Midsommar
Idag har jag varit på min första medeltidsmarknad! det var riktigt roligt. Mycke spännande att se där. :) Många spirituella saker såldes också, vilket var lite oväntat, men uppskattat! :D
En liten annorlunda midsommar för mig.
Vad har ni gjort på eran midsommar?
Glad midsommar på er alla! och trevlig helg!
_Kram T.O
_

Medeltida marknad är bara så kol--
Lena.P är jag i verkliga livet.
Jag har tagit det lugnt. Ätit middag med min bror och hans familj. Sen var det lite fotboll och ett dopp i en tjärn ( mitt första bad för i år *S*)
Ungarna tältar på en åker här i närheten, har dock lovat svägerskan att inte spöka för dem :-/
Jag har spenderat midsommaren med min man, en son och hans flickvän. Nu har alla gått och lagt sig och jag sitter ensam och lyssnar på radio vinyl. Nostalgi på hög nivå med låtar från 60, 70, och 80-talet. Jag har sagt det förr och säger det igen - musiken var bättre förr. Till och med mina barn håller med mig. Just nu är det "I`m still standing" med Elton John.
Maggan
Verkar helmysigt T.O
Här har det varit lugnt & mysigt…bara varit hemma i år…!Hade ju hoppats på bättre väder men med trevligt sällskap så får man glädje & många skratt ändå ;) Nu bara måste jag besöka en medeltidsmarknad!Var med min dotter på en skolresa där dom hade satt upp som en medeltidsby…jag fastnade direkt & var salig under hemresan
Kram & önskan om en fortsatt fin & mysig helg/Anna
Jag och Stblues var bara hemma och åt färskpotatis o sill med tårta till efterrätt annars tog vi det lugnt.
Älskar medeltid Vi hade ett medeltidispirerat Bröllop för två år sedan - missommarbröllop:-)
Vi kommer ha Medeltids fest här under vår medlemsvecka nu i juli:-)
Midsommar blev fantastisk här på Ramsbergsgården - en Stor Sol som jag beställt och glada gäster
I dag har vi Ramsbergskarnevalen!
Kram Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Här i Småland firade vi midsommar med all den goda mat och jordgubbstårta som ska finnas :) Vi var inne i logen för det var mycket knott och mygg, en del regnskurar kom det också. Mellan skurarna var vi ute och spelade kubb och brännboll. Här är en bild när det dansas kring midsommarstången.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus

Syrran och min morbrors fru klädde ut sig till skogsfolk och gjorde en underbart rolig teater :)
Elisabeth
Medeltidsmarknad i Kälen.
Vi hade alldeles lagomt väder, lite moln och sol men ganska mycket blåst ca 22 grader. Det kom en mindre regnskur vid 15-tiden, som försvann lika fort.
Det kom jätte mycket folk till denna lilla by, så mycket folk har det inte varit där sedan Snoddas var på Kälens dansbana på 50-talet, det var en av kommentarerna jag hörde.
Många hade klätt sig i "tidsenliga" dräkter, både vuxna och barn,andra var uppklädda i kostym och fina sommarklänningar.
Det är roligt att det kommer folk när det anordnas något. Mat och fika såldes slut och de frivilliga ortborna hade det svettigt, de sprang med brödfat och kolbulle kön ringlade sig långt.
Nässelsoppa,Saffranspannkaka, Strömmingsklämmor var andra rätter som man kunde köpa. Allt var hemgjort, sista timmen fick de ta fram hamburgare fast det inte hörde till medletiden.
Man blir hungrig av frisk luft.
En mindre marknad fanns också, en smed gjorde diverse hantverk och smycken, det såldes handgjorda saker och man kunde få en privat seans på 20 min eller höra sagor i kojor.
Det fanns något för alla.
Det blev uppvisning till häst, pilbågsskjutning som inte blev alldeles perfekt för hästen stannade vid piltavlan varje gång, och "drängen" fick inte fast stavarna som det satt ett äpple på toppen. Men vad gjorde det, Shamanen skämtade till det och folk skrattade så det blev bra ändå. Det var bara andra gången de hade en uppvisning så nästa gång kanske inte hästen tvärstannar.
Men det var även traditionellt midsommarfirande med dans och lekar runt stången till dragspelsmusik.
En riktigt gemytlig och trivsam tillställning, hoppas att de "orkar med" att göra om detta, skulle tro att hela byn ligger tom och öde i dag, befolkningen vilar nog välbehövligt upp sig.
Vad kul det låter som ni har haft det TotemoOmoshiroi, Elisabeth och självklart ni andra med….jag var iväg med dottern till hennes svärföräldrar och åt gott grillat, med potatissallad…gud va go den var…..och sen blev det självklart jordgubbar efteråt….
Vädret var så nyckfull som den brukar till midsommar, regnskurar och solglimtar, men till kvällen blev det faktiskt uppehåll och fint….
Jag stannade inte så länge för gubben låg hemma och var sjuk, så det blev en stund av samvaro ändå….
Ha en fin fortsatt midsommardag idag önskar jag er alla här på ÖN
Kram/Eija
#7 Lämnade en hälsning från dig Elisabeth till Hasse och Siv, jag träffade bara honom men hälsningen är framförd.
Han bugade och sände en hälsning tillbaka.
Tatsu

#11 Tack Tatsu! 
Elisabeth