Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etiketter: tvtidningarradio
Läst 4442 ggr
Morsan1
0

Mannen som talar med andar??

Jag har just sett ett program på 4:an+ som heter Mannen som talar med andar. Jag har aldrig sett det förut så jag ska väl egentligen inte döma för hårt.

Frågar inte han väldigt mycket frågor? Jag tänker på de svenska medium vi ser på tv som är noga med att inte få för mycket information. Denna man frågar ju massor, får massor av svar. Känns väldigt oseriöst. Gästerna pratar ju mer än vad han gör. Visst har han poänger, han träffar ju en del men ofta med god hjälp av gästen.

Är det någon annan som sett fler program, som har en bredare bild än vad jag har? Är han erkänd? Jag tycker han påminner om en sån där Amerikansk oseriös och omoralisk TVpastor.

Magi-cat
0

Hej! Är det James van Praagh du menar? Jag tycker han är helgo´. Han är erkänd och har skrivit flera böcker. Visst, han kan inte ge precis ALLA svar, men om allt stämde hela tiden skulle då jag börja undra om det  var fejkat. Uppenbarligen kan han förmedla väldigt mycket och vara till stor tröst för de som frågar, ofta om väldigt traumatiska omständigheter.

Men visst ska man alltid vara lite kritisk, eller behålla en stor portion sunt förnuft om man säger så - särskilt om det är amerikanska slimmade program som kan verka lite väl tillrättalagda.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Elisabeth-J
0

Det programmet sänds varje dag så kolla på fler avsnitt =)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

lightworker
0

Jag har bara sett 1 avsnitt av det så än kan jag inte säga vad jag anser om det. Men nu ska jag få tv4plus så då kommer jag att titta på det. Blev lite brydd när jag såg hur James såg ut, trodde att han skulle se helt annourlunda ut. Tänk va fel man kan ha, man föreställer sig en bild av personen och sedan blir det helt fel.

Elisabeth-J
0

#3 Ja det händer att man blir väldigt förvånad ibland när man har fått en bild av någon och det visar sig vara helt annorlunda =)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

galdra
0

Idag var det inte så bra programmet-det är bra när jag gråter-tokigt va!Jag grät inte idag……Men han är så ödmjuk i sin framtoning…En fin människa tror jag!

Carina.S
0

Ja. jag instämmer helt med galdra här. De bästa programmen, är ju faktiskt när man sitter och störtbölar… Gråter Han är seriös och fint medium James..

Bybo
0

Pling! Jag tycker att han ställer för många frågor bara Plong!

Varma hälsningar/ Pia

Jimmy-Ottossn
0

Han ställer mycket frågor men jag tycker inte han ställer fel sorters frågor ändå trots allt, han ställer ganska mycket frågor så han inte ska säga fel(alltså så han inte ska säga något som kanske sårar) men det är sällan han frågar något som kan ge någon specifik information utan oftast handlar det om att han vill ha bekräftelse på det han säger och den han har kontakt med så han vet att han inte bara står och pratar och på så vis har han också mer kontroll på den information han får till sig som i sin tur resulterar till många klockrena träffar, men som sagt alla medium arbetar helt olika, själv pratar jag bara, men ibland kanske jag frågar om klienten känner igen det jag pratar om men annars är dit mitt arbete känner jag personligen att ge information men vi är alla olika i hur vi arbetar!

Morsan1
0

Ja som sagt, det var första gången jag såg programmet och jag kommer absolut att titta igen. All är värda en extra titt/ chans.

Jag tänker på när jag var hos Elisabeth, vi hade aldrig träffats, hon visst inte vem jag var. Hon ställde knappt inte en fråga till någon av oss som var där. Hon frågade mig vid ett tillfälle om jag visst vem det var. Jag svarade ja och det kom inga följdfrågor, bara den frågan.

Denna man frågade för mycket för mig, baserade sina vidare tolkningar på det svaret han fick.

Det imponerar och fascinerar mig betydligt mer när inga frågot ställs. Jag tänker också på Terry Evans i Det okända där han aldrig vill höra kommentarer osv..

Hur arbetar ni andra med frågor osv…?

#8 Jag förstår hur du menar och ser en viss point i det men i går tyckte jag han var onödigt frågvis. Men som sagt: Jag har bara sett programmet en enda gång och bör inte döma efter det.

Önskar er alla en underbar torsdag, är det Ghost Whisper ikväll???

Åsa

Fdtr
0

#9 Om man inte alltid är så duktig på att tolka symboler kan man behöva ställa frågor.

