Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 2283 ggr
[PixelMollan]
0

Chockad..

Hejsan..

jag tror inte på sånthär egentligen.. men hur tusan kunde den engelsktalande mannen veta så mycket om mig..? Bara genom att titta i min hand lite och i mina ögon..
Skrämde mig så mycket så jag började gråta efteråt och va helt chockad..

Han bad mig hålla en lapp han nyss skrivit på och ställde sen massa frågor och bad mig sen öppna lappen.. där stod alla svar jag nyss svarat..

Han berättade vad jag brukar drömma om på nätterna..

Jag jobbade så han kom in i affären helt utan förvarning och började spå mig.. och sa en MASSA saker om mig..

Jag vet inte ens hur jag ska formulera mig här så hoppas nån förstår..

Elisabeth-J
0

Jag förstår att du är chockad, spännande med denna man men att gå in och spå utan personens medgivande anser jag inte är rätt att man gör.

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

[PixelMollan]
0

han gav mig även ett "torkat bär" ser det ut som och sa att jag skulle ha den i plånboken för den bringa tur.
sen visade han bilder på fattiga barn nånstans i världen och ville ha lite pengar till dom.

Men kan denna "grej" jag fick av han bringa tur?
Jag blir ju helt nojjig och har lagt den i plånboken och ingen annan har fått mer än titta på den..

doddel
0

Ja spara den.. Om inte annat så ger den tur om du tror på det…

[PixelMollan]
0

Men lixom.. hur kan man veta sånt om mig som ingen vet om mig? Hur kan någon veta vad jag drömmer om på nätterna? Bara min pojkvän som jag bor med och som hejdar mig i mina vilda drömmar vet om mina mardrömmar :S

[PixelMollan]
0

Kan man ta foto på bäret utan att turen försvinner?
Kan någon annan hålla/känna på det?

doddel
0

Han kanske har gåvan.. Han använder den till något bra och hjälper fattiga barn eller så stoppar han pengarna i egen ficka.. I vilket fall gav han dig en upplevelse.. Det är vel värt pengar bara det..*ler*

doddel
0

Foto går nog bra men låt ingen annan ta på det.. Det är dina energier det skall dras till..

[PixelMollan]
0

okej tack..

han va en skäggig taliban eller hur de stavas.. jag kommer nog aldrig glömma honom i hela mitt liv..

calle555
0

Hur mycket pengar gav du honom?

Njord
0

Det var ju ett nytt sätt att tigga i Sverige! Men inte så ovanligt utomlands…i vissa länder..Cool

calle555
0

Minns du några av frågorna han ställde?

Har du lappen med svaren kvar?

wolfie
0

Oj!Jag skulle då ha blivit minst lika chockad!

sweethoney
0

Jag råkade ut för något liknande när jag bodde i Italien. Blev "påhoppad" av två zigenska damer som prompt ville spå mig. Allt som de sa var på pricken riktigt. Jag fick också ett litet bär, inpackat i alu-folie, som skyddsamulett. Jag kan ärligt säga att jag inte gillade amuletten, den ligger i ett hörne av ett smyckeskrin än för jag har inte vågat slänga den än….. Skäms

Amor vincit omnia

[PixelMollan]
0

han fick bara en tjuga..

vadå nyss sätt att tigga i svergie?

har inte lappen kvar men han frågade frågor som vilket av dom nr jag valde, säg en blomma. osv

[PixelMollan]
0

#13 låter väldigt likt.. jag vet inte vasd jag ska tro.. sitter och gråter nu igen.. vet inte alls vad jag ska tro eller göra..

calle555
0

Minns du vad de sa som var så "på pricken riktigt"?

calle555
0

Från mitt skeptiska perspektiv har du blivit lurad på en tjuga. Det är inte så farligt. Det händer den bäste.

Det vore dock intressant att försöka bena ut hur tricket gick till. Problemet är att det är så svårt att i efterhand minnas vad som egentligen hände. Så är det ju med alla sorters trolleri.

[PixelMollan]
0

#16 hur menar du? jag valde nr 30, ros, blå, italien

calle555
0

Jag försöker lista ut hur tricket gick till.

Vad var frågorna som ledde fram till de svaren?

