

• Skippa allt vitt bröd. Man vänjer sig och man måste inte äta äckligt pumpernickelbröd (som GI-metoden) utan bara vanligt bröd med fiber. Gå bara inte på reklamen för vitt-bröd-med-fiber-mackor. Då missar man mkt näring. Det ska vara fullkornsprodukter.    Kolla på innehållsförteckningen på kolhydrater: "Varav sockerarter", står det. Det är socker det. Lågt ska det va. Jämför och kolla olika sorter. (förresten barnfrukostflingor är en riktig sockerkatastrof med upp till 37% socker).

• Ät dig inte proppmätt. Sluta straxt innan.

• Ät utan dåligt samvete mer proteiner. Proteinerna mättar bäst och längst, bara man slutar innan man är helt mätt och att man alltid noga tar bort fettet från köttet på tallriken. Själv äter jag 2 wienerkorvar till frukost innan jobbet (Jo det e sant). Man blir absolut inte mätt på det men jag är definitivt inte hungrig innan fil och muslifrukosten på jobbet kl 9. Det är 3 timmar senare, man mättnar långsamt.

• LÄS FÖRPACKNINGARNAS INNEHÅLLSFÖRTECKNING!!!  Det du absolut inte ska äta är HÄRDAT FETT/DELVIS HÄRDAT FETT. Alla sådana saker är BIG No no. All ljus choklad innehåller detta men oftast inte i mörk choklad på minst 70% kakaohalt

• Om godissuget blir svårt, ät nötter eller mörk choklad i små mängder. Kakaohalten ska vara minst på 70%. Nötter mättar väldigt bra men har hög kalorimängd.

Nedanstående har jag lärt mig på en utbildning jag gått VT -06:

• Kroppen byter ut allt sitt fett på kroppen på 3 månader….Jo det är sant. Hur stor eller liten du än är. Varför? Jo för att fett härsknar.

• Vad är då "härdat fett"? Jo det är ett fett som i tillverkningsprocessen gjorts om till att få fast form (ej flytande) och för att inte härskna……….Vad händer då med fettet-som-inte-härsknar i fettcellerna???  Detta är inte vetenskapligt bevisat ännu, men man misstänker att det inte byts ut som vanligt fett (Å gissa vart detta fastnar??)

• Alla bra fetter som omega-3, olivolja, rapsolja (raps e kanon till all bakning) ska man inte vara rädd för att få i sig, trots högre kalorihalt. Även fett har en mättande effekt. Allt fett som modifierats till att ha en "stel form" ska man förbjuda. Då är till och med riktigt smör mkt bättre alternativ bara man tänker på kalorimängden (mindre fett men bra fett).

Å hej så mkt detta vart, men det här ligger mig varmt om hjärtat. Läst jättemycket om kost och sånt för ett par år sen då jag var duktig flicka och tränade väldigt mycket. Dessutom gått skola i ämnet. Hoppas detta hjälper dig/er!

Mvh Crowone   Skrattande

Jimmy-Ottossn
0

9# Intressant!

Vibeka
0

#5 Jag höll på  LCHF strikt i cirka 6 månader och visst blev jag "smalare" med måttbandet däremot hände inte så mycket på vågen, jag har ändrat min kost till GI de senaste 3 åren och jag mår fint av det, MEN varför jag inte går ner nu beror på flera orsaker givetvis, är uppe för länge på natten=äter sent,dåligt med motion ej på grund av lättja utan andra orsaker. Hormonomställningar i kroppen,efter 40 händer det grejer i kroppen som vi ej rår över.

#6 Ja sötsuget kan jag faktiskt numera säga att jag håller i schack :)

#9 självklart är det så, men detta är en kickstart Glad

Britt-Marie
0

Jag tror inte på några dieter. Har provat ett antal under mitt liv. Det blir bara en jojo effekt. Nej, jag tror på att äta vad som helst men inte överskatta nått. Mindre potioner och röra på sig. Hoppa inte över något mål mat.

