Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettövrigt
Läst 2613 ggr
lappjanne
0

Attvstämma blod

I början av 90-talet arbetade jag på ett kontor beläget på en bondgård i den jämtländska fjällvärlden. Där var älgjakt en mycket stor del av livet i stort. En gammal man, Axel 95 år, berättade om en olyckshändelse i skogen där en man blev illa knivskuren i samband med styckande av kött.

Enligt min vän Axel kom en annan man i jaktlaget till hjälp genom att "stämma blod". Han mumlade något som ingen hörde vad det var och blödandet upphörde. Senare har jag hört att det ska finnas något som heter i stil med "den svarta bibeln" och där ska det finna mycket kraftfulla instrument som man kan använda sig av i olika situationer.

Har någon här kunskaper eller erfarenhet omkring sådana saker?

/Janne

liaW
0

Jag har oxå hört åtskilliga berättelser om gamla kloka gummor som kunde Stämma blod - till och med över telefon!

Jag har alltid undrat hur de lyckats med den bedriften… :)

rosmarin90
0

Vad jag vet är det ramsor ur den vanliga bibeln, men de fungerar nog bara om man ärvt förmågan.

Fråga inne på Druid&Shamanifokus eller på häxorifokus.

NancyAlke
0

Man har hört många berättelser om det, men jag har inte sett det själv… Var det inte någon här inne som kunde Stämma blod? En man vet jag, men kommer inte i håg vem det var i er lilla skara Flört

rosmarin90
0

Trumman vet nog en hel del om sånt här, men han håller ju till på de sajter jag tipsade om.

[Hellas]
0

Den diskussionen har förekommig inne på Healing Stilla blod

Jane-Lyzell
0

Blodstoppare som var våra kloka gummor och gubbar i dåtidens Sverige - de ville man inte ha inärheten när man slaktade grisar och dylikt - men man tog dem gärna till hjälp om någon skar sig illa - då skickades de efter blodstopparen, som oftast kom med en käpp eller endast sitt finger och stoppade blod! detta påstods gå i arv från blodstoppare till blodstoppare - mången chaman hade den förmågan!

Naturbotarna(våra häxor) kunde Stämma blod och bota med örter och medicinalväxter men kyrkan och läkarkåren hindrade deras framfart med häxprosessen! Men deras kunskap, den bevarades av våra gummor och gubbor in i 1900 talet tack och lov!

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

stina63
0

Stämma blod och åderlåtning är inte de samma sak? Jag har en bok som jag köpte ifjor småland,, där står att kloka anna andvände röksvamp för allt lägga om sår efter åderlåtning

rosmarin90
0

Åderlåtning där tömmer du ju folk på blod. Vi fick lära oss hur man gjorde med nålar och sk koppor när jag läste naturmedicin.

När man stämmer blod räddar man liv på personer som blöder av olika orsaker. Olyckor osv…bra förr när det inte fanns vårdcentraler och idag om man är långt långt ut i skogen.

sven-g
0

Vid åderlåtning tappade man blod, jag tror jag har något glas för detta ändamål i gammelstugan. Inte behövs några häxkonster till för att Stämma blod, jag har prövat på mig själv och det går. Men vet ej om jag kan göra det åt andra. Men jag tror ej det går att lära ut, men det är vad jag tror.

stina63
0

Okej då förstår jag skillnaden…

Jane-Lyzell
0

Åderlåtning

Åderlåtning är kanske den mest kända behandlingsmetoden från förr, där man tappade ut blod från vensystemet till ett litet avtappningskärl. Åderlåtning har använts inom de flesta kulturer och som en behandlingsform till en rad olika åkommor. Den kanske mest vanliga anledningen till att åderlåta sig, var att enligt den Humoralpatologiska läran göra sig fri från "Sjukt slem". Detta hade kopplingar till den sk. Fyrsaftsläran [Se Läkekonstens Utveckling].

Denna behandlingsmetod kan jämföras med laxer- och kräkmedel som också var en del av behandlingen för att skapa balans mellan de olika vätskorna. Åderlåtning kunde användas t.ex. vid hög feber, då man trodde att febern berodde på för mycket varmt blod i kroppen. En rejäl åderlåtning skulle bota patienten, ansåg man.

Naturligtvis så var det många människor som inte överlevde denna behandling, eftersom de ibland förlorade så mycket blod att de avled. Vid åderlåtning sattes ett kopphorn mot det ställe som personen hade ont på, efter att man gjort hål i venen med en kniv. Blodet samlades sedan upp i ett avtappningskärl och slängdes. En lindrigare form av åderlåtning var då man använde sig av blodiglar. Blodiglarna sattes mot ett sår eller ingångshål, och sedan fick blodiglarna suga ut en viss mängd blod ur kroppen. Blodiglar används fortfarande idag vid behandling av t.ex. brännskador på sjukhus runt om i världen.

sven-g
0

Stämma blod Branduir kan konsten. Han finns på nu glömde jag vad sajten hette.

lappjanne
1

Dåtidens läkekonst tror jag hade sina poänger. Den kanske skulle vara bra att komplettera dagens läkekonst ännu mera med?

/Janne

lappjanne
0

Jättespännande! Verkligen!

Jag tror att dåtidens mediciner verkade mera psykiskt än fysiskt. Men jag är övertygad om att den psykiska hälsan är oerhört viktig för att "riktiga" mediciner ska fungera så bra som möjligt.

Janne

Eija
0

Blodiglar används även när man syr fast avkapade fingrar eller händer, ja kroppsdelar överhuvudtaget, dom sätts att suga blod så att blodomloppet kommer igång i det kapade delen…….låter äckligt men jag såg ett program om läkarvetenskap, och det var hur bra som helst….sen finns det ännu äckligare saker som att man använder larver till att göra rent i liggsår och sår som överhuvudtaget inte vill läka ihop…ja det finns mycket som man har börjat använda djur som hjälp….

lappjanne
0

Ja….larver kan tyckas äckligt. Tycker jag med. Men vad innehåller en vanlig huvudvärkstablett då? Säkert 100 resor värre!

Janne

Eija
0

#17, ja, du har så rätt, jag gillar absolut inte kemikaliska preparat…det är ju gift…men ibland har man inget val….fy för den lede va sjuk jag har varit när dom var tvungna att prova ut mediciner åt mig, och dom är livsviktiga, men vissa gick bara inte…en låg som en död sill och spydde hela tiden……nä då får det vara, man vill ju leva och inte existera…..så jag vet att man är som en sprängfärdig bomb inombords….en vet aldrig när man drabbas igen av någon form av kärlrelaterad sjukdom…..

Det är så att man får äta tabletter mot biverkningar av andra tabletter, det är ju inte riktigt klokt….fick magsår med av just tabletter, som dom var tvungna att ta bort…..suck….

Så självklart så är det att föredra maskar och iglar, så länge man slipper att äta dom…..urk!…Guld i mun

Eija

Jane-Lyzell
0

Vi har blodiglar i Ölsjön - kanske skulle plocka någraSkrattande

Katarinaj
0

#17 ja men dom håller sig åtminstone stilla Skrattande ser inte så nice ut med Larverna Tyst