Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikettupplevelser
Läst 3798 ggr
HuMan
0

Utesittning

Hej och glad fortsatt midsommar, allihop.

Inatt gjorde jag min första utesittning (har läst i en bok och på nätet vad det innebär). Ca 100 m från vårt hus finns en skyddad dunge som enl uppgift skall innehålla bronsåldersgravar (tyvärr ligger den ca 1 km från en motorväg men den hörs mest som ett sus). Jag har läst att en utesittning bör innefatta både solnedgång och -uppgång så jag gick ut och satte mig strax efter 10, öppnade upp och bad mina vänner på andra sidan om skydd och hjälp att få ut något av natten. Fastän jag klädde mig ordentligt visade sig 10 grader och blåst bli %&/(¤ kallt Fot i munnnen men jag vägrade ge mig innan sommarsolståndet som inföll 1:59 (enl wikipedia).

Ca 1:45 hade inget speciellt hänt (förutom enstaka fågeltjatter) så jag bjöd in alla naturens väsen och djur att fira med mig, och då dök två vita fjärilar upp och cirklade runt mig; en av dem nuddade min hand. När de flög iväg var de tre (såg väl bara två först). Det lilla kändes faktiskt fint. Jag kunde helt enkelt inte vänta in soluppgången 1,5 timme senare pga av att jag frös för mycket, så ca 2:15 tackade jag för mig och gick in.

Jag var inte "renad" (3 snapsar till middagen + cigariller) och jag är ju nybörjare inom det paranormala, men jag tänkte att i sämsta fall skulle jag få en naturupplevelse och kanske se några rådjur, någon räv e.d. Hade det inte varit för fjärilarna hade det känts värdelöst.

Jag är intresserad att höra andras åsikter och erfarenheter. Fast jag vet ju inte om en utesittning är privat och inte bör delas med till andra….

Någon mer som varit ute inatt, eller är det natten efter sommarsolståndet (dvs ikväll) som gäller ? 

Ha det gott / Micke

mommo
0

Jag vet inte vilken natt det är som gäller, men det låter spännande.

Här i trakterna finns också en forstidsplats, den är ganska omskriven , så där måste nog finnas en hel del. Jag har aldrig kommit på tanken att man skulle kunna fara dit för att få "se"  någonting, men det skulle jag nog aldrig våga, platsen ligger ca. 1 km. från all bebyggelse! Det skulle nog bli för mycket för mig mitt i natten där ensamGlad

Men spännande låter det som sagt! Men det vet jag iallafall från mig själv att jag får inte in någonting om jag har druckit, t. om. små alkoholmängder räknas. För mig är det samma tolerans som gäller; kan jag köra bil så kan jag också se. Inte annars, jag tappar fokus, oftast är 1 öl för mycket, iallafall om jag just har druckit den.

Försök igen ikväll, det kanske lyckas bättreGlad

Sofiae
0

Du kan vara nöjd med dina tre vita fjärilar. Fjärilar brukar bara komma fram när solen skiner.

HuMan
0

Ja, nästa år skall jag ta på mig mer kläder och ha med en termos med varm dryck om det är samma väder. Och fimpa snapsen :)

Jag är faktiskt rätt nöjd med fjärilarna. De gav mig en varm känsla och var väldigt gulliga…

HuMan
0

Gör en liten puff med förhoppning att någon gjort en utesittning sista veckorna. Om inte annat så kanske någon får le lite åt mitt försök…

[Hellas]
0

Jag gjorde detta som tonnåring fast jag hade nog inget direkt namn på det, det sades bara att detta var en alldeles speciell magisk natt.
Men jag var ju inte ensam som man kanske skulle ha varit utan vi var ju några stycken, ofta var vi nära en sjö och bade nattbad sedan satt man uppe och bara pratade natten igenom.
Ofta kom det ju upp gamla berättelser och hörsägen upp, säkert blandade med lite egna tillägg men det är ju så skrönor lever vidare :)!

Det var nog inte riktigt så magiskt som det egentligen skulle kunna vara men jag måste ändå få lov att säga att för mig darrade energin mer än vanligt och mina ögon kändes liksom klarare, det är otroligt svårt att beskriva.

Jag vet ju att det inte är detta du frågar efter men jag kände ändå att jag ville berätta + att jag vill gärna tro att detta är en mer magisk natt än normalt :)

HuMan
0

En liten puff. Har gått några veckor och det är varma nätter nu så någon kanske har varit ute…

Happyspirit
0

Hej Human! Är det nåt norrländskt??? *ler* Berätta mera.

HuMan
0

Utesittning menar du ? Nej, det är en gammal shamanistisk metod att få ökad kraft och möta sina inre rädslor på samma gång. Ett par länkar (axplock från Google):

http://web.telia.com/~u45402488/anglagard/hexicon.html

http://www.shaman.dk/artikel12.sv.html

Har en bok, "Svartkonstbok" av Atrid Grimsson, där jag först fick idén. Nej den innehåller inte bara mörker utan är intressant när det gäller gammal klokskap, sejd mm vid sidan av Jörgen I Erikssons böcker om shamanism.

Fast du gav mig en idé, man kanske skulle ta med lite surströmming som "nattmat" nästa gång fast risken är väl att naturandarna inte gillar det lika mycket som jag Skrattande.