Hur gick det till när du fick kuvertet?

calle555
0

Vad sa han mer exakt om dina drömmar?

Sa han att han kunde se att du ibland drömmer saker som du skäms för när du vaknar? Ett klassiskt cold reading-knep. Spådomar som stämmer på de allra flesta men är lite skämmiga får folk att tappa fotfästet och sin skeptiska gard.

Njord
0

Ja, inte var han seriös i alla fall! Klassiskt bondfångeri skulle jag säga…Tungan ute

sweethoney
0

#16 Ja, jag minns. De spådde dåtid, nutid och framtid. Mycket av det de sa var av mycket privat karaktär - sådant som inte kan avläsas från en persons yttre. Vad de sa har jag inte för avsikt att berätta här. Eftersom det var 13 år sen kan jag konstatera att flera av de sakerna de spådde om framtiden har blivit som de sa, och flera av dessa saker är sådant som jag inte har kunnat styra över direkt.

Efteråt ville de ha pengar, ju mer pengar desto mer tur - typ. Det var väl där som deras trick låg. De var en aning skrämmande, för de var ganska påiga, intensiva, och som jag sa tidigare - jag kände direkt aversioner mot amuletten.

Amor vincit omnia

[PixelMollan]
0

#19 han kom in, jag kom fram till honom som med varje kund som komemr in i djuraffären. så började han hojta o berätta hur mycket lycka jag bringade andra och allting sånt. och blev helt uppspelt över att jag har en "brun prick" (minns inte va det heter just nu, i pannan.  osså ville han se min hand och berättade hur jag mådde och sa att jag va glad, trevlig och hade ett leende till alla jag möter, men att jag var ledsen inombords och stressad. Han sa att jag är väldigt hjälpsam och bryr mig mycket om mina nära och kära. Folk runt omkring mig blir lyckliga av att ha mig nära. (Såhär långt kan det ju stämma på vemsomhellst) Sen ställde han sig och skriv lite på en lapp som kan skrynkla ihop och sa att jag skulle hålla i min hand. Så jag höll ju den.. Sen ställde han frågor:  välj ett nr, säg en blomma, vilken som hellst, vilken färg tycker du mest om, vilket är ditt favoritland. Just det! han frågade oxå vad jag önskade mig i livet. Lycka ville jag ha svarade jag.
Sen upprepade han mina svar några gånger och bad mig öppna lappen - där stod mina svar..
Sen tittade han mer på min hand och stirrade mig i ögonen och sa att jag verkligen älskar en person, men det är två stycken pojkar som älskar mig väldigt väldigt mycket, två som är kära i mig.
Han upprepade också väldigt måpnga gånger att jag för lycka med mig och att jag kommer bli väldigt lycklig med tiden, att jag ska ge allting lite tid.
Sen berättade han om barnen och tog fram bilder på fattiga barn och bad om pengar till dom, han sa att det inte gick till han, droger eller något, bara till barnen. Så jag sprang iväg o hämtade en tjuga som va de enda jag hade och gav honom det.
Sen upprepade han igen att jag var en väldigt lyckosam kvinna och tackade för sig och gick…

Jag ahr säkert glömt något nu.. jag är så himla förvirrad..

[PixelMollan]
0

Just det ja, glömde mina drömmar.

Nej det är absolut ignet pinsamt, men går bara inte och berättar det för folk :S Jag kan ju berätta det här, eftersom det inte är pinsamt :P
Jag är ägare till väldigt mycket djur, har uppfödning och jobbar i djuraffär och sånt. Och på nätterna så..jag vet itne.. men jag letar efter försvunna djur i sömnen.. jag pratar väldigt mycket.. när vänner sover över här så kan dom hitta mig under bordet och jag svarar bara: men kaninen är lös här, akta jag ska fånga den bara. Då skrattar dom bara lite och sen är det glömt lixom. dom vet itne att det är så varje natt.
Jag pratar om väldigt mycket konstiga saker varje natt är det något nytt.
Och denna mannen visste det…..
Jag drömde om reptiler inatt och de visste mannen också..

Jag vet inte hur jag ska förklara mina drömmar.. men jag går lixom upp, jag vet att jag är ex under bordet och letar efter min kanin, men samtidigt så vet jag inte det.

