anden i glaset
Hej!
Är det någon som har kört Anden i glaset någon gång?? Var det kul? Hur gör man, och vad går det ut på??
Jag skulle gärna vilja pröva någon gång men mamma säger att jag inte får, ''Det är inget för barn!'' säger hon.

#1 Jag tycker att du ska lyssna på din mamma och följa hennes råd, jag håller med henne =)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Jag har bara ett råd, Gör det inte! Jag å min bästa kompis gjorde det, har aldrig vart med om nån läskigare natt *ryser* Så du borde lyda din mamma ;)
Kramar Caroline

När jag var barn gjorde vi alltid Anden i glaset.Det gav inte särskilt mycket,för det hände ingenting(som tur är)
Jag har spelat det med kompisar när jag va yngre. Det va skitläskigt. Mestadels pga att jag har hört otäcka historier om Anden i glaset..

Jag fråga också min mamma om jag fick göra det.. hennes ögon spärrades upp och sa gör inte det.. jag frågade vrf. hon sa att min morbro gjorde det och glaset for rakt in i vägen.. sen dess har jag inte velat prova för jag vet inte vad som kommer hända.. Mvh Danne

Jag hörde om en kille som fick svar på frågor han aldrig ställt och efter det fick han grått hår….
Jag har kört många ggr, men efter första gången började en del för mig skrämmande & jobbiga saker hända.
Jag tror att det är viktigt att man åtminstonde vet hur man öppnar/stänger sig & endast välkomnar "goda" andar, vilket inte är lätt för oss som inte gått nån kurs eller lärt oss själva att öppna/stänga osv.
Om man är ute efter att skrämmas genom Anden i glaset, så blir man nog skrämd, men är man oaktsam som vi var, så kan man få in oknytt som busar runt…
#7 Jag och några vänner bl:a min lille bror gjorde det några gånger som barn.En gång (sistan gången,vi blev verkligen skrämda) så började glaset uppträda väldigt konstig,när min bror skulle ställa sin fråga!!
Vi blev mera rädda när till slut,min bror brände sig på lågan på ljuset.För först hade glaset snurrat som en galning varje gång min bror ställde sin fråga.Vi andra frågade honom vad han frågade,men han fortsatt sätta sin fråga.Sista gången,flammade lågan till så att min bror brände sig ordentiligt.Vi blev alla livrädda,och sedan slutade vi "leka" med glaset.Så lyd din mamma.Anden i glaset,är ingen lek.
Kram//molly
Jamen älskade medvandrare, systrar och bröder….vet ni inte att vem eller vad ni får kontakt med styrs av vad ni själva bär på….är det rädslor ja då blir det en riktigt hopkok av allt ni inbillar er ska hända eller ni är styrda av vad andra har berättat ska händ/har hänt. Och det är ingen bra idé
Om ni är kärleksfulla varelser själva och har fullständig tillit till ert andliga ursprung, kommna ur ljus, står i ljus och söker ljus….vad har ni då att frukta?
Om nu någon tycker att det verkar intressant och spännande med "anden i glaset" (fåning namn, det finns ingen ande i nåt glas)..ni kan lika gäna använda trollbord, pendel, tarotkort, kristaller, djupmeditation, oijabord, eller nåt annat, det är endas REDSKAP och det är inte så att det händer läskiga saker bara för att ni anväder ett glas….
Jag har själv använt mig utav tekniken och tycker att den är både tidsödande och fånig, det finns bättre sätt att länka till andevärlden.
Jag är också helt övertygad om att när vi väl slutar upp att tro så mycket på en massa negativt trams så skapar vi heller inte några trådar till det vi går omkring och är rädda för….är man rädd för andevärlden ska man inte heller hålla på med den…..du har man förmodligen mycket att lära om sig själv först…hitta tryggheten i sig själv…för har du den rår inget på dig i den vägn…lika söker lika lagen är intakt och oförstörbar…
Lycka till där ute….puss

"10 Lady-Oona Hej! vad är ett trollbord?
Trollbord, ett litet bord som ska vara tillverkat utan metallskrivar/spik, runt tillformen och ha endast 3 ben….detta bord sitter man runt och lägger sina fingertoppar försiktigt på ytan och börjar ställa frågor till Andevärlden och bordet kommer då att ge svar genom att "tippa" fram och tillbaka, meningen är att man också utser ett ja-ben ett nej-ben och ett räkneben…och bordet kommer att lyfta och sänka dessa ben när frågorna du ställer besvaras, så det gäller att formulera dem så att svaret kan ges i nej/ja/siffror form.
Det finns människor idag i SVerige som tillverkar Trollbord….goggla så kanske du hittar något,,,,,

#12 Tack så mycket! ska kika på detta…
cooooolt,det här med trollbord!! Ska kika på de me…
Är det sant när man kör anden i glasen så bildas det ett ljus vilket vilseleder de andar som söker de "riktiga ljuset", då är andarna/anden bundna till personerna som har kallat på de?
Förlåt om det lät lite förvirrande :p…
Jag har gjort olika varianter av Anden i glaset, men vi som stadigt körde,valde det som kändes bäst för oss. Vi hade varken ljus,kors eller viskade i glaset. Ofta skrev vi våra frågor på ett papper,höll bort det från de andra & bad om svaret, enbart för att ingen skulle kunna fuska. Jag föreställde mig att det var som en dörröppning till oss & där stod en stor väktare som endast släppte in de som vi ville ha kontakt med..
I början fick vi säkerligen in "oknytt" eftersom saker & ting som var obehagliga började ske.
Jag vill gärna tro att man kan göra Anden i glaset seriöst, om man bara öppnar sig för vänliga andrar som man vill ha kontakt med osv. Men jag har sedan jag gick med i några mediala sajter lärt mig att det bästa är nog om man lär sig öppna & stänga sig först..
Leker man Anden i glaset, så är det ju just bara en lek & då får man mkt lättare in oknytt & annat obehagligt.
Quijaboard däremot vågar jag inte befatta mig med, det känns alldeles för mäktigt för mig.
Jag skulle också avrådfa dig från att pröva. Vi höll mycket på med det i din ålder och först var det mycket fniss och vi tyckte det var spännande och man frågade vem man skulle gifta sig med och sånt och det kunde komma tokiga svar som man kunde skratta åt, men sen overgick et bara till allt konstiga svar och massor av svordomar och det slutade med att man blev obehaglig till mods. Sen kunde man få nåt läskigt svar eller en kommentar som man kunde lämna att grubbla över efteråt.. En gång var det som att vi fått kontakt med en man och en kvinna som sade sig leva i ljuslågan och att de livnärde sig på andras liv.. Sen kom det bara ge, ge, ge och vi frågade vad vi skulle ge och det svarade liv, liv liv.. Jag tror att man kan få kontakt med något man inte vill ha att göra med.. men jag förstår din nyfikenhet.. Jag var lika nyfiken jag med.. Kram

#18 Ioreena Hej! vad läskigt det ni var med om att en man och kvinna ville ha liv…jag skulle inte våga mig in i att köpa eller skaffa Ouilabräda.
Vad är exakt en Ouilabräda?
jo det var otäckt. Sen blev det ett datum och att det skulle bli en tågolycka då som skulle ge dem massor av liv, men som tur var har jag aldrig hört om att det skulle hänt någon större olycka det datumet. Tror det var 26. 4, 1994 eller nåt sånt
Noita86, googla på quijaboard ;)

#21 Ska kolla det:D
ouija board heter det…från franskana oui och tyskans ja, vilket båda betyder ja….och du kan lätt göra ett själv….
ouijaboard är bara ett redskap, låt dig inge skrämmas av filmer och dyl……ditt inre styr kontakterna….

Ja nu har jag inte lusläst allas svar så det kanske blir en del upprepningar här…*L*
Vill bara säga att Anden i glaset är INTE farligt på något sätt…men det kan hända otäcka saker. Precis likaväl som det kan hända när man sitter med pekare eller vad som helst. Allt handlar om avsikten och vad man vill ha kontakt med. Måste ändå säga att Anden i glaset kan vara lite lurigt…där jobbar man ihop med andra…och hur ska man veta vad de är ute efter? Det gäller att man känner de man kör med. Jag personligen kan bara tänka mig att göra det med människor som står mig nära. Men det finns många sätt som är bättre än just anden i glaset…enklast är ju att bara be sin guide om de svar man söker…men det är givetvis inte samma underhållning…*L*

Vad gör man med Ouija bräda? är dte som Anden i glaset?
Anden i glaset är inget jag rekomenderar. är spännande, men brukar sluta illa.
#23 Tack för rättelsen *S*
Jag har haft både nytta & nöje av Anden i glaset, men det har oxå som jag skrivit hänt för mkt otrevligt, bla råkade min dotter ut för en riktigt hemsk upplevelse i samband med Anden i glaset, fast hon inte varit med nån gång (var bara 4 år) & låg & sov.
Jag tycker inte att det är lämpligt att göra Anden i glaset eftersom de flesta inte har en aning om detta med att öppna & stänga sig… Vi hade inte det tex.. Jag kan fortfarande inte detta med öppna & stänga, så jag håller mig i från Anden i glaset ett tag till.
Men för att svara på första frågan, man tar tex ett stort papper, ritar ringar, en för varje bokstav, för siffrorna 0-9, för ja,nej, kanske & en för mittposition. Mittposition var där vi ville ha glaset när en fråga svarats på eller de berättat klart.
Så gjorde iaf vi. vi gjorde ringarna efter ett vanligt dricksglas som vi sen använde. Vi ställde glaset upp & nervänt på mittposition, satte lång & mellanfingrets toppar på kanten av glaset & höll löst. Sen väntade vi en stund & frågade vem som var där med oss. Om ingen svarade bad vi att få prata med våra följeslagare. När vi avslutade sa vi tack för ikväll,hörs nästa gång.
Jag tycker inte man ska säga att Anden i glaset är ofarligt, för det är nog lite farligt när man inte riktigt vet hur man ska göra, när man gör Anden i glaset så öppnar man en dörr, å vem som helst kan komma in…skulle nån av er göra så hemma? 
kramar Caroline
Detta med Andar och energier är ingen Lek, jag förstår att det är kul att testa men det är bättre att testa Tarot eller pendel eller andra verktyg som är lite snällare, där "åkallar man" inte andar på samma sätt som "Anden i glaset".
Som Terry Evens sa i ett program där en grabb dragit hem otrevlig energi:
Detta är ingen lek, är man nyfiken så ska man vända sig till personer som har erfarenhet.

NU har jag läst länken om Ouilabrädan:D
#32 Det avsnittet kommer jag ihåg.
Om jag vetat för 14½ år sen vad jag vet nu, så hade jag nog aldrig gjort anden i glaset…

#35 OK…jag förstår..det har jag viljat pröva men jag har haft tur att det inte har funkat för mig o nåra kompisar…vad var det läskigaste som hände dig när du körde Anden i glaset???
#36, det har jag berättat för dig, men läs i tråden HUr känner man av ett energifält #22. Där har jag skrivit :)

#36 jahaa…komemr inte ihåg allt…men ska kika på sidan serruh;) har du skrivit upp dig på healinglistan HT-2/8 det gjorde jag;)

#10 Lady Oona - håller fullständigt och helt med dig!!! Kunde inte på något sätt ha sagt det bättre själv. :-)
När jag var tonåring provade jag det här en gång, men precis som du säger styrde mina rädslor mig och jag blev verkligen tokrädd och jag tyckte att det var jättehemskt.
Men jag har testat det i vuxen ålder också och då har jag bara upplevt det som ljust och kärleksfullt. Precis som du säger så handlar det om trygghet och inställning till det "övernaturliga." För mig var "anden i glaset" dessutom det som gjorde att jag upptäckte att jag kunde kanalisera andevärlden. Det är dock ett tidsödande sätt att prata med andar och numera använder jag mig aldrig av detta redskap.
#10 och #40, känner precis som er. Det är ett redskap precis som pendel, automatskrift m.m.
Men, som jag skrivit i den andra "anden i glaset"-tråden, så är jag tvådelad. Antagligen för att vi körde det när jag var ung och oförståndig och inte riktigt förstod vad det handlade om, och därför fick uppleva ett och annat mindre trevligt i samband med Anden i glaset, eller pennan som vi körde med. ;) Efter att ha fått mer insikt så har jag kört det tillsammans med seriösa vänner (tidigare har det ofta varit oseriösa människor med, som ofta är respektlösa…) och då har det bara känts bra och lugnt. Så det är nog egentligen som med allt annat, skaffa erfarenhet och gör det på ett bra sätt. Sitt gärna tillsammans med ungdomarna om de vill "köra" Anden i glaset, för om ni säger att de inte får kommer de ändå att göra det, är det då inte bättre att sitta med och kunna förklara, och förhoppningsvis undivika otäcka upplevelser.
Ingen bra ide.
Säger som jag sa till belliz92 som ställde ungefär samma fråga .
Anden i glaset tycker ja du inte ens ska fundera på att spela.
Finns folk som har gjort det och faktigst inte blivit av med andarna efter det, och setts som psykiskt sjuka, genom Anden i glaset är de då inga goda andar man får kontakt med ,och de bör alla veta, man får endast kontakt med lägre stående andar, och dom är inte där för att hjälpa eller svara på frågor , dom är endast där av den anledningen att de finns en massa öppna ljusa personer där som dom kan typ "leka med" och som sakt de är inte alltid man kan bli av med dom hur mkt man en vill, så de är inget att rekomendera.
Jag o min svärmor var inne på att testa "Anden i glaset", just för att ingen av oss gjort det i vuxen ålder. Jag mindes inte riktigt hur bokstäver osv skulle vara, så jag googlade "anden i glaset". Efter att ha läst lite så bestämde jag mig för att det nog var bäst att låte bli.. Läste ÅTSKILLIGA artiklar som avrådde från att använda "anden i glaset", då det tydligen inte kunde ge en några vettiga svar.. Det stog att det helt enkelt aldrig är s.k goda andar med i spelet, utan det är onda andar som till en början låtsas vara snälla för att sedan flippa ut totalt! Och som någon ovan skrev; bara för att man kastar glaset (som man sa förr att man skulle göra) så finns ju anden kvar. O det vill man ju inte ha i sitt hus..
Så jag håller med ovanstående, lek inte med det..

Varför i fridens namn skulle "anden i glaset" vara värre än att ha en seans, att använda pendel eller tarotkort?? Jag vill gärna ha ett svar på detta - tack!

jag har bara haft positiva erfarenheter av Anden i glaset..fått kontakt med människor som av olika anledningar gått över till andra sidan,fått svar som jag har behövt för att kunna gå vidare i mitt sorgearbete,kunnat be om ursäkt om jag har haft dåligt samvete för nåt osv.har aldrig upplevt något otäckt el farligt,då har jag ändå hållt på med det här i rätt många år! kan dock inte undgå att fundera över varför några har otäcka upplevelser ang Anden i glaset o jag bara har possitiva..vad det kan bero på?!
kram sandra.

Jag har varit med om två riktigt läskiga saker när det gäller Anden i glaset, alltså två saker som har visat att det fungerar, tycker iaf jag.
Vi satt ett gäng tjejer och spelade, jag frågade vem som skulle ringa mig nästa gång, då svarade "anden" OLJA, på dagen hade jag fått en lapp av en kille där det stod "en droppe olja från etipoien" så då förstod jag att det var han som skuller inga. jag frågade sen "när kommer han att ringa?" då började glaset snurra 5 varv runt start cirkeln och sedan på start och en halv sekund efter ringde telefonen (som låg precis bredvid mig) ringa och det var killen som var i telefonen. Vi blev sjukt rädd.
Andra gången var några dagar efter, då satt jag och min syster och lekte, jag minns inte vilken fråga jag ställde men svaret blev BU, vi förstod ingenting och när glaset kom till start så började det tokbanka på dörren och vi höll på dö. Då ar det min kusin som kom för att skrämma oss. Jag tycker att det är väldigt intressant spel. min mamma har aldrig velat att vi ska spela spelet för hon berättade att hennes kompis blev "besatt". Sen dess har vi inte spelat längre.

