Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettintuitionsövningar
Läst 920 ggr
loreena
0

En bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Den här bilden tog jag för kanske tio år sedan på ett ställe här i Finland och nu undrar jag vad ni ser. Jag berättar mer senare. (obs, den kan se lite suddig ut för jag har "kopierat" den genom att ta en ny bild med digitalkameran av det gamla fotot.)

[Hellas]
0

Jadu, jag vet ju inte hur gammal stället är så jag kanske fångar upp en del jättegamla energispår som inte kan bekräftas.
Jag såg direkt en gammal gumma med kång brun hemvävd kjol i kraftigt material, hon bär på två hinkar, en i vardera näve, det är slaktavfall son hon ska ta hand om och göra till mat i den ena och vatten i den andra.
Det är svårt att bestämma årtal eftersom gummorna såg ut så här, åtminstonde till efter andra världskriget så just nu kan jag bara årstalsbestämma mellan 1900-1940 talat.

Gumman har en sedvanlig frisyr som är påväg att bli grå.
Hon har mittbena och har samlat ihop det något tunna håret i en knut. Hon saknar en del tänder men ser glad ut ändå då hon "grinar upp sig".
Hon är lite rund i ansiktet och börjar få en begynnande liten mage. Hon går lite framåtböjt, säkerligen på grund av hårt arbete. Huset såg inte ut som det gör på bilden utan det var mer omålat och jag undrar om det inte är en liten utbyggnation som gjorts där det lilla fönstret befinner sig.
Jag ser även en man som går eller lufsar omkring i högre stövlar på något sätt känns det som att även han tillhör gården.

loreena
0

Tack för ditt svar!

Vilken utförlig beskrivning du gav mig. Glad Måste säga att jag tyvärr inte kan bekräfta om det stämmer, för jag har aldrig sett personerna i fråga som bodde där. Den här platsen var övergiven när jag besökte den. Vi var några tonnåringar som hört lite historier om platsen och vi besökte den av nyfikenhet. Jag avvaktar lite innan jag säger nåt mer.

Såg du de här människorna framför dig i ditt huvud när du såg bilden eller avläste du dem i fotot? Jag har alltid undrat om det där som skymtar i fönstret är någonslags energi eller om det bara är en "naturlig" förklaring.

Kram

[Hellas]
0

Jag förstod nästan att du inte skulle kunna bekräfta även om det skulle vara kul förstås.
Jag hade ingen "Länkning" utan det var enbart energispår, som man ofta kan förnimma.

Jag ser i princip aldrig något i själva fotona utan jag får in bilder eller en film i huvudet som liksom bara finns där, det är svårt att förklara.
Oftast brukar jag inte ens bry mig att skriva ner något men diag kände jag för det och tyckte det var kul helt enkelt.

Kram //Hellas

loreena
0

Tack skall du ha att du tog dig tid. Det har faktiskt funnits en kvinna på den här platsen och tiden du beskrev stämmer också in. Glad

[Hellas]
0

Där ser man, vad roligt att det stämmer in.
Jag tror att alla, mer eller mindre, får in bilder och dofter men tror ofta att det är fantasi, vilket det ju kan vara, men börjar man observera dessa bilder så lär man sig vad som är fantasi och vad som är verklighet.
Det är lite extra enkelt på gamla platser där mycket har utspelats sig, det behöver inte handla om våldsam död och tragik, det räcker ju med att några familjer sätter sina energispår i väggarna.

"Väggar talar" heter det ju!
Många vill inte ha nybyggda hus pga. att det inte finns någon atmosfär, det är atmosfären som är själva energin i just denna situation. Testa själv får du se :)

loreena
0

Jag håller med dig. Jag tror själv att jag är känslig för dessa energispår. Jag i min tur är nästan glad att ha ett nytt hus för jag är lite skrajsen av mig när det gäller det här och jag antar att jag tycker om att vara den första som lägger avtryck i det här huset..Generad

Jag skall vänta lite till innan jag berättar om det här stället. Det skulle vara roligt att veta om det jag hört/upplevt angående den här platsen stämmer eller om det är rykten.

Eija
0

Kan det varit någon som har gömt sig där under kriget….

loreena
0

#7 Det vet jag inte, men det kan ju vara möjligt. Tack för ditt svar.

Far på en veckas semester nu, men ger mitt svar då jag återvänder. Skulle varit kul att någon mer skulle velat känna av fotot. Eller bara tycka till om det faktiskt är något som syns där i fönstret som en vit skepnad eller om det bara är tillfällighet.

Jag kan säga att jag och ett par kompisar gjorde Anden i glaset efter det här besöket (unga, dumma och nyfikna..) och det kom fram en hel del konstigt. (som antagligen bara var vår egen fantasi som spelade oss ett spratt..)

Ha det så bra!!

[Hellas]
0

#8 Aha, Det ni upplevde behöver ju inte alls vara kopplat till huset överhuvudtaget men det blir spännande att se om någon ser något.

Sockerbubbla
0

Jag ser en gammal gumma!

loreena
0

Hej!

Har varit på semester, men är nu tillbaks igen.

Det verkar som det varit en gumma där om man skall gå efter vad ni känner. Det har varit både gummor och gubbar där. Det här stället var en skild inrättning på den tiden.

Väntar lite till, sen skall jag berätta

Jo, det vi upplevde behöver ju egentligen inte alls överenstämma med verkligheten. Det är det som jag skulle vara intresserad av att veta.

loreena
0

Hej

Hade varit kul att få några fler svar, men jag får väl nöja mig med de som kommit in.

Bilden är tagen på en holme i kvarken. Byggnaderna där fungerade som mentalsjukhus. Vet inte det exakta årtalet när det var verksamt, men möjligen 50-talet eller ännu tidigare? Vet inte heller hur många som bodde där eller vad de var för ena.

För kanske tio år sedan besökte jag stället med min syster och våra pojkvänner (min nuvarande man.) Vi var nyfikna tonåringar som hört spökhistorier om stället och vi gick omkring där i de övergivna husen och rotade. Jag fotade många kort där, enkom för att se om några spöken skulle fastna på bilden. När jag framkallat bilderna fanns det faktiskt något suddigt konstigt i fönstret på ett av dem som jag alltid undrat över.

Sedan, på kvällen skulle vi naturligtvis prova Anden i glaset.. (dumma som vi var) Där fick vi kontakt (eller om det bara var svammel..) med en flicka som kallade sig lilla Anna. Hon berättade att hon bott där med sin mor som varit föreståndare på menatlsjukhuset och att hon lyssnat till galningarnas rop på natten.. Vi tog det hela mest på skämt, men lite kusligt var det. Hon var vänligt inställd till oss och vi pratade länge med henne. Till slut sade hon att hon satt bredvid min systers pojkvän. (den mest skrajsna av oss..)

Det var min berättelse, men jag vet fortfarande inte om mötet med lilla Anna var på riktigt eller bara en fantasi..

Ha det så bra

palsternackan
0

är det inte någon i fönstret?