Anonyma klubben
Vill skriva om en artikel som jag "tände" på.
Det går ut på att få ge till någon, göra någon glad utan motprestation över huvud taget. T.ex. man går till blomsteraffären och betalar två rosor, behåller en själv och den andra får expediten ge till någon, vem som helst som hon känner för, och sedan hälsa från anonyma klubben. Då kan man gå och mysa i tanken vem som fick den och förhoppninsvis blev glad och överraskad.
Eller om man går till fiket och köper en kopp kaffe, då betalar man ytterligare en kopp som sedan någon får, med hälsning från anonyma klubben
I artikeln stod det om en kvinna och hennes barn var på torget och barnen tjatade om att köpa jordgubbar, men hon hade knappt några pengar. Då hade handlaren räckt över en påse med 3 liter jordgubbar med hälsning från anonyma klubben. Man kan ju gissa att det blev fest hemma sen.
Man får också som förslag att, om man är lite blyg,
så kan man lämna en bok eller en tidning kvar på tåget och skriva en hälsning från anonyma klubben.
Medlemskapet är gratis. Bara att sätta igång. Att vara snäll och generös aktiverar ett njutningscentrum i hjärnan så vi mår bra av att hjälpa andra. Artikeln avslutas med att "Anonyma klubben är ett underbar sätt att växa som människa"
_"Hämtat från veckotidningen"Laura""
_
Vad säger ni om denna idé?
Jag själv nappar på den och börjar nog i eftermiddag med att
köpa en extra veckotidning *ler*
Kerstin
Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus
Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!
Låter UNDERBART!!!! :-D

Jag tycker det ger en sån glädje att bara få ge utan att kräva något tillbaka
Så det låter kanon bra tycker jag..=)
Vilken underbar idé kerstina….

Härligt!! Börjar nu mesamma!
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus
Visst ligger det något fantastiskt i givandets gåva! Utan att kräva något tillbax! En helt underbar idé.
Det var en fin idé du läst om; att ge och göra någon annan glad är stort!
Tycker att jag gör det ganska ofta, och det är då man får så mycket tillbaka!
Såg på Tv för ganska länge sen att någon lagt en pocketbok ex på en parksoffa (det stod i boken hur man skulle göra)och den som hittade den fick läsa boken och sen lämna den vidare var som helst till nästa som hittade den…

Det är just så det ska vara, man ger utan att kräva något tillbaka, jag gör det här ofta i vardagen. Sist var för ett par veckor sen när jag stod i kön i en matbutik. En kille i tonåren skulle köpa en dricka och en chokladkaka, han stod där och räknade sina slantar och det fattades några kronor och han började leta i fickorna. Kassörskan såg mer och mer sur ut när det tog tid. Jag tog fram 20 kronor och gav honom. Att få dessa personers glädje och tacksamhet är det som ger mig så mycket tillbaka :)
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Lät riktigt spännande med en anonym klubb. Tänk vad mkt glädje det skulle sprida om alla gjorde sånt. Man kanske skulle prova på någon gång :)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Inlägget raderat!!
#9…Vad är det för skit du sprider omkring????? Ta o skärp dej!!!

#9 Jag har tagit reda på vem du är så här är du inte anonym om du tror det. Jaja, det du skrev här är samma rappakalja som vanligt. Skaffa dig ett bättre liv!
Elisabeth
Underbart! Jag förväntar mig aldrig något tillbaka när jag ger. Jag ger från mitt hjärta och det gör mig tillräckligt lycklig när någon annan blir glad. Därför Älskar jag den här iden med anonyma klubben. Underbart!

Ja, detta är nåt mycket fint. Och den stora vitsen är ju att den man hjälper inte ska få reda på vem som gett hjälpen.
En vän till mig fick till exempel kaffe & avec betalt av en okänd person när de satt och åt en mycket enkel bröllopsmiddag på en restaurang (när de var unga och fattiga). De misstänkte att det var en ensam man ett par bord bort som gett dem gåvan, men de kan aldrig vara säkra. Mannen betalade och försvann innan de ens fått gåvan.
Det är verkligen att ge utan att kräva något tillbaka.
#13 Vilken glädje !Det är just den lyckan som man glädjer sig åt att se..!Dom mest behövande , minst anande & ovetande om vem givaren är ! Härligt!
Kram Anna
Ibland när jag har gjort saker för folk utan att vänta något tillbaka har jag mötts av misstänksamhet att dom undrat vad jag är ute efter, så jag gör mina goda gärningar på jobbet och till dom som inte ifrågasätter mina motiv. Men visst är det en fin idé.
En verkligen fin idé, för som du säger så blir människor misstänksamma om men ger något till en främling…att vara anonym är ju helt fantastiskt om man vill bara vara gooooo…..

#15, Vad jag känner igen det där. Så himla tråkigt. Jag har blivit ifrågasatt bara för att jag har varit vanligt trevlig och haft god ton mot folk, då har de tydligen tänkt "varför är hon så trevlig, vad vill hon?". Otroligt.
Annars gillar jag också idén med en Anonym Klubb, men det behöver inte alltid vara någon sak man ger - bara att se, uppmärksamma någon kan vara nog, att ge en person ett leende, ge den lite av ens energi, det kan göra massor.
Ta hand om er därute!

Vad roligt att så många kände samma glädje med denna tanke, som jag gjorde då jag läste artikeln. 
Det stod också att endast en enda gång hade en kassörska vägrat att ge någon, vad det nu var, för hon tyckte det var minsann både löjligt och tog för mycket tid, men EN enda av massor med gånger, det visar att människan är ganska snäll i grund och botten och vill väl 
Ska bli roligt om det blir någon reaktion i lilla Mariestad när man börjar lite smått…Blev ingen tid idag, men imorgon då ska jag fika i pausen då jag är på rättegång som brottsofferstöd. Då blir det 2 koppar kaffe, en till mig och en till…Ja, det får man aldrig veta *S*
Nattkram alla !!
Kerstin
Nattinatti….

Det finns en film om det här, som jag såg för länge sedan, om en äldre herre som gick runt och stoppade i pengar i parkeringsmätare och gjorde allt möjligt vänligt, men jag kommer inte ihåg vad den heter, men fin var den. Det är en jättebra idé att göra små vänligheter för andra! Ni kan väl berätta vad för något ni hittar på!?
Jättefin gest, tycker jag. Tänker på det Linda Goodman skrev, att man alltid ska skänka bort hälften av sina pengar för att uppnå ekonomisk frihet… Hur lite eller mycket du än har kvar efter räkningarna..

Vill bara berätta att på lunchuppehållet idag på tingsrätten gick jag till närliggande café och köpte kaffe och räkmacka. Sedan frågade jag vad en kopp kaffe kostade. 16kr fick jag till svar…
Jag betalade då en extra kopp kaffe och sa till tjejen att ge den till någon som såg ut att behöva en kopp..och hälsa från anonyma klubben. Hon stod som ett fån…
- va sa du?? anonyma klubben???
-jajjemen…ge den bara till någon du känner för..
- ohh..jag ryser, säger hon.
-Det är inget farligt, svarar jag, bara roligt :-)
-ja…Jo…det är det..sa hon :-) Sedan så låg hon med hela ansiktet när jag satte mig och njöt av min räkmacka.
Vad jag inte tänkte på var att jag hade på mig skylten med brottsofferjouren..hm…Inte så bra kanske, om nu brottsofferjouren får ett nytt namn; "Anonyma klubben"
Men roligt var det och det kändes lite spännande
Någon annan som testat?
Kerstin
Jag blir så glad när jag läser sånt här. Är övertygad om att du gjorde någon riktigt glad idag, Kerstin. Ja, tjejen i kassan tyckte nog också det var kul. Måste testa nån dag. :)

#22 Vad härligt Kerstin, blir så glad att läsa om det du gjorde idag :)
Kram
Elisabeth

Gör som jag skänk en slant till de hemlösa.