OT. Nedrans cancer
Nu var det dags igen. Agneta Bolme ha avlidit iden. Tycker var och varannan har cancer nu. Det är naturligtvis inte sant och det har säkert blivit färre och färre under årens lopp. Men det är för många iallafall.
Tack för att jag fick avreagera mig
Var rädda om varandra

Jag har känt som du gör signemo. Där jag bodde tidigare fick jättemånga cancer under väldigt kort tid, både unga som gamla och det kändes hemskt! Nu vet jag att det bland dom husen där dom flesta drabbades finns mycket radon och när min närmaste granne som inte alls var gammal dog så kände jag att jag ville då inte bo på denna radonplats mer, jag kände att det var mitt ansvar för min son som bor hemma att flytta därifrån. Grannen på andra sidan väggen är ett par och båda fick cancer nästan samtidigt och dom hade också bott tidigare på den gatan vilken inte heller ligger lång ifrån där vi bodde. Dom har än så länge klarat sig men jag vet att den ena av dom är väldigt dålig till och från så jag hoppas att det går ba för dom.
Jag tror att det finns många olika orsaker som gör att så många drabbas av cancer, tycker det har skett en lavinartad spridning sista åren.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Ja, cancern är en hemsk sjukdom, ,Känner många i min omgivning som drabbats av denna sjukdom. En del tyvärr med dödlig utgång i allt för unga år. Men vi får inte glömma ta fram alla de som klarar sig idag med.
Har själv också bott i Radonhus, men flyttade därifrån då barnen var små. De var mycket sjuka då vi bodde där. Sedan då vi flyttade till detta gamla trähus som är byggt någon gång på 1800 talet, så blev pojkarna mycket friskare.

#2 Jag förstår att pojkarna mår mycket bättre i det gamla trähuset, förstår inte varför dom bygger hus som knappt har ventilation, det gör ju att människor blir sjuka på olika sätt till slut.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Det är så att ca 80% har någon canser i kroppen när dom dör men den elakartade kanske har ökat…

Ja, cancer är ohyggligt. man säger ju att cancerfallen har ökat, men som jag ser det så är det så att man har blivit effektivare på att diagnostisera cancerfallen.
Ibland säger man att "ingen" dog i cancer för 100 år sedan, men vad man DÅ avsåg vara cancer var bara sådant som man såg med blotta ögat; blodig avföring, blodiga uppkastningar, stora sår som inte helnade… Allt annat var var andra orsaker, tex. ålders svaghet.
Om man ser tillbaka till 1950- talet så användes en hel del gifter i odlingarna som är förbjudna idag; minns någon "vitt pulver" som ströddes över jordgubbarna, t. ex. vad kan detta ha varit om inte cancerframkallande…
Och tänk hur medellivslängden har ökat… Idag höjer väl ingen på ögonbrynen om man uppnår den aktningsvärda åldern 90 år. 100 är inte så ovanligt idag, när man för 100 år sedan var "gammal och slut" vid 60.
Och ju längre man lever, desto större risk att drabbas av cancer; cellerna åldras ju. Och har man levt i 90 år så har man rättså gamla celler. Också är dagens teknologi duktig på att diagnostisera.
Så med tanke på allt detta så tror jag inte att vi idag har fler cancerfall än för 50 år sedan; tänk bara på hur upplysta vi har blivit med tobaksrökningen inomhus t. ex… Hur många röker t. ex. inomhus längre…
Fast det kan ju vara dom som är dagens cancerfall förstås..
Cancer är en fruktansvärd sjukdom, även om de kan bota och hjälpa en stor andel som får det är det många som dör i sjukdomen.
Väldigt konstigt att de inte ska kunna komma på ett fungerande botmedel när det pumpas in så många miljoner till forskningen om cancer och det har forskats i så många år.
Det är alldeles för många som är för ung som får denna sjukdom. Nu är det hemskt för den som drabbas oavsett vilken ålder man är i. Vem som helst kan få det även kändisar och det har ingen betydelse om man är rik eller fattig.
Jag tror att det är efterverkningar av Tjernobylolyckan och vi har säkert inte fått veta om det har varit andra radioaktiva utsläpp kanske tidigare eller efter detta.
Fick häromdan höra att en klasskamrat dött, men ville inte riktigt tro det först för man kan ju fatta fel. Men idag stod dödsannonsen i tidningen. Han blev 47 år gammal. Både barn och barnbarn.
När det gäller radon, man kan bo mitt i ute i ödemarken i ett ruckel och ändå ha radon eftersom det på sina håll finns naturligt i marken. Har för mig att det har med bergart att göra. Enda sättet att kolla om man har radon eller inte är att ta hem dosor och mäta luften och se om det finns. Och har man egen brunn så även kolla den för det kan även finnas i vatten.
Vi fick låna en mätare från Kommunen för några år sedan som fick stå 1 eller 2 dygn och mäta av. Vi hade ingen radon tack och lov.
1 till 2 dygn??? När jag mätte här hos mig så hade jag dosor (ungefär samma storlek som en snusdosa) på tre ställen i huset i tre månader som sen skickades iväg på analys. Och mätning ska helst göras under vintermånaderna eftersom man inte vädrar så mycket då.