[PixelMollan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tog en bild på "bäret" jag fick..
Kanske någon kan förklara det? Jag har aldrig sett något likande..
ser ut som om man skulle kunna ha det som halsband också.. det är ett hål igenom

[Hellas]
0

Det jag tycker är hemskt och som jag själv tar avstånd från är dels detta med att börja spå någon på det sättet som han gjorde och därefter tigga pengar!
Dessutom är det otroligt seriöst att lämna den information han gjorde om det nu skrämde dig så!
Den som är seriös gör inte på det sättet. Man lämnar inte en klient som dessutom, i efterhand, inte har möjlighet att ta kontakt för att ställa frågor!

Jag kan ju även i sammanhanget nämna att när en av mina tjejer var liten så hade vi en bekant till familjen som arbetat dels som "utbrytarkung" *hehe* och även som trollkarl, självklart inte i Joe Labero stil men ändå lite lurig av sig *Ler*!

Han gjorde nästan exakt likadant som Du själv beskriver med en lapp där han skrev ner något.
Skrynklar lappen och ställer sedan frågor!
Nu var ju dottern liten så han ställde endast en fråga: Vilken färg tycker du är finast?

Vi föräldrar var ju tvärsäkra på att hon skulle svara Rosa eftersom hela ungen var Rosa på den tiden allt skulle vara Rosa, till och med Gardinerna.

- Flickan tänker efter en stund och svarar…..Blå………..

Vår bekanting tar fram sin lapp och döm av vår förvåning så "kände" han dottern bättre än vad vi själva gjorde.

Efter förklarar han att detta är bland de enklaste tricken!
De har en otroligt väl utvecklad personkännedom och en fantastisk känsla för detaljer + sist men inte minst bedömmer sannorlikheterna för att få ett lyckat resultat i detta fall.

Just ja…….sannorlikheten är störs att en 4-5 åring väljer sin ögonfärg som den vackraste färg de vet.

Svårighetsgraden ökar förstås när man gör detta på vuxna människor + att det är fler frågor men……
Även om han "bara" hade prickat rätt på 2 frågor eller till och med en av dem så hade nog vem som hellst varit imponerad.

Kära du, var inte orolig och släpp detta och nämnde han något om framtiden så glöm inte att det finns bara en person som kan forma din framtid och det är du själv.

Många kramar
//Hellas

calle555
0

#26 Hellas

Hehe, du glömmer att när trollkarlar avslöjar sina trick så lurar de dig inte sällan en gång till. Mentalister (som t.ex. Derren Brown) är kända för att i efterhand påstå hur de kan läsa kroppsspråk och så vidare när de i själva verket utfört en ordinär trollkonst.

Flört

Njord
0

"Tralalala….I won't get fooled again…" *Nynnar på den gamla The Who-låten - anno 1971..tror jag* Cool

[Hellas]
0

Jaha…å alla gör narr av mig nu då…..men det bjuder jag på *näsan i vädret*!
Fast jag kommer aldrig berätta något mer trolleritrick Tyst!

Manni
0

Det gick en jättebra programserie på Svt i vintras, Hjärnstorm, som handlade bl.a. om kroppsspråket och hur vi blir lurade i alla möjliga sammanhang. De visade hur man kan styra och läsa andra människor.

Serien har gått eller går i repris under sommaren. Vet inte om den fortfarande gör det, men försök se den i så fall.

http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=71564&lid=Hjarnstorm&from=menu

[PixelMollan]
0

NJORD

Tycker faktiskt du ska lägga av att va så oseriös i det du skriver hela tiden. Det är rirktigt irriterande när jag sitter här o är i princip rädd för de som hänt idag-
Förklara lite bättre istället för att bara flumma runt med massa skit.

**HELLAS

**Tack så hjärtligt för det du skrivit.

Manni
0

Jag lägger in en till länk: http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=71582&a=899221&lid=puff_899642&lpos=extra_3

Det kan ha varit så här mannen gjorde för att få dig att svara "rätt" på frågorna, PixelMollan. Hur han visste vad du drömt vet jag däremot inte.

