Övernaturligt iFokus

Övernaturligt

Etikett: offtopic
Läst 4587 ggr
Elisabeth-J
0

Sluta-röka-tråden

Fick inspiration av Nancy i en annan tråd :) Som många nu redan vet så håller jag nu på att sluta röka. Finns det fler som vill vara med? Här kan vi ju peppa varandra i så fall.

Lite tips och råd från er som har slutat röka emottages gärna också :)

Elisabeth 
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

NancyAlke
0

Härligt Elisabeth! Skrev just i den andra tåten att vi skulle få se vem som vågade starta en sån här tåt… självklart blev det tuffingen från norr Flört

Jag använt snus… miniportion och bara någon prilla om dagen innehåller faktiskt mindre nikotin än om man kör fulldos nikotintuggummi t ex. Snus är inte så gott heller, så man tar det inte i onödan, men det tar udden av suget…

Annars är du ju helt rätt ute, för om man håller på med fysisk aktivitet så märker man skillnaden så markant att man blir helt salig, efter en månad är orken enorm mot tidigare.

Något jag inte gjort men tror på, är att föra dagbok på hur ofta man blir röksugen.. för då kan man gå tillbaka och se hur det blir bättre. Jag är inte röksugen mera än kanske en gång i veckan nu för tiden… förutom en period när jag hade med mig en andeenergi från en rökare… då var jag konstant röksugen i en vecka…

Jag slutade förresten röka den 22 dec.

SweGizmo
0

vill sluta röka och har typ slutat 20 gånger:/ men aldrig lyckats… en gång höll jag upp i ett helt år.. så jävla korkad jag var så tog jag "bara" 1, det var ju så länge sedan och enbart 1 kan väll inte vara farligt? jo då… jag föll tillbaka igen:/

Min blogg: SweGizmo.se

Manni
0

När jag slutade röka så tänkte jag inte att jag skulle sluta, utan att jag skulle se hur länge jag kunde hålla upp. Talade om för alla att jag inte hade slutat, så ingen skulle hålla på att tjata. Och nu har jag hållt upp i åtta år tror jag. Fast det händer att jag feströker nån gång, men har aldrig trillat dit igen. Så nu kan jag säga att jag slutat om nån frågar ;)

Elisabeth-J
0

#1 Jag tänker inte övergå till snus. Just nu har jag plåster och det funkar bra hittills. Nu är det ju dags att fixa trädgården också så sysslolös behöver jag inte vara heller.

Just det ja, jag har ju också dom från andra sidan som kommer hit och luktar rök, hmmmm ska ta ett samtal ikväll med dom och be dom att inte avge några rökdofter här mer :)

Elisabeth 

Tara
0

Jag läste boken Äntligen Icke Rökare av Carr, Allen, Utan den hade jag inte klarat av att sluta, jag hade provat så många gånger innan men med samma resultat grinig irriterad och så var jag där igen. Det konstiga var att det var så lätt och inget sug eller längtan efter cigaretter sedan mitt sista bloss för fyra år sedan.

Håller verkligen tummarna att Ni ska klara av det/kram

[Hellas]
0

Jag slutade röka med hjälp av dygnsplåster och sådana där sugtabletter.
Jag började med ganska stark dos och mådde skit men det funkade. Det jag var väldigt noga med var att följa hela Nikotinplåster programmet till punkt och pricka.
Man ska inte sluta för tidigt utan verkligen ta det lugnt och trappa ner gradvist.
Det är snart 2 år sedan jag slutade men jag har fortfarande Nikotintabletter i väskan ifall att………..
Fös som jag ser det är det bättre med plåster och tabletter än Ciggaretter.

Tatsu
0

Håller tummarna för att ni ska klara det.
Min mamma slutade för två år sedan, hon har slutat en massa gånger men alltid fått återfall.Provade med plåster och tabletter men det gick inget bra, men sedan köpte hon en bok som hjälpte henne och hon har varit rökfri sedan dess. Hon har gjort det jätte bra efter så många år som rökare.

Elisabeth-J
0

#2 Bestäm dig för att sluta så peppar vi varandra :)

Elisabeth 

Tiia
0

Jag började idag med champix igen,förra gången hade jag rökuppehåll i nästan 5 veckor,sen kom ett dödsfall och jag orkade inte fortsätta.Men nu ska jag göra ett nytt försök.Rökstoppet ska bli om 15 dagar

Elisabeth-J
0

#9 Vad bra Tiia, då är vi 2 här nu :)

Elisabeth 

blombuketten
0

Till er som bestämt er för att inte röka mer. Det är ett helsike den första tiden. Humöret i botten (ofta), nervös blir man för att inte prata om lättirriterad. Hå hå ja ja. Fast ju längre tiden går ju enklare blir det. Egentligen är suget rätt kort och går fort över, fast det märker man ju inte. När ni väl lyckats så chansa aldrig med att pröva en enda cigarett eller ens ett bloss mer. Det är så lätt att man trillar dit igen.

Själv slutade jag -98, tvärt. Hade då rökt ett paket om dagen i 25 år. Jösses, det var svettigt fast det gick. Inte ett bloss jag har vågat ta efter det för jag litar inte en sekund på mig själv. Fortfarande kan jag känna sug, fast det går över på en gång och inte är det särskilt besvärligt sådant heller.

Nä, det enda som gäller är att hålla ut, hur jä…. det än känns och det är jag övertygad om att ni kommer göra också Glad. Det är känns som en seger när man väl klarat av det.

Elisabeth-J
0

#11 Jag är trygg i vetskapen av att jag får god hjälp med det av mina guider och andevärlden :)

Elisabeth 

Bybo
0

#12 Hur länge har du hållit upp?? Du är duuuktig du!! Kraaaam

Heda
0

Jag kan stolt säga att jag varit rökfri i 14 veckor till helgen.
Så heja heja, det är en kamp men det ska ni klara.

