Gud V/S Skaparen
I ett av i fokus andra forum kom vi in på detta - och jag har min syn på detta bergrepp som följer nedan - vad tycker ni?
Jag fördrar att kalla Gudsbegreppet för "Skaparen"
Gud = så kristendomms symboliserat och ger dig bilden av kristendommen som den sanna religonen.
Skaparen = är fadern i alla religoner och även för ateister, en gemensam skapare öppen för alla - låter bättre i mina öron.
Det är nog långt ifrån alla som har tänket att gud är skaparen av allt.(den al mighty Guden -Guden över allt ) många har i just ordet Gud och Gud står för kristendomen i de flesta mänskors ögon - även om du och jag förstår detta så är det ett fåtal som tänker som oss! Jag tänker på alla den stora massan i detta och jag tänker på dem !
Jag tänker på alla vi lämnar utanför som aldrig skulle beblanda sig med någon form av guds tro i kristen bemärkelse - de som blivit skadade av kyrkan eller andra samfund - tänker på de katolska barnen som blivit sexuellt utnyttjade av präster eller barn och kvinnor, män som blivit misshandlade eller behandlats illa i kloster, Kyrkor sekter, mentalt styrda mm.
Tänker på Ateister som inte vill tro på en Gud - Tänker på alla våra vänner som kommer ifrån andra länder som har en helt annan tro, buddism , hinduism, jidish, mm. Och alla våra Naturfolk som blivit så skändade igenom tiderna av kristendomen och dess läror!
Tänker på alla krig som utförs i Gud namn - och även andra olika religionskrig - tänker på alla flyktingar - som har hemska upplevelser med sig - och skulle inte våga närma sig någon organisation som talar om Gud.
att se och uppleva bakom det fysiska ordet - är nog svårt för dem som kommer i från det jag spaltat upp - så tills vi har kommit dit och alla förstår att Gud = Skaparen ser jag det som vår plikt som förstår att använda andra ord som leder dom in på ett behagligt sätt! inte med ångest för vad dom blivit utsatta för - bara för att vi är uppväxta med Gud och ett kristet samhälle!
Det handlar om att respektera allas synsätt av ordet och betydelsen Gud.
Vänligen Jane
Sajtvärd på spiritualism.ifokus. Min hemsida www.lyztran.com "Jag Är"

Ordet "Gud" är så missbrukat att det i dagläget är meningslöst. Inte minst eftersom det är svårt att hitta många personer som skulle definiera begreppet lika.
Många ateister är mer i mitt tycke mer andliga än flertalet hängivna kristna och muslimer.
"1 kunde inte sagt det bättre själv

Är ej religiös, men har en stark tro på alltet, Moder jord och universum.
Det måste bli en jämvikt mellan Modern och Fadern…i tusentals år har det varit patriarkiskt styrande tyvärr.
Alla religoner är skapade och omgorda efter godtycke från dom som innehaft makten. Judendommen, islam, kristendom, är skapade från den egyptiska läran, så det är samma religon med nyanser av olikheter, dessa skapade av makthavare för att kunna styra sina medborgare. Även dom asiatiska lärorna har likheter med den egyptiska, näst intill samma dödsböcker. Då kan man finna sin egen nyans av detta tycker jag, jag är salig på min tro, villken är min egen uppfattning av helheten.

Jag säger oftast Gud eller den Högre Makten. Skaparen har jag svårt att säga eftersom jag inte tror på just "skapelseberättelsen" - att Gud skapade himmel och jord.
För mig är ordet Gud bara ett ord för den högsta makten - gudomligheten, andevärlden, universum…..ja, vad ni vill. Likaså är orden Jahve, Allah, Buddha, Shiva……för mig.
För mig kan mänskligheten bara ha samma Gud, Högre Makt och andevärld, något annat är för mig otänkbart. Sen vad vi kallar honom, det är ju upp till var och en.
Om jag vill kalla min Högre Makt för Gud, Högre Makt, Kärlekens ljus, Jahve, Skaparen, Allah, Buddha, Shiva eller vad jag nu vill så är det upp till mig och det bör respekteras på samma sätt som jag respekterar andra människor att benämna Gud på det sätt som de vill!!
Respektlösheten ligger inte i hur vi benämner den högre makten - respekt eller respektlöshet ligger i huruvida vi accepeterar människors särart och tro eller inte. Det betyder att om jag vill bli respekterad för det JAG tror på, får jag också visa respekt för det som andra människor står för. Den "rätta" tron finns inte……
Det är användandet av ordet Gud - som vi så vederhäftigt sätter som det högsta för allt!
Då Gud är så kristendomfixerat - blir det att man skrämmer bort dem med dåliga erfarenheter av kristendommen som jag skrev i inlägget!
De som redan är starka har inget problem oftast med just ordet Gud - det är den lilla mänskan jag tänker på och den outvecklade i anden som får problem med just ordet Gud.
Och våra andra vänner ifrån andra kulturer! Jag opponerar mig för att vi tar för givet att den kristna symbolen Gud ska vara vedertaget för alla att ta till sig- att det skulle vara den rätta läran och tolkningen!
Rent undermedvetet ser vi i kristna länder Gud som den självklara och enda Guden - vilket för mig talar om hur starkt påverkade vi alla har blivit ifrån en bok som för mig är mera sagor än verklighet!
Att kristendommen förvanskat våran ur tro och gjort oss till hedningar - för den som inte följer den kristna läran! Därför tycker jag att man inte ska använda just ordet Gud - för det är så laddat och utkänat!
Gud som den straffande guden - nej tack - för mig är han -hon en god förebild som vi lika gärna skulle gunna kalla Gudrun!
Vänligen Jane
Hmmm Gudrun som en stormvind, skall du fara över land och hav. Tanken på en allsmäktig gud kommer från Egypten. Nu är det snart midsommar då ska vi resa fallo symbolen midsommarstång. Hylla Frej och Freja.

För mig får man gärna kalla den högsta makten för Gudrun eller varför inte Freja, Lisbeth eller Calle? 
I kristendomen kallar vi den högsta makten för Gud.
Muslimer kallar den för Allah.
Buddister Buddha.
I Judendomen Jahve……eller El har jag för mig.
Inom Hinduismen finns det många gudar, bla Vishnu och Shiva.
Asatron - Oden, Tor och de andra…..
…….osv……osv……
Precis som JAG respekterar att alla världens länder och folk har SIN benämning på sin högre makt, förväntar jag mig också att de inte misstycker om jag säger "Gud" om just MIN högre makt.
Tro mig - jag är verkligen FÖR religionsfrihet och jag har full respekt för det som människor tror på. MEN om vi ska överge just namnet Gud så betyder det ju att vi diskriminerar just de människor som är kristna och varför ska vi göra det?
Självklart använder jag just ordet Gud för att det finns en tradition här i Sverige (kristendom) att använda det ordet för att beskriva en högre makt. Samma sak är det inom den muslimska världen - där man säger Allah. Eller inom den judiska världen där man säger Jahve….eller El?!?!? Det är ÄNDÅ en benämning på precis samma sak - en högre makt!!! En GEMENSAM högre makt…….samma högre makt vart än i världen vi bor.
Jag tycker INTE att vi här i Sverige ska förkasta ordet Gud därför att kristendomen har burit sig åt som ett svin. I så fall måste vi i rimlighetens namn också kräva av t.ex muslimer att de ska förkasta ordet Allah och det tänker då inte jag kräva!
Jag förordar istället att man förklarar vad man menar till varandra. Med ordet Gud menar jag den högre makten och kalla honom/henne/den/det för Gud, Jahve, Allah, Shiva, Freja, Universum, den Högste, Högre Makten eller vad ni vill - det är samma Gud.
Religonsfrihet för mig är att inte ha en religons styrande ord - eller innebörd - utan allas inkluderat tillsammans.
Därför ser jag för respekt för alla religoner att man inte bör använda någons religons symbol eller allas - antingen eller!
talar man om gud så bör resten vara inkluderat med och vise versa - då särskilt i dessa tider då man talar om global kärlek till alla och höjanden av medvetanden!
Att säga att det är religonfrihet och sen tala om Gud som den styrande guden för en Buddist eller ateist - det är inte religonsfrihet för mig - det är att försöka omvända andra till sin egen tro. att tro att man har den sanna vägen . Vilket våra historuieböcker är fulla av olika slag om vem som har rätt eller fel.
Alla får ju och har sin fulla rätt att tro på vad dom vill och det säger jag inget om - utan det är då vi går ut till allmännheten och förkunnar en massa saker som vi bör tänka oss för vad som sägs och inte sägs - det är ett annsvar att gå ut och ge andra sina sanningar! Och hur det sägs och framförs för att så stor del av männskligheten ska kunna känna tillhörighet!
Sen personligen tycker jag att just kristendommen gjort så mycket skada i världen - att jag inte vill uppmuntra deras läror!
Då jag vet viken skada de åsamkat själar på båda sidor om livet!
Vänligen Jane