[PixelMollan]
0

Tack Manni :)

Njord
0

#29 Bara skojade Hellas! Tyst

#31 Okej, då ber jag om ursäkt! Men du behöver absolut inte vara rädd.

[Hellas]
0

#34 Jag vet….hehe….fast både du och Calle har ju en poäng Flört!

calle555
0

Jag har funderat på hur tricket med lappen kan ha utförts och en möjlighet är att mannen hade en medhjälpare. Notera hur han upprepar PixelMollans svar. (#23) Kan det ha varit i syfte att göra det tydligt för en medhjälpare vad som skulle stå på lappen?

Kanske överlämnades lappen till mannen av medhjälparen på ett diskret sätt?

Kanske bytte mannen med hjälp av distraktion och fingerfärdighet ut lapparna när PixelMollan öppnade handen?

Vad tror ni andra? Vad tror PixelMollan?

PS

Jag tycker att PixelMollan ska gå runt i andra butiker och fråga om personalen där blivit utsatt för samma bedrägeri.

DS

Njord
0

Det var ingen avledningsmanöver då?

Så att mannen hade medhjälpare som kanske stal något, försökte stjäla något,  eller rekade före en stöld? Hur mycket personal, var är kassan osv. m.m.

Kanske bäst att göra en snabbinventering i butiken i morgon?

Det skulle jag kolla upp först och främst i ett sånt här fall!

/Jerry

s-tjej
0

Den viktigaste frågan är väl ändå: Hur mår du nu EFTER att du träffat denna mannen? Är du glad så spelar det ju ingen roll om det var sant eller fejk eller hur?

och självklart blir man chockad, Det hade jag med blivit!!

Ta hand om dig o ja gör som Njord, kolla i butiken så inget e borta o i kassaapparaten så allt stämmer o så, omifallatt.

Kram

sven-g
0

Detta påminner om lite trolleri trick, jag har läst i en bok som jag vete fn var den är. Jag ärvde en sådan bok som trollkarar hade förr den kom från min farfar som brukade plocka fram kaniner ur hatten

[PixelMollan]
0

Han hade ingen medhjälpare med sig. det vara bara jag i affären. när han kom in så hojtade han om hur mycket "happiness" jag hade med mig. och frågade sen efter chefen. men jag sa att han va inte där.
då började han babbla med mig igen.

vi stod vid kassan så han kan inte ha tagit något där utan att jag såg något, hade den mitt framför magen (den är lixom i disken).
Däremot så gick jag ju bak för att hämta pengar till honom, visserligen kom det in en annan kund i affären just då som ställde sig vid disken och väntade på hjälp..
Vilket bra sammanträffande…

Lappen höll jag i handen rätt hård så han kan inte ha bytt ut den..

Nu efteråt mår jag verklgien itne bra.. jag ahr sjukskrivit mig idag, inte sovit så mycket inatt och spytt. kan vara för att jag inte ätit så bra igår heller utan åt bara stor kvällmat och efterrätt..

calle555
0

Stackars dig. Rynkar på näsan

Men du, jag säger det igen: Alla kan bli lurade av en skicklig bluffmakare. Det är inget att skämmas för. I stället för att må dåligt borde du vara glad för att du bara blev rånad på 20 kronor.

Tyvärr har jag väldigt svårt att baserat på din redogörelse lista ut mer exakt hur tricket med lappen utfördes, men jag har bett mina skeptikerkollegor om hjälp. Jag vet att några av dem är trollkarlar och kanske kan de komma med bättre förslag än jag.

s-tjej
0

#40: Mår du dåligt över det så är det absolut inte bra! Kommer mannen in igen så be han vänligt men bestämt att lämna butiken och ser du nån annan som jobbar i butikerna i närheten så "varna" dom.

Mavios
0

Vad tråkigt att du inte mått bra efter händelsen. *kramar om*

Låt inte den där mannen ta mer av din energi - försök tänka på något annat när du börjar fundera på honom.
Väldigt fräckt att tigga till sig pengar på det sättet (oavsett summan och vad han gör med dem sedan) och skrämma sk*ten ur dig på din arbetsplats.
Jag hoppas att du snart kan tänka på den händelsen som bara en annorlunda dag på jobbet, bara värd att prata om som en lustig liten historia.
Kram igen och hoppas du känner dig bättre nu!