Veyla
0

Jag kan vara ståltast heda för jag har inte rökt efter år 1991.

Men alla här som slutar, Ni är enormt duktiga och jag vet vad det innebär. Jag har släkt som vissa har slutat och andra har blivit jättesjuka:/

Som jag brukar säga när det gäller att sluta röka.

"Var cool eller få kool"

Tuva-Lena
0

Jag beundrar er verkligen! Jag röker också, men måttligt så jag känner inga obehag än av det. Men det är ju så onödigt ändå! Vet inte om jag skulle klara av att sluta nu, då måste man ju vara på topp först - alltså psykiskt. Jag har både plåster och tuggummi hemma, men sist jag testade tuggummi så blev jag illamående. Fy fasen vad äckligt det var! Kanske hypnos..? Eller öronakupunktur - det skall visst vara effektivt.

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Bybo
0

Å jag snusar som en idiot!! Höll upp bra länge för ett år sedan..men fyyy, begäret försvann inte alls…Grät när jag bröt uppehållet med en prilla :-)

blombuketten
0

#17. Se det positiva i det, du skadar i alla fall inte din omgivning med röken Flört. Inte heller dina lungor. Självklart är det inte bra att snusa heller, men inte alls i närheten av att vara lika farligt som att röka. Även om en del forskare gärna vill ha det till att vara så.

Du lyckas nog med att sluta med snuset ska du se, när du är redo.

#16. Jag tror aldrig man ska sitta och vänta till dess man är på topp för att sluta med rökningen. Då blir det aldrig av. Det enda man kan göra är nog att bara ta det, rakt av. Ja, bara och bara, så lätt är det ju inte förstås.

För min del blev det så. Jag hade ju rökt i 25 år och då inte särskilt måttligt. Funderade många gånger att sluta men hittade alltid anledningar till att det inte var rätt läge just då. Till sist sa jag till mig själv att nä, nu räcker det, nu slutar du bara. Så blev det också. Fast oj, vad jobbigt det var. Jag t o m drömde om jättestora cigaretter, större än mig själv. Ofta drömde jag att jag köpte cigg vid någon kiosk och varje gång jag skulle tända den så hände något så det inte gick eller så tvärvaknade jag. Fick inte ens röka i drömmen Glad.

Bybo
0

#18 Tack :-) Jo, lite så tänker jag….

Eija
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, som jag skrev i en annan tråd, så har jag slutat för två år sen. Jag hade ju i många år tänkt att jag vill sluta…men jag ville ha ett verktyg. Jag ville inte ta tuggummi eller plåster heller, för jag hade försökt dom metoderna med.

Men sen blev jag rejält förkyld, och jag fick alltid det jobbigt med lungorna och hostan, så då tänkte jag att här är mitt verktyg. För rökningen smakade ju apa då, fast man var ju envis och rökte ändå. Sagt o gjort, så fick det bli. Visst var det svårt, men varje gång jag blev röksugen så tänkte jag på hur illa det smakade och ont gjorde det oxå, när röken åkte ner i lungorna. Och då märkte jag att röksuget  sitter i bara några sekunder.

Då gällde det  att hålla sig, och suget kom i längre och längre intervaller….jag fick sen ett återfall efter tre veckor, var tvungen att ta några bloss. Det var inte gott….sen var jag nöjd..inte ett enda återfall sen dess.

Under den första månaden hade jag en cigarettask liggandes, för jag hör till den sorten att om jag visste att det var dåligt med röka, så blev jag tiofallt röksugnare. Det var som en säkerhetsventil. För jag tror att hade jag slängt alla ciggisar, då tror jag att det hade blivit svårare för mig att sluta. (Psykologiskt).

Sen hade jag inte svårt att vara med andra som rökte, för det spelade ingen roll, det gjorde inte mig röksugen….men jag tror att det berodde på att jag mentalt hade bestämt mig. För förr när andra tjatade, då blev det motsatt verkan.

Min gubbe slutade nu när jag fick göra bypassoperationen av kranskärlen, Han var nog inte redo egentligen mentalt, men med tuggummits hjälp har han klarat det, och det är inte dåligt gjort ändå, men han blev såpass skrämd av hur farligt rökat är egentiligen. 

Jag hoppas verkligen att det skall gå bra för dig…men det tror jag att du fixar.

Håll dig till att du håller upp med rökat….så får du se hur länge…

Skickar en bild på Sluta röka kampanjbuss

kram

Eija

Denna kommentar har tagits bort.
BjornI
0

Nu blev jag röksugen !! Skrattande

Jag hänger snart på Er ! Men måste nog låta helgen komma och gå först Fundersam

poff poff poff poff poff poff mmmmmmmmmmm

NancyAlke
0

Härligt, nu är ni ju fyra stycken!!!

En annan sak som man kan tänka på är ju att undvika alkohol under någon månad. När man dricker så blir man inte bara röksugen utan också "vettlös" och det är sååå lätt att ge efter för suget.

Bybo, jag snusar också… Inte mycket men dock… Det känns bättre ändå för att man inte stinker och luktar illa och för att man inte förpestar omgivningen. Det är ju också billigare än både cigg och nikotinpreparaten. Jag har två sjukdomar som påverkas negativt av rökningen men bara den ena påverkas av snusen och då i mycket mindre grad. Så jag ser det som helt ok att snusa… Det finns en fördel till, och det är om man råkat trilla dit en kväll i samband med alkohol t ex, så blir det liksom inte lika svårt att låta bli ciggen dan efter. Men visst ska jag sluta snusa någon gång… men det är låååång tid till dess.

Det där med att vara på topp psykiskt vet jag inte…. Om man lyckas så höjer det ju även den psykiska hälsan. Mitt första rökstopp gjorde jag på sommaren för två år sedan, då var jag jättesjuk i min Crohn och dessutom mitt i en skillsmässa…. jag lyckades ändå att sluta och höll upp i 10 månader. Jag trillade däremot dit när jag var på topp… mådde jättebra och "rantade på krogen" en hel del… vilket innebar en del feströkande. Den gången hade jag inte snusen heller, så det började bli lite cigg dagen efter och sedan hade jag ju trillat dit. Det var för ungefär ett år sedan det, så jag rökte ju igen i nästan ett år… men i december bestämde jag mig för att det fick vara nog!!!