Nu citerar jag från riksdagens hemsida: "Enligt FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna ska envar ha rätt till tankefrihet, samvetsfrihet och religionsfrihet. Denna rätt innefattar frihet att byta religion eller tro och att ensam eller i gemenskap med andra offentligt eller enskilt utöva sin religion eller tro genom undervisning, andaktsutövningar, gudstjänst och iakttagande av religiösa sedvänjor."
I Svea Rikes lag kan man också läsa om Religionsfrihet enligt ovan och sen får du, Jane Lyzell, såklart ha din egen tolkning av ordet. Men jag bor i landet Sverige och jag bör därmed också följa Svea Rikes lagar oavsett vad jag tycker om dem!
Oavsett vad jag tycker om religioner och deras läror så MÅSTE jag acceptera att det finns religionsfrihet i det här landet. Det innebär att jag måste acceptera att kristna bygger kyrkor, att muslimer bygger moskéer och att nynazistiska grupper bygger Askar. :-)
Jag måste acceptera andra människors trosuppfattning och jag måste respektera detta också, för mig är det en självklarhet.
Jag vet inte vart du vill komma med ditt resonemang Jane?
Du säger:
"Religonsfrihet för mig är att inte ha en religons styrande ord - eller innebörd - utan allas inkluderat tillsammans.
Därför ser jag för respekt för alla religoner att man inte bör använda någons religons symbol eller allas - antingen eller!
talar man om gud så bör resten vara inkluderat med och vise versa - då särskilt i dessa tider då man talar om global kärlek till alla och höjanden av medvetanden!"
Betyder det att du inte accepterar någon annans trosuppfattning än din egen?
Ursäkta men jag måste bara gå ifrån allvaret en liten liten stund, kom på en rolig historia…..
Pojken frågade sin mamma:
- om Gud är jesus far, vem är hans mor då?
- Vet ej!
- Hmmmm….då måste det vara Gudrun….
Ursäkta mitt lilla avbrott…..
#11 *asgarv* ha ha ha
#10 neej - jag tror du inte riktigt förstått vad jag menar eller så är jag dålig på att förklara!
Det är ju just det jag gör assepterar allas och därför tycker jag den inte ska vara styrd i från kristendommen! och särsklilt då vi håller på med andligt arbete - och att vi borde ha större förståelse för att inte tala i en religonsterm.
Utan hitta en gemensam nämnare då alla religoner talar om samma sak! oavsett dess tro. Lite så som att healing kommer ifrån en och samma källa oavsett healingform!
Vänligen Jane

Men jag har undrat över allt på vår jord. Den grönskan alla blommorna tråden havert djuren. Vem har skapart dem.
Varför kan mänskor leva utan Gud. Men dö utan Gud går inte.
Det är min tanke. Ha det bra Vi hörs.
Gud är skapare av allt, om det än är luft, sten,vatten, eller oss. Dvs enligt vad jag tror är alltet gud. Allt på denna jord är skapat av samma bestånds delar, det är bara reseptet som skiljer. Men sen kommer man till en energi som är inbakad i beståndsdelarna som skiljer, den energin vill jag kalla gudomlighet, jag menar själen. Enlig vad jag fått uppfattning om detta ämne, kan inte vetenskapen hitta mätmetoder på den typen av energi, hittar man inte beståndsdelarna, då blir det att den inte finns. Men var växt vart djur och även andra ting har den energin. Av någon konstig anledning så är det som att gå vilse, när man tänker på saken. Något är det men vad man kallar det, kan vara en gåta. Jag väljer att kalla det gud. Men detta är min egen tro.
Jane jag förstår precis vad du menar. Om någon frågar mig om jag tror på Gud blir svaret ett stenhårt nej. Begreppet Gud är starkt förknippat med kristendomen och den håller jag mig långt borta ifrån. jag brukar förklara att jag tror på en skaparare, en kraft som har skapat allt "svaret på frågan om livet, universum och allting" för att stjäla uttryck från en berömd bok
Maggan
"Skaparen" använder jag själv eller Fader- Moder över allt i skapelsen. Gudomlig är ett fint ord att använda och är inte samma som Gud.
Det jag vill försöka få er i denna tråden att fatta- är att vi är uppväxta i den kristna tron flera generationer tillbaka och att det är inpräglat i vårt medvetande och undermedvetande att Gud är den regerande guden - men jag vill bara få er att förstå - att den är så kristendomsbacerad i tro.
Menar skulle vi vara buddister här i sverige så vore det Budda vi refererade till!
Och vi är ju nya tidens andlighet - med Andens religon! så den "Stora Anden" är också ett utryck jag använder!
Och i mitt tycke om man använder andra ord och termer så öppnar man för alla religoner eller ateister att medverka! att det är okay att ha sin grund tro - men endå känna en gemenskapstillhörighet i det ny andliga!
Vänligen Jane

När någon frågar om jag tror på "Gud" så frågar efter vilken definition de har på "Gud" och att jag troligen inte tror på deras definition av fenomenet.
Om man kallar Gud eller skapare eller moder är väl upp till var och en.Att just se ner på de som kallar skaparen gud är väl att förtrycka…var och en har sitt tempel inombord och ska låta folk kalla sin skapare VAD DEN VILL. Jag tycker att vissa måste lära sig ödmjukhet inför de människor som genom kanske svåra kriser eller liknande fått en gemenskap i Jesus och funnit sin ro och trygghet där .Då måste man väl även få kalla skaparen gud…eller vad man vill….märker en viss tendens till självgodhet som inte passar ett sånt bra forum som detta….Vi måste lära oss att ingen här har facit på livets mening så visa ödmjukhet till alla som söker sitt tempel och respektera alla religioner som predikar kärlek och gemenskap för alla…..
Lazarus - undrar om du läst alla trådarna
Vist är det många som har sin tro i Kristendommen och andra sammfund - och det är helt okay!
Men då man blandar in sin egen tro i ny andligheten så bestämmer du åt andra vad de ska tro på!
Tron på Gud helt okay - lika okay som att ha en annan tro!
Det är ingen som förtrycker här - däremot har många människor förtryckts av kyrkan och olika samfund i guds namn - och de är dessa männskor jag vurmar för - att de ska våga närma sig andligheten utan att behöva ha skräck upplevelser med sig i från t ex Kristendommen!
Sen gör folket i våra kyrkor mycket gott också - men makten i en dömmande gud som straffar sina barn - nej - det är inte min Gud!
för mig är det en energin en vägledande inspirerande kärleksfull källa i villkorslöskärlek! som tålmodigt gör allt för att vi ska förstå mera!
Våra svenska kyrkor håller på att rasa samman i dagsläget och makten försvinner ifrån dem - tack och lov! sa han inte det vår vän Jesus "the Nazaren!" att fadern inte finns i templerna utan han finns inom alla mänskor iallt runt omkring oss - att han fans mer i naturen än hos de syndfulla månglarna i templen!
Han såg att den enskildes pengar togs av makten för att skapa lyx till prästerna och deras kyrkor - inte min bild av villkorslös kärlek åt folket!
Jesus och jag vandrar sida vid sida och har så altid gjort och han talar om Gud som sin Fader inte som Gud! och ifrån början var Guden en kvinna Gudinnan - som senare blev omvandlad till man - så kom Gud in i bilden - så att prästerna och maktren kunde styra folket - det passade ju sig inte att kvinnan var den styrande - tack och lov kommer det tillbaka nu:-)
Tror att det är det vi ser nu - när månglarna ska ut ur våra kyrkor och makten tas tillbaka av den enskilda individen!
Så jag dömmer inte - utan vill finna en öppenhet för alla att vara välkomna inte bara dem som har en tro på Gud.!
Vänligen Jane

OJ det var ju en intreseant tråd som jag måste blanda mig i.
Kristdom eller inte. gud eller skaparen.
För mig fins det en högre makt. Men om han heter gud eller mohamet det vet jag inte.
Vi har hella tiden fått lära oss att jesus kom med kristendomen. Men jesus fins med i dom flesta relioner på något sätt. Vi kan gå till backa till Assa tron där han med blev en av assarna men han kaldes för vit crist. Den vit guden. Men vem kan säga att jesus lärde ut kristdomen för han var föd till jude. jesuss lärde ut ett sätt att leva och lärde folck att ta hand om varnadra och tro på sig jälva. Det har funis profeter som har jort det i alla det tider. Buda var lika dan han lärde ut ett sätt att leva.
Så till det om det är gud som har gett oss budorden eller inte. Ja då säger han i mot sig själv i första budordet. Du ska inga nadra gudar hava vid sidan av mig. Han säger i en studne att han är vår alsmäktiga fader i andra stund att det fins fler gudar.
Men säg då att kristendomen är san och kanse att någon anna relion med är san. Men då kommer nästa fråga. Varför har reigonerna i vår värd statat över 90 % av alla krig ?
Ja det där med relion kan man diskutera till domedagar. Men en sak vet jag att vi mänisokor måste ha något att tro på och att det fins en högre makt.
Ltie om mitt tycke
MVH Zedd75
Det finns makt strukturer i alla sammanhang även i nyandligheten…där vissa ger sken av att ha svar på alla frågor till sökande ….varför ska man alltid blandain den kyrkliga strukturen i den kristna tron utan att se att TRON sitter inom oss vart vi än går…inte inom kyrkväggarna…i handling och bemötande till våra medmänniskor testas vår tro inte i kyrkan….eller mosken eller vad det nu kan vara….att vara religiös och troende behöver inte vara samma sak tror jag
Håller med om att vara religiös och troende inte behöver vara samma sak!
Jag håller med om att det finns makt strukturer i Nyandligheten - (det talas om mästare hit o dit eller avatarer mm)
Jag håller med i det andra du säger med Lazarus - och det är därför det är så viktigt att inte sätta upp någon vare se gud - eller mästare på någon pidestal!
Jag tror på att vi ska finna vårt eget tempel i oss själva i våra hjärtan! Att se vårt eget värde!
Därför tycker jag inte att man ska blanda in sin egen personliga gud eller mästare i nyandligheten - utan istället tala om sitt egenvärde! för de redan invigda i en nyandlig tro är det ju inga problem vad man tror på - men det är för dem som inte är med som man missar om man sätter upp avgudabilder att dyrka!
Då hittar det inte in - utan vänder och går!
Vänligen Jane
#20 det finns de som tror han kommer från Cosmos med
och jag själv är inte främmande för den tanken!
Vist kom han och Budda och fler med att visa oss ett sätt att leva sina liv - kanske jesus korsfästelse är en symbol för allt negativt vi drar på oss själva - att vi korsfäster oss själva i det leverne vi gör - han kanske inte ens blev korsfäst - vad vet vi - dessa historier blev nedtecknade flera tusen år efter kristus - och ni vet den där leken med skicka vidare ord- hur det i slutänden blir ett helt annat ord och betydelse!
Vänligen Jane
Jag är den borne sökaren tvivlaren ..agnostiker eller vad man nu kan kalla det…men kan i kyrkan känna en gemenskap utan krav som jag tror att många inte tror finns…det finns oaser i kyrkan ..ja överallt…det är helt upp till vilka individer man möter i dessa sammanhang som avgör hur hemma man känner sig …vi vet ju inte i ärlighetens namn om det finns nån gud eller andar eller andra sidan…men vi kan ju tro och kanske hoppas att så är och den dagen vi dör får vi ju också svaret…under tiden kan vi ju försöka göra så gott vi kan för så många som möjligt..

#22 det var bra skrivet jene. att man ska hitta sin egan gud och sit egna tempel. Frö det är faktist så det är bar du som kan välja din egan väg och alla har vi vår oasser det vi hämtar inrefridn och kraft.
Du är en san profet jane. ;)
Kram zedd
#25 ha ha du e för go
men någon profet är jag nog inte!
Sann profet?..hmmm börjar likna väckelsemöte det här *L*
*asgarv*

Jag tror varken på någon gud eller någon skapare. För mig finns ingen "person" som har skapat mig och alla andra på jorden. Och jag lever ändå! Helt oberörd av himmel och helvete, "får och inte får", synd och botgöring, bön och psalmer. För mig är det extremt onaturligt att tvinga in folk i religioner där man får göra vissa saker och är förbjuden att göra andra saker. Ingen religion jag har läst om har varit tillräckligt human för min smak, sån är jag.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#29 kallas för Ateist - intresant vad tror du på då? - om hur vi är och vad vi ska/kommer?
Vänligen Jane