Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: dagensrosdagenskram
Läst 1668 ggr
Elisabeth-J
0

OT Dagens Eloge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill jag ge till Backe skola för att dom lär barnen så mycket annat nyttigt än bara matte, svenska, engelska osv. På vintern får dom åka slalom och snowboard 2-3 ggr i veckan. Förra veckan var dom i sin egen skog som kallas skolskogen, där byggdes det kojor och maten lagades över öppen eld. Imorgon ska dom fiska kräftor sent på kvällen så barnen beräknas komma hem kring midnatt, självklart är dom då lediga på onsdag. Dom kokar kräftorna och ordnar en kräftskiva med klassen någon dag. Jag önskar att fler skolor följer det här nyttiga lärandet som Backe skola har att erbjuda sina elever. Dom har gjort så mycket mer, har fått lära sig gamla kunskaper inom olika områden som dom har nytta av och kan ta med sig i livet.

Robin åtog sig jobbet att göra upp elden i skolskogen.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

doddel
0

Waldolf skola???

sweethoney
0

Vad härligt att höra att det finns skolledningar som kan tänka "outside the box" !  Skrattande

Skolor och pedagoger har ett stort ansvar i dagens samhälle, när tempot trissas upp mer och mer. Kan skolan och pedagogerna ge en vettig sund syn på livet så kan nog många vilsna barn och ungdomar finna ledstjärnor där.

Amor vincit omnia

Elisabeth-J
0

#1 Nej det är en helt vanlig kommunal skola Glad

Dom är mycket ute i naturen och lär barnen massor av nyttigheter Glad

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

#2 Dom kommer också detta läsår att sätta in ett nytt ämne på schemat som heter livskunskap och handlar mycket om personlig utveckling.

Elisabeth 

sweethoney
0

#4 Vad härligt att höra! Från vilken årskurs har de det på schemat?

Jag är ju lärarstudent med ett år kvar på utbildningen, och jag vet att jag kommer att röra om i grytorna när jag kommer ut och jobbar sen. Jag gillar inte katedral undervisning, och kommer att vara verksam på gymnasiet. Det är ju lite av en motsägelse om vi säger så…… *ler*

Amor vincit omnia

Elisabeth-J
0

#5 Det här är något som alla skolor ska ha och några börjar nu och resten snart. Jag tror att det är från årskurs 1 redan men jag är inte säker. Men det är personlig utveckling och hur man bemöter varandra osv. Jag var på ett föredrag angående det här i våras och det var väldigt intresant och jag tror att med det här på skolorna så minskar mycket våld och mobbning i samhället till slut.

Elisabeth 

Britt-Marie
0

vilken härlig skola. Så skulle det vara i alla skolor. Barn behöver få vara ute i naturen.

sweethoney
0

#6 Ja, jag håller med, jag tror också att det kommer att ge en positiv effekt i samhället. Däremot tror jag att det inte alltid ses med blida ögon hos lärarkåren när sådana här "nya idéer" ska infogas i läroplanen. På en gymnasieskola jag praktiserade på ansåg de flesta lärarna att det var ok, sålänge det inte inkräktade på deras undervisningstimmar. Men om det finns på schemat redan i första klass tror jag att det blir lättare att få gehör även i de högre åldrarna.

Amor vincit omnia

Elisabeth-J
0

#7 Jag önskar också alla barn det här. Skolarbetet fungerar så mycket bättre också när dom får lära sig nyttiga saker utanför skolan som är minst lika lärorika. jag ser en stor skillnad på min sons lärande sen vi flyttade hit för snart två år sen. Nu är det roligare och lättare att lära sig matte som var sååå tråkit och jobbigt innan. Det ena ger det andra på så stora plan :)

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

#8 Ja det har bestämts att det ska finnas på schemat även på högstadiet så lärarna har fått ändra sin uppfattning och fått lära sig lite nytt som är nyttigt för alla :)

Elisabeth 

Trisha
0

Vilken härlig skola! Mer av sådana!

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

[Hellas]
0

Mina barn gick på en friskola ute på landet (vilket de idag inte uppskattar men de kommer göra det)!

Barnen hade ständig kontakt med naturen och det var en naturlig del i undervisningen.
Man kan lika gärna lära sig räkna ute i en skogsglänta som inne i ett klassrum.
Samtidigt lär de sig både naturens under och att se skogens små invånare.

De elever med myror i rumpan kunde springa av sig hur mycket som helst nästan utan att det inverkade alltför mycket på inlärningen!
Jag ser bara possitivt på den alternativa inlärningen!

Härligt!

blombuketten
0

Oj Elisabeth, vilken härlig skola. Tänk om resten av landets skolor kunde ta efter. Ämnet livskunskap låter som det mest vettiga jag hört. Kärnämnen i all ära, men hur lätt är det att komma ut i livet med bara dem i bagaget? Helt underbart. Nästan så man vill flytta uppåt och sätta sina egna barn i denna skola.

Elisabeth-J
0

#13 Här tas det gärna emot fler barn i skolan, så ni är sååå välkomna hit Glad

Elisabeth 

blombuketten
0

#14. Tackar. Ja, det vore helt underbart.

Tuva-Lena
0

Jag har inga egna barn, men här i byn så har skolan anlagt en "skolträdgård", där barnen får odla sina egna grönsaker som dom sedan skall ha till skollunchen. Ibland står dom också och säljer utanför affären, för att spara ihop till nåt skojigt dom skall hitta på. Det kan vara en kortare resa, eller bara någon rolig aktivitet där hela skolan är inblandad. Glad

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Elisabeth-J
0

#16 Vad mysigt Glad Är det kanske speciellt för skolorna här uppåt kanske? Jag har tidigare bott i flera andra städer och mindre orter men ingen av dessa skolor har gjort såhär.

Elisabeth 

Eija
0

Va mysigt, tänk om alla skolor i hela vårt avlånga land tog efter….för det är ju både nyttigt, intressant och annorlunda…och man lär sig mycket av detta med skulle jag tro…..

Camilla-S
0

Låter helt fantastiskt! Man blir bara så glad i själen :) Håller med dig där blombuketten att uföra en arbetsuppgift är en sak men att kunna glädjas tillsammans med andra samtidigt är det inte så mycket av i många skolor.. Var själv en eldsjäl när jag jobbade men vi behöver vara flera för att man ska orka hålla i. Så ett enormt tack till er som vågar go out of the box!!  Kram Camilla

Elisabeth-J
0

Igår fick vi hem Robins schema och en lektion i veckan är livskunskap och nu har dom även satt in promenad 2 ggr i veckan Glad

Elisabeth 

sweethoney
0

Promenad står på min 10-årings schema också. Glad Hans kommentar var "Så länge jag slipper spela fotboll så….." *S*

Amor vincit omnia

stina63
0

Så härligt och mysigt.. detta behövs mycket mer i skolorna promenera i naturen se djur och natur..

Kramis tina

Elisabeth-J
0

Nu har Robin kommit hen efter kvällen kräftfiske och som vanligt så ramlade han i vattnet så när han kom hem var han blöt, sandig och luktade eldrök! Det blev duschen och en trött pojke som sen somnade på soffan. Men kräftor fick dom, vet inte än hur många så de blir spännande att höra imorgon :)

Elisabeth