Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettvideoklipp
Läst 1896 ggr
calle555
0

Derren Brown - Séance

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En av mina Derren Brown-favoriter finns nu på YouTube:

Séance, del 1

Séance, del 2

Séance, del 3

Séance, del 4 (med anden i glaset)

Séance, del 5

Séance, del 6

Jayrod
0

calle

Det trista med Derren Brown (nu har jag bara sett några avsnitt) är att man inte får nån förklaring till hur han gör det han gör. Det kan lika gärna vara arrangerat eller inspelningstekniska trick. (jag har dock inte sett de du länkar till).

calle555
0

Jag håller med i någon mån, men tycker samtidigt att själva poängen med Derren Brown är att han luras.

Ett problem med Derren Brown är att han ibland luras även när han "förklarar" sina trick, det vill säga han har inte alls gjort så som han påstår. Något som den den populärvetenskaplige författaren Simon Singh kritiserat.

Man ska vara väldigt vaksam på herr Brown. Och det är som sagt, en del av poängen.

Flört

Jayrod
0

"Luras" gör Hollywood också då de gör filmer typ Star Wars.

chik
0

Derren Brown !!    Är en Ilisionist och han gör det bra.

Man får många tankar när man har sett honnom.Han är duktig…

Men det som JAG har upplevt kan ingen ta i från mig…

Nämn väl detta är min åsikt.

Lena.P är jag i verkliga livet.

calle555
0

Absolut, men Derren Browns luringar ligger närmare de ämnen som diskuteras här, exempelvis Anden i glaset.

Jane-Lyzell
0

#5 Hej Calle555

trevligt att ha dina inlägg här igen - men vad är meningen denna gången med detta?

Han börjar ju med att säga att systrana Fox och spiritualismen är fusk - genom en framtvingad bekänelse som är väldigt tvivelaktig- ska inte diskutera systrarna här men däremot vill jag försvara Spiritualismen.

Som detta inte ens är i närheten av - så många detaljfel som det bara kan vara - tex kabinettet Eller hur det utförde Anden i glaset eller så kallat owidjebord! och inte tala om seansen som var ett enda stort skämt!

Han är ju ilesionist hur det nu stavas - och skrämma ett gäng ungdommar klarade han ju ganska bra - var är poängen!?

Detta var absolut inte hur seanser gick till förr i tiden - och hans uppfiter om och hura andevärlden ger sig till känna stämmer defenetift inte - detta var riktigt humbugg! det som ni anklagar oss spiritualister för!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

[Hellas]
0

Jag kan bara skratta och konstatera…….ÖN verkar vara överens med den skeptiska rörelsen….för en gångs skull Förvånad!

Tyvärr tror många på sådant här!

Jane-Lyzell
0

#7 ha ha hihi……Skrattande

Tja överens om de som luras att det är humbug Ja - men skeptikerna vill få ärliga Spiritualister till lurendrejare och där skils våra vägar!Flört

[Hellas]
0

#8 Jaja…….underbart är ofta kort……….men ingen av oss gillar lurendrejeri, humbug och skrämselpropaganda………

Men som vi ju vet…….där slutar kompanjonskapet snabbt med tanke på att vi inte är överens om VAD som kan anses som lurendrejeri och humbug……*asg*!

Jane-Lyzell
0

#9 *asgarv* ha ah hiSkrattande

calle555
0

Meningen med Derren Brown är att hans lurendrejeri får folk att tänka till lite extra i framtiden. De blir lite svårare att lura helt enkelt.

Jane-Lyzell
0

#11 Kan tycka det han gör är bra(förutom att skrämmas) om han hade lämnat ute exemplet med spiritualismen - det han gör är inte spiritualism! och prppagandan blir ju att slå ned på oss spiritualister!

Att ens kalla det för seanser blir patétiskt! - experiment hade varit bättre!

Vänligen Jane

calle555
0

Om Margaret Fox bekännelse kan man läsa här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fox_sisters#Confession

Jane-Lyzell
0

Tragic end

Margaret recanted her confession in writing in November, 1889, about a year after her toe-cracking exhibition, when she realized that she would earn little money this way. Kate's first letters back to London after Margaret's exhibition express shock and dismay at her sister's attack on Spiritualism, but she did not publicly take issue with Margaret.[22] Within five years, both sisters died in poverty, shunned by former friends, and were buried in pauper's graves.

Det du hämtar på wikipedia är inte alltid sanningen - Hon tvingades till att erkänna fusk - men som jag sa tidigare om systrarna Fox i denna tråden - så vill jag inte eller har inte tiden att leta upp saker som du gör för att bevisa hennes urskulld - Men vet att det vist handlade om avundsjukor och intrigier och skulder - som gav henne pengar för avslöjande- som igentligen inte fanns där utan framskapades av jurnalister som utnyttjade situationen! om jag mins rätt!

Vänligen Jane

Trisha
0

Tänk om det skulle hända någon dag det som skedde i filmen Ghost… tilltalar min humor. Att någon av dessa illussionister plötsligt får en verklig andekontakt. Det vore kul att bevittna.

Allvarligt talat så ger mig de här fejkade inslagen mig en tankeställare - hur viktigt det är vi ser skillnad på vad som är vad. För visst finns det inom mediumskaran, dom som gärna vill tro att dom har en kontakt men det är nada där. Men har man känt skillnaden så då vet man ju.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Jane-Lyzell
0

Om inte anat som medium(clairvoyant) så ser man ju länkarna! eller guiderna som kommer till mediumen! och kan avgöra på det sättet!

Men som icke medium bör man ta reda på så mycket som möjligt av det medium man ska gå till eller seans man ska delta i!

en regel brukar jag säga Det mediumet som inte har en egen cirkel igång för sin egen utveckling(inte andras) bör man  tänka till både en och två gånger innan man går till och kan lita på!

Men din teori Tricha om ghost - att illationisterna skulle få det på riktigt någon gång är inte dum - och enligt mången sägen vad jag förstår har det hänt just dem! - fast det verkar inte vara något de talar högt om!

Vänligen Jane

Trisha
0

#16 Spännande!! Kanske det blir någon framöver som har modet att träda fram och säga - shit, jag hade fel! Vad glad jag är! Det finns verkligen något. Och jag som bara drev med det… Vilken fest!

Finns ju inget härligare än när någon som verkligen tvivlar får en upplevelse och sedan också vågar stå för den.

Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

blombuketten
0

Fast om jag förstod det hela rätt (rätta mig om jag har fel) så spelade det ingen större roll hur man utför en seans (bland de som kan) utan meningen var att visa att de som deltog trodde att allt var på riktigt och alltså lurade sig själva, på något vis, att utföra en del saker och som de sedan trodde var just övernaturligt. Ett slags spel rent psykologiskt.

NancyAlke
0

Man kan ju undra lite… om nu denne snubbe inte har utvecklat sin mediala förmåga, hur vet han då att han inte får hjälp av en ande eller två för att utföra sina "trick"?

blombuketten
0

#19. Ja, det är ju också en infallsvinkel Glad.