Glaset är inget "spel". Det är ett redskap för att kontakta andevärlden precis som en pendel, ett trollbord eller ett quijobräde - eller varför inte en vanlig kanalisering.
Andar har lättare för att "luras" genom ett redskap som t.ex glaset eller en pendel för där manipulerar de ett verktyg, visserligen GENOM en medial person, men ändå. Det är svårare att luras vid en kanalisering, där ett medium kan "se" vem de pratar med.
Anden i glaset är inte farligare än något annat verktyg. Däremot tror jag att andarna gärna skojar med de som tror att detta är en spel eller en lek. Vet man vad man gör, är man seriös är Anden i glaset inte farligare eller hemskare än något annat verktyg.
#48 Exakt. "Anden i glaset" är inget spel, utan det är ett redskap som används för att kontakta andar. Jag gjorde det när jag var yngre, mest för skojs skull. Jag som många andra var väldigt nyfiken i den åldern.
Jag och några vänner hade pyjamasparty och just då hände en hemsk upplevelse i samband med anden i glaset:
- Jag och några av mina vänner provade Anden i glaset för första gången. Vi hade bestämt oss att inte fråga frågor om döden, eftersom vi hade hört att hända hemska saker. En av mina vänner var nyfiken och frågade ändå "när ska jag dö?". Vilket anden svarade på: "ikväll". Vi blev väldigt rädda och avslutade direkt. Före vi skulle gå och sova gick vi till toan för att borsta tänderna, alla förutom min vän. Hon hade redan gått och lagt sig i sin säng. Över hennes säng hängde det ett stort järnur. Hennes mor ropade att hon också skulle komma och borsta tänderna, varpå hon ställde sig upp och sekunden efter föll järnuret ner på hennes säng. Om hon hade legat kvar i sängen hade hennes huvud krossats. Hon fick inte mer än ett rivsår på ryggen. Som tur var..
Nu i äldre ålder har jag lärt mig att öppna och stänga "dörrar", jag använder mig av oijabord ibland och jag upplever det dock inte som enkelt så oerfarna bör absolut inte använda sig av det. Enligt mig är oijabordet "mäktigare" än "anden i glaset".
#49 Hemskt.. Men min spontana undran är: Hur f-n kan man hänga ett tungt järnur över en säng??
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Kul att läsa andras upplevelser!
Jag höll på en hel del med Anden i glaset när jag var i tonåren ( eller "spirrade" som vin kallade det), och har även testat ett par gånger i vuxen ålder, även om det var några år sen sist. Kom ihåg att jag blev avrådd massor av gånger och fick höra mängder av läskiga historier om folk som blivit skadade och råkat ut för olyckor, men själv upplevde jag att det gick lungt till dom flesta gångerna. En anledning var nog att jag och mina vänner alltid var supernoga med att göra upp regler innan- vi täckte för speglar (hade hört att det kunde komma ut saker ur speglarna, vet inte hur sant det var) och frågade aldrig saker om döden eller djävulen. Om någon ande skulle uppträda otrevligt var vi alla överens om att genast avsluta sessionen. Har säkert sammanlagt gjort Anden i glaset ett hundratal gånger..
Några lite obehagliga upplevelser har jag dock haft- som en gång när anden bara ville svar med svärord ( vi avslutade rätt snabbt) eller när glaset fick sådan fart att den for ur händerna på oss som höll i det och fortsatte av egen maskin ett par decimeter ut på golvet… En annan gång såg jag och en av mina vänner en mörk gestalt som rörde sig bakom ringen vi satt i. Å andra sidan har jag fått fram en del riktigt intressanta kontakter, bla en tjej senast jag gjorde det som fick kontakt med sin döde far- glaset vägrade svara någon av oss andra utom henne och när hon frågade tecknade den hela hennes personnummer utan att hon själv höll i glaset (ingen av oss andra viste det så klart..)
Jag upplevde det som väldigt fashinerande, men sällan skrämmande. Ofta fick jag vänliga svar på mina frågor och några gånger förutsa även glaset händelser som jag frågade om. Kanske hade jag tur, men jag tror inte alls att det "bara" är onda andar som kommer genom Anden i glaset. Däremot är det nog mycket dumt att syssla med om man inte är försiktig och har ett hum om vad man gör… Jag tvivlar inte på att det kan väcka verkliga krafter efter vad jag sett. Nogranna regler är A och O, man ska inte exprimentera.
Tycker det borde finnas åldergränser på quijabräde och riktiga Anden i glaset material (har hört att det finns det) för det är ju ingen lek direkt…
jag har kört det fick fram en ond ande då slutde vi

#53 va me då :P men vi fick ju före de fram en god ande som hette typ nått (kommer inte ihåg) hon vela vaka över oss å massa va hon sa :D de va läskigt men kul! :D

Jag tycker du ska göra detta om du verkligen vill, men du ska aboslut INTE fråga vem anden är eller var han befinner sig. Inte något om när du ska dö, döden eller något om anden. Har kört det en gång, och den här anden verkade lite småsur… eftersom det kunde ta typ 5 minuter innan den stannade. Då tänkte jag att det var bäst att sluta. Efter ska man krossa glaset och kasta det! :)
Lycka till!

vi har haft samma glas över 5 år..det används dock bara till det ändamålet!jag tror att det där med att krossa glaset bara är en skröna..

Är det verkligen?…
Hehe

#57,vad menar du??

Men asså, glaset. Man ska väl inte dricka ur det iaf :S

haha..jaadu..det är väl valfritt!
Varför inte dricka ur det? Så länge det går lugnt och sansat till, så länge det är ljust och trevligt så finns det väl ingen anledning att krossa ett fullt funktionsdugligt glas? :)

Det gjorde inte jag!