Magsjuka.
Inte så trevlig att skriva om men jag tänkte höra om det går samma "magsjuka" över hela landet eller om det bara är här omkring.
En konstig magsjuka där man inte blir "riktigt" sjuk utan bara antingen illamående i några dagar eller så får man en typ av diarré men man behöver inte springa hela tiden.
Runt omkring där vi bor tror jag att nästan alla har fått en släng av detta, folk som man pratar med har åkt på det hela familjen och det har cirkulerat i några veckor nu. Barn och vuxna verkar drabbas likadant. Jag hörde från fyra familjer idag och under veckan har jag hört så många sagt samma sak.
Kan det också vara något som värmen har fört med sig, en för tidig rötmånad eller så kanske det är vattnet. Det smittas väldigt lätt och eftersom folk inte känner sig jättesjuk så är de ute bland andra.
En del blir inte jätte sjuk men det tar några dagar och man blir jättetrött och hängig efteråt och några dagar före. Men en del har fått hög feber och jätteont i kroppen.
Vår familj har haft det och dotterns familj, hennes sambos syskon med familjer och de har inte smittats av varandra.
Det skulle vara intressant och veta om det är bara här eller om det är fler som drabbats.

jag fick ont i huvvet i några dagar ochså plötsligt började jag spy en hel jäkla dag
Vi hade en släng av detta för nån månad sedan på jobbet….Då var det jättemånga som hade magsjuka. De hade inte spytt..men mått illa och diarre….Jag hade ont i magen ett par dagar men det gick över …..Så det går nog nåt sånt med magen….
Jag har hellre en riktig förkylning än blir magsjuk …..tvi!!
Usch när magsjuka vill jag inte ha.. sist jag hade de så tuppade jag av i hallen där hemma.. vaknade till efter en stund och satt på kattens klösbräda i ett hörn. Sen fick jag hasa mig ut till köket och ta något sött.. jag var ensamen hemma och de är inte roligt alls. Nä hellre förkylning än magsjuka.

jag håller med , det är för jäkligt att spy
Usch…och… tvi, låter inge vidare det där….här har jag inte hört någon ha det, men hörde av gubben att det går en envis förkylning istället i Karlstadstrakten….inte kul det heller i denna värme, det brukar ju sitta i så länge…

Jag och en kompis mådde jätteilla för en par veckor sedan, höll i sig i två-tre dagar. Trodde först jag kände av/in hennes illamående för att vi nyss pratat, men det gick inte över. Kanske något sånt vi drabbades av också då. Usch!
Ingenting sådant hos oss….fast jag blev ju liiite illamående nu förstås
!
Det har säkert med värmen att göra, jag tror att man dessutom ska vara lite extra noga med att tvätta händerna ofta, särskilt när man varit ute och handskat med pengar.
Jag har absolut inte bacill skräck men jag har våtservetter med lite aniceptiskt i som jag brukar använda, absolut inte ofta, det är inte bra, men när det känns lite extra nödvändigt. kanske efter besök på offentliga toaletter mm.
Annars har vi ju vitpepparkorn som är kalasbra mot magsjuka.
De där med vitpepparkorn sa en sköterska till oss att ta så slipper vi magsjuka.. annars så köp handsprit och sprita händerna.

Ja, vitpepparkorn tar jag också när det är magsjuka på gång. Coca-cola är också bra, rumstempererad och all kolsyra bortvispad. Cola-tipset fick jag av sonens läkare för många år sen, när han var risig i magen.
tror nog att avslagen coca cola är lättare för barn att ta än vitpepparkorn.
Kundvagnar är en stor smittokälla av både förkylningar och magsjuka, tänk alla människor som tar i dem och många har säkert inte tvättat händerna.
Jag jobbar i butik och träffar rätt mycket folk varje dag och handskas med pengar som absolut inte är rena. Jag tvättar händerna så ofta att de är alldeles torra. Min dotter ( som är mammaledig just nu) hade en flaska under disken med desinfektionsmedel en period, så fort någon hade handlat som "verkade sjuk" förkyld eller så när kunden hade gått öste hon medlet över händerna. Jag vet inte om det hjälpte men tron gör ju allt och som någon skrev förut, bara man hör att någon åkt på magsjuka blir man illamående själv.
Inget sånt hos oss ännu……peppar, peppar
Ja bacillerna är överallt och man tänker inte på de. Jag jobbar själv inom vården så där han man en liten flaska med handsprit som man spritar in händerna när folk är sjuka och övriga stunder också. Telefonen är en stor smittkälla. Dörrhandtag och barnens leksaker. Något som jag brukar se i kasserna är att dom som sitter där brukar ha tunna handskar på sig. Har ofta undrat över detta men det kan väl vara en orsak att dom inte vill ha så mycket bakterier på sina händer..

Jag har fått det..
Uppkallade t.o.m läkare efter legat en vecka som inte hittade något fel.
Sedan var det bra några dagar, tills jag åt skräpmat igen (äter det väääääääldigt sällan) fick jag magont igen…
Dock tror jag jag är allergisk mot något i det jag åt (hamburgare/pizza) - Men det kanske är magsjuka? *huh*
//wizy

Det som händer är det som kallas för sommarsjuka. I värmen frodas bakterier och virus väldigt bra vilket påverkar magen ganska fort också.
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus