OT Änglar
Hur kommer det sig att så många härinne pratar om änglar?
Själv förknippar jag änglar väldigt starkt med kristendom och jag kan inte ta det till mig när någon pratar om änglar. Jag föredrar hjälpare.
Men ni som använder termen änglar tänker ni på hur den som ni säger det till reagerar på det? Och varför just prata om änglar? Anser ni er själva vara kristna då eller hur tänker ni?
Mitt syfte med detta inlägg är inte att provocera någon eller ifrågasätta någons övertygelse utan jag vill mest förstå varför. Jag förknippar tyvärr många religioner med tvång och det har betydelse vilka ord man använder till andra och jag tycker det är särskilt viktigt om man vill nå fram att använda rätt termer som den andre kan ta till sig.
Om jag hade suttit vid en sittning och det mediumet börjat prata om änglar hade jag dragit öronen åt mig. Tråkigt kanske men tyvärr är det så.
nå det här blev ganska långt men jag vill gärna ha andras funderingar kring detta.

Jag förstår hur du menar, och har samma relation till kristendomen som du, men använder trots detta ordet änglar. För mig står änglar för något fint, men jag brukar förklara vad jag menar när jag pratar om dem. Det är väl helt enkelt så att vi har olika associationer med olika ord. (själv har jag ett jätteproblem med ordet "Gud")
Ha det gott!

Det är väl ngt som sitter i sedan man va liten, som ewapewa säger Änglar förknippas med ngt fint. Jag är "troende" men har gått ur Svenska Kyrkan. Ängel eller hjälpare, känns som samma sak. Änglar finns för att hjälpa oss. För mig har det bara en positiv innebörd. Om någon gör ngt för ngn annan helt utan egen "vinning" eller ngt verkligt hedervärt, händer det ju att man säger…Du är en Ängel…Känns som om det är upp till var och en…men kan ju bli ett dilemma om det har en negativ innebörd för ngn och som du säger, att ett Medium på en sittning benämner "hjälpare" som Ängel. Men det är kanske "smällar" man får ta, det är ju lite grann upp till Mediumet och dennes tro och uppfattning.
Kram Katarina
Mja, änglar förekommer i fler religioner än den kristna. Man kan säga att de förekommer inom de monoteistiska abrahamitiska religionerna, dvs. judendom, kristendom och islam. Änglarna är i dessa religioner Guds handräckare.
Personligen tycker jag att man ska reservera ordet ängel för detta, de "änglar" som de flesta människor kommer i kontakt med är nog guider eller andra "icke änglar", där med inte sagt att de har goda och kärleksfulla avsikter.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
En Hjälpare har många namn.. en del säger gardens angel (ursäkta stavfelet) andra säger hjäpare eller andra namn. Men skillnaden vad jag har fått lära mig är att en hjälpare har levt på jorden som människa. En ängel har inte levt i kropplig form på jorden. Men vad jag också har fåt reda på är att även änglar kan vara en hjälpare.
Men om du är på en sittning nästa gång säg de till mediumet att du föredrar ordent hjälpare i stället för änglar. Det finns säkert andra som kan förklara detta bättre.
Malaika/ängel på swahili….Deva/ängel på sanskrit…Angelos/av grekiska "budbärare"
Begreppet ängel, något eteriskt, något icke fysiskt, något av en annan värld än vår Moder Jord…som inte har levat här tidigare i fysiskt kropp, kommer från en annan dimension, ljusväsen (Ljus=genomskinlig).
Följeslagare passar mig bra, det liksom blir lite neutralt då. Känner själv att "ängel" hör hemma i kristendomen och får utseende av en figur med lång klädnad och vingar….(vingarna kom till av 1400-tals målare)…det finns massor av änglar, troner, serafer, keruber, ärkeänglar, en hel heriaki alla med olika uppgifter och status i….
Men låt ditt hjärtat bestämma….
Du e vis du Oona
Kram

Jag har inte varit på en sittning någonsin men om så hade jag inte kunnat relatera till ordvalet.
Det är många åsikter som presenterar sig här och tankar.
Jag tycker det är synd ibland vilken värdering man lägger i vissa ord och hur vissa grupper och religioner tar "patent" på vissa ord som blir starkt förknippade med den gruppen..
Jag tror på änglar efter som jag sett dem och fått hjälp av dem. Det har inte med religon att göra för mig utan jag befinner mig väl mitt emellan två religoner.. Fick till mig här om dagen när jag fråga vilken jag anses tillhöra att det inte var någon av dem, Utan att jag lever i harmoni…. Det är väl en bra trosuppfattning om inte???
Alma

jag tror inte heller på någon religion direkt.. bara min egen speciella hopknåpade som mest handlar om att andra sidan finns.. andevärlden.. men änglar finns också med i min tro
jag tror att dom finns där på andra sidan tillsammans med andarna :) och skyddar oss och hjälper och vägleder oss här på jorden.
Jag är väldigt negativ till kristendom eller religionen, säger som du att det förknippar jag med tvång och skrämselpropaganda, och makt…..jag har sett så mycket på nära håll, hur människor har blivit utnyttjade…..så….jag är allergisk och blir lätt irriterad när sådant kommer på tal….
….men jag förknippar inte ängeln med detta, utan jag kan säga skyddsängel eller följeslagare……

Jag tror absolut på änglar… de kan inte heller rå för människans missbruk av religionen. Religion och Gud är inte heller samma sak som jag ser det… även där har religionerna "snott" det begreppet som jag snarare anser avser en enorm energi/kraft. Genom att använda ordet änglar i positiv bemärkelse kanske man kan rena det från fördomar :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag tror att vi alla ser lite olika på detta med guider, hjälpare, änglar men grunden är nog detsamma….ungefär!
Så här känner jag idag känns rätt för mig att tro:
Pratar jag om bevingade ljusbärare så pratar jag om "Änglar" eftersom det ju heter så.
Jag är inte religös överhuvudtaget!
#11 Jag håller med dig, bara för att Religoner använder sig av ett ord eller en benämning på en sak så ska det ju inte betyda att man måste byta namn på det bara för att man själv inte är religös eller motsätter sig en Gudstro såsom den är utformad i de flesta trosamfund.
För mig är en "Ängel", som många säger, en ljusbärare som inte tidigare varit människa på jorden.
En "Hjälpare" är för mig en ande som stöttar och hjälper någon i vissa skeden i livet, det är inte alltid de följer med från födsel till döden. Det kan vara en mormor eller kanske någon annan ande med erfarenhet och kärlek.
En hjälpare kan födas om till ett nytt liv.
En "Guide" har många namn, Skyddsängel, Ledsagare…….
Guiden har för mig, levt liv tidigare på jorden men sedan valt att gå in i en roll som guide. En guide kommer aldrig mer födas om till ett "vanligt" liv.