om onda andar
Jag blir så splittrad med vad folk säger om onda andar egentligen.
Nu senast blev jag varnad (av en som tror på sånt och som har studerat detta) av att inte hålla på och gå till medium/kontakta andar för att man i princip alltid får kontakt med onda andar. och att dessa andar "låtsas" bara vara ens anhörig för att dom enda andar man kan få kontakt med är dom som inte har gått mot ljuset. dom som är "mer farliga" och förvirrade. och dvs ens anhöriga (normalt sett) har gått mot ljuset o alltså inte går att få kontakt med.
är det verkligen så?
tex fick jag höra att en bekant hade varit med medium o haft kontakt med "döda" och fått någon "jobbig" ande på tråden efter sig. denna person hade sagt åt denna ande att "dra åt skogen och inte störa henne". Då hade anden blivit arg och sagt att vänta 10 år så ska du se hur något hemskt kommer att hända dig o din familj.
10 år senare fick hennes bror leukemi o dog.
Detta är inte påhittat alltså.
Jag undrar om detta är verkligen möjligt? jag menar visst finns det mindre trevliga andar men är det verkligen såhär?
Också något annat jag hört är att när man som död väl accepterar sin död o går mot ljuset så kan man aldrig mer reikarneras och leva ett jordeliv igen. stämmer det?
Oj oj oj , vad mycket rädslor baserat på hörsägen:-(
Finns inga onda andar - endast lite förvirrade och rädda!
Nej - det är inte jordbundna(rädda andar eller förvirrade) som du får kontakt med hos ett medium - brukar vara religösa eller kyrkofolk som pratar på det sättet för dom har inte kunskapen!
Man får inga andar med sig efter att ha varit hos ett medium - det är skrönor likadant det du berättar vidare! är det någon som följer med så är det någon man själv i sådana fall haft med sig! och det rör sig om nära och kära - ingen "ond ande"!
Om reinkarnation eller inte finns olika trosläror i detta - så sök ditt eget svar i detta!
Jag personligen tror inte på reinkarnation i den bemärkelsen som de flesta tror- att man kommer tillbaka liv efter liv efter liv- Jag tror att man lever ett liv och det lever du för evigt - fast i olika existenser/platser.
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Underdom åren jag har jobbat som medium och även varit hemma hos folk som har haft besvär av andevärrlden så har jag alldrig någonsin stött på en ond ande.
Kan säga att där jag gjort hembesök för att folk har trott att det rört sig om onda andar så är det deras egna rädslor som skrämt upp dom.
För när man själv fått kontakten med det dom varit rädda för så har det visat siga vara en farmor eller ngn annan av deras nära och kära som inte allas velat ngt ont.
Men när dom velat ge sig till känna så har dom boende blivit vettskrämda för dom har inte vetat vad det rört sig om.
Jag har även stött på vilsna själar som inte hittat till ljuset men inte heller dom är onda utan dom är fruktansvärt rädda frustrerade och har en fruktansvärd ångest och det är ju inte roligt att känna av detta när man stöter på dom men onda är dom inte.
En del av dessa vilsna kan ge sig på en rent fysiskt men det är för att dom är så fruktansvärt rädda när man väl får kontakt med dom och hjälpt dom över till ljuset så är dom hur kärleksfulla som helst så inte är dom onda.
Men det är så ytterst sällsynt att man stöter på en vilsen själ kan säha att jag har gjort ett flertal hembesök i år med dom som är rädda för att dom har en vilsen själ hemma men har i år inte stött på ngn överhuvudtaget.
När man är på en privat sittning och sitter hos ett medium där har jag under alla år alldrig stött på en vilsen själ och för den delen inte heller ngn ond ande.
Den egna tanken och fantasien kan skapa otroliga saker.
Lika dant som du kan tänka dig frisk kan du tänka dig sjuk
Det är som om ngn skulle ge dig en förbannelse tror du på det så drabbas du av denna förbannelse men tror du inte på det så drabbas du inte av den.
Jag har vid ett par tillfällen själv fått förbannelser av mäniskor som sysslat med svart magi för att jag sticker ut med min åsikter och mina upplevelser vilket inte är så populärt alla gånger.
Men hitills har jag inte drabbats av ngn av dessa förbannelser men som sagt vad jag tror inte på dom heller.
Samma sak så kan du skapa demoner onda andar osv genom ditt eget tänkande fast dom inte existerar.
Lase

Jag har skrivit detta förut men skriver igen, Ja det finns onda andar(mörka väsen), men dessa existerar på en sån trög nivå så det är även svårt för dem i den 5e dimensionen att uppfatta dessa andar. Mörka själar är sådana som återföds om å om igen, har ingen vägledare som vi har. Jag Vet att det finns mörka själar och alla mina mediala vänner som är utbildade medium vet också detta, det är bara att det är ovanligt att man stöter på dessa, sen är det svårt att uppfatta deras låga frekvens, men för "ett tränat öra" så går det(men varför någon skulle vilja det är en annan fråga?!) så att den som sa att det "kommer in" onda andar i en seans/sittning har fel, om den inte är inkopplad på fel frekvens då.
Alla har sin egen tro, sen det vi ger energi växer ju, så tänk positiva tankar så växer ljuset runt dig.sen att säga att det Inte finns onda andar är brist på vetskap/kunskap, då kan man inte heller säga att det finns goda, det finns alltid en motpol i allt.Kolla på allt som finns dokumenterat om dessa mörka själar, för de som inte tycker om att läsa kan ju se tex filmen "Besatt", ett väl dokumenterat fall, eller "The Entity" ett annat fall, eller "okänd makt" ett tredje dokumenterat fall..forwarned is forarmed.Jag har stått öga mot öga med ett fåtal av dessa mörka själar och därför vet Jag att de existerar, jag har en närstående som är personligt drabbad av en "demon".Men detta är Min tro/vetskap, sen får alla som sagt ha sin egen tro.Ljus!
#3, Ont och gott är ord som vi männskor använder det existerar inte i andevärlden! i dom termerna - utan mer eller mindre utvecklade själar!
De tröga själarna som du talar om - är jordbundna själar och de är så ovanliga att det nästan inte existerar! Däremot mänskans räddslor existerar i allara högsta grad - som man kan läsa i ditt inlägg! och se hur du skapar demoner i din egen rädslovärld likt dem du refererar till!
Det finns inget att vara rädd för i andevärlden förutom din egen tro och rädsla för det onda eller negativa - det finns där om du tror på det - så eliminera det ur ditt sinne så är det inte där!
Att dömma ut att det inte finns goda andar och sen tala om att det fins onda - rimmar lite illa i mina öron!
Filmer är alltid dramatiserade för att skrämmas! och skapa mera oro - de skulle fokusera istället på varför dessa männskor väljer att ta in dessa vilsna själar i sina sinnen!
Vänligen Jane

Jag håller med Jane fullständigt i detta vill bara tillägga att när man får kontakt med dessa jordbundna själar för det händer ju trots allt i bland fast det är väldigt sällsynt.
Så är dom inte onda men dom är fruktansvärt rädda frustrerade och har en väldig ångest.
Vilket är fruktansvärt jobbigt och kan var lite skrämmande att känna av och många upplever detta som ondska.
Visst kan dom göra våldsamma handlingar men beror ju på deras rädsla inte på ngn ondska.
Men när man kommer dessa jordbundna själar in på livet och hjälpt dom över till ljuset så är dom hur kärleksfulla som helst.
Lasse

Bra fråga i forumet! Så många har så mycket dubbla känslor angående det onda/goda. Själv har jag jobbat i många år, och kan bara instämma i mycket av det som sagts ovan. Det jag möter som inte är så mysigt och kärleksfullt, är bara själar som inte hittat hem. Precis som möter människor här nere på jorden som ibland inte är helt kul och ger så mycket bra energi, så funkar det i andevärlden.
Jag gillar mycket att "dra ner" jämförelserna med andevärlden och oss själva, för att göra det hela mer begripligt. Och jag går inte gärna ut själv på stan kl 2 en lördagsnatt. För att jag vet vad som pågår på stan då. Vi behöver en sorts förståelse för hur saker och ting funkar i andevärlden, vilket vi inte fått i vår uppfostran eller i skolan. Hur gör man då?? Du har ju gjort ett kanonsteg - slängt ut frågan. Lyssna nu på svaren du får och lyssna vad som känns rätt för dig
Du har fått rådet ovan att lita på dig själv och dina insikter. Oavsett vad du läser eller ser på film eller hör från någon annan. Känn efter själv - känns det här rätt för mig?? Eller suger det rejält…
Filmer kan skrämma…. människor likaså. Men efter snart 20 år i den här "branschen" så borde jag väl ha mött på en "ond ande" om dom nu finns… Men det har jag inte. Ledsna, arga, vilsna, frustrerade - ja, absolut. Men när man visar dom vägen till Ljuset så är det en absolut underbar upplevelse. Som att visa en unge till sin mamma när hon försvunnit på stan…. fast ännu starkare!
Jag skulle tycka det vore så underbart om vi kunde skrota begreppet ond-god o istället kalla det för hemma-vilse. Istället för svart magi-vit magi - röd&grön magi. Den röda kraftfull och full av förändringskraft, grön full av kärlek.
Tror det var Jane härovan som pratade om att rädslan var största fienden. Anyway - känn i ditt hjärta. Är det fullt av kärlek, så finns absolut ingenting att frukta.
Sist vill jag bara säga - andevärlden har bara gett mig såå mycket goda och lärorika upplevelser och dom håller sig till den kosmiska lagen om den fria viljan. Människor däremot…. tycks ibland ha glömt "The Good red road". Tack o lov finns det många som minns också….
Kram från Elinor
Medarbetare på Övernaturligt i Fokus

Jätte bra skrivit Tricha och speciellt dett med att göra jämförelser med andevärlden och oss levande själar.
Denna fråga om onda andar brukar ju dyka upp och många gånger när man har frågestund efter en storseans.
Jag brukar då göra jämförelsen med om personen kommer hem efter jobbet och upptäcker att ngn tagit sig in i deras hus och möblerar om där inne och frågar vad dom gör då jo dom gör ju allt för att få bort inkräktaren och då frågar jag är du då ond ?
Samma sak med andevärlden har du gått över och inte fattat att du avlidit och är en vilsen själ ja när den kommer hem till sitt boende och ser att ngn flyttat in där jo den gör på samma sätt gör allt för att bli av med inkräktaren är då denna ande ond.
Många säger att dom råkat ut för våldsamma andar jag har själv råkat ut för dessa våldsamma andar har fått både slag och råkat ut för stryptag.
Men titta på oss mäniskor som råkat ut för en olycka och är chockade och rädda hur månag ambulans förare har inte råkat ut för att bli angripna av våldsamheter av dessa chockade mäniskor är dom då Onda ?
Jag anser inte dom är onda utan dom är chockade och rädda oh är i panik.
Många avvdom vilsna själarna är rädda chockade och har panik och kan ge sig på ett medium i sin panik men nej jag tycker inte dom är onda.
Har hänt flera gånger när man hjälpt anden över att dom kommit tillbaka bett om ursäkt och tackat för hjälpen det är absolut ingen ondska.
Tror många pratar om onda andar av ren okunskap och av sina egna rädslor.
Kram Lasse
Vi är alla andar oberoende vilken sida vi lever på - så inkarnerad eller diskanerad ingen skillnad!
Håller verkligen med dig Tricha - man får se till att inte vara på fel plats i tillvaron som går att undvika likt ditt exempel - Jag brukar gämföra med när någon frågar om onda andar - så frågar jag - Hur många rent onda männskor dom känner?
ingen har hitills svarat ett ja på den frågan - vist finns det rädda männskor som utför ondskefulla handlingar, men till att dom helt igenom skulle vara onda existerar inte!
Det är ingen skillnad på andevärlden och våran värld i detta hänseende!
Lasse din förklaring var bra den med
Vänligen Jane

Håller med om att det inte finns onda andra ,jag har jobbat i 6 år sommedium och har inte råkat på någon ond. det jag kan känna i kroppen när jag renar hus är obehagliga energier från spöken som är rädda eller är arga ,alltså människor som var så när dom levde. Det förmedlar dom även i sina själar. detta "onda" tror jag förväxlar med mörka varelser som det näms om. Människor har i tider skrämt folk med bla spökhistorier ,svarat enrgier flygandes ,ja massor av prat..
men inga onda andar finns …
kram
Kanske man först skulle definiera "onda" andar….vad är ondska? efter vilka kriterier? Men kan tänka mig att frågan här handlar om den tolkningen som existerar efter vad den i västvärlden kristna kyrkan säger…men eftersom jag själv inte är kristen utan tillhör en annan religion där det begreppet "onda andar" inte finns…så kan jag med full tillit säga att onda andar finns inte.
Det har skrivits om detta i flera trådar tidigare med många bra inslag…kanske att du winterdiaries kan hitta nåt där.
Lika söker lika-lagen är nog bra att lära sig och är du en go och snäll personlighet så har du inget att frukta.
Håller med Lasse! Jättebra skrivet Trisha…du förklarar så bra & så enkelt ;) Kram Anna