Vad jag menar är att om kontakten på andra sidan "pratar" med mig så är det ju bara att vidarebefordra meddelandet. Men om det är någon som visar mig en bild av en liten röd stuga vid en sjö så kan det vara befogat att fråga om det är den på andra sidan som haft stugan eller om det är den som får meddelandet som har stugan. Ibland kan man liksom inte komma vidare förrän man tolkat rätt. 

Ibland är det också så att man kan behöva "förstärka" en svag kontakt med andra sidan. Om man beskriver en person och sedan frågar om det tex är morfar eller farfar och får svar så kan en svag kontakt bli starkare.  Ungefär som när man skruvar på en knapp för att få in ett radioprogram och när man hittar rätt blir kanalen stark och utan brus.

Nu är jag inget medium men när jag har övat så har jag fått erfarenheter liknande det jag skriver ovan.

Det är ingen vits att ha huvudet upp i det blå om du inte har fötterna stadigt förankrade på jorden.

Bybo
0

Jag förstår att man kan behöva fråga ibland…Men kände mer att det var FÖR många frågor bara…*ler* Men men…jag e ingen expert…Ha en fin dag!

Vibeka
0

När jag har sett amerikanska Medium i arbete så har jag oxå reagerat på att de ställer många frågor, förmodligen är detta en kulturell sak att vi i Sverige och England inte arbetar på det viset som jag vet av i allafall… Glad

MissQuinn
0

Vad jag kan undra är,hur klarar mediumet att både prata och få information från andevärden  samtidigt?? Är det en vana från mediumets sida eller är det så att vissa medium får ett rinnande budskap från andevärden och andra medium, med lite mer  mellanrum?? Typ Terry E och nu då James..

YvonneW
0

Är det något morgonprogram? Känner inte till det.

Pendlan
0

#14..  Hej hopp!    Går påTv  4+  kl16.20 mån-fre  *ler* Visas även som repris på helgen …sent… minns inte tiden. Finns en tråd om Tv-serier/Media där jag har för mig tiderna står.

michaelsongwriter
0

Hart sett programmet ett antal ggr.

visst de e USA show över det hela..men samtidigt

han verkar otroligt duktig och seriös.

Ett bra program tycker jag.

tror dock inte det produceras mera.. vi ser nog repriser.

men de finns massor av dom. brukar spela in dom på natten.

läst lite om honom på nätet.

bara att söka på James van Praagh

CarolineO
0

Jag tycker han är väldigt ödmjuk och verkar seriös.  När det gäller frågorna tycker inte jag att det är något negativt. För mig personligen stärks kontakten om man får veta att det man säger stämmer, så vill han kanske vara lite försiktig istället för att påstå en massa så frågar han… Så gör jag också, men jag är förstås ganska ny på det hela… Men i alla fall, om han lärt sig på det sättet en gång i tiden kanske det är svårt att ändra på det…                  Bara en tanke

Vibeka
0

Om ni är intresserade av James Van Praagh och hur han upptäckte sin förmåga så har jag lagt in länkar på andliga filmer om ni klickar på sök och skriver in…filmtips… så hittar ni dem där Glad

Ljus Carina

eggebanroth
0

Han är den bästa av alla. James

EwaKristina
0

Gillar honom jag med.Tack för filmtipset Carina!

Daydreams
0

Jag gillar terry evans, han är en av de mest sympatiska människorna på tv4s det okända, men läste ett referat av vad som faktiskt frågas och det är väldigt mycket. Samma med James van pragh. Jag har extremt bra intuition (inget övernaturligt i det) och jag skulle lätt kunna berätta lika mycket som praugh gör om jag fick fråga lika mycket.

Magi-cat
0

Det här är ju en tv-show. (James v P) Och i tv ska allt gå fort som bara den, inga tomma betänketider inte. Det måste vara oerhört betungande att stå i en show i tv och leverera hela tiden, massor med intryck från levande och minst lika många från andar, dessutom vara trevlig och underhållande. Pust! Om han då frågar för att få en respons från personen så är det väl helt ok, och trevligare tv än om han står och påstår hela tiden och personen han säger det till inte säger ett dugg. Dessutom har han ju rätt i de flesta frågor, och personen han frågar säger bara ja eller nej, inte vidare upplysande. Men för att särskilja olika intryck så de kommer till rätt person när så mycket aktivitet är i luften - tja, det vore övermänskligt annars. Även medier är människor, lyckligtvis.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

eggebanroth
0

Daydreams, du säger du kan göra detta.  Det är nog svårare en man tror. Framför tv kameran o public. jag kan oxå säga no problem med det. Men verklighten är mycket svårare en vi anar i detta sammanhang. Men lycka till