Elisabeth-J
0

#23 Att unvika alkohol är inga problem, vet inte sist jag drack något så visst kan jag stå ut en månad eller fler, finns ju så mycket annat som är både godare och nyttigare Glad

Elisabeth 

wolfie
0

Lycka till med att sluta röka!Jag är själv räkare,har försökt otaliga gånger med att sluta..det enda som funkade för mig var plåster,men jag fullföljde ej det,tyckte det gick så bra ändå,men icke,det stod inte på förrän jag satt där med ciggen igen!Sen har jag provat cyban,det funkade oxå tills jag fick en allergisk reaktion o var tvungen att sluta tvärt!ja så satt jag där återigen med ciggen..suck..tror på att antingen sluta helt tvärt eller ta hjälp av plåster o fullfölja det..Men viljan saknas för mig,försöker peppa mig för jag mår ju inte helt bra av att röka..

cillaj
0

Vad duktiga ni ärSkrattande. Ett tips är att äta mandel som tar bort röksuget och sippa på vatten, små duttar då och då.

Själv slutade jag för 1 ½ år sedan, men snusar istället, mini snus, och inte för många om dagen, det börjar bli dags att lägga av det oxå.

Det är konstigt att man blir så rädd för att göra sig av med det beroendet, man kan vara hur stark som helst annars och stå emot det mesta, men inte nikotinet. klurigt.

Marina2
0

så bra att ni ska sluta röka! själv slutade jag 94.Såg ett program om rökning vad det ställer till med.Efter det så hade jag bestämt mig,rökte som en borstbindare på kvällen sen var de slut.Fick ett återfall faktist efter ca 2 veckor cyklade bort till våran sommaraffär som fanns då och köpte ett litet pkt prince,med sonen hack i häl! Som kom in i affären och sa att jag ej fick köpa!du får en glass sa jag! Hem fort som bara den,tände en och ve o fasa det luktade o smakade som en skogsbrand! Släckte den illa kvick! Grabben tog resten av paketet och spolade under vattenkranen! Sen dess har jag ej rökt! Lycka till ni alla andra!

Elisabeth-J
0

#27 Vilken bra son Skrattande

Elisabeth 

Elisabeth-J
0

Det är ju vanor som behöver ändras för man glömmer så lätt :) När jag hade ett telefonsamtal tidigare idag så av ren vana reste jag mig upp och skulle gå ut, kom på mig själv och satte mig på stolen igen :)

Elisabeth 

NancyAlke
0

#29  Hihi, en morgon när jag precis slutat så gick jag ut på balkongen i morgonrock och tofflor… och funderade på vad i hela friden jag gjorde där… FlörtGeneradFörvånad

Ina123
0

Heja alla duktiga sluta rökare! Jag fick sluta dricka kaffe istället ett tag när jag bestämt mig för att sluta röka, det var så starkt förknippat med en cigarett, drack the istället. Sen var det ok med kaffe igen efter några månader. Kram o Lycka till!

[kvasthilda1972]
0

När jag slutade sist att röka höll jag upp i 3 år, men i sommras när jag skilde mig halkade jag dit igen…. Men nu har det hänt saker som gör att jag iallafall ska dra ner lite på cigaretterna….

Sist jag slutade hade jag bestämt mig för en måndag och ciggaretterna som jag hade kvar gav jag bort och skaffade mig gångstavar, ibörjan när mitt humör var i botten och jag kände mig ilsken så tog jag stavarna och gick ut och morrade för mig själv, efter en stund så orkade jag inte vara arg längre utan vände och gick hem, det funkade för mig och en stor potion tjurskallighet…Cool

tommytoe
0

Har aldrig rökt. Hemskt vilket begär egentligen den där ciggaretten är. De flesta vill sluta, kanske håller upp ett tag men trillar dit ändå efter ett tag.

Akupunktur tror jag är bra, sedan finns det andra metoder också. Men en sån här tråd kan nog betyda mycket. Måste finnas en hel del rökare här så hoppas många hakar på.

Stort lycka till, till ni som bestämmer er för att sluta! Jag hjälper gärna till o peppa er i den här tråden :)

Squeaky
0

Läste precis som Tara Äntligen Icke Rökare av Carr, Allen,  Har tipsat alla i min omkrets om den boken, och kan glatt säga att båda mina svärföräldrar och min svåger oxå slutat tvärt efter den boken.. =)

necilia
0

Jag har inte slutat röka, men i höstas slutade jag snusa efter 8 (!!) år som flitig snusare, var jobbigt till en början, men tack vare den nya onico-snusen (den utan nikotin och tobak) så gick det bra Skrattande!! Har hållit uppe i snart ett halvår!!

Sen om man bestämmer sig för nåt så tror jag verkligen man klarar det, men om man ska lyssna på alla andra och försöka sluta när man själv egentligen inte vill så kan det nog bli svårt.. Ett tips till är att ha en snodd runt handleleden som man går o drar i så fort man vill ta sig en prilla eller ett bloss =)! Hjälper för en del iaf! Sen tycker jag det vore bra om det funnits lite mer information för oss som vill sluta snusa, nu har jag ju redan klarat det, men då när jag skulle försöka så gick jag på apoteket ocgh letade info, och det fanns nästan bara om rökning… Lite synd då nästan lika många snusar nu för tiden. Snusning är ju inte lika farligt, men det är ju inte bra det heller precis!

Jag tror ni som vill sluta med det ena lr det andra, klarar det med stöd och uppbackning.. Tillslut iaf! Kanske man får göra om det några ggr (jag fick det iaf), men en dag sitter man där utan nåt beroende o inser att man varit ganska duktig av sig… hihi Glad!

Massor av Lycka-till-kramar!!

Necilia

Tiia
0

Jag kör med medicinen Champix,var tvungen att be läkaren halvera dosen för jag mådde så illa och spydde t o m blod+ att jag blev så trött,men försöker denna gång till i alla fall.

Om jag äter nåt tillsammans med tabletten så minskar illamåendet lite.

Men herrejösses,vilka livliga drömmar man får…….som filmerSkrattande

Bybo
0

Är det så som måna säger, att det kan vara svårare att sluta snusa än att röka? :-/

#35 Jag testade den där onico, men va f…n den var bara äcklig *skratt* Då gick det bättre med en bit färsk ingefära under läppen *S*….

Elisabeth-J
0

Jag lyfter fram tråden, behöver peppas lite idag Cool

Elisabeth 

Ina123
0

Håll ut Elisabeth, du är jätteduktig!

Elisabeth-J
0

#39 Tack Ina! Ja med min envishet så ska det nog gå hoppas jag Cool

Elisabeth 

tommytoe
0

Heja Elisabeth! Det här klarar du!

Bybo
0

Jaaa, Elisabeth du är kanonduktig! Ta en dag i taget..jag tror att du kommer att bli fri :-)

Jag själv sitter med en prilla under läppen och skulle gott kunna lägga in flera på en gång *suck*

signemo
0

Det klart du fixar det Elisabeth. Det är jag övertygad om. Tror du har den rätta viljan. Fast vi kanske skall säja att du inte gör det. Då gör du det för att överbevisa oss.Skrattande. När du sugen. Släng dig ner vid datorn och skriv. eller ta cyklen och cykla så fort du kan en bit och sen tillbaka. Kunde förresten vara kul att se.

Ha en skön helg. Kram

Var rädda om varandra

maiya
0

Det här klarar du Elisabeth,du är jätteduktig!

[Hellas]
0

Klart det går bra Elisabeth :) traska upp och ner i trappor så blodtrycket rusar upp lite det brukar hjälpa och det är ju samma med Cykeln, som Signemo säger så är även datorn ett bra verktyg.
Man glömmer lite bort det jobbiga!

Kram och kämpa på nu

Elisabeth-J
0

Kom nyss in, tog med mig Robin och hans kompis på en cykelutflykt. Vi packade fika och cyklade till en jättefin plats vid vattnet. Vi gjorde en lek där :) Först kastade vi ut en större sten ut på isen som finns en bit vid land, sen skulle vi träffa den stenen med andra stenar tills den föll ner i vattnet. Oj vilken tid det tog för inga stenar fick finnas kvar på isen så där stod vi och kastade över en timme :) Men jag lovar att röksuget inte finns när man befinner på vackra platser som är så rofyllda :)

Tack för era fina ord, jag behöver läsa här och bli peppad emellanåt :)

Kramar!

Elisabeth 

Marina2
0

Duktigt Elisabeth! Det är rätt,gör något när suget sätter in. Vackra platser,meditation och käka morötter tror jag hjälper plus givetvis envisenhet!Tänk framåt sen när det värsta är över.

Kram

tommytoe
0

Aftonbladet har en artikelserie om rökning. Hoppas den kan vara till hjälp för ni som bestämt er eller vill sluta.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2366736.ab

Wargmane
0

#46 Is???? Vars bor du ?? Här är nästan högsommar!!

Ja jag hejjar friskt på er alla !!!!!

Jag har vart storrökare jag …men slutade för tre år sedan …Storvinst !!!

Kramix

_B.B //Kristina

**Målet Är Att Livet ska Levas…
*…tha mi a' lorg…*
**
_Medarbetare på Existens

Gustav-Nordstrom
0

Min hustru har slutat röka

Hon slutade vara här på ön  för hon rökte för mycket när hon läste inlägg så hon vågar sig inte ut hit nu.

Jag får då lättare tillgång till datorn och kan vara på nätet lite oftare.Glad

Cina-1
0

Tips till er som slutat röka:

Ladda hem programmet SilkQiut och fyll i uppgifterna. Sedan ser ni hur länge ni hållt upp, hur mycket liv och pengar ni sparat och hur många cig som ni inte har rökt! Det är peppande! Skrattande

www.silkquit.org/stop-smoking/quit-meter.aspx

Lycka till!

Jane-Lyzell
0

Heja Elisabeth du klarar det- för varge dag du är utan har du kommit ett steg längre bort i från beroende- bravo!

Jag vet att det går - för jag har gjort det själv:-)

Vänligen Jane

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

NancyAlke
0

Det är nio dagar sedan du startade tåten nu Elisabeth… hur går det? Visst börjar det bli längre och lägre mellan "röksugsattackerna"?

Hur som helst så är du jätteduktig och jag hoppas verkligen att du lyckas!

Elisabeth-J
0

Det går bra men jag har haft några återfall då jag har tagit ett par bloss men fy och bläää vad illa det smakar!

Tack för att ni peppar mig, det behövs!!!

Kramar

Elisabeth 

[Hellas]
0

Ta en dag i taget och se varje stund som ytterligare en vinst för det är det :)!

Det jag själv gjorde när det var som värst var att jag talade om för mig själv att jag ju hade hållit upp i hela xx dagar, jag hade mått dåligt och kämpat och inte f-n skulle jag förstöra alla dessa dagar pga. "lite" sug just denna gång!

Marina2
0

#54 Kämpa! Hejar på dig!

tommytoe
0

Har för mig att jag hörde talas om ett vaccin mot rökning för några dagar sedan. Är kanske inte i bruk ännu, men det kan vara ett sätt att bli kvitt rökningen.

NancyAlke
0

#57 Jag såg också det …. Vaccinet skulle hjälpa den som slutat att undvika återfall eftersom belöningssystemet inte skulle fungera om man rökte igen. Alltså inte direkt någon hjälp i själva slutandet… men det är ju faktiskt vanligt med återfall långt efter att man slutat, så det blir nog en succé…

NancyAlke
0

Jag har ett excelblad där jag bara matar in dagens datum och får fram hur många dagar jag varit rökfri… 129 stycken är det nu…  Tror att det är jättbra att hålla koll och se att dagarna drar iväg…

signemo
0

Det klart du klarar det Elisabeth.

Var rädda om varandra

TantAlma
0

Som rökfri i nästan 13 år så måste jag få säga att det känns så bra att ha lyckats även efter så här lång tid…. Så ni kommer inte ångra er trots alla kval ni går igenom nu.

• Mina vinster, jag kan känna doften av våren och av vintern…
  • Jag kan känna smaken av maten på ett nytt sätt vilket gör att det är lättare att äta nyttiga saker…..
  • Jag fick ett vackert friskt barn… om en förtidigt
  • Jag blev fräschare luktade gott och fick bättre hy.
  • Jag fick även min bortspindlande mamma att lyckas sluta när hon blev sjuk….

OCh så mycket mer…..

Så Keep up the GOOD WORK….

Bra kämpat allihopa

Alma

Playja
0

Skulle vilja veta hur det går för Eisabeth?Själv har jag inte  rökt på flera veckor. (4a veckor) LYCKA TILL! Elisabet

Elisabeth-J
0

#62 BRA Playa! DU är superduktig!!! Heja!

Det går bra men har haft ett par återfall fast det smakar inte gott när man tar ett par bloss och yr i skallen blir man :)

Jag kämpar på! Tack Playa, jag önskar dig med all lycka till!

Kram

Elisabeth 

TantAlma
0

Bästa sättet att inte ta återfalls blåsset är att intala sig själv att man nyss rökt och man kan vänta lite till och snart går det över själva suget…

Zedd75
0

Det är nog är jag kan skriva sånt. har inte snusat riktit på ca tio år.

Någon gång i lband. i dag har jag varit så snus sugen så jag kan dö. Så funderat på kanlla till afären och köpa en dossa

Konstilgt

Eija
0

Nu när du vet Elisabeth hur illa det smakade, då försöker du att tänka på det nästa gång du blir röksugen, det var mitt sätt att sluta….men det går ju fint hitintills tycker jag….heja…..

Elisabeth-J
0

Hahaha ni är så underbara med era peppningar, jag behöver bara gå in här och läsa så blir allt mycket lättare :)

Tack till er alla härliga och goa medlemmar! Kramar!

Elisabeth 

Playja
0

#63.. Okej!!.. men strunta i återfallen! de räknas inte  Flört Du röker ju inte hela tiden som förrr! Det är det som räknas!

Håller tummarna för dig!        Skrattande

Elisabeth-J
0

#68 Ok, då räknar vi bort återfall då Cool

Håller tummarna för dig med Skrattande

Kram!

Elisabeth 

Morsan1
0

Hej käraste duktiga vänner som försöker sluta röka!

Jag är en av de förtappade :) som inte lyckats med att sluta. Men ska göra ett sista försök i höst! Känns inte som någon idé att föröska nu innan sommarens grillfester osv…

MEN, jag har ikväll fått tips av 2 tjejer som lyckats sluta med hjälp av en bok: "Äntligen icke rökare" av Allen Carr. Såg att fler tipsat om den boken. Dom här tjejerna sa att det var så självklart att sluta efter att man läst boken!

Jag ska testa den i höst!

MIRJAMI
0

Jag tycker att ni alla som försöker att sluta röka är jätte ducktiga!! Bara att kunna ta det steget och bestämma att nu ska jag sluta röka tycker jag är starkt. Min pappa sluta röka efter att ha rökt i ca 40 år, men tyvär så var det för hans del försent, men jag tror ändå att det förlängde hans liv att han slutade röka.

Nu ska berätta hur det gick för mig en gång i tiden när jag absolut skulle börja röka. Man skulle ju vara tuff som kompissarna och ta sig ett blås. Jag har alldrig tyckt om att röka, men med methol cikaretter lyckas jag i allfall röka utan att tycka att det är super äckligt. Jag hade köpt en paket methol cikaretter och dessa skulle jag gå och röka. Första kvällen lyckades jag röka några stycken när jag var ute med komppisarna. Sedan så hade jag glömt av cikaretterna så jag hittade de igen efter en månad i min jackficka. Sedan så gav jag upp, jag acepterade att jag alldrig skulle bli en rökare hur tufft det nu skulle var när man var ung och ibland dum.

chik
0

Oskyldig jag tillhör det utrotningshotade släktet rökar…Jag har ingen som hälst motivation att sluta röka..Fasten jag VET att jag borde..Jag uplever ciggan som en bästa kompis ( trorjag )..Men jag beöndrar dom som kan sluta röka..

OO Mirjami Du skall vara glad att du inte kunde börja röka..

Lena.P är jag i verkliga livet.

Marina2
0

Hejar på er alla!

NancyAlke
0

Jag måste erkänna, jag har SYNDAT… och det i massor!!! Fest på jobbet i slutet på förra veckan, åsså dök dotterns nya pojkvän upp och skulle bo här i en halv vecka… å han var rökare Ledsen

Kunde inte motstå lockelsen och jag har rökt som en borstbindare sedan i fredags *snyft*.

Har en cigg kvar nu, så i morgon blir det nya friska tag… urrrrk vad jobbigt det är att börja om Gråter

[Hellas]
0

#74 Kom igen bara och det är inte som att börja om från steg ett, se det bara somm ett kort uppehåll i uppehållet så går det bra. Du är så duktig ska du veta och jättestark.

