Död skata
Efter att ha varit med om tre täta dödsfall bland släkt och vänner, så finner jag en död skata i min diskho två dagar efter den enes begravning.
Ytterdören står alltid öppen vid fint sommarväder dagtid och jag befann mig i ett annat rum ett par timmar. När jag kom in i köket låg denna döda fågel där.
Jag upplever det som väldigt obehagligt och kan inte sluta tänka på det.
Jag beklagar sorgen, och jag förstår att du inte kan sluta tänka på det, döda djur är ganska obehagliga. Jag hörde på tv i någon dokumentär att vår olust inför döden och döda kroppar kan ha en biologisk förklaring. Vi kan inte äta kadaver, och därför reagerar vår kropp fysiskt genom olust eller olustkänslor när vi ser dem, som en sorts försvarsmekanisk när vi var i det stadiet i utvecklingen. Den signalsubstansen som utvecklades då skulle alltså fortfarande finnas kvar, och det ska enligt den här snubben vara därför som det i vissa religioner är förbjudet att ens röra döda kroppar.
Rent generellt så tror jag att vi människor är jättebra på att hitta samband i saker som sker helt slumpmässigt. Och den andevärld som jag tror på kan jag inte tänka mig skulle döda oskyldiga djur bara för att få fram något budskap, om det var det som du trodde att det var.

Skatan är helig har jag fått lära mig
motpoler svart och vit,
?????
manthrax, tack för ditt svar, jag läser vad du skriver och försöker ta in det
Rosentass
Beklagar din sorg!
Vem utav dem som dött kom du först att tänka på, då du fann skatan? och vad gjorde du med skatan efteråt?
Visst är våra vänner djuren och särskilt villda djur - budbärare från våra andevänner - inte dödar de några djur - denna skatans tid var redan ute här på jorden och bemödade sig med att ge dig hjälp med sin död!
antagligen var det någon som behövde ruska om dig lite i från andra sidan!? allt sker med kärlek även om en del saker kan tyckas grymt!
Du Mantrax om din teori stämmer - är det ju konstigt att det finns så mycket köttätare
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"
:-) Det är inte min teori, men visst är det konstigt att det finns köttätare, det håller jag med om trots att jag själv är en. Men teorin gäller alltså kadaver, djur man hittar som redan är döda.
Men visst kan det vara som du skriver Jane, det låter ju finare om inte annat ;-)
Det är kadaver i köttdiskarna med:-(
Jag skrev "kadaver, djur man hittar som redan är döda", inte riktigt samma sak som om du bara plockar ut enskilda ord ur sitt sammanhang. Men det är klart att det är döda djurkroppar.

Tack för era svar.
Vad har skata för andlig/schamanistisk betydelse, är det någon som vet?

Jag vet faktiskt inte, men slänger in en liten Skat berättelse. För två år sedan gick min pojke på ett dag-fritidsläger i Hässleholm, så jag körde honom varje dag. Strax innan ett trafikljus i stan, såg jag en skata ligga i kanten av gatan, precis när vi passerade sa jag till min son, den levde ju. Jag släppte honom och körde tillbaka för att kolla skatan, jo då den levde, men ålade sig fram, kunde inte använda benen. Nu hör det till saken att jag har alltid lidit av en fruktansvärd fågelskräck, får panik fullständigt av fåglar som är nära mig. Jag satt i bilen o kände att jag måste ju göra ngt, ingen annan stannade så klart. Jag fick helt enkelt se till att övervinna min rädsla, jag tog en filt som jag hade i bilen och gick ut och "slängde" den över skatan, sen lyfte jag in den i bilen och ringde djursjukhuset, jag visste att det finns en man i Hässleholm som tar hand om skadade fåglar, hade sett ett reportage om honom i tidningen, djursjukhuset hade hans nr., men tyvärr hade han semester. Så jag fick ringa djursjukhuset igen och dom sa att jag fick komma dit med skatan. Tyvärr fanns det inget Veterinären kunde göra, utan skatan fick somna in. Har aldrig glömt denna skata och sen dess är jag av med min fågelskräck. Tack lilla skata!

I Solögas bok står följande om skatan.
Du har förmåga att skapa skönhet överallt just nu genom att du älskar det vackra. Min gåva till dig är att skapa skönhet i din värld/världen.
Du skapar skönhet genom att först känna kärlek - eftersom skönhet föds ur kärlek. Skatan kommer som en bekräftelse på att skönhet kommer att infinna sig i ditt liv igen. Med andra ord har du något du oroar dig för och skatan kommer i din väg, släpp din oro, skönhet kommer att infinna sig. Ditt problem löser sig
Medarbetare på Feng Shui och Indien
I Djurens språk av Solöga kan man läsa om Skatan:
**Du har förmåga att skapa skönhet överallt just genom att du älskar det vackra.Min gåva till dig är att skapa skönhet i din värld/världen.
Du skapar skönhet genom att först känna kärlek - eftersom skönhet föds ur kärlek.Skatan komer som en bekräftelse på att skönhet eatt infinna sig i ditt liv igen.Med andra ord, har du något du oroar dig över och skatan kommer i din väg, släpp din oro.Skönhet kommer att infinna sig.Ditt problem löser sig.
**

#10 Samtidigt där 
Det var ju roligt! Jag kände under tiden jag skrev att någon var på gång med samma!

Smygträning m.a.o 

Tack alla.
Denna skata gör mig sömnös. Hur kan den flyga i 90 graders vinkel två gånger för att hamna i min diskho? Är det möjligt? Eller har den hoppat in och upp på diskbänken och lagt sig ner för att dö i diskhon. Så vitt jag förstår var det en ungfågel.
Som svar till Jane: Den första jag kom att tänka på var en släkting som jag har haft mycket kontakt med för flera år sedan,men sedan har hon flyttat och inte haft tillgång till telefon och jag inte har hälsat på henne trots att hon har befunnit sig på nära avstånd. Jag har haft mycket ångest för detta när hon fortfarande var i livet och naturligtvis ännu mera nu när hon är död. Har själv gått igenom kriser och tänkt att bara jag blir bättre så skall jag besöka henne.
Så du kanske har rätt i att jag behöver ruskas om
Jag ser ofta döda fåglar. oftast på gatan med en till synes helt naturlig död. Men vissa ligger på mer utmärkande ställen.
När jag började jobba min första dag på ett äldreboende låg det en död skata vid ingången när jag gick in. Sedan vissade det sig en man dött under kvällen. Sedan en annan dag när jag cyklade låg det en mitt på vägen upp till våran grannes hus.och jag fick en kännsla av hjälplöshet och att jag inget kunde eller skulle göra. Senare fick jag veta att han blivit väldigt sjuk.
jag drar slutsatsen att budskapet med en död skata är att döden är naturlig och kommer för alla och det är inget du kan göra något åt. en tröst och påminelse, dom är borta och du kunde inte "rädda" dom.
kram /mimmi
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
#14 hon vill få dig att förstå att hon mår bra och att du inte behöver ha ångest
enda sättet för henne att få dig att förtå att det var hon, men det funkade ju