Kopparpinnar.
Kommer inte helt ihåg vad dom heter…
Kännare, sökare… sådana som man kan känna av energier med, men även kurrykors, vattenkryss etc.
Till saken, jag fick för någon månad sedan lära mig att man kunde ställa frågor rakt ut i luften och att andarna svarade genom att röra på pinnarna. Det funkade verkligen!!! MEN, är inte det detsamma egentligen som att göra anden i glaset???
Någon som har erfarenhet av detta? Dela gärna med er 

Jag tror mer som att det är ungefär som när man använder pendel men jag vet inte, jag har själv aldrig provat det, har bara använt dom till att kolla kryss och energier med.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
De kallas för "Pekare" men hur det sedan jan jämföras med Anden i glaset vet jag inte något om.
Jag skulle nog vilja jämföra pekare med en Pendel!
Ja, det måste vara "pekare" du menar. Jag håller med Hellas att om man ska jämföra så är det närmare pendeln än Anden i glaset. Jag kan inte förstå jämförelsen med Anden i glaset över huvud taget faktiskt.
Men pekare är nog en helt egen gengre, det närmaste jag kan jämföra det med är nog i stället slagruta, möjligtvis. Ja det är min erfarenhet.
#3 Jomen självklart är det ju Slagruta som är den närmsta släktingen, jag tror att antingen använder man slagruta eller Pekare, det är en smaksak men syftet är detsamma även om tekniken skiljer lite grann.
När man jobbar med Pendel så arbetar man ju mer intuitivt (det har jag lärt mig). Man frågar alltså inte andra sidan utan man arbetar med den egna intuitiva delen.
Pendeln blir egentligen bara en förlängd arm, man behöver inte använda pendeln, man kan få svar ändå.
Pendeln känner även av Energier, Auran, Currykors osv.
När det gäller Slagruta och Pekare tror jag att samma sak gäller.
Anden i Glaset: Här gäller bara en enda sak….man frågar andra sidan, man ber alltså andra sidan kommunicera via glas och bokstäver.
Hoppas detta inte blev för invecklat, jag är trött nu!
Pekare..
ja jag använder sådana. När jag är ute med fornminesföreningen och så på mig skälv.genom att ställa ja o nej frågor o det fungerar hur vet till tusan men det funkar. Jag har stält frågor som jag har villat ha ett ja svar men där jag har fått nej..Men jag tycker personligen att man inte skall använda dom för mycket, man blir lätt beroende o då är man ute på hal Is.Lena
Lena.P är jag i verkliga livet.

Men när jag använder pekare är de så himla lättkänsliga, så jag tror jag får in alla möjliga energier. Kan man undvika det på något sätt? Om man är ute efter currykorsen, kan man då låta bli att få in annat då? Någon som har liknande erfarenheter?
Kram

När man använder pekare pendel eller slagruta, är det viktigt att ha fokus på det du vill ha fram. Söker man vatten då är det den frågan man har i huvudet. Intention och fokus är viktigt tycker jag i många sammanhang.
Jag använder pendel men har inte lärt mig använda pekare än tyvärr. Men tror det är ett jättebra redskap om man behärskar det. Övning ger färdighet.
Rose