Kram //Hellas

Tuva-Lena
0

Host, host, harkel.. Ja här sitter en till förtappad själ morsan! Röker som vanligt, men har aldrig rökt särskilt mycket - vete sjutton om det inte är svårare då..? Ha ha! Nånting måste man ju skylla på! Generad

Håller tummarna för er som försöker, ni är jätteduktiga som vågar gå ut med det här på forumet dessutom - tänk alla som håller koll på hur det går. Hemlis  Starkt gjort av er! Lycka Till! :)

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

Clary
0

Nyfiken på hur det går med sluta-röka gänget?

Jag har inte rökt sedan måndag förmiddag men tuggar tuggummi som bara den. Problemet är att kaffet smakar inte gott längre, får väl sluta med det också.

Annars går det faktiskt över förväntan bra, jag säger inte att jag slutat utan tar en timma i taget. Provade med plåster tidigare men fick sån värk i kroppen och sömnproblem att jag skippar sånt nu och försöker ändå. Roar mig med att räkna hur mycket pengar som jag faktiskt sparar (förutom hälsovinsterna förstås) och jösses vad det drar iväg, kunde ju gå nästa ett paket om dan och ändå är det rökförbud inne…….. blir lätt en ny resa

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Eija
0

Lycka till jag håller tummarna för dig, ett klokt beslut du har gjort…jag slutade för lite drygt två år sen, enda verktyget var att passa på när jag var så förkyld…och det gick bra med ett återfall efter ungefär 3 veckor….smakade blääääää….men jag har ju haft turen att inte dricka kaffe, det hade jag slutat med för över tjugo år sen, tålde det inte för magen…hade inget val…

För det är faktiskt två saker som går hand i hand…rökat till kaffet…..

kram på er alla slutaröka kämpare…

Elisabeth-J
0

Huuuuu jag röker igen, men inte lika mycket :(  Ska ta ett nytt ryck igen efter helgen och då blir det att ta i med "hårdhandskarna" Föll tillbaka tyvärr men fy vad jag mådde illa igår när jag hade rökt en hal cigg, blääää

Tur att det inte är så gott, då ska det kunna slängas bort för alltid! Ska läsa igenom den här tråden igen under helgen så jag blir mer peppad. Jag SKA fixa det!!!

Elisabeth 

Eija
0

Va tråkigt Elisabeth, men det går fler tåg, och du skall veta att det är så vanligt så det är inte klokt, cigarettens makt är enorm…och det gjordes en undersökning av ett gäng tjejer här som projekt, om vad en cigarett innehöll…och du skall veta att man blev mörkrädd när man läste deras rapport…det var uppåt 68 olika ämnen, och de flesta av dessa har tillkommit på senare år, bara för att få personen fortare beroende….

Därför är det svårare att sluta idag än för ungefär 15-20 år sen…

Du får en lyckokick i ändan för ett nytt försök…kram

Clary
0

#79 Jag blir så full i skratt åt "ska ta ett nytt ryck efter helgen", tror du vi har kört den varianten också, men sen är det ju att på tisdag kommer den o den å som röker! då går det ju inte att sluta, sen är det snart helg och då är det ju gott…..

Därför kör jag med att den här timman är jag rökfri, nästa timma också förhoppningsvis och som sagt än så länge fungerar det. Hur skojig jag är att ha att göra med är en annan sak, ovanligt kort stubin kan jag tala om men mycket blir gjort också.

Kramis

Zedd75
0

Ja det stämer som du säger Eija jag har läst ANT . Alcohål nakotika,tobak. Så när man slutar röka så 85 % av alla som slutar röka får ca 2 åtterfal den första månaden. sedan går det gansk bra så där tåv månder tills man får ett tredje åtefral. Ju längre tiden går dest äkligar tycker man cigareten smakar. Sedn det fjärde och oftas det sita återfalet brukar komma efter två år. 

Så Elisbeth stå på dig det fixar du ;)

MVH Zedd

kaja
0

Jag vill oxå sluta att röka, men jag startar på måndag

NancyAlke
0

Ja, Elisabeth, då sitter vi i samma båt. Jag trillade dit ordentligt och blossar på nästan som vanligt Gråter  Har en fest på jobbet på tisdag, sedan får det vara färdigrökt för den här gången hoppas jag. Har en förmåga att trilla dit på vårkanten tydligen, var lika förra gången… *morr*

Playja
0

Ja jag håller tummarna för er som "åkt dit"  Kom igen..!!!  *s* nya friska tag för att bli rökfri!  Skrattande

Katarinaj
0

Slutade röka för fyra år sen o började snusa i stället. Meeen började röka igen i Höstas, tyvärr, så nu både röker o snusar jag. Suck!!

Bybo
0

#86 Men oj! Vad tror du blir svårast, ( om du ska?) att sluta röka eller snusa?

Toyan
0

Hej alla som kämpar mot röksuget!!

jag kör sen en vecka trappa-ner metoden, klarar mig på 3 om dan nu. Slutade tvärt en gång för många år sen och fick hemska abst-besvär. klarade av det men var så dum att jag trodde jag kunde ta bara en cig, HA.. sen var det kört igen, nu provar jag så här och det SKA gå.

Katarinaj
0

#87 Jag kommer att välja bort rökningen igen om jag bestämmer mig för att välja. *L*

Katarina

Bybo
0

#89 ;-) gör det…

Katarinaj
0

#90 Ja, jag tror att rökning är farligare och snusningen stör ju inte omgivningen. Måste erkänna att jag "smygröker". Min 13-åring vet det, men inte min 9-åring. Har inte hjärta att säga att jag börjat röka igen, han tycker jag är så duktig som inte röker. Så, här smyger man runt husknuten *L*

Katarina

Bybo
0

#91 Ja usch, jag vet hur det är. jag själv sa för nåt år sedan att jag skulle BÖRJA sluta snusa…hehehe…och med det kom också detta smygande..När barnen kom in i rummet, så slänge jag prillan under soffan!!!??? UUUUhh…

Katarinaj
0

#92 haha, ja fy vad "billig" man känner sig. Mitt ex. , frågade i går om jag börjat röka igen, han hade sett min lilla "fimpsamling" bakom en sten, jäkla snokare *L*. Kände mig heldum fast han inte har med det att göra.

