Michel de Notredame
eller..kanske mest känd som Nostradamus..Vet inte om ni haft någon tråd om honom tidigare..!? Det är ju en väldans massa trådar ;) Jag skriver en ny så får ni ta bort om den inte passar in…!
Nostradamus kanske dom flesta känner till & om inte så kan jag upplysa om att många ansåg honom vara den störste "spåmannen" genom tiderna..!Nostradamus använde sig av en skål med vatten för att sia om framtiden..Denna skål stirrade han ned i tills de framtida händelserna visade sig.. Han fick ju fram en hel del förutsägelser…en del har "slagit in" & en del ligger för framtiden…
"År nittonhundranittionios sjunde månad från himlen stiger ner en skräckens kung…Före & efter härskar kriget."
"När norra polens folk sig har förenat Så blir skräck & fruktan stor i Östern…En dag två ledare skall sluta vänskap. Det nya landet står på höjden av sin makt :För blodets man upprepas talet"…
"Blodets man" står ju på andra ställen för världens Antikrist som ska komma från Kina..& frasen "Det nya landet" brukade Nostradamus själv använda om USA. Han menade att det skulle bli ett krig mellan Kina & en rysk-amerikansk allians..
Så den mest kända av Nostradamus profetior..Stroferna om Hitler som han själv kallade Hister..
"En ledare från stora Germanien som kommer för att hjälpa men bara är falsk.Han kommer att öka Tysklands gränser & orsaka Frankrikes delning..Levande eld & död gömd i ett klot kommer att släppas lös. Om natten kommer fienden att förvandla städerna till stoft.."
Jag tycker att det är rätt spännande med denne gamle siare som levde på 1500-talet…men med tanke på allt som slagit in så får vi väl innerligt hoppas att Nostradamus inte var SÅ skicklig som…ryktet säger..Hua..Vad tror ni..Några teorier ?
Kram i kvällen /Anna

Ja du Nostradamus profetsior är ruggigt träffsäkra många gånger och det är ju dom det pratas om också.
Det prtas ju inte om alla dessa profetior han skrev som inte hände och dom är betydligt fler en dom som skett.
Men som sagt vad han träffade in första världskriget andra världskriget och detta med Hitler är ju ruggigt träffsäkert.
Han såg ju även 11 september om hur ett flygande föremål raserade 2 torn.
Men enligt Nostradamus skulle det 3e världskriget redan skett men som tur är så har det inte skett.
Som siare så kan man bara se möjlighterna men vi mäniskor kan förändra detta genom vårat eget handlande.
Tid är också alltid svårt att sia om och tidsmässigt stämmer inte heller Nostradamus alla gånger.
Sedan är dess profetior väldigt klurigt skrivna så har varit mycket diskusioner om hans profetior eftersom väldigt många tolkar dom väldigt olika.
Men visst var han en duktig siare.
Lasse

Detta är jätte spännande. Jag kan inget om honom. Men vad mer har han sagt om vår framtid förutom 3:dje världskriget, någon som vet??

#2. bra fråga. Jag funderade precis detsamma. Tycker Nostradamus är väldigt intressant.

Eftersom han skrev allting i omskrivna "kluriga verser" så har ju många försökt tolka hans profetior. Och det finns ju en del meningsskiljaktigheter i deras tolkningar. Speciellt vad gäller årtal och platser osv.
Lite OT, jag vet! Men på denna länk fanns en intressant profetia eller vad man ska kalla den:
http://www.tidenstecken.se/proflordhem1.htm
Vad tror ni om hennes utsaga?
Och här är flera (även Nostradamus) i deras subindex:
#4 Tack för länkarna ;) Jag har fastnat väldigt för denne siare från 1500-talet..Vet inte riktigt varför…men han känns som SÅ seriös..!
Visst skrev han många av sina profetior i kluriga gåtor men efter en stunds fundering så kan jag finna samband i framtidens händelser i dem… Kram Anna

#5 Ja, jag är också fascinerad av honom. Har läst alla hans quantriner (verser) och jag tror jag har tre olika Nostradamusböcker med profetior och tolkningar. Ska kolla upp det och friska upp minnet lite.
Jag köpte/läste den första boken i slutet av 70-talet (tror jag visst att det var…) Och den tredje och senaste jag köpte var "Nostradamus - De närmaste 50 åren" av Peter Lemesurier.
Kram & Ljus / Jerry
#7..Ska försöka komma över dem..Kan inte få nog av denne man & hans profetior ;) Kram

Kan du inte utveckla istället för att länka till wikipedia?
Oftast när det tas upp exempel, som i denna tråd om Nostradamus, så uppfattar jag det som att det är tanken som är häftig, att det skulle kunna vara möjligt.
Sedan kan man alltid bryta ned själva påståendet i atomer i fråga om sanningshalt och sannolikhet. Men vad är poängen med det egentligen?
Med tanke på hans förutsägelser om Kina & dess ondska så kan man ju lätt dra en paralell(vet inte hur det stavas ;) till det vi ser där idag..med en massa elände som drabbar hela jordens befolkning..Hmm..intressant..!

Nostradamus träffar är efterhandskonstruktioner. Enkelt uttryckt.
Jag har för tillfället inte tid att lägga ut texten mer än så. Ni som är intresserade av vad andra skeptiker tycker kan ta en titt här:
#11.."Vad är min Herre för en Herre"..;) Hmm bråksäcken där..Men du rubbar inte min tro..& det är SÅÅ intressant att ta del av din IAF 
Kram Anna

Hej! Jag har boken om någon är intresserad?
#13 Har skickat pm ;)