Daydreams
0

nej lättare framfär tvkamera, det vi ser är ju klippt

zeretki
0

#21 Mmm, jag funderar just nu på att skriva en post om nåt liknande. :)

Cherokee
0

Hej!
Jag har sett programmet, det är jätte bra.
Just nu läser jag en pocketbok om honom Himmlen på Jorden.
Gråter floder när jag ser honom.
Hur duktig han var att övertyga en pappa, som inte trodde på honom, men James sa till pappan, som hans flicka bara visste om.
Du skulle se hur han blev. Så pappan trodde på James
Han har även gjort en bok Tala med Himmeln.
Det går repis söndag ca kl 24

Daydreams
0

Här är en länk från ett av de okända programmen. Där kan man läsa exakt vad som sägs/frågas i programmet. Var klippningen går etc. Sedan får man se det hur man vill.

För övrigt så googla gärna cold reading. J v P får extremt många träffar.Fundersam

zeretki
0

#27 Du glömde länken. :)

Daydreams
0
Cherokee
0

Hej !
det är repris på James i kväll kl 0.40 , tre avsnitt på en gång.

hinzidi
0

#8 sier : "men det är sällan han frågar något som kan ge någon specifik information utan oftast handlar det om att han vill ha bekräftelse på det han säger och den han har kontakt med så han vet att han inte bara står och pratar"

Ja, jeg er enig. Det er TV det gjelder, - og bekreftelser og bevis er viktig, slik at de millioner av seere også får en følelse av om det har skjedd en linking, eller ikke.

tarotlasse
0

Jag tycker inte att ett medium ska ställa dom frågorna som James van Pragh ställer.

Vi medium brukar kalla det att fiska när man frågar sig fram till information.

Men har sett honom göra riktigt bra sittningar också i detta program så helt och hållet bluff är han inte.

Även om han avslöjades som bluff av ett typ program i USA liknande Insider som filmade under inspelningarna.

Men där visade dom upp att redan innan sändningen där publiken bjöds på snittar och dryck.

Då gick James runt  bland publiken pratade och ställde frågor och av ngn underlig anledning var det även personerna som han hade länkar till under sändningen också.

Vilket inte verkar speciellt seriöst men vad som är sant eller inte vet man ju inte.

Men det är enorma pengar det handlar om när det gäller Amerikansk Tv så jag är inte förvånad om det fuskas en del för att få upp tittar siffrorna och genom detta få ännu mera reklam pengar så  jag är väldigt skeptisk mot dessa program.

Lasse

Eija
0

Jag måste nog gå emot några här, jag tycker han verkar vara helmysig, och vad jag har sett så vill han inte veta för mycket innan en sittning, men däremot så frågar han mer när det är i publiken, men inte tycker jag att han frågar på det viset att han fiskar heller, utan när han har sagt något så brukar han undra om personen förstår vad han menar, och då får han svar på det…annars kan han ju inte veta om det blir någon respons…..

Det är min uppfattning iallafall, fast alla har ju sin….och inget fel i det heller….

Imasy
0

Jag tycker han är mysig och kul att han skojar lite, är lite lättsam.

Såg ett avsnitt för nån vecka sedan, där han fick kontakt med en ung tjej på andra sidan som dött i en bilolycka.

Hennes bästa vän satt i publiken, och James sa till den levande tjejen att "aha, du har lånat något av henne alldeles innan hon dog", och mycket riktigt så hade hon lånat den döda vännens favoritjacka, och behållt den som ett minne.

Han skojade med henne och sa att även om en person är död så kan man bli avslöjad endå ;)

Sedan berättade han om en sång, som de hade som sin gemensamma sång tex.

Visst det är klippt hit och dit, och amerikansk TV, men nog tror jag att han är "riktig" iaf.

Men någon som jag inte alls gillar är hon som heter Sylwia Brown tror jag, hon brukade vara med i Montel Williams show, tyckte hon var så butter och berättade luddiga saker.

essut50
0

Jag tycker programmet är bra, brukar titta på det på nätterna när jag jobbar. Min jobbarkompis och jag tror på det övernaturliga. Vi ser /hör så mycket på jobbet på nätterna så ibland undrar man hur saker går till..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

tommytoe
0

Har sett James ett par gånger men vet inte vad jag ska tycka.