Bybo
0

#93 hahaha, jag förstår dig precis!! Mitt ex sa bla att jag svek barnen..och jag kom med den töntiga förklaringen att jag bara sagt att …..jag ska försöka sluta snusa..och det är lika med mindre snus….*S*….

Katarinaj
0

Usch ja, jag tycker faktiskt lite synd om oss. Nu ska jag åka till affären och köpa en stor godispåse, för att tillgodose mitt andra behov, socker, socker, socker. Sen tänker jag kolla båda hockeymatcherna. Mer snus åt folket…*L*

Bybo
0

#95 *gapflabb* Jaaaa, jag ska också kolla hockey, men har inte godis…men kanske kan sno lite av ungarna ;-)

Katarinaj
0

#96 Ja det tycker jag du ska göra, mamma behöver godis…men jag ska tänka på dig när jag trycker in i hela ansiktet. Har varit duktig hela veckan, men nu har jag abstinenser. Godis, godis, godis…

Bybo
0

*fniss* Va bra, jag skyller på dig! :-)

signemo
0

Ta Du nya tag Elisabeth, ja ni andra också. Känn att jag nafsar er i hasorna om ni vill ta en cigg. Tänk nu är den där j:a Signemo i fartenSkrattande

Var rädda om varandra

Katarinaj
0

#98 Mmmm, va gott har hela munnen full nu, ska sätta mig vid Tv:n nu Ryssland/Finland

vick
0

Under tiden när jag slutade röka så läste jag "äntligen ickerökare" av Allen Carr. En skitbra bok. En metod hur du manipulerar tillbaka hjärnan Glad. PLUS att man kunde/skullle röka tills boken var slut. Den finns att köpa i pocket version, hur lätt som helst att läsa… och jätte billig 70-100 spänn. Jag var storrökare, men funkade jättebra för mig!

kaja
0

Jag håller mig, rökte min sista cigg i går ca. 13,00 och hittills går det bra. Jag håller tummarna för alla andra och skänker er tankar.

Clary
0

Skönt Kaja då har du snart klarat av ett dygn, vi är ju jätteduktiga som inte blossat än

Å hur går det för Elisabeth…..nu är det måndag!

NancyAlke
0

Underbart att ni "puttar upp" den här tåten med jämna mellanrum, ständiga påminnelser om sina synder är faktiskt nyttiga i det här fallet Flört  Jag ska på fest i morgon, hoppas kunna ta i tu med eländet på onsdag! Till helgen åker jag till Mariestad på jobb i två veckor, hoppas kunna vara rökfri där… det är ju inte lika lätta att springa och tigga cigg när man inte känner en kotte Flört

Clary
0

#104 Det är väl klart att du ska vara rökfri där??? Det grejar du lätt som en plätt, eller hur Flört

Tiia
0

Jag klarade av att vara rökfri i nästan 5 veckor,sen började jag röka igen.Ska nog ta nya tag i sommar.

En stor styrkepeppning från mig till er som lagt undan ciggen

Tara
0

Hans namn är Hr Cigarett  och Er allra bästa, trognaste och käraste vän som finns till hands för Er när något inte går som det ska eller du blir ledsen och  känner dig nere eller när allt blir till tristess, eller att livet känns pest och pina när andra vänner sviker då sitter den lille djävulen på axeln och viskar i ditt öra, tänd mig dra ett djupt andetag och känn det välbehag du finner inom dig när du känner min andedräkt mot din,njut och känn lugnet som sprider sig inom dig vad skulle du göra om inte han fanns till hands, då kommer paniken inom han har dig i sin makt  och försök bryta dig loss om du kan.Det är han som har styrkan inte du och han finns ju där för dig alltid,alltid, vid varje motgång, tråkigheter som inträffar i ditt liv och dina vänner kan aldrig ställa upp som han gör för du vet att hans lugn och kärlek omsluter dig allra mest. Men han förpestar oxå ditt och andras liv men du är så förblindad av honom att du inget märker och inser inte att han är en liten djävul som sitter på din axel och viskar i ditt öra när han vill belöna dig med en form av munmotmun metod. han är den djävul som du kommer att ha svårt att krossa och kasta ut ur ditt liv, han naglar sig fast med näbbar och klor i din hjärna inbillar dig saker för att han ska få finnas kvar i ditt liv han kommer att ge dig ångest för varje minut du tänker på att sluta andas med honom han är en fullblodsegoist den Idioten. han är en slug liten djävul ska du veta så se upp. Du kan ju försöka krossa honom så ska du få se hur han får dig att må han ligger alltid steget före och ger dig abstinens irritation hatar livet i största allmänhet och han håller dig i ett järngrepp och släpper dig inte i första taget och egentligen vet du vem som är slugast och vinner den här kampen jo han din älskade vän Cigaretten

Jag vann kampen för fyra år sedan och håller tummarna för att Ni oxå ska vinna. Så stå på Er, jag vet att Ni kan. Döda honom här och nu!!

kaja
0

:rockon:Rökfri i dag oxå!!!

Clary
0

:applåd: Visst är vi bra!!!!

tommytoe
0

#108,109  Duktigt, kämpa på!!

Tara
0

Bravo!!

Håller tummarna hårt.

Tur-Budda
0

Jag har inte läst hela tråden så någon kanske har skrivit något liknande redan..

