PIP!!!!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tinnitus, tinnitus, tinnitus…
Min älskade pojkvän lider verkligen av detta…
Det ständiga pipet i öronen som håller honom vaken på nätterna, överröstar allt annat och som han kämpar med varje dag. Han går på laserbehandlingar och akupunktur, kämpar för att ljudet ska bli hanterligt så han kan pyssla med det han älskar mest av allt… det han är så otroligt begåvad i… Att sjunga!
Är det någon som har något tips mot denna "sjukdom"? eller har egen erfarenhet av detta?
Lite Off topic men jag önskar så innerligt att det ska dyka upp någon slags lösning eller lindring som vi har missat så han kan fortsätta sin kommande operakarriär.
Skickar med en link när han sjöng Getsemane i sin uppsättning av Jesus christ superstar för några år sedan…
Lyssna om ni vill :) Han berör…
Kramar till alla!
Får jag fråga på skoj om det är hans högra öra

ja, absolut… och svaret är ja… det är det högra örat

En släkting till mig som hade svår tinnitus i många år blev bättre med hjälp av akupressur och med meditationer.
Han har en jättebra röst och passar verkligen att sjunga i musikaler.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Det var bara så att jag fick inge trevligt i örat när jag läste tråden. Han har nog för dj,,,,,, besvärligt om det vär vad jag känner.
Önskar jag visste något bra sätt men tyvärr, såna här öronljus, kan det vara något kanske? Föresten din pojkvän är ju härifrån trakterna där jag bor. Tänk vad världen är liten, han är jätteduktig, hoppas det löser sig på nått sätt med pipandet.

Tack Elisabeth! *kramar om*
Känns även som det skulle vara något med tinningen på vänster sida.

ja, du känner nog helt rätt. …

#7 Jag masserade hans vänstra tinning i morse, då blev det tvärt ett annat ljud i öronen så jag tror att det finns något samband där…
Oj, vilken röst alltså…..måtte det gå bra så att inte detta är ett hinder för hans sångkarriär….hoppas att du får in massor av tips eller att någon skickar healing….tyvärr kan inte jag varken det ena eller det andra av det…..
Lider själv av en lindrig form av tinitus, jag hör någon som sopar i mina öron när jag skall sova och det är alldeles tyst, därför har jag alltid radion på så man blir distraherad…..
Lycka till
Eija

Tror att han har provat öronljus förut… ska kolla upp det. Tack för tipset!
Världen är bra liten ibland :) hihi… ja, han är verkligen duktig. Det ska nog bli en bra lösning på detta till slut.
*kramar om*

#10. Tack för ditt stöd Eija. Min far ska ge honom healing… han har hjälpt många så det finns ett hopp där.
Stora kramar från mig.
tror felet sitter strax ovanför vänster tinning
Kramar tillbaka Lenha……va bra att din far kan sådant….det kan iallafall inte bli sämre…..

#13. Tack så jätte mycket för din hjälp Sven-g. Ska kolla upp det!
#15 Skickade lite healing jag hoppas det funkade, brukar inte göra sådant på avstånd.
Oj, vad duktig han är!!!!
Har haft ett kortvarigt pip i mitt ena öra (några dagar under en besvärlig förkylning) men det var helt olidligt, så jag förstår om han plågas att alltid höra det oljudet!!!
Jag läste tidigare om tinnitus på nätet och vill minnas att det fanns studier som tydde på att antidepressiv medicin ibland lindrare/botade öronsus och att generellt är avslappningsövningar (meditation tex) och akupunktur/-pressur positivt för den drabbade. Andra kan behöva "motljud" i hörlurar som eliminerar tinnitusljuden när man ska sova.
Jag hoppas att han blir frisk från plågan!
Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

När jag var hos min massör för något år sedan, så frågade hon mig om jag led av tinnitus, jag svarade nej det gör jag inte. Det finns tydligen en punkt strax nedanför örat som när den blir överansträngd kan ge upphov till tinnitus. Kanske värt att testa massage. Bara som ett litet tips.

Fy detta måste vara otroligt jobbigt, vi andra kan nog inte ens förställa oss HUR jobbigt det kan vara.
Min Far hade nedsatt hörsel på ena örat och tinnitus efter att han jobbat som vägarbetare i många år och hållit på med borrar utan hörselskydd.
Jag själv har haft tillfälliga pip men inget allvarligt, då tänker jag på dom som går med detta ständigt måste ju vara fruktansvärt jobbigt och totalt uttömmande på krafter.
Detta är ju vanligt hos just musiker i dag, och kanske inte så svårt att förstå med dom höga volymerna.
När man själv varit på konsert eller liknande så är man ju halvdöv med ett dovt brus i öronen flera dagar efteråt.
Man tänker inte på det då när man står där så nära högtalarna som möjligt ( för jag är sån som vill ha hög volym när det är musik jag tycker om), men man bör nog vara rädd om sina öron och använda öronproppar vid sådana tillfällen.
Jag är har tyvärr inga råd att ge, men ville endå skriva att jag hoppas verkligen din vän hittar något som kan hjälpa honom med detta.
Kram Mizzi

#16. Tack snälla fina du…

#17 och #18
Tack snälla för era tips och att ni delar med er av era egna erfarenheter.

#19. Tack för att du skriver och delar med dig.
Ja, det är nog svårt för oss att förstå hur jobbigt det måste vara att ha ett konstant pipande i öronen. Det är tyvärr inte förrän nu när man har någon i sin närhet med tinitus som man börjar tänka lite extra på att skydda sina öron.
Vi får hoppas på en lösning.
Kram kram
Wow Lehna vilken röst din gubbe har
Och inte förvånad att han har tinnitus - ganska vanligt i musikerkretsar!
Att frammana jäspningar i olika tidssekvenser- tro man ökade ifån 5 minuter - till 15 minuter intensivt jäspande per dag! under en längre period - månad eller fler!
Sen att du nu lär dig healing - är nog en indikation på att just healingen är något som hjälper din pojkvänn!
annars tror jag som de andra här massage och avslapning i olika former!
Kram Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Jag jobbar med en tjej som fick en ovanlig öronsjukdom när hon blev gravid som gjorde att hon blev i princip döv på ena örat och har tinnitus i det andra. Hon säger att hon lärt sig att leva med det och att hon lärt sig att inte höra det ljudet, efter träning.
Jag har ofta haft pipljud i öronen när jag var yngre - kunde ofta sitta i hela vintern - då var jag jämnt förkyld, numera kommer det mer sällan.. Men det kan knappast jämföras med detta, kan bara visa på att jag kan förstå att det kan göra en galen när man aldrig kan sova.
Hoppas att´det försvinner, men om det inte gör det så tycker iaf min arbetskompis att det hjälper med musik på nätterna. Hon hittade ett band med gitarrmusik (tror jag det var) som hon lyssnade på hela nätterna för att få mer ro i kroppen. Efter lång tid kunde hon till slut avveckla detta med musiken och kan nu sova ändå.
Om du vill kan jag ju alltid kolla med henne om hon har fler tips. Har för mig att hon fick hjälp av någon kunnig…
kramar.

Ginko Bilboa ska hjälpa och lindra mot tinitus.
Men detta naturmedel ska man vara lite försiktig med för kan ge riktigt obehagliga reaktioner i kombinationer med andra läkemedel så ngt man bör kolla upp om man tar ngt annat läkemedel så att dom går i hop men det brukar apoteket ha koll på.
Lasse