Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: meditation
Läst 713 ggr
Tinnie
0

Tips på meditation sökes.

Hej alla goa underbara människor!

Jag undrar om det är någon av er som kan tipsa mig om en Meditation som kan användas i samband med förlossning. Jag vill inte ha någon medicinsk smärtlindring, eftersom jag vill vara med hela tiden, vara medveten om vad som händer omkring mig. Skulle bli jättetacksam om någon vet och vill dela med sig.

Sommarkramar

/Tinnie.

Mavios
0

Någon specifik meditation känner inte jag till, det kan nog någon annan tipsa om. Däremot vet jag av egen erfarenhet att alla slags avslappningsövningar är till god nytta under förlossningen. Att våga lämna över till förlossningskrafterna utan att själv lägga sig i och försöka bestämma över kroppen. Kroppen klarar nämligen i de flesta fall det här väldigt bra alldeles själv.

Så jag satt, fokuserade på andningen och mådde ganska bra. Andningen "kom jag på" alldeles själv (gick alltså ingen kurs innan) - långa inandningar genom näsan och starka utandningar genom munnen. Låt nog lite skoj, men det brydde varken jag elelr maken oss om, så länge jag och det väntade barnet mådde bra.

Ett vänligt leende kan betyda så mycket för den som själv inte orkar prestera något.

Tinnie
0

Hej Mavios!

Hmmm.. jag har funderat på det också… att bara lämna över mig själv till min kropp och låta den sköta arbetet. Men det kan ju vara bra att kunna slappna av. När jag fick Johanna, så kom vi in till förlossningen 01,15 och 01,45 fick jag en petidinspruta, Johanna såg förlossningens ljus 05,10 och jag tror att tack vare den där sprutan så kände jag mig ganska "blåst" på min egen förlossning.
Det är lite därför som jag efterlyste en Meditation, som jag kan använda mig av inför förlossningen.

Tack för ditt svar och du, glöm inte bort att solen alltid skiner bakom molnen.

Kram.

liaW
0

Jag använde mig av samma andningsteknik som tidigare nämnts, under min första förlossning, oxå bara för att det kändes bäst så :)

Men jag var nog lite för duktig på att slappna av för jag kände det som om jag hamnade utanför min kropp och liksom tittade på :) Där kan du snacka om att känna sig snuvad på det som hände. Så jag tog mig tillbaka och försökte hitta ett mellanläge som funkade - alltså ingen smärta men ändå närvarande. Det funkade fint och det har jag oxå använta mig av mde de andra två.

Jag hamnar i det läget att jag kan höra vad alla runt mig säger, men jag kan inte svara. Bara med värsta kraftansträngningen nicka eller skaka sakta på huvudet… Om jag hör att de diskuterar något som jag borde lägga mig i, så tar jag mig bara tillbaka, men då kommer ju smärtan tillbaka oxå… :)

Nu har jag haft extrema värkar och väldigt tätt mellan dem, så jag har varit i det tillståndet tills barnen har varit ute. Det har tagit 3timmar, 3½timme och under 2 timmar från första värken, så det har varit väldigt intensivt. Vet inte om det går att "flexa" :)