Underskatta aldrig någon
Jag blir väldigt ledsen när jag hör hur människor kritiserar och underskattar andra. Istället för att vara positiv så är man negativ, varför då? Rädsla över att någon annan kan fixa något själv eller vara bättre kanske? Om någon hela tiden får höra negativt om sina funderingar, drömmar osv. så sänker man personens självförtroende istället för att lyfta fram det som vi medmänniskor ska hjälpa varandra med egentligen tycker jag.
Om jag inte kan skruva ihop en möbel från Ikea så lär jag mig ju inte om någon säger: Du är ju dum i huvudet, fattar du inte hur man skruvar ihop en möbel, då fixar jag aldrig att göra det. Om jag istället får höra: Jag kan visa dig hur du ska göra, kom så hjälper jag dig. Då kan jag skruva ihop det nästa gång
Om jag har en dröm om att bli lärare och en tanke på att studera till det och får höra: Men hur ska du fixa det som inte kan läsa eller skriva, ja då klarar jag det inte. Om jag däremot får höra: Vilken bra dröm, med din vilja så fixar du det. Ja då gör jag säkert det ckså.
Om jag ofta får höra sånt som att jag är dum i huvudet för att någon annan tycker att jag tänker fel. gör fel osv. Vad händer då? Jo min självkänsla hamnar i botten och jag tror att jag inte kan fixa något alls. Om däremot andra stöttar och är positiva så lyfts jag i min självkänsla och kan fixa det jag vill göra.
Det är vanligt att dom som underskattas blir bättre och kommer längre än dom som underskattar.
Jag hör ibland hur andra underskattar sina medmänniskor och jag önskar att dom istället kunde vara mer positiva och hjälpa varandra att lyfta framåt istället för bakåt. Jag har själv blivit utsatt för det i min barndom och därför skär det i hjärtat när jag ser/hör hur andra blir behandlade på det sättet.
Säg aldrig till någon annan att du är bättre för du vet inte vilka dolda kunskaper och/eller talanger den personen har där inne.
Om någon säger att du inte kan sjunga fast du vet att du kan, så får h*n kanske se dig på en scen med stor publik eller kanske t.o.m melodifestivalen.
Så om du är drabbad, tillåt dig aldrig att underskattas, gå din egen väg, gör det du drömmer och tänker. Bara DU vet vad som känns rätt och är rätt för dig, ingen annan!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Huvet på spiken där Elisabeth… härligt skrivet!

Tänkvärda ord!

ETT BARN!
Ett barn som kritiseras lär sig att fördöma.
Ett barn som får stryk lär sig att slåss.
Ett barn som hånas lär sig blyghet.
Ett barn som utsätts för ironi får dåligt samvete.
Ett barn som får uppmuntran lär sig förtroende.
Ett barn som möts med tolerans lär sig tålamod.
Ett barn som får beröm lär sig att uppskatta.
Ett barn som får uppleva rent spel lär sig rättvisa.
Ett barn som får känna vänskap lär sig vänlighet.
Ett barn som får uppleva trygghet lär sig tilltro.
Ett barn som blir omtyckt och kramat lär sig att känna kärlek i världen.
Elisabeth
Precis PrecisPrecis
Håller med helt å hållet..Jättebra skrivet
Gillar oxå texten om barnen..Så sant ! Kram
Jättebra skrivet Elisabeth. Använder positiv tänkande för mig själv och för andra. Det hjälper inte andra att man är negativ mot dom. Man behöver höra dom där små orden som är så starka, Att man är duglig och att Man kan mer än man tror. Har man en tro en dröm så ska man följa sitt hjärta.
Kramis Till er alla//Tina
Fint o Bra skrivet :)
Jättebra skrivet, och så sant är det också:)

Jättebra skrivet Elisabeth,och så sant.
Kan inte annat en instämma
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Min mammas ordspråk är: Bättre att tycka gott om alla och bli besviken ibland än att gå och tycka illa om alla…
Tänkvärda ord…
Jättebra skrivit, känner så igen mig i det, får tyvärr höra det ofta. Men jag pushar mig själv framåt mot mina drömmar och mål. Och ger mig själv positiva ord.

Mycket bra skrivit..bra att det nås ut till fler också 
Har också jämnt fått höra att jag inte klarar av/dum i huvudet osv. och tyvärr har det etsat sig fast i mitt huvud så att jag ständigt kritiserar det jag gör.
Kram Eva
Jag är en sådan som vill sprida ljus och kärlek omkring mig vilket ni säkert märkt=) Som tommy skrev så är hans mammas ordspråk väldigt klokt trots att det ibland kan kännas jobbigt om man blir besviken.
Väl mött!

#12 #13 Fortsätt framåt, ge inte upp för deras ord och välj vilka ni pratar med, var med vänner som är positiva. Ge inte upp för ni är bra och värdefulla människor!
Kramar!!!
Elisabeth
#15 tack. Kram
Så sant så Elisabeth…jag har varit där i botten, men sakta segat mig uppåt…men tyvärr mött några som har gett en tackling så man har åter fallit några trappsteg ner igen….men nu har jag kommit bra långt upp i trappan och förhoppningsvis skall jag komma ända upp innan näsan pekar i vädret…..
Jaha det är fler än jag som gått utvecklings kurser.
Fast sådant är självklart för dom flesta. Men det finns även sådana som blir starkare, och självsäkrare av att få på måppo. Det finns sådana som fått jätte mycket misshandel i sin barndom som alldrig skulle kröka ett hår på ett barn. Det finns även sådana som tycker det är en fördel att bli idiot förklarad, för det kan vara en fördel att slå från underläge.
Håller med,bra skrivet
Fantastiskt skrivet, stämmer på pricken.

Mycket bra Du är så bra Elisabeth som tur är kan man läsa alla tänkvärda ord någon skriver här för jag läsar bara det positiva. Kram från oss
Jättebra Elisabet det kallas för Kognitiv Beteende Terapi eller KBT. Det är mycket intressant jag läser själv sådant, och har lärt mej massor och har haft jätte stor nytta av det i min vardag :-))

#18 Självklart blir man stark av en hel del man råkar ut för men det måste också finnas gränser, alla reser sig inte upp igen med styrka, en del faller bara längre och längre bakåt istället vilket många gånger kan sluta väldigt illa. Det jag jobbat för är att människor ska må bra i själen och försöka hitta sig själva och arbeta bort allt skräp man har fått med sig i livet. Man kan inte hjälpa alla men dem man hjälper värmer mitt hjärta.
Elisabeth
Känner precis som du söta Bettan!!

#22 Ja det är väldigt intressant och nyttigt för själen :)
#24 Pöss på pannan :)
Elisabeth

Kanske det tar tid - kanske vi får vänta tills vi checkat in på andra sidan igen - innan vi fattar varför vissa saker händer och hur illa vi kan behandla varandra. Tänker nuförtiden att det ju måste vara ganska såriga själar som orkar lägga ned till på att göra livet surt för någon annan.
Bra ord, Elisabeth - vi behöver hjälpas åt för att hålla energin och jisses vad vi växer när vi blir sedda för dem vi verkligen är och den gamla bilden får gå i graven…..
Lite humor i allt! Happys man spelade Nanne Grönvalls låt Pisse-Nisse för mig igår, såg henne även "live" på dataskärmen. Vilken bruuuuuuud! Hon har ju också fått sitt i livet och ändå står hon där med sån styrka, glädje och fantastisk humor! Det här är min theme-song fr o m igår!!! Med humorn kanske vi kan skaka av oss de eventuella neggiga energier som kommer på oss från surpuppor som glömt leva!
För lever man, då har man inte tid att göra livet bedrövligt för någon - tvärtom! Då flödar man över av glädje, inspiration och massvis med kärlek. Det är vad jag tror i alla fall.
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

#26 Precis, Nanne har haft det tufft hon också men tillsammans i allt så ger vi varandra styrkan att gå framåt med rätt människor omkring oss. Vi har fått sortera bland både släkt och vänner vilket många gånger har varit sååå sorgligt men det finns ingen anledning att låta andra underskatta oss. Positiva och glada vänner ger så mycket till varandra :)
Kramar!!!
Elisabeth

Tack Elisabeth för de kloka orden.(de orden är en tröst för mig.) kram monika.

Kan inte annat än att hålla med dig Elisabeth! Om jag inte hade fått hjälp och stöd av människor i min omgivning hade jag aldrig hamnat var jag är idag.
Tror i allmänhet att folk är för dåliga på att uppmuntra varandra. ( jag själv inkluderat!) Men jag försöker så gott jag kan. Ett litet ord kan göra någon så glad! Sen mår man bra själv oxå =)

Underbart skrivet Elsibeht
Kram Zedd

#29 Vad härligt att du fick det stöd du behövde :)
Håller med dig, människor behöver uppmuntra varandra mer, man ska vara positiv mot andra, glädjas åt andra, stötta och hjälpa när det behövs :)
Elisabeth
o tänk va mycket en liten kram kan göra:D

#32 Ja ett glatt leende, en liten kram….. Det lilla kan ge sååå mycket, mycket mer än någon anar många gånger :)
Elisabeth