Universum
Lite funderingar…
Inom de traditionella religionerna lär sig människan att Gud är ett fenomen utanför henne själv & därmed helt avskilt från henne.
Därför har en religiös människa svårt att ta till sig en existentiell människosyn , där det Gudomliga inte finns utanför henne själv.
De människor som tror på en Gud utanför sig själva för att förklara uppkomsten av universum , har ju ett logiskt problem att bemästra .
OM det behövs en utomstående Gud för att skapa universum , så behövs det av samma anledning ytterligare en skapare för att skapa Gud..& OM han finns…vem har då skapat denne..osv osv…i det oändliga..;)
Intressant att höra vad ni andra har för teorier & vad ni tror ;)
(För mig finns ingen "utomstående" Gud…det är så mycket större än så ;)
Vi är alla en del av Gud och Universum som jag ser det, Vi tillhör en universell själ liksom :)

Det intressanta med att vi kan nå Gud via oss själva är Gnostiska inriktningar vilket just säger detta.
Flera av de första 'kristna' församlingarna var Gostiska. Det finns massor att läsa nu för tiden då en del av de Gnostiska skrifterna återfunnits. De berättar en helt annan historia om Gud, Jesus och bl.a. Maria Magdalena.
Den som vill kan läsamer här:
http://www.gnosis.org/naghamm/nhl.html
Det är kul att samma tanke om att vi själva kan erfara och nå gud finns idag. Sanningen är nog den att den aldrig dog utan bara gick under ytan.
Jag tror mer att vi är i kontakt med helheten om vi öppnar för den. Jag tror fler och fler söker Gud inombords än som går till kyrkan och tror att prästen är kontaktpersonen.
Jag har aldrig trott på Gud som en mästare utanför oss alla andra levande varelser och växter, ja all energi överhuvudtaget.
Jag tror fullkomligt att all energi, inkl. vi människor tillsammans bildar en helhet som man kan kalla Gud, Alltet, Universum eller vad man nu vill benämna det hela.
Son Vibeka utrycker det, vi tillhör en Universiell själ :)

med ett enkelt svar..gud är kärleken där vi alla bör vara…ja håller oxå med vibeka

Jag tror på kärleken och de goda ovan oss,de finns en kraft som är starkare än något levande här på denna jorden,något som är mer totalt av alltet som ingen kan säga vad,eller vem de är…. vet bara av detta stora är vi en liten del av för en tid.. vad som kommer utöver oss kan ingen annan se än de som redan är vid den världen ovan oss.. vad vi kallar detta stora vackra ting är upp till var och än… vi tror på luften vi andas o den ser vi inte med blotta ögat… men vi vet den finns.. bara för vi döpt kraften till gud,allah,budda eller vad som… är vi människor själva… de ovan oss behöver inga namn igentligen för de som är där är så mycket mer än formaliteter :)