Rökning är bland det svåraste jag vet om att behandla. Orsaken är bl.a att det finns så mycket som upplevs som positivt som förknippas med rökningen. Ciggen kan vara en belöning efter en prestation eller kronan på verket efter en god middag eller sex. Det kan vara tidsfördrivet i väntan på bussen, ett av få tillfällen man känner sig tuff (oavsett om man är det eller inte). Det kan döva lite ångest (vilket ofta är ångest för just sådant som rökning kan medföra, t.ex. lungcancer). Ångesten inför att sluta kan även vara stor om man på något plan känner att det finns risk att man kommer förlora rök-kompisarna och aldrig kunna ha något "ligitimt" själ att ta en liten (rök)paus. Det finns fler "positiva" anledningar förutom den sista jag tänkte nämna just nu vilket är den jobbiga känsla som kan dyka upp kring tanken att aldrig mer få kunna ta det där perfekta cigaretten när allt känns så bra. Kort sagt, allt som förknippas som positivt med cigaretter gör det ofta ruskigt svårt att lägga av eftersom det känns så irrationellt att sluta med något som upplevvs så bra.

Andra saker kring rökningen är oftast mycket lättare att identifiera och därmed att behandla. Generellt så hittas de känslor som gör det svårt att sluta genom frågeställningar om vad som är bäst- eller värst med att röka. Därefter kan man meditera på dessa känslor tills de klingat av eller använda tex TFT som jag håller på med.

Ytterligare en sak som gör det lite svårt ar det ni hittar i min tråd om skapande. Om man tänker på att sluta röka så finns det en cigarett med i tanke "bilden". Den bilden skapar cigaretter. För att använda loa ultimat aktivt (se min tråd om skapande ang. loa) för att sluta röka behöver man alltså skapa en bild av sig själv som rökfri utan att ha en cigarett eller något som förknippas med rökning med i manifestationsverktygen. Undvik tex "rökfri" och använd "fri" i stället etc. Jepp, det är svårare att ta bort något än att skapa något. Därför bör man även sträva efter att byta ut det som skall bort mot något annat. En del tänker mycket på godis och byter ut rökning mot deta, en del byter mot träning och andra mot helt andra saker. För att lyckas lätt misstänker jag att ett aktivt medvetet bytande är något att prova på allvar. 

Hoppas att dessa ord gett någon något!

/Lasse

kaja
0

Hur går det för alla som har försökt sluta röka?

Jag har inte trillat dit ännu

Va bra ja ä

Kramar till er alla

Clary
0

Jag håller ut än så länge.

Vi är sååååååååååå bra, kaja!!!

Kramis

Marina2
0

Duktigt! Kämpa på alla!

Tinnie
0

Det är över 10 år sedan jag slutade röka… men jag hänger med en då som en peppare då om jag får!

Eija
0

Heja, kaja och Clary, och självklart alla ni andra med….kämpa på..heja, heja, heja……..Flört

kaja
0

Jag känner stödet och kämpar på!!

Clary
0

Ja,och vi är SÅ bra och vad illa alla rökare luktar, har du märkt det?

Kramisar

kaja
0

Ja fy, jag minns när jag var liten, mamma ville ha en puss av mig och jag svarade, nej fy, för du luktar sur rök.

Playja
0

Skulle vilja veta hur det går för er?  Glad

Backebo
0

… och nu har ni börjat att röka igen.

NancyAlke
0

#122 Tack för dom positiva tillropen Backebo! Ledsen

Klump
0

Jag slutade efter 14 år. (Började röka när jag var elva)

Och det som behövdes för mig var motivation.
Jag slutade för att vi vill ha barn.
Och det va inte alls svårt, även om jag trodde att det skulle vara det.

Man hittar sina knep för att undvika att bli påmind om sin dåliga vana.
Jag tyckte det va jobigt och tråkigt att stå och vänta på bussen utan min pipa, så första månaden sprang jag till bussen. Ibland missade jag den. Men jag behövde iaf inte stå och vänta på den och bli påmind om att jag inte får röka…. som jag alltdi har gjort

Det finns nog inget starkare än viljan. Inte ens nikotinet.
Så om man slutar av rätt orsak, alltså att man faktiskt inte vill röka längre. Ja, då är det inte det minsta svårt.

Jag vill bara varna alla som vill sluta röka…

Man får ett obehagligt bra luktsinne=)

Tur-Budda
0

Det svåra är att fatta beslutet att sluta. När man väl bestämt sig fullt ut för att sluta, så har man det.

MIRJAMI
0

Heja….alla ni som kämpar!!!!

s-tjej
0

Nu är det bara typ 2 dar till jag ska sluta röka….

Hannaumea
0

Vad ni än gör, börja inte snusa istället!! I en vanlig portions snus är det 3 cigaretters nikotin, i en lös snus är det 5 cigaretters nikotin. Jag träffar folk på jobbet dagligen med munhålscancer och vissa får operera bort tungan och de får blåsor och svullnader av all strålning och många börjar med sond och det tar bort frihetskänslan. Snälla börja inte snusa ist!! Sluta med all nikotin om ni kan!

Elisabeth-J
0

#128 Ingen risk, snus är något som jag aldrig skulle börja med, hellre fortsätter jag röka om jag fick välja. Mitt rökstopp ligger just nu lite längre fram :)

Elisabeth 

Denna kommentar har tagits bort.
s-tjej
0

hihi jag har inte så mycket val, pappa och jag ska sluta tillsammans och om någon av oss "bryter" det så får vi ge den andra 500 kr o det har inte jag råd med (o inte cigg heller för den delen) men shit det kommer bli svårt.. stackars dom omkring mig *ler*

Katarinaj
0

#128 Tack för den passningen. Slutade röka för 4 år sen och började snusa i stället, har alltid snus inne. Nu har jag sen några månader börjat röka igen också. Dumt att sluta eftersom hade jag inte slutat hade jag inte börjat snusa, utan "bara" rökt nu. Men sluta röka känns inte som om det skulle vara ett problem, däremot att sluta snusa. Min före detta snusar oxå och vi skulle sluta snusa båda två bestämde jag *L*, men efter4 dagar bad jag honom börja igen. Han gick omkring med hängande huvud och tyckte livet var meningslöst. Jag skyllde på att jag var tvungen att ha snus igen för att få i gång magen. Va blåst man är…Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.