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

[PixelMollan]
0

#41 tack så mycket. jag ska hålla utkik i tråden

[PixelMollan]
0

tack för allas stöd :)

calle555
0

En annan positiv sak är att PixelMollan berättat sin historia öppet. Det kan förhindra framtida lurendrejerier av samma typ.

[Hellas]
0

#46 Jag vill säga exakt detsamma!

PixelMollan:
Du är så stark att Du ville berätta för oss denna historia och Du ska veta att även om det inte skulle vara en "Lurendrejare" så är det så fel av personen att göra på det här sättet!

Så ett stort tack till dig och många varma kramar.

calle555
0

Hej igen PixelMollan,

Jag tycker att du ska göra allt som står i din makt för att ta reda på om personal i andra butiker blivit utsatta för samma trick.

Fråga i andra butiker, skriv en insändare till lokaltidningen, ring Polisen och så vidare.

Trisha
0

Med risk för att låta flummig, så vill jag ändå skriva att vissa personer som är väldigt intuitiva eller skickliga på s k cold readings har en energi som kan påverka en negativt. Har själv varit med om det och mådde fruktansvärt dåligt efteråt, kräktes som du gjorde, PixelMollan. Tog mig flera dagar att må bättre. Det här var många år sedan och idag känner jag igen såna där figurer och ingen tillåts påverka mig.

Ta tillbaka din energi, tro på att du kan "duscha av dig" eländet!

Allt är inte guld som glimmar….

Varma hälsningar

Elinor

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Njord
0

#49 - Bra tänkt! Goda rådet där….

merko
0

Jag kan tänka mig två anledningar till att han upprepade frågan, om han inte hade någon medhjälpare (det låter lite besvärligt att smuggla in en medhjälpare i en ganska tom butik utan att det märks).

1. Han ville vinna tid, för att hinna skriva en ny lapp, som han sedan bytte ut den riktiga lappen med. Det går utmärkt att skriva med ena handen i fickan exempelvis, med lite övning. Speciellt om man skriver väldigt korta ord!

2. Han hade frågat ganska många saker innan, och den här upprepningen var egentligen ett sätt att välja ut vissa svar och få dem att verka mer betydelsefulla. Om man pratar en kort stund med någon så är det ju förmodligen ganska lätt att få personen i fråga att säga "30", "ros", "blå", "Italien" osv. Om inte din favoritfärg varit blå (det är ju en väldigt vanlig favoritfärg i och för sig) så hade han säkert kunnat ställa ett par andra frågor, tills han hittat något blått i ditt liv.

Vad gäller att han visste vad du drömde om, så verkar det som om det inte stod om det på lappen? I så fall är det nog förmodligen vanlig "cold reading". Du jobbar i en djuraffär, så det vore ju ganska märkligt om du inte drömde om djur ganska ofta. Det vore konstigt om inte några av de drömmarna var mardrömmar. Så det är ju bara att fråga/påstå lite olika saker som: "Jag känner att du drömmer om ett djur.. det är något som är fel, eller hur? Ett av djuren.. ja, det är något som saknas. [en allmän formulering som kan betyda vad som helst, av din reaktion att döma stämmer det väldigt bra!] Det mår inte bra.. [av din reaktion att döma stämmer det inte så bra] ..det behöver dig.. [nu räddar vi upp det efter missen med att djuret var sjukt, så att det stämmer ändå!].. det är ensamt utan dig.. [verkar stämma väldigt bra] ..men du är inte där.. du skyndar dig [verkar stämma halvbra]
..men var är djuret egentligen? [bingo, nu var det tydligen fullträff!] Du kan inte hitta det [nu pratar vi länge om det, så att det verkar som om vi visste det hela tiden!], och du är så orolig när du letar……"

Jane-Lyzell
0

HUALIGEN - gör dig av med eventuella bär etc ifrån han! utplåna hans spår-så ska du se att du mår bättre!

Sådant här får mig att må illa- riktigt humbug!

Hoppas du mår bättre nu och lagt det bakom dig som en erfarenhet rikare!

En varning till närligande affären kan ju vara på sin plats om du orkar!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"