Jag har sagt mig själv att jag aldrig mera kommer att hålla några dieter. Om det inte är så att jag måste för att jag blivit sjuk på nått sätt. Och nu är jag där. Pga av mina gallproblem så får jag vara försiktig med vad jag stoppar i mig. Men det är inte bara det onyttiga jag måste hålla mig i från utan även mycket nyttigt som råa grönsaker, vissa bär och frukt. Det har blivit mycket fisk och kyckling för min del nu, proviadrycker går bra. Blåbär har också funkat. Gör ofta mat i lergryta nu mera. Kalops kan jag äta för den har pluttrat länge fast den är brynd först. Använder smör och rapsolja till stekningen. Eller mildas flytande med rapsolja. Fisk i ugn, fisksoppor, soppa av olika slag. Men har även ätit fläskfile´.Ja t om nötstek som fick efter pluttra länge i stekgryta. Men gör numera såsen på vatten eller tar bara skyn.  De andra i familjen fick kantarellsås till detta, vilket jag inte törs mig på att äta. Jag har gått ned 8-9 kg sedan jag insjuknade i slutet av Juli. Och det har väl gått lite för fort med min viktnedgång, men det är ju inte nått som jag valt själv. Men visst saknar jag saker, som ostbricka en Fredagkväll, med frukt och kex av olika slag. Nötter har jag ju inte vågat mig på, inte ägg som jag så ofta brukade äta till frukost. Men det går det här med….Men som sagt hade inte detta hänt så hade jag inte hållit någon diet, det är min erfarenhet av att det blir som jojo bantningen. Vissa kanske klarar av att hålla vikten sedan, men inte jag…Önskar dig ändå Lycka Till ! Det kan var rätt metod för just dig, men jag har provat den där dietet för många många år sedan och visst gick jag ned, men gick upp igen..

Crowone
0

Till syvende och sist är det ändå…hur sent du än äter, hur mkt hormonställningar, la, la ,la eller vad du vill, att du inte får i dig mindre kalorier än du gör dig av med. Därav ingen viktnedgång.

Förlåt min uppriktighet. Tråkig e jag som bara den, men jag tror du egentligen vet detta själv innerst inne…….eller hur?

Men mår man bra och har ork så va fasen gör lite extra kilon? Det ska va gött o leva, annars kan det kvitta!!!

SkrattandeSkrattandeSkrattande

Vibeka
0

#13 alla sätt är bra utom de dåliga Glad Vi måste alla gå den väg som känns bäst för oss.

Britt-Marie
0

Finns jättefina tips i nya ALLAS som komit ut idag om mycket gott man kan äta och ändå hålla vikten. Tips och råd..

Lycka till!

doddel
0

Bästa är att tänka på vad du stoppar i dig.. Behövs inget annat du går ned av det… Jag lovar..

NancyAlke
0

OJ, vilken massa missuppfattningar. När jag är klar med alla mina kartonger så ska jag nog ge mig in i kostdiskussionerna.

Vibeka, jag har testat den metoden för typ 100 år sedan och blev sjuk… Tror inte det är bra för kroppen att rasa på det viset i vikt.

Kan också tillägga att jag ätit LCHF i två år nu och har blivit av med 5 insulinsprutor om dagen, 20 kilo i vikt och nån dm i midjan (jaja, den syns inte ännu), men framförallt har jag fått livet tillbaka efter att jag fattat hur det funkar.

Det är ju inte bara energi in och ut som det handlar om, utan även kön, ålder, möjlighet till fysisk aktivitet och hur man levat under livet till nu.

Njord
0

#17 - Och jag ska försöka köra igång på allvar med LCHF efter att Nacy peppat mig en tid nu…..men just nu har jag lite för rörigt omkring mig, så det får vänta ett tag.

Men funkar det som det gjort för dig Nancy så är det ju det bästa jag någonsin hört talas om. Ofattbart att konna lägga av med insulinet! Förvånad Det har jag aldrig hört någon som kunnat tidigare!!

NancyAlke
0

#18 Här finns både jag och flera andra som gjort det…

Förlåt för trådkapningen Vibeka Skäms

[Hellas]
0

Vibeka…….vart hittar du matsedlarna??

Jag har inte gjort det men jag kan försöka…fast herregud banaan i flera dagar!
Kaffe känns ju något överkomligt, det pimlar jag ju redan idag :)

Kanske man kan göra en god drink på Kaffe och banan!