Njord
0

Om det inte är fusk så är han ju bra. Men man vet ju aldrig med amerikansk tv….*Hmmm*

[MargaretaA]
0

Jag tittade på James i dag. Ett gammalt avsnitt från 2002 tror jag. Det var ett föräldrapar som ville veta vad som hänt deras 6-åriga dotter som hade försvunnit. De visste alltså inte om hon levde eller var död.

James talade om för dem att hon nu fanns på den andra sidan och beskrev också ungeför var de kunde finna kroppen. I detta programmet fick vi inte veta om de hittade flickan eller inte.

Min tanke om detta är att om James är en bluffare då är han verkligen en iskall typ. Att sitta i egen TVshow och tala om för föräldrar att deras barn är död om han inte verkligen är helt säker, är nog bland de mest omänskliga jag kan föreställa mig. Tänk om tjejjen skulle dyka upp levandes en tid senare… då brakar van praaghs karriär nedför stupet. Jag är övertygad om att han själv tror på vad han gör…

Maggan

Njord
0

# 38 Naturligtvis tror han på sig själv. Och han kanske är helt ärlig i sin framtoning. Men jag tänkte på det som tarotlasse skrev i #32 längre upp i tråden.

Och jag skulle nog vilja se honom med egna ögon/öron för att vara helt 100% övertygad. Men visst vore det guld om han är schysst! Skrattande

[MargaretaA]
0

jag tror inte att man kan både bluffa och tro på sig själv på samma gång. Ett måste bort Flört

Maggan

Njord
0

Naturligtvis har vi alla vår tro,  och det är ju jättehärligt att vi får ha….Cool

""Audiatur et altera pars"  ("Man må höra även andra parten".)

Namaste

rosmarin90
0

Jag gillar den mannen, speciellt nu när jag läst hans bok Himlen på jorden. Intressant att läsa om hans väg och att mycket i det han rekommenderar för mediumutveckling är likt det jag lärt mig på kurser. Han har en variant av chakraöppning också i sin bok.

TV-programmen varierar väldigt, jag kan ju tycka att han ställer för mycket frågor ibland. Men emelannåt är han klockren i det han får fram och jag kan känna att han har kontakt. Men amerikanska medium jobbar väldigt annorlunda mot europeiska. TV-programmen är väldigt forcerade tyvärr….

Njord
0

#42 Ja, det är sant Rose.

Jänkarna har ju (om möjligt) ännu fler reklamavbrott i TV och det ska hinnas med mycket emellan reklampauserna. Visst ställer han en del frågor, men det om att han måste driva på för att "komma till skott" innan reklambreaket…..;)

Och när man jobbar i TV så måste man ju hela tiden hålla tittarna intresserade så att de inte byter kanal. Då får man inte "mumla i skägget" utan presentera något fängslande hela tiden.

Hans program är i alla fall rätt bra på det hela taget. Det finns väl sämre mediala shower att se på TV…..Cool

Kerstina-61
0

#42# Jag har oxå den boken Mycket bra !

Jag tycker om den Amerikanska stilen faktiskt på hur medium jobbar. Enligt Iris hall och den "modellen" (kallas det så? hm..) så kan jag ibland tycka det blir lite tunt.

Ska försöka föklara utan att det blir alltför vimsigt.
Jag har en sittning. Jag beskriver anden med utseende, längd, ev. ålder, vad den avled av, vad h*n jobbade med i livet, barn, familj.mm,mm Tills sittern vet vem det är. Då ber jag om ett budskap och får också förhoppningsvis det. Om anden blir igenkänd direkt, då blir det inte mycket mer att säga.

Då man ser typ James von Pragh och andra så vet de redan från början vem anden är…och sedan kommer information och bevis. Lite tvärtom, på någon sätt.

Sedan kanske detta kan skilja sig lite beroende på vilken lärare man går för, så jag kan ju inte säga att det jag lär mig är generellt. Men som jag har fattat så är det ungefär så vi jobbar enligt den engelska spiritualismen..Först beskrivning, sedan igenkännande och sist budskap om anden blir igenkänd.