Precis som rosmarin90 skriver, viktigt med focus på just det man vill ha fram…
Då vi på kursen har hållt på ganska mycket med pekare så har vi letat currylinjer och kors. Då tänker man just currylinjer innan man börjar..vill du neutralisera så tänker du det å vill du bara känna var de är så tänker då det.
Jag skrev i en annan tråd, något jag upprepar nu då för jag tycker det är så coolt. Man kan alltså med tankens kraft flytta en currylinje. Först stänga av linjen (för den är ju milslång) med t.ex att lägga en sten i var ände, Sen neutraliserade vi den biten mellan stenarna. Spikar fick sedan vara riktmärken åt det håll vi ville flytta linjen. Kollade man sedan med pekarna så hade vi aktivitet på det nya stället dit vi flyttat linjen.
Pekarna är ju ett hjälpmedel endast för att förstärka att det man tänker funkar..
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Jag använde pekar för många år sedan, främst till att finna auror och mina guiders eller andras. Sen "kom jag på" att jag kunde ställa frågor till pekarna och det gav minsann resultat. Dessvärre var jag allt för okunnig på den tiden att glömde respekten, syftet och försiktigheten i det hela. En dag skulle jag "skryta" med att visa två väninnor hur jag kunde få en av pekarna att snurra runt två varv på "befallning". Sagt och gjort, pekaren tog ett varv, men sen när den gick in på det andra varvet, så sköt den in en smärta i handen som höll i pekaren. Jag blev livrädd och började genast be om beskydd av mina gudier. Smärtan lämnade handen och gick istället upp i underarmen, därefter lämnade den underarmen och tog över överarmen ist och så fortsatte det till den nådde min nacke och slutligen hjässan. Därefter försvann den tack o lov!!!!!
Dagen efter gick mina pekare inta att hitta, det var som att "ngn" eller "ngt" formligen hade lyft dem ur lägenheten. Länge fruktade jag att jag hade fått in ngt i kroppen som var mindre bra, tills jag lugnade ner mig o insåg att det var en KLAR varning att det inte är någon leksak, utan att pekarnas användning kräver respekt, kunnighet och ett klart syfte!!!!
Kram till er

#10# Bra att du understryker viktigheten i den respekt vi alltid ska ha när vi jobbar medialt och med andevärlden. Det är absolut ingen lek, någonsin.
Kanske mitt inlägg kunde läsas som jag tar lätt på detta, men så är absolut inte fallet. Jag tar för givet att vi alltid ska ha full vördnad och respekt då vi arbetar med det övernaturliga. Och som Eleri och skrev, sist men inte minst: Kunnighet med det vi pysslar med. Jag borde påpekat detta, men bra Eleri, att du klargjorde detta!
Även respekt för moder natur. Detta med att neutralisera linjer är heller inget man ska göra överallt och hur som helst. Endast på din egen tomt eller i huset om t.ex. sängen inte går att flytta, det är så man kan flytta en linje eller ett kors. Därför viktigt med kunnigheten i det vi gör. Därför jag går kurs!
Kram!
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Jag håller med Kerstin i allt:-) Jag använder mig alltid av en bön om beskydd innan jag ger mig i kast med andliga aktiviteter. Alltifrån en vanlig meditationsstund, självhypnos eller pendling. Det känns alltid tryggt att just fokusera sinne o själ till en ljus upplevelse om än stark och storslagen:-)
Jag fick även en KLAR varning vid ett annat tillfälle. Jag var runt 23 år gammal och skulle köpa Crowleys tarotlek. Jag hade hört så mycket om den och hur kraftfull den leken är och ville så gärna ha den i min ägo. Jag skramlade i hop pengar till den och boken som medkommer. Sen gick jag in i den lokala New age affären för att köpa den. Jag lyfte upp den och expediten frågade om jag skulle ha den. I samma sekund som jag skulle svara ja, hördes ett knivskarpt "NEJ" "inom" mig och jag fick snällt lägga tillbaka den på hyllan och mummla fram ett "nä jag bara tittade". Numera har jag Cosmic tarot, en lek som passar mig som handen i handsken. Kanske blir jag mer redo för Crowleys senare i livet och likaså pekarna:-)
KRAM

Okej. Jag ska försöka bli bättre på att ha fokus på det jag är ute efter.
Tack för hjälpen!

#3 Anledningen till att jag jämförde det med Anden i glaset är den att när man gör Anden i glaset så frågar man andar om svar, när man använder pekarna så gjorde vi detsamma, därav jämförde jag det som detsamma. Man ställer en fråga till andarna och får svar.