Vill gärna ha kommentarerGlad Jag suger i mig information och andras synpunkter

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

rosmarin90
0

#43# Ja det finns urusla paranormala program på TV. Just när det gäller medier kan man ju lära sig av de. Både av de bra och dåliga faktiskt. Tycker man det ställs för mycket frågor får man rannsaka sig själv. Titta på om man frågar för mycket eller annat. Amerikaner zappar nog ändå mer än vi svenskar och har fler program att välja på, vilket förklarar att det ska gå så fort.

rosmarin90
0

#44# Jag är ett typiskt Irismedium och gillar det här med bevis. Men kan nog tycka att man inte behöver komma med allt du beskriver. Oftast är det en speciell sak som bevisar för sittern vem det är. Förutom kön ålder relation osv….det kan vara precis vad som helst egentligen, såg ett Tv-program för några år sen där ett danske medium berättade att anden kommit med en wienerlängd. Hon tyckte det var fånig först men levererade ändå. det visade sig att anden och hon kommit överens om att om den här mannen som gått över skulle visa sig  då skulle han komma med en winerlängd. Det var nyckeln till att sittern skulle förstå vem det var. Om mediet inte sagt att hon såg en winerlängd kanske inte anden blivit igenkänd.

Jag åker till Stanstedt i november och hoppas få lite nya redskap och annorlunda sätt att jobba på. Ser verkligen fram mot det. det är jättekul att diskutera sånt här och vi lär av varann och av att se olika medium jobba.

Njord
0

#44 å #43 Kan hålla med om att man kan lära sig mycket av andra. Både medium och människor…..

Det finns ju flera mediala skolor/arbetsmetoder. Så länge det är tillräckliga beviskrav så är det okej. Det viktigaste är ju att sittern känner igen och godkänner identifieringen/beskrivningen.

Och när det gäller bevisen så är väl Iris metod och den "engelska" traditionella metoden ganska nära varandra. Den traditionella är ju väldigt noga med personbeskrivningen. Sedan finns det ju kanske inte så mycket tid för budskap förstås….

Men vid seansen med Simone Key i tisdagskväll på Ramsbergsgården blev jag imponerad av hennes översvallande och exakta beskrivningar. Men det blev inga budskap….bara lite kärlek och hälsningar. Det är inte fy skam det heller! Oskyldig

Vibeka
0

Nu när ni talar om James som jag tycker är ett duktigt Medium så vill jag slå ett slag för hans film som är riktigt bra!!!! Handlar om hur han upptäckte sin förmåga och är en filmatisering av boken som för övrigt oxå är bra Flört Dessutom var den billig att köpa!!

http://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B00008DI4H/ref=dp_olp_2/202-7426142-0027025

rosmarin90
0

#47# Jättebra att lära av varann även över "skolgräserna" vi kan lära mycket av varandra. Jag känner att vi är där idag, tidigare har konkurrensen hindrat det här utbytet. Ödmjukhet inför olika medium och skolor är viktiga känner jag. Hur ska vi annars kunna samarbeta.

Härligt att ni fick se Simone och att hon var så duktig. Kärlek från våra vänner på andra sidan är inte fel det heller. Många gånger räcker det för sittern att få kontakt och att få veta att de har det bra. Jag har varit med om oroliga sitters som trott att deras kära inte gått in i ljuset. När de fått bekräftelse på att de gjort det, mår de mycket bättre. Sen handlar det om att få bekräftelse om att livet fortsätter. Att det inte är slut när vi dör och att våra kära finns där för oss när vi går över…Skrattande

Kerstina-61
0

#48# Hej, Vibeka! Kul att se dig *L* Jag klickade på länken, men det var nog en annan film..eller? jag kanske inte fattade..

Är filmen svensktextad?

Kram

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Njord
0

#49 Jo, vi är ju på väg mot endräkt & fred sägs det ju…Oskyldig  Och visst är det väl bevisningen som är viktigast. Kan du inte få bekräftat att sittern känner igen anden…..då skulle man ju kunna svamla ihop vadsomhelst.

#48 Ja, jag har hört talas om filmen Vibeka. Ska se om jag kan "köpa" den. *L*

Kramen på er / Jerry

Vibeka
0

#50 Hej Kerstina! Tack raring detsamma *L* nej det är rätt film via länken,tyvärr så är den ej textad men det är ingen svår engelska Skrattande

Kramis

Vibeka
0

#48 Den är jättebra!!! Värsta thrillern Flört

Ja du har juh speciella "kontakter" Cool

Kram på dig!

hinzidi
0

jag leser hans andra bok just nu : ghosts among us. Den kom ut i norge i juli i 2008, så den er rykende fersk :) og på engelsk språk.

har hans førsta bok också :) han er god på å fortelle og forklare. Han er inget fake, slik jag ser det. Men